Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Levensdoel

Gestart door Sammy, november 22, 2005, 02:00:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sammy

We zijn hier allemaal zo'n beetje 20- à 30-jarigen, niet?
Als men aan onze leeftijdsgenoten vraagt wat zo'n beetje hun levensdoel is, zullen er veel zeggen: seks & liefde.
Een kleinere groep zal zeggen dat ze een carrière willen uitbouwen, maar da's dan ook meestal in functie van een toekomstige partner.

Wat is jullie levensdoel? Liefde? Of bevalt het doelloos ronddobberen jullie tot nog toe? Zijn we religieus? Of nog iets helemaal anders?
Het lijkt me geen onterechte vraag aan een groep die wel eens het meest motiverende wat de gemiddelde mens doorgaans beleeft, moet ontberen.

Dus zeg eens, waarom leven we? ???  ;)

ChibiFirli

Gelukkig zijn?

...
of zoiets ;D

Ik hou me vooral bezig met er zo een beetje voor te zorgen dat ik op elk moment zou kunnen terugkijken op men leven en tevreden zijn met wat ik heb gedaan ^_^.
"I had no shoes and I pitied myself. Then I met a man who had no feet, so I took his shoes." -- Dave Barry

myra

mijn levensdoel is een vorm van diepgang en schoonheid na te streven. De dagdagelijks, oppervlakkige klusjes maken het leven saai, maar af en toe een fijne babbel, het gevoel om op dezelfde golflengte te zitten, of zelf een mooie plek in de natuur, geven mij een gevoel van meerwaarde. En dat gevoel streef ik wel een beetje na.

Ereinion

Gelukkig zijn. Ik wil elk moment kunnen sterven en denken dat ik het goed heb gedaan. Sommige dingen kunnen niet alla minute, maar dan wil ik er in ieder geval aan werken dat het in de toekomst uitkomt.
Eigenlijk heb ik een egoistisch levensdoel, het draait allemaal om mij. Ik word heel gelukkig van mijn liefde, dus past het in mijn leven. Maar het kan zijn dat ik in de toekomst een paar jaar in het buitenland ga werken en dan mijn vriend hier laat.  :-[
Maar ik vind ook dat hij zijn dromen na moet streven, als hij wegwil, moet hij gaan en als hij terugkomt zien we wel weer verder. Dat wil ik dus ook voor mijzelf.
Ondertussen probeer ik wel door de manier waarop ik leef het ook voor anderen plezieriger te maken. Klinkt dat tegenstrijdig?  :-\ Ik geef niet om geld, maar wel om een eerlijke verdeling in de wereld, een goed milieu, en veel respect...
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

TBW

Mijn doel is de Romeinse curriculum vitae te doen.

Eerst een ambtenarencarrière, tot topambtenaar, dan de politiek in, en dan boeken schrijven over wat er allemaal niet verkeerd is gegaan en vooral hoe het beter kan.

Vooral ook: in Zuid-Afrika gaan wonen. Daar ben ik wel wat (actief) mee bezig...  :-\

Ereinion

Zuid-Afrika!? Wat een wereldreizigers hier allemaal.

Waarom Zuid-Afrika, TBW?
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Knoddepropje

Ik probeer altijd om het anderen naar de zin te maken in mijn leven.... Ik heb pas besloten daar eens mee op te houden, aagezien al mijn pogingen tot nu toe mislukt zijn en tot gevolg hadden dat ikzelf ONgelukkig werd. Ik ga nu dus voor mezelf zorgen.
Misschien ook wel egoïstisch, maar wel erg hard nodig. Daarbij heb ik wel altijd als doel om zo min mogelijk schade aan te richten in de wereld om mij heen, zowel bij personen als dieren, het milieu blablablabla. Jullie kennen het wel denk ik....

TBW? Ik vraag me ook wel af ja, waarom in vredesnaam Zuid-Afrika? Zou daar ook erg graag eens heengaan hoor, daar niet van, maar dan een maandje of drie of zo....

Ereinion

Je bent zelf toch de enige van wie je zeker weet dat je daar je hele leven mee op moet trekken... Dan kun je maar beter zorgen dat je blij wordt van jezelf en de dingen die je doet. :)
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Gelukkig worden/zijn is wel mijn hoofddoel.
Maar ik heb nog zoveel doelen in mijn leven: dingen die ik wil leren, dingen die ik wil doen, dingen die ik wil meemaken...
Voor mij is het belangrijkste dat mijn leven wel iets heeft betekend : dat ik dingen heb gedaan waar ik trots op kan zijn (dat hoeven geen grootse daden te zijn, ook op kleine dingen kun je erg trots zijn), dat ik heb kunnen zijn wie ik ben en dat ik voor mensen iets heb kunnen betekenen, zowel voor mijn familie als voor anderen.

Maar Sammy denk je echt dat liefde en seks een levensdoel zijn voor sommige mensen? Dat lijken mij meer middelen om een doel te berieken (bijvoorbeeld gelukkig zijn).
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

TBW

Citaat van: Ereinion op november 22, 2005, 09:10:26 PM
Zuid-Afrika!? Wat een wereldreizigers hier allemaal.

Waarom Zuid-Afrika, TBW?

Jaaa, ik heb best al wel een deel van de wereld gezien.

*leunt achterover in schommelstoel, steekt pijpje aan*

Ik ben verliefd op (in) Zuid Afrika (geweest).

Sammy

Citaat van: Jovi_Hobbes op november 23, 2005, 01:18:42 PM
Maar Sammy denk je echt dat liefde en seks een levensdoel zijn voor sommige mensen? Dat lijken mij meer middelen om een doel te berieken (bijvoorbeeld gelukkig zijn).
Wel euh, jawel, maar ik heb nog nooit iemands levensdoel weten te zijn om ongelukkig te worden.
Dus ik veronderstel dat iedereen z'n levendoel wel is om gelukkig te worden, in one way or another.
De vraag is natuurlijk: hoe doen we dat? Ik heb de indruk dat seks & liefde voor zeer velen zo'n beetje bovenaan 't lijstje staat, zo'n beetje als voorwaarde om gelukkig te zijn.

Jovi_Hobbes

Ik begrijp wat je bedoelt  :wave:

Maar dit leidt bijna onheroepelijk tot de stelling dat een mens niet gelukkig kan zijn zonder relatie/seks. Niet dat deze twee dingen onderling inwisselbaar zijn of elkaar uitsluiten, maar beide stellingen worden vaak geuit in de niet-aseksuele wereld. Zelf vind ik dat (natuurlijk) onzin en ik denk dat de meeste mensen hier het daar ook wel mee eens zijn, toch?

Overigens erg interessant in het kader van levensdoelen: Opzij heeft een onderzoek gedaan onder vrouwen en kwam tot de conclusie dat seks pas op de 9e plaats komt als antwoord op de vraag: ik kan me geen leven voorstellen zonder... Op de eerste plaats stonden boeken! Kijk eindelijk eens een onderzoek waar ik het mee eens kan zijn  ;D
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Sammy

Ja! Heb ik gisteren ook ergens gelezen. 'k Was wel effe verbaasd.  :)
Maar 't is goed dat dat eens een keer luidop gezegd wordt, dat lang niet iedereen zo is gefixeerd op seks & liefde.

'k Heb trouwens mijn eigen levensdoel nog niet vermeld.
Momenteel is mijn levensdoel uitzoeken wat mijn levensdoel is.  ;D
(Oh, wat hou ik toch van die zelf-refererende zinnen  8))
Dit klinkt misschien vreemd, maar de instelling van 'zoeken naar iets meer' geeft mij doorgaans het meeste dagelijks geluk. En steeds weer omarm ik dat nieuwe doel met dezelfde naïeviteit; misschien zelfs met dezelfde idiotie, want ik weet elke keer dat het toch niet dat hoge zal zijn wat ik zoek.

't Is het zoekproces waar het om draait, blijkbaar. De spanning die er ontstaat tussen de berusting dat ik toch nooit "hét levensdoel" kan vinden, en de stille onderhuidse hoop dat ik het tóch vind, lijkt me gaande te houden. Zo zwerf ik rond als een rover door het rijk van waarden, steeds denkend aan de volgende buit, hopende dat dát de buit wordt waarmee ie op pensioen kan.

Terwijl ie weet dat ie als een rover zal sterven, dus.  ;)

Knoddepropje

Ik heb dat stukje ook gelezen van die OPZIJ!-dames. Vond het een erg leuk stukje, dacht echt even, haha! We zijn niet de enigen :)

Tempesta

"Wat is je levensdoel" is net zo'n vervelende vraag als "wat wil je later worden". Weet ik veel! Ik zie wel waar het leven heen gaat, ondertussen laveer ik tussen mijn verwachtingen en mijn mogelijkheden, daarbij ietsiepietsie rekening houdend met verwachtingen van anderen (mijn ouders voornamelijk).
Mijn ideaal zou zijn: een baan voor een paar dagen in de week, partner, paar kids, leuk huis, kortom huisje boompje baantje (ik wil geen huisdieren, dus geen beestje  ;)). Maar uiteindelijk zijn het vooral de kleine dingen die mij gelukkig maken: een vogeltje in de tuin wat aan het eten is, een prachtige wolk, een glimlach van een vreemde in de bus als ik ruimte maak. Klinkt misschien een beetje suf ;).

Mijn uiteindelijke levensdoel is misschien wel het best zo te omschrijven: ervoor zorgen dat ik gelukkig ben (hoe dan ook) en dat ik de rest van de wereld niet slechter maak.