Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Religie

Gestart door Dutchamoeba, oktober 14, 2010, 01:02:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dutchamoeba

Dit topic is een afsplitsing. Het topic waar deze discussie ontstond, vind je hier: http://asexuality.org/du/index.php?topic=2533.0


Ik heb weleens gelezen dat bepaalde aseksuelen liever homo waren geweest. Homoseksualiteit bestaat tenminste in de ogen van veel mensen. David Jay (onze 'founding father') heeft eens in een interview gezegd: "Tegen homo's wordt gezegd dat hun geaardheid verkeerd is, tegen aseksuelen wordt gezegd dat hun geaardheid niet bestaat." Mijn moeder vond het aanvankelijk ook erg raar. Lesbisch zijn is ook een seksuele 'afwijking', maar tenminste een 'normale' afwijking. Aseksualiteit is een seksuele afwijking voor de gekken... Met andere woorden: ik had en een seksuele afwijking en was ook nog eens gestoord...
Ik ken ook het verhaal van iemand uit Amerika (volgens mij degene die met 'Hot Pieces of Ace' is begonnen op YouTube) wiens ouders erg conservatief Christelijk zijn. Die vonden het verschrikkelijk om erachter te komen dat hun kind aseksueel is. Alle accounts van hun kind werden gewist en diegene moest stiekem om 4 uur 's nachts een berichtje posten om te laten weten waarom hij/zij (weet ik niet meer) zo plotseling uit beeld verdwenen was. Seks is een geschenk van God waar je gebruik van moet maken (in de zin van trouwen en kinderen krijgen). Doe je dat niet, dan keer je God de rug toe en ben je zondig. In een artikel over religie en aseksualiteit staat dat het voor Christenen raar is maar niet verboden, maar voor de 'strengere' religies als de Islam en strengere vormen van het Christendom (zoals de Mormonen) is aseksualiteit dus echt een zonde. Wij zijn dus zondige mensen! Voelt er zich nu ook iemand aangesproken? ;D

Ereinion

Gaat dat dan over seks hebben of over kinderen krijgen? Uit je verhaal blijkt meer dat het de taak van God is om voor nakomelingen te zorgen. Nou is dat natuurlijk wat lastiger als je aseksueel bent, maar er zijn toch ook wel aseksuelen met een kinderwens. En wat zegt God dan van al die mensen die drie keer in de week seks hebben, maar geen kinderen willen en ze dus ook nooit krijgen?

Ik kan me echt niet voorstellen dat er een God is die zegt: Gij zult seks hebben en ervan genieten! Volgens mij gaat het in veel religies om het gevolg van seks: kinderen krijgen.

Maar ja, ik geloof sowieso in een God die maar één opdracht aan me geeft: zorg dat je gelukkig bent, maar maak anderen niet ongelukkig terwijl je dat nastreeft.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

pinky

Heey, in die god geloof ik ook. En in mijn geval heeft hij niet eens de naam god. De naam wordt zo vaak misbruikt, dat ik er een negatieve bijsmaak van heb gekregen. Als iemand over god begint, krijg ik al zowat allergische reacties. Neej, ik heb het liever over 'iets'. Dat is zo lekker vaag! Haha!

Ereinion

Ik heb het eigenlijk ook nooit over God, hoor. Ik vind God meer bij een duidelijk omschreven religie passen, bijvoorbeeld het Christendom of de Islam. Je hebt natuurlijk ook natuurreligies waar meerdere Goden een rol spelen, dat is meer de soort God waar ik in geloof.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Mannetje

Zelf ben ik niet gelovig.
Wat zou god denken over rampen zoals aardbevingen, Twin towers die instorten e.d.
Daar kan ie zich beter mee bezig houden, kan ie dan niet even aan het werk gaan  :-\ Waarom doet ie daar niks aan?
Hoe denken gelovige mensen hierover?


AceVentura

Ik sluit me aan mij het mannetje-geloof, helemaal eens met wat hij schrijft. Als er een god zou bestaan, waarom gebeuren er dan zulke vreselijke dingen ? Waarom bestaan er dan de meest nare ziektes ? of misschien iets dichter bij huis, heeft hij veel mensen zo gemaakt dat ze niet open staan voor dingen als aseksualiteit ? Waarom gaan veel oorlogen over conflicten tussen verschillende geloven ?

* AceVentura kan zich groen-en-geel ergeren aan personen die bij dat soort dingen roepen "god heeft het zo gewild"
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Ereinion

Die vragen kan ik me voorstellen. Misschien is een beter woord voor waar ik in geloof Kracht. Ik weet niet waarom zoiets niet ingrijpt of zich ermee bemoeit. Misschien doet het dat wel...

Zomaar een gedachte, niet perse wat ik geloof. Waarom denken ongelovigen altijd dat als er een God is, dat deze dan perse zou willen dat de wereld een paradijs is? Er zijn zoveel antwoorden op de vraag waarom het leven niet makkelijk is.
Om het geloof in de God te testen (kan ik me zelf weinig bij voorstellen, maar sommigen geloven dit.)
Mensen worden in het hiernamaals beloond voor het leven dat ze hebben geleid. Zonder beproevingen kun je ook niet beoordeeld worden door God.
Het leven is een leerweg, en die lessen neem je misschien wel mee naar een volgend leven. Maar als alles perfect geregeld is, kun je ook niets leren.
Er is vast wel meer te verzinnen.

Ik denk ook dat het een beetje vergezocht is om te denken dat een God iedereen constant in de gaten houdt en alles in goede banen leidt. (vandaag mijn omschrijving Kracht). Misschien laat een God wel weten wat hij wel of niet goed vindt, bijvoorbeeld door de bijbel (ook iets waar ik zelf geen waarde aan hecht), maar ook door dingen die op je pad komen. Maar het is aan de mensen zelf om daar iets mee te doen of niet. Die keuzes hebben natuurlijk wel consequenties. Niet dat God dan met zijn vingertje staat te wijzen als je iets niet goed hebt gedaan, maar waarschijnlijk op dezelfde manier als de mensen die niet geloven denken dat een nare ziekte in de wereld is gekomen. God trekt zijn handen ervan af.
Zou ik ook doen trouwens. Als er zoveel mensen zijn om in de gaten te houden, zou ik me ook alleen concentreren die zich tot mij richten en niet tot al die anderen. Waarschijnlijk heb je je handen al vol aan alleen de gelovigen.

Goh, wat klink ik ineens gelovig. Nu ga ik splitsen.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

pinky

Ik geloof eerder dat het leven een leerschool is waarbij het pad dat je volgt je leraar is. Hij leert je hoe je gelukkig moet worden als je ervoor open staat. Hij zal je nooit veroordelen om de keuzes die je maakt en zal je eigen vrije wil nooit beperken. Dus jij moet de keuzes maken die voor jou goed zijn. De leraar wijst je hooguit de weg. Het is aan jou of je die wilt zien.

Met die leraar bedoel ik dus jezelf, de mensen om je heen en alles wat er gebeurt. Maar je moet wel naar jezelf durven blijven kijken en kritisch durven zijn op je gemaakte keuzