Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

ervaringen van aseksuelen in een relatie

Gestart door Ereinion, februari 10, 2009, 12:11:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mannetje

Citaat van: Jan op september 08, 2009, 02:01:21 AM
En toen was ik er ook weer eens..
Het lijkt mij minder druk op het forum dan voorheen?
Enfin, ik was nog wakker en keek weer eens rond..
 

Jan, je hebt groot gelijk, dat het wat rustiger wordt op het forum. Kijk maar eens naar de grafiek met het aantal geplaatste berichten van afgelopen jaren:




Jan

@Ienepien,
Niet te hard springen hoor, dan val ik om.

@Mannetje,
Ik zie het, een grafiek is daarin wel een heldere infobron!
In de piektijden zat ik er ook veel vaker op  ;D

Dit blijft overigens een moeilijk onderwerp, Ienepein vulde het ook al aan met mogelijke feiten/ervaringen.
Ik heb (persoonlijk) de ervaring dat het 'niet willen' meer met niet kunnen te maken heeft als gevolg van angst.

Na mijn allereerste posts hier hebben Jovi en Ereinion uitgelegd dat er rood licht zones zijn.
Na een aantal jaren moet ik daar nogsteeds op terugkomen.
Op allerlei gebieden is er van alles opgeknapt als het gaat om vertrouwen (wat eerst ook niets voorstelde).
Echter, de rood licht zones blijven feitelijk onveranderd bestaan.

Je kunt het met bv. douchen een beetje ombuigen (dan is het 'wassen') en kan er ietsjes meer, maar de basisangst blijft gewoon bestaan.

Mijn conclusie is dan ook dat het hele verhaal zal bestaan uit afwegen; de plussen en dat minnetje van de partner.
Dat laatste is meestal een hormonenkwestie die soms alle plussen kan wegvagen....

Is er een standaard oplossing? Nee!
(Ja een seksuele partner kan de opspeling van hormonen dempen door zichzelf te ontladen, maar dan blijft die persoon nog steeds 'alleen' in zijn/haar gevoel)





myra

Zelf herken ik wel wat je hier neerschrijft over de basisangst...Bij mij blijft die ook wel wat bestaan, hoewel hij wat gedempt wordt.

maar er zijn ook andere verhalen hier, dat van Zonnekind bv, die van aseksueel naar seksueel geëvolueerd is...Dus blijkbaar is er niet echt een standaard-regel in te vinden...Waarschijnlijk omdat aseksualiteit zo complex is, er kunnen vele dingen aan de basis daarvan liggen.

Ienepien

Citaat van: Jan op september 08, 2009, 10:58:18 PM
@Ienepien,
Niet te hard springen hoor, dan val ik om.

En? Nog gewond geraakt? Anders effe een zachte  :knuffel: op je achterhoofd. ;D



Citaat van: Jan op september 08, 2009, 10:58:18 PM
Na mijn allereerste posts hier hebben Jovi en Ereinion uitgelegd dat er rood licht zones zijn.
Na een aantal jaren moet ik daar nogsteeds op terugkomen.
Op allerlei gebieden is er van alles opgeknapt als het gaat om vertrouwen (wat eerst ook niets voorstelde).
Echter, de rood licht zones blijven feitelijk onveranderd bestaan.

Jan, kan je wel zeggen, dat er oranje gebieden langzaam groen aan het kleuren zijn?

Jan

Ik ben er nog ongeschonden vanaf gekomen  :schater:

Rode gebieden worden soms oranje, maar gaan zomaar weer terug naar rood..
Groen is zeker bereikt, maar dan op minder heftige gebieden zoals vanuit oranje.


Ereinion

Het zou ook wel een hele grote stap zijn als rood ineens groen werd.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Dat denk ik ook, misschien dat je langzaam verbeteringen ziet, maar of rood ooit echt helemaal groen wordt is natuurlijk maar de vraag.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Jan

Dat klopt uiteraard.
Na 3 jaar serieus werken zijn er zeker dingen soepeler in kleur geworden.
Maar uit ervaring blijkt zeker dat rood, oranje en groen enorme stappen kunnen zijn.
Ik heb de ervaring dat mijn eerste post (destijds) over de drie kleuren toen, en met de ervaring van toen, nog veels te oppervlakkig is gebleken.

Er bleken nog veel meer 'tussentinten' te bestaan.

Mss een  ervaring van mij voor 'partners van' om te (leren) begrijpen dat aseksualiteit iets is wat je niet ff kan ombuigen.

myra

Ik dacht dat ik hier mss ook nog eens wat ervaringen kon posten...Inmiddels ben ik een aseksueel in relatie met een seksueel persoon.

Mijn ervaring is dat samen relaxatie-oefeningen doen, je ook lichamelijk dichter bij elkaar brengt. Mijn vriend en ik volgen tai chi : er zijn regelmatig oefeningen die je met twee moet uitvoeren, zoals elkaars spieren losschudden, over elkaars lichaam strijken...Zo kan je het lichaam van je partner exploreren op een andere manier. Ik merk dat ik hierdoor ook meer open sta voor lichamelijk contact zoals knuffelen. Je raakt het lichaam van je partner aan zonder een seksuele connotatie.

Het is natuurlijk geen oplossing voor aseksueel zijn, maar mij helpt het wel...Het is ook een vorm van intimiteit.

Ienepien

Myra, wat ben je verrassend openhartig. :klap:
Ik ben heel blij voor je, dat deze sport/ontspanning je/jullie goed doet.
Zo zie je maar weer, voor iedereen is het anders, en moet je blijven zoeken, tot je iets gevonden hebt, dat bij jou/jullie werkt. :knuffel:

myra

 ;) Ja idd. Ineens vond ik het een fijne ervaring om samen de oefeningen te doen en mijn vriend te strelen, terwijl ik me normaal altijd een beetje ongemakkelijk bij dat soort lichamelijkheid voel. mss een beetje een grens verlegd. Of zoals Jan het zou zeggen, een rode zone die groen wordt  :)

Ienepien

Nee Myra, daar zit nog minstens oranje tussen. ;)

Jan

Van rood naar groen is inderdaad een heeele stap..

Eigenlijk moet je 'dit boek' van je belevingen in hoofdstukken opdelen.
Dus niet -van niets naar alles-, maar van bv. -een zoen naar een knuffel- etc. Dan boek je in delen wel de vooruitgangen van rood naar groen.

Daarbij heb je meteen een aantal positieve feiten die je als zodanig kan bijschrijven.
Als je van -niets naar seks- als doelsteling neemt kan het wel eens moedeloos lijken, terwijl je in gedeelten wel veel vooruitgang boekt.

(het is zomaar even een gedachte van mij..)

Mijn ervaring is dat dit werkt omdat er, als ik terugblik, al veel bereikt is waar we trots op mogen zijn.
Die bewuste gedachten van deze feiten verzachten tegelijk ook in moeilijkere momenten.



Ereinion

He, wat goed Myra! Lekker van genieten!
Het is wel een beetje wat ik met douchen heb. Eigenlijk raak je elkaar dan heel intiem aan, maar het heeft een compleet andere context gekregen.  :klap:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jan

Douchen lijkt in meerdere situaties heel verhelderend en ook deels als ongeremd te worden ervaren..
Ik heb die ervaring ook heel duidelijk.

Dat douchen is dus in mijn invulling een hoofdstuk in het 'boek' wat positief is, dus van rood vrij snel naar groen!

'Droog' douchen heb ik ook geprobeerd, maar dat werkte eventjes en uiteindelijk niet.
Blijkbaar is douchen 'wassen' en dat is acceptabel. Zodra ik daar (zelfs) onder de douche van af wijk is het ROOD..

Op basis van deze ervaringen lijkt het er sterk op dat het afwerend / 'aseksuele' gedrag tussen de oren zit.