Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Medische informatie op dit forum, is dat nodig?

Gestart door Ereinion, juli 14, 2007, 06:02:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ereinion

Bedankt Hessian!

Ik vond het erg interessant.
En hoewel ik de mening van de vrouw op het eind niet deel (dat je alles moet onderzoeken, omdat er misschien wel iets mis is) ben ik het wel met haar eens dat alle informatie beschikbaar moet zijn. Ik denk dat we daarmee goed bezig zijn, maar misschien moeten we eens kijken of er een arts of ander medisch persoon hier advies wil komen geven.
Misschien als Stev terug is, zou zij het hierover met haar seksuoloog over kunnen hebben. Het zou misschien handig zijn om een lijst te hebben van aandoeningen waarbij aseksualiteit een symptoom kan zijn, bijvoorbeeld.

Nogmaals bedankt voor het plaatsen!

Dit onderwerp is een afsplitsing van http://asexuality.org/du/index.php?topic=967.0
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

hessian

Ik denk ook wel dat die vrouw een punt heeft ,mensen die hier komen moeten mischien wat meer informatie krijgen want er zijn mischien sommige mensen die hier komen om zich te verbergen .Voor deze mensen moeten we wegwijzers zetten ,maar voor anderen is AVEN effectief een eindpunt en een thuis en een antwoord.Anderzijds heb ik wel iets van ,ze zeggen van homoseksuele mensen ook soms dat er een hormonale inbalans is en dat ze kunnen genezen worden .Een mens zit nu eenmaal op een bepaalde manier in mekaar en dat kan je niet altijd veranderen door pillen of therapie.Het belangrijkste is dat een mens zich goed in zijn vel voelt.

Ereinion

Citaat van: hessian op juli 14, 2007, 07:52:01 PM
Ik denk ook wel dat die vrouw een punt heeft ,mensen die hier komen moeten mischien wat meer informatie krijgen want er zijn mischien sommige mensen die hier komen om zich te verbergen .Voor deze mensen moeten we wegwijzers zetten ,maar voor anderen is AVEN effectief een eindpunt en een thuis en een antwoord.Anderzijds heb ik wel iets van ,ze zeggen van homoseksuele mensen ook soms dat er een hormonale inbalans is en dat ze kunnen genezen worden .Een mens zit nu eenmaal op een bepaalde manier in mekaar en dat kan je niet altijd veranderen door pillen of therapie.Het belangrijkste is dat een mens zich goed in zijn vel voelt.

Het is ook moeilijk, waarom zou je gaan achterhalen wat er scheelt als je eigenlijk nergens last van hebt. Maar voor sommigen is het handig.

Ik denk nog na over een appart sub-forum voor deze ziekten.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Ik heb de show van de week ook eindelijk helemaal gezien. Ik vind ook dat de AVEN-ners op het einde wel heel erg worden aangevallen. Eerst iedereen zijn verhaal laten doen en dan in de laatste paar minuten een "expert" nog snel iedereen laten bekritiseren. Ik vond het een beetje laf want er was niet eens tijd om daar normaal over te discussiëren.
Natuurlijk ben ik het wel eens met wat die vrouw zei, dat je ervoor moet uitkijken dat mensen die om medische redenen een verlaagd libido hebben niet meer verder op zoek gaan, maar haar commentaar dat er geen experts aan het woord worden gelaten op AVEN vond ik misplaatst. Ten eerste pretendeert AVEN niet dat het een wetenschappelijk forum is en ten tweede hebben wij zelf ook wel gemerkt dat er maar weinig mensen zijn die zich met "ons" willen bezighouden.
Ik vond het wel grappig toen David Jay tegen haar zei dat hij haar herhaaldelijk had gemaild. Helaas werd daar heel snel overheen gepraat...

Ik ben te lui om zelf te gaan kijken, maar weet er iemand of er sinds die uitzending ook experts op het grote AVEN zijn gekomen?
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

Zal ik op zoek gaan naar een medisch onderlegde seksuoloog die voor ons wat informatie wil verzamelen? Zodat we hier een lijst kunnen plaatsen?
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

petra1963

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Stev

#6
Ik ben hier een beetje dubieus in. Aan de ene kant voel ik sinds kort die noodzaak ook, aan de andere kant "geef je toe" dat aseksualiteit geen geaardheid is maar iets dat (hopelijk) tijdelijk is en dus "genezen" kan worden. In die zin kan iemand dan beter op een website / forum terecht die zich a priori met dat soort zaken bezig houdt. Maar het is natuurlijk wel zo dat mensen aan dit forum veel steun kunnen hebben als ze in zo'n situatie terecht (zijn ge)komen.
Ik kan het eigenlijk niet zo goed verwoorden wat ik bedoel... :-\

Ik heb nu pas gelezen wat Ereinion bovenaan dit board geschreven heeft en dat is heel goed verwoord  :visibility: .
Eigenlijk is het dus goed zo!
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Jovi_Hobbes

Citaat van: Ereinion op september 02, 2007, 08:37:25 PM
Zal ik op zoek gaan naar een medisch onderlegde seksuoloog die voor ons wat informatie wil verzamelen? Zodat we hier een lijst kunnen plaatsen?

Als je dat ziet zitten. Het zou zeker nuttig kunnen zijn denk ik, al is het maar om mensen wat makkelijker informatie te kunnen geven of door te kunnen verwijzen als zij zelf op zoek willen gaan naar medische achtergronden.

@Stev, ik snap wel wat je bedoelt. Het moet niet zo worden dat iemand die hier nieuw komt meteen het idee krijgt dat aseksualiteit niet bestaat en altijd medisch op te lossen is.
Maar ik denk dat we voorlopig goed bezig zijn als we een hoekje inrichten voor mensen die hier wel meer over willen weten. (en eigenlijk hebben we dat al gedaan natuurlijk...)
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

Citaat van: Stev op september 03, 2007, 09:56:00 AM
Ik ben hier een beetje dubieus in. Aan de ene kant voel ik sinds kort die noodzaak ook, aan de andere kant "geef je toe" dat aseksualiteit geen geaardheid is maar iets dat (hopelijk) tijdelijk is en dus "genezen" kan worden.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik beschouw aseksualiteit wel als een geaardheid, en zo'n lijst is ook niet bedoeld om dat te ontkrachten. Maar het risico van dit forum is dat mensen van zichzelf gaan zeggen dat ze aseksueel zijn, terwijl er misschien een medische achtergrond is en dat het behandeld kan en moet worden. Maar misschien moeten we dan geen lijst maken, maar dit wel ergens duidelijk vermelden. Dat je gewoon aseksueel kunt zijn, maar dat er ook heel veel andere oorzaken kunnen zijn waarom je geen seks kunt of wilt hebben.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Ik denk eigenlijk dat deze hoek toch wel een goeie plek is voor dit soort lijstjes. Er komen steeds meer mensen met vragen waar ze eventueel medische hulp zouden kunnen vinden, dus ik denk dat het wel in een behoefte voorziet. En het is natuurlijk ook wel fijn om dit soort dingen op een rijtje te hebben staan, is ook veel makkelijker om mensen te verwijzen. Zolang we de balans juist houden (zoals nu) lijkt het mij een goed plan. Overigens heb ik het idee dat Stev zelf ook al tot die concluisie kwam in haar berichtje, maar ik wil haar natuurlijk geen woorden in de mond leggen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Stev

Je legt me geen woorden in mijn mond, je hebt gelijk!

Ereinion, lukt het om iemand te vinden?
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Ereinion

Ik ben er nog niet mee bezig geweest, dus als iemand anders het wil doen...
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Willem

#12
Citaat van: Stev op september 03, 2007, 09:56:00 AM
Ik ben hier een beetje dubieus in. Aan de ene kant voel ik sinds kort die noodzaak ook, aan de andere kant "geef je toe" dat aseksualiteit geen geaardheid is maar iets dat (hopelijk) tijdelijk is en dus "genezen" kan worden. In die zin kan iemand dan beter op een website / forum terecht die zich a priori met dat soort zaken bezig houdt. Maar het is natuurlijk wel zo dat mensen aan dit forum veel steun kunnen hebben als ze in zo'n situatie terecht (zijn ge)komen.
Ik kan het eigenlijk niet zo goed verwoorden wat ik bedoel... :-\

Ik heb nu pas gelezen wat Ereinion bovenaan dit board geschreven heeft en dat is heel goed verwoord  :visibility: .
Eigenlijk is het dus goed zo!


