Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Anhedonia / Anhedonie en asexualiteit

Gestart door Mannetje, april 04, 2009, 10:43:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mannetje

Anhedonie / anhedonia is het verlies of de vermindering van het vermogen tot plezierbeleving. Het is kenmerk wat bij verschillende vormen van psychologische problemen / -aandoeningen voorkomt, maar het is toch vooral een kenmerk van depressie en schizofrenie.  Daarnaast doet anhedonie zich ook vaak voor bij personen die verslaafd zijn, en personen die in de ontwenningsfase daarvan zitten.

Wanneer men anhedonie ervaart kan men moeilijk of niet genieten van de normale dingen in het leven. Degene kan bijvoorbeeld maar moeilijk genieten van een mooie zonnige dag of van een warme douche in de winter, maar ook bijvoorbeeld seks.

Gebrek aan plezier is erg ingewikkeld, want plezier is, net zoals geluk, onmogelijk te bepalen omdat ieder persoon zijn eigen idee/beleving van deze ervaring heeft.

Ienepien

Jeetje, Mannetje. In eerste instantie dacht ik, dáár heb je er weer twee. Ik had twee nieuwe posten nog niet gelezen, maar de tekst las ik niet goed. Toen ik keek naar de plaatser, en zag dat jij het was, keek ik nog eens naar de teksten van de onderwerpen.
Ik had ze (bijna) aangezien voor ( alweer) spam, en als "alles gelezen" had aangevinkt. ;D ;D ;D

Maar....jij verdiept je er nogal in.
Herken je dit bij jezelf, of wil je er ons alleen op wijzen?

Ik heb dit wel gehad, denk ik.
Ik had ook geen oog voor de dingen om me heen, terwijl ik nu een bloem, bloeiende boom of wat ook maar als héél iets wonderlijks zie.

En ook dat laatste is natuurlijk zéér waar. :klap:

Mannetje

Mannetje kan nog wel meer alleen met taarten gooien  ;D  :P

Ik kwam een klein stukje tegen in het het tegen in het magazine Quest.
Dit ging over anhedonia en een chip die dit oplost.
Dat trok nogal mijn interesse, dus ben ik mij daar even in gaan verdiepen.
Kom je in rapporten terecht van de Erasmus Universiteit en dergelijke. Dus die maar eens doorgespit.
Jeetje zeg, die gasten hebben echt een woordenboek ingeslikt. Zoveel moeilijke woorden als ze gebruiken.
Ik hou het liever bij simpele taal, dus deze maar even weggelaten.

Bij is aseksualiteit altijd al aanwezig geweest. Dus geen sprake van verlies of vermindering.

Ereinion

Ik herken dit absoluut niet. Ik kan juist heel erg genieten van de wereld om me heen, vaak heb ik het gevoel dat ik dat juist meer doe dan andere mensen om me heen. Volgens mij hebben meer mensen hier dat, juist wel die vogel horen terwijl de rest van de wereld er aan voorbij loopt.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Demon

ik kan ook van alle dingen perfect genieten dus dit gaat ook voor mij niet echt op
I make mistakes.
I am out of control, and sometimes hard to handle
But if you can't handle me at my worst...
You don't deserve me at my best

petra1963

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Gabrielle

Ik heb toch het gevoel dat er wel meer dingen zijn waar ik geen plezier aan beleef. Zo vind ik sauna's maar niets. Ik hou het wel uit, maar snap echt niet wat iemand daar zo fijn aan kan vinden.
Ik heb ooit eens een initiatiecursus massage gevolgd. Ik vond dat wel fijn om te doen, maar niet om te ondergaan. Ik had zaterdag bij wijze van experiment een afspraak gemaakt in een wellnesscentrum hier in de buurt. Daar heb ik eerst wat zitten weken in een jacuzzi. Dat vond ik al niet zo fijn, voornamelijk omdat het water zo zout was. En de massage ging ook niet zoals het hoorde denk ik. Dat komt vooral omdat ik zo geconcentreerd bezig was om me niet te concentreren. Maar ik wil het best nog eens proberen, ik denk dat het me volgende keer beter zal lukken.
Ik vraag me soms af of ik ooit al echt genoten heb van knuffels.  :-\

Jovi_Hobbes

Ik denk dat die dingen allemaal verbonden kunnen zijn met aseksualiteit, Gabrielle. Alles wat jij omschrijft daar hou ik me ook verre van. Maar ik heb totaal niet het gevoel dat ik nergens echt van kan genieten. Ik kan soms volkomen gelukkig zijn om iets heel kleins (en soms ook flinke olifanten maken van even kleine dingen  ::) )
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Geoffrey

Citaat van: Ereinion op april 05, 2009, 04:59:39 PM
Ik herken dit absoluut niet. Ik kan juist heel erg genieten van de wereld om me heen, vaak heb ik het gevoel dat ik dat juist meer doe dan andere mensen om me heen. Volgens mij hebben meer mensen hier dat, juist wel die vogel horen terwijl de rest van de wereld er aan voorbij loopt.

Hier sluit ik me ook helemaal bij aan!! Had net hetzelfde idee over mezelf  :D

Waarmee ik natuurlijk de stelling in deze post niet wil ontkrachten. Denk dat aseksualiteit iets is wat heel veel oorzaken en redenen kan hebben, dus waarom ook geen anhedonie (had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord  :) )

kiki

Ik wist niet eens dat er zoiets bestond als anhedonia.

Maar ook ik kan ontzettend genieten van de zon, van het op een terrasje zitten en naar mensen kijken die langs lopen, van het lekker anoniem ergens in een stad rondlopen tussen de mensen.
Van de bijeenkomst van leden van een ander forum waar ik lid van ben, het ontmoeten van die mensen, waar je alleen maar een forumnaam van kent, het genieten van degene aan wie je de bloemen geeft en die helemaal warm wordt van de lof die ze krijgt voor het organiseren daarvan.
En de vele welgemeende knuffels over en weer bij binnenkomst en later bij het afscheid en weten dat je ze weer tegenkomt op het forum, maar dan een gezicht erbij hebbend.

Nee, ik kan ontzettend genieten.  :klap:
groetjes kiki

Ienepien

Geweldig gevoel is dat, hè! Net alsof je je vrienden ontmoet, die je al jáááren kent. :handschudden:

Jovi_Hobbes

In het kader van de admins maken het forum schoon: dit topic is tot hier opgeschoond.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?