Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

A-seksualiteit in de literatuur

Gestart door Austen, oktober 10, 2007, 01:18:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Austen

Toen ik enkele weken geleden Elementaire deeltjes van Michel Houellebecq aan het lezen was, kwam ik plots dit tegen:

Zodra de genetische code helemaal zou zijn ontcijferd (en dat was nog slechts een kwestie van maanden), zou de mensheid zijn eigen biologische evolutie kunnen beheersen. Dan zou de seksualiteit zich in haar ware gedaante vertonen: als een nutteloze, gevaarlijke en regressieve functie.
(pag 286 van de Single Pocket editie van de Arbeiderspers)

Dit boek gaat over twee halfbroers die afzonderlijk van mekaar opgroeien maar mekaar later wel leren kennen. De ene is een aan seks verslaafde genotzoeker, de andere een briljant moleculair bioloog (deze spreekt deze zin ook uit) die zal bijdragen aan de zelfopheffing van de menselijke soort. Deze laatste (Michel) is volgens mij niet alleen a-seksueel, maar hij ook problemen met liefde: zo heeft hij in zijn jeugd een vriendinnetje, maar verder dan handje geven en knuffelen doen ze niet. Het meisje laat hem dan zitten voor een beginnende rockster. Later komen Michel en het meisje weer samen, en ze vrijen wel, maar hij voelt het meer aan als een "verplicht" nummertje.

Wie heeft Elementaire deeltjes (of Les Particules Elementaires) ook gelezen, en er ook frapante gelijkenissen met a-seksualiteit in gezien?

Stev

Citaat van: Austen op oktober 10, 2007, 01:18:31 PM
Dan zou de seksualiteit zich in haar ware gedaante vertonen: als een nutteloze, gevaarlijke en regressieve functie.

Oeps, dat klinkt best heftig  :)
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sismo

Ik heb er wel over gehoord, maar nog niet gelezen  :-X .
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

petra1963

Ik heb de titel gehoord, maar het boek niet gelezen.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Austen

Cultuurbarbaren  >:D

Op naar de bib, allemaal!  ;D

Sismo

 :D Het is het eerstvolgende boek wat ik ga lenen in de bieb!
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ienepien


petra1963

Citaat van: Austen op oktober 11, 2007, 04:06:13 PM
Cultuurbarbaren  >:D

Op naar de bib, allemaal!  ;D

Ik ben een cultuurbarbaar !  ;D
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Sismo

Ná mijn vakantie, want er liggen al 2 andere klaar!  :D
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ereinion

Peter, ligt dat boek niet ergens in die hoek met honderden boeken die je aan het lezen bent of nog moet lezen?  :D
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Ik heb het boek ook niet gelezen, maar wel erg leuk dat je ons er op wijst Austen.
Kennen er nog meer mensen boeken waar aseksuelen in voorkomen?
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

Citaat van: Ereinion op oktober 11, 2007, 08:56:59 PM
Peter, ligt dat boek niet ergens in die hoek met honderden boeken die je aan het lezen bent of nog moet lezen?  :D

Nee  :P want dat had ik lekker wel geweten !  :P

:'( Nou denkt iederen dat ik zo'n boekenmonster ben  :'(
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Sismo

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ienepien

Kweek je ook wurmen? Dan ben je er over een tijdje wel vanaf. :rollol: