Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

freut

Gestart door littlefanny, april 06, 2006, 09:08:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petra1963

Tja, die oude Freud.. Bijna 70 jaar na zijn dood nog steeds heftige discussies veroorzakend..  ;)
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Sam

Ik vind Freud ook maar een ongeloofwaardige kwakzalver.

als iemand nog steeds wil weten wat Freud mogelijk van aseksuelen dacht heb ik wel een idee.
Freud ging er vanuit dat de mens geboren werd met alleen interesse in dat gene wat hij WIL. Wat de mens wil is genot, in elke vorm. dit zie je in kinderen, die genieten van iets flauws als kiekeboe spelen. Kinderen krijgen overal genot uit en leven voor het genieten. Hun enige prioriteit is krijgen wat ze willen en wel meteen, denk aan een huilend kind in de winkelstraat die NU een ijsje wil. dit noemt freud harcisme. Als de mens opgroeid leert hij die drang naar genot te beperken. Men leert dan dat je nier alitjd meteen kunt krijgen wat je wilt en dat je niet overal van hoort te genieten. De mens leert dan een beschaafd mens te zijn en geen narcist.
Volgens Freud waren seks, perverse verlangens en geweld enkele van die oerdriften die we willen bevredigen. Wie niet goed opgroeit blijft na zijn kindertijd een narcist: hij blijft egoistisch zijn eigen verlangens nastreven. Dit zijn volgens freud de perversen, de verkrachters, de criminelen etc.
Onderdrukking is volgens Freud dus een heel goed iets, het voorkomt dat we perverse egoistische verkrachters zijn. Waar Freud problemen mee had waren enkel de onderdrukkingen die zich verkeerd gingen uiten, in psychische ziekten. Onderdrukking zelf is volgens Freud gezond en noodzakelijk.

Nu over aseksualiteit: ik vermoed dat Freud, geconfronteerd met aseksualiteit zou concluderen das aseksuelen hun verlangens naar seks onderdrukken. Naar alle waarschijnlijkheid zou hij dit bovendien een prima gezonde ontwikkeling zien.  Wie zijn verlangens onderdrukt is immers beter instaat een beschaafd mens te zijn, aldus Freud.   

overigens heb ik maar 1 collegeblok Freud gehad, dus ik kan best wat belangrijke nuances gemist hebben. verbeter me gerust.

Ereinion

Heeft een kind dan ook seksuele verlangens volgens Freud?

Citaat van: Sam op februari 03, 2008, 11:46:14 AM
Wie niet goed opgroeit blijft na zijn kindertijd een narcist: hij blijft egoistisch zijn eigen verlangens nastreven. Dit zijn volgens freud de perversen, de verkrachters, de criminelen etc.

Hoewel ik mijzelf niet bij de laatste drie schaar, vind ik wel dat ik behoorlijk egoistisch mijn eigen verlangens nastreef. Maar daar hoort seks dus niet bij. Misschien ben ik dus nooit goed opgegroeid? Mijn vriend heeft best vaak gezegd dat hij seks bij volwassenheid vond horen en vroeg daarom wel eens of ik niet bij mijn kindertijd ben blijven steken, misschien heeft hij dus toch gelijk.

Ik bedoel dit trouwens niet als iets waar ik heel serieus over nadenk. Het maakt me niet uit hoe Freud over me zou denken, maar ik denk dat dit misschien wel een leuke discussie op kan leveren.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Twee erg interessante opmerkingen:
Als ik het goed begrijp zijn wij als aseksuelen volgens Freud dus beschaafdere mensen  :D
En seks hoort bij volwassenheid. Zou dat dan de reden zijn waarom ik me nog steeds niet volwassen voel? Ik heb zelf altijd gedacht dat volwassenheid pas echt zwaar doorzet als je kinderen krijgt. In mijn ogen heeft het alles met verantwoordelijkheid te maken en je verantwoordelijkheden worden nu eenmaal tig keren groter als je voor een nieuw leventje moet zorgen.

@Ereinion, volgens mij is het niet zozeer egoïstisch om je eigen verlangens na te streven. Ik denk dat je het pas egoïsme noemt als je daarbij voorbij gaat aan de wensen en behoeften van anderen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

 ;D Ik voel me ook niet echt volwassen, hoewel ik de laatste tijd wel iets ouder ben geworden voor mijn gevoel.

Ik begrijp wat je bedoelt, Jovi. Maar ik stel mezelf wel boven alles en dat vind ik ook egoisme. Niet dat ik vind dat het verkeerd is, hoor.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Zonder enig egoïsme kom je ook nergens in deze wereld. Als jij niet aan jezelf denkt en voor jezelf opkomt doet niemand het. Misschien bestaat er zoiets als positief egoïsme en nagetief egoïsme.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik alergisch ben voor echt egoïstische mensen, een aangezien ik van jou totaal geen uitslag krijg denk ik dat je tot de positieve egoïsten hoort  :handschudden:
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Zonnekind

Citaat van: Jovi_Hobbes op februari 03, 2008, 03:39:20 PM
Ik heb zelf altijd gedacht dat volwassenheid pas echt zwaar doorzet als je kinderen krijgt. In mijn ogen heeft het alles met verantwoordelijkheid te maken en je verantwoordelijkheden worden nu eenmaal tig keren groter als je voor een nieuw leventje moet zorgen.

Dat gevoel heb ik ook wel. Hoewel het nu al hard veranderd is omdat ik nu alleen woon en nu moet ik toch ook voor mezelf zorgen terwijl ik dat tervoren ook wat kon overlaten aan mijn partner.

Citaat van: Ereinion op februari 03, 2008, 02:53:32 PM
Heeft een kind dan ook seksuele verlangens volgens Freud?

Ja ik dacht van wel. Freud heeft het altijd over de bevrediging van je behoeftes. Je zit eerst in een orale fase, een kind steekt alles in zijn mond en volgens Freud is dat het bevredigen van je orale behoeftes. Een kind geniet alleen van eten en drinken omdat het nog niets anders kent. Daarna komt het in de volgende fase terecht. Het is niet echt seksueel zoals wij naar het woord seksueel kijken, maar het is ook bevredigen van behoeftes.
Ik denk trouwens dat ik voor een stukje in die orale fase ben blijven steken ::)
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ienepien

Steek je ook alles in je mond, dan? :o

Zonnekind

 :schater: Nee niet alles :D

Ik ben wel heel gefixeerd op eten, zit wel bijna altijd met iets in mijn mond (eten, balpen, ...), ik bijt ontzettend graag en ik duim zelfs als ik in slaap val :-[
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ienepien

Da's nogal érg oraal. ;D

Zonnekind

Ja he :-[ Als ik een tutter zou krijgen, ik zou die voortdurend in mijn mond houden denk ik. Ik wil ook dolgraag een bijtring, nu ik Viper niet meer kan bijten... :P
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ienepien

Klinkt een beetje naar dementie in het laatste stadium? :schater:

Zonnekind

 :schater:
Ik ben er mee geboren, ben ik dan al meteen in mijn dementie geboren? :D
Ik geloof dan toch nog liever dat ik nog vast zit in mijn kindertijd hoor ;D
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

petra1963

Dementia preacox...( vroegtijdige dementie).. zo noemden ze in de tijd van Freud ( en daarvoor) schizofrenie... ;D
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ereinion

Citaat van: Zonnekind op februari 03, 2008, 04:08:02 PM
Citaat van: Ereinion op februari 03, 2008, 02:53:32 PM
Heeft een kind dan ook seksuele verlangens volgens Freud?

Ja ik dacht van wel. Freud heeft het altijd over de bevrediging van je behoeftes. Je zit eerst in een orale fase, een kind steekt alles in zijn mond en volgens Freud is dat het bevredigen van je orale behoeftes. Een kind geniet alleen van eten en drinken omdat het nog niets anders kent. Daarna komt het in de volgende fase terecht. Het is niet echt seksueel zoals wij naar het woord seksueel kijken, maar het is ook bevredigen van behoeftes.

Kijk, dan is dat in ieder geval niet de reden dat ik aseksueel ben, dat ik niet goed volgroeid ben.  :D
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.