Stev, Misschien is het dit wat je bedoelt: (ik zal het even anders verwoorden) ;  en Ereinion, ik denk dat ik jouw bondige gedachtengang kan bijtreden en die even breder uitschrijf. Maar ik denk dat je Stev verkeerd begreep, want volgens mij wou ze ook net hetzelfde zeggen ! ?  :)

Asexualiteit als geaardheid (asexueel "zijn") wordt door mekaar geklutst met een asexueel gedrag vertonen (sexueel zijn, maar een hetzij medische, hetzij psychische remming hebben om aan sex te doen, doorgaans tijdelijk... in elk geval: met een aanwijsbaar begin-ogenblik ! ... en nog geen eindpunt, want anders werd het niet als probleem aangedragen.)
Op haar eigen wijze, probeerde Geraldine destijds daar duidelijkheid in te scheppen, door een scheidslijn te trekken met een specifieke term: non-libidoisme. De meeste mensen waren niet gelukkig met dat woord; maar ik vond de intentie heel correct: duidelijkheid in woordgebruik om zijnswijzen te onderscheiden van patologieën.  Sexuologen (met z'n allen samen) lijken het woordje "asexueel" te willen kapen voor hun "problemenwinkel".
Ik vind het woord 'asexueel' veel beter "sprekend" dan 'non-libidoist'  (amaai, moet je dan éérst even diep nadenken..   ;) )  maar het zou een goed idee zijn om af te spreken dat we het nooit gebruiken voor een symptoom van een patologie of trauma.  We maaien op die manier gewoon ons eigen verhaal naar de buitenwereld toe, onder onze voeten weg. Ik pleit er altijd voor dat elk inhoudelijk begrip zijn eigen DUIDELIJK te begrijpen term heeft. Het is al moeilijk genoeg...
Geraldine deed een poging, en werd op haar kop gezeten daarvoor, ik vond dat dat NIET terecht was. Vooral inhoudelijk gaf ze voor de vuist weg een aantal   "wat niet met non-libidoisme te maken heeft"   dingen weg, ze vernoemde traumas, frigiditeit, lichamelijke belemmeringen (malfuncties) ...  en, ja, toen ging ze die eigen "test" maken, en daar werd ze op aangevallen !  Nochthans... wie die test deed, moest toegeven dat die behoorlijk in de juiste richting wees, veel beter dan de critiek van anderen...  (Haar website is weg, ik vermoed dat ze de critiek op haar persoon kotsbeu was !)

Medische achtergronden, gewoon informatief "wat bestaat er zoal" (maar zonder enige pretentie van "dit-is-het") is dus nuttig om, in de geest van Geraldine, aan te duiden wie NIET tot de werkelijke groep van de asexuele orientatie behoort.  En wie HIER met andere woorden helemaal NIET kan geholpen worden !!     :cake: en  :knuffel: krijgen wel, maar méér echt niet ...
En overigens: niet dat al die mensen hier niet welkom zijn! Verre van !  ::)
Maar evenmin om énerzijds asexuelen allerlei malfuncties aan te wrijven (op dit spoor zitten tot nader order ALLE sexuologen..) en ons tot 'genezing' te bewegen (wat het allereerste trauma zou KUNNEN worden, door dat valse idee na te jagen...),
en anderzijds mensen met een medisch / psychisch probeem valse hoop te geven met de gedachte van asexueel te zijn, terwijl zij het net NIET zijn...
Ravotten-Stilte-Denken-Doen
Mogelijk opnieuw zoekend naar een héél sportieve partner

Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien