Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Oorzaak, gevolg en eventuele remedie?

Gestart door Jan, februari 06, 2008, 01:23:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dutchamoeba

Pff, dat weet ik niet meer zo heel precies. ik lees altijd zo her en der wat op het Internet. Ik weet echter nog wel in welke context het geschreven werd; er stond dat je uit de literatuur over aseksualiteit kunt filteren dat ongeveer 1% van de bevolking aseksueel is, tegenover zo'n 3% homoseksuelen. Er stond: het percentageverschil is dus eigenlijk niet eens zo groot. 

Fricai

Wel een groot verschil ten opzichte van elkaar, 3x... Plus veel aseksuelen zoeken ook nog eens een partner van een specifiek geslacht, en niet iedereen van dat geslacht zoekt dan weer jouw geslacht, etc...

petra1963

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Dutchamoeba

Dat is waar. Het verschil is maar 2%, maar in dit geval komt het inderdaad neer op het drievoudige... Veel aseksuelen zoeken inderdaad een partner van een specifiek geslacht, maar dat is eigenlijk niet zo anders dan met de homosekuele gemeenschap van 3%; de homoseksuele mannen zoeken mannen en de homoseksuele vrouwen zoeken vrouwen... Er is wel sprake van iets meer variatie in de aseksuele gemeenschap; de 1 zoekt iemand van het andere geslacht, de ander iemand van hetzelfde geslacht en sommigen kan het het schelen wat het geslacht van een eventuele potentiele partner is...
Toch lijkt het mij zo (dit kwam ook naar voren in die studie) dat het percentage aseksuelen toch wel evengroot zou kunnen zijn als het perecentage homoseksuelen. Het probleem bij ons is dat er nog nooit gedegen onderzoek is gedaan naar hoeveel mensen aseksueel zijn. Heel veel mensen weten het niet eens van zichzelf totdat ze er over lezen of horen. Zo is het bij mij ook gegaan, en zo is het ook gegaan met de man met wie ik nu date. Als wij nooit informatie hadden gekregen over het bestaan van aseksualiteit, dan waren we in de statistieken niet meer geweest dan verstokte vrijgezellen. Ik heb mezelf zelfs altijd in dat hokje geplaatst voordat ik er achter kwam aseksueel te zijn. Dat was anders nooit in me opgekomen.

Samoth

Ik haal dit topic even naar boven. En ik zeg meteen dat ik 'm niet helemaal doorgespit heb, maar de laatste reactie is ook van zeven jaar geleden. Sindsdien is de tijd natuurlijk verder gegaan en (het beeld op) aseksualiteit daarin ook. Mijn reactie/vraag komt door een zin die AceVentura in een ander topic plaatste http://du.asexuality.org/index.php?topic=6284.msg165833#new;

Citaat van: AceVentura op januari 07, 2019, 08:55:14 AMDie laatste opmerking schat ik meer in als onwetendheid over aseksualiteit dan dat ze hem verkeerd bedoelen. Mensen die het niet goed kennen denken wel eens dat het iets is wat over kan gaan of nog wel veranderd.

Ik heb het zelf (ook) lang gedacht dat mijn aseksualiteit een wel overwaaiend 'iets' was. Uit onwetendheid, misschien zelfs wel uit hoop dat ik seks uiteindelijk toch fijn en prettig zou gaan vinden, dat ik enkel de juiste vrouw nog niet was tegengekomen, ook al dacht ik meerdere keren 'de ware' gevonden te hebben. Zeker toen ik de term aseksualiteit nog niet kende en er helemaal niks van wist, maar ook wel toen ik de term en de betekenis wat meer leerde kennen. Nu weet ik dat aseksualiteit in mijn geval geaardheid is. Maar... is aseksualiteit in jullie ogen puur geaardheid?

Ik ken namelijk ook mensen die al járen vrijgezel zijn en dat (seksloze bestaan) wel prima vinden. Sommige mensen daarbinnen hebben eerdere relaties gehad, sommige mensen nooit. Sommige mensen hebben wel die behoefte, anderen (zeggen ze) niet. Zijn deze mensen ook aseksueel (maar realiseren sommigen van hen dat niet van zichzelf), of wil ik nu (weer) te graag kaderen om iets begrijpelijk te krijgen? Ik beantwoord nu mijn eigen vraag met hoe ik het zie; aseksueel zijn is geen behoefte hebben aan seks (klip-en-klaar kader), maar geen behoefte hebben aan seks is niet per se aseksueel zijn. Hoe zien jullie dit?

AceVentura

Eerst even een opmerking:
Hoe we aseksualiteit ook definiëren, welk kader we ook aan houden, als een persoon zegt aseksueel te zijn dan is dat zo, als een persoon zegt dat niet te zijn is dat ook zo. Met dit soort onderwerpen ligt het gevoelig om labels op anderen te plakken (of af te nemen).

Als we dan toch aan de slag gaan met (strakke?) kaders en hokjes dan ben ik erg fan van de officiële definitie zoals die ooit door AVEN oprichter David Jay is neergezet:
Een aseksueel is iemand die zich niet seksueel aangetrokken voelt tot andere personen.

Voor mij staan hier 2 belangrijke dingen in:
1) Het gaat om seksuele aantrekking. Het gaat er dus niet om óf je seks hebt, wat je daar van vind, hoe vaak je daar behoefte aan hebt of wat dan ook. Anders geformuleerd: Het gaat om wat je voelt en niet om wat je doet.
2) Het gaat om aantrekking tot andere personen. Wat je met jezelf doet staat dus los van aseksualiteit, wat je eventueel doet met alles wat niet in de categorie "personen" valt (denk aan dieren, objecten, enz) staat ook los van aseksualiteit.

Voor mij is aseksualiteit een geaardheid, het hoort in het rijtje hetero-, homo-, bi-, pan-, enz.. Als ik het even mag versimpelen tot zwart-wit en aan-uit denken zie ik het als 2 schakelaars: Aantrekking tot het andere geslacht aan/uit en een schakelaar aantrekking tot het zelfde geslacht aan/uit. Daarmee zijn er 4 mogelijkheden: Hetero en Homo (als 1 van de 2 aan staat), bi (als beiden aan staan) .... en de laatste optie die dan over blijft is beiden uit, aseksualiteit. In de praktijk ligt het uiteraard genuanceerder dan dit met grijze gebieden tussen aan/uit en man/vrouw,. enz.

Voor mij persoonlijk is aseksualiteit ook onderdeel van mijn identiteit, het is onderdeel van wie ik ben. Als zodanig heeft het ook invloed gehad op hoe ik naar de wereld om mij heen kijk, mijn interesses, enz.. Het zal me niets verbazen als mijn ontdekking van aseksualiteit mij meer geïnteresseerd heeft gemaakt in het doen en laten van mensen, wat uiteindelijk heeft geleidt tot mijn huidige keuzes voor opleidingen en activiteiten.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Samoth

Citaat van: AceVentura op januari 07, 2019, 01:01:30 PM
Voor mij persoonlijk is aseksualiteit ook onderdeel van mijn identiteit, het is onderdeel van wie ik ben. Als zodanig heeft het ook invloed gehad op hoe ik naar de wereld om mij heen kijk, mijn interesses, enz.. Het zal me niets verbazen als mijn ontdekking van aseksualiteit mij meer geïnteresseerd heeft gemaakt in het doen en laten van mensen, wat uiteindelijk heeft geleidt tot mijn huidige keuzes voor opleidingen en activiteiten.

Dit is bij mij ook nogal gaande. Ik vond psychologie en van daaruit filosofie al een tijd boeiend maar dat was veelal gericht op mijzelf door mijn zoektocht in en naar mijzelf. Sinds ik niet meer zo haast eendimensionaal kijk naar míjn (a)seksualiteit, merk ik pas dat ik toch wel wat conventioneler en meer volgens (vastgeroeste en belemmerende) patronen dacht over veel dingen dan ik eigenlijk zou willen. Ik zou aseksualiteit nog niet echt een onderdeel van mijn identiteit willen noemen, maar ik heb toch wel het gevoel dat het die kant op gaat. Terwijl ik amper een maand geleden nog vrij star stelde dat dit absoluut niet (zo snel) zou gaan gebeuren. Daardoor verruimt mijn blik en mijn geest en dat maakt me dan weer rustiger, blijer en gelukkiger en van daaruit milder, begripvoller en empatischer.

Super verhelderende reactie, AceVentura, thanks, want ook dat helpt heel erg.
:handschudden:



AceVentura

Heel goed Samoth :highfive1:

Citaat van: Samoth op januari 07, 2019, 05:27:56 PM
Ik zou aseksualiteit nog niet echt een onderdeel van mijn identiteit willen noemen, maar ik heb toch wel het gevoel dat het die kant op gaat.
Iets echt onderdeel van je identiteit maken is ook iets wat lang duurt, geef het de tijd.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

charlie1972

[Voor mij persoonlijk is aseksualiteit ook onderdeel van mijn identiteit, het is onderdeel van wie ik ben. Als zodanig heeft het ook invloed gehad op hoe ik naar de wereld om mij heen kijk, mijn interesses, enz.. Het zal me niets verbazen als mijn ontdekking van aseksualiteit mij meer geïnteresseerd heeft gemaakt in het doen en laten van mensen, wat uiteindelijk heeft geleidt tot mijn huidige keuzes voor opleidingen en activiteiten.
[/quote]

precies zo denk ik er ook over... ik ben hsp ( hoog sensitief ) maar daardoor ook erg geintresseerd in het spirituele en de natuur...ik hou van verdieping in gesprekken en ik denk dat ik daardoor ook wel grotendeels asexueel ben omdat ik seks echt als iets "zonde van m'n tijd " vind. Klinkt misschien raar maar waarom zou ik iets doen waar ik 1) geen plezier aan beleef 2) gewoon goor vind 3) een geestelijke verbinding veel meer verdieping vind geven en 4) het dierenrijk het ook alleen omwille van de voortplanting gebruikt. Ik heb geen behoefte om me voort te planten en dus hoeft seks voor mij ook niet  :D En al dat gezeur over het zal wel door een traumatische ervaring of jeugd komen...nou nee hoor heb geen trauma's en jeugd was prima..hou alleen niet van seks  :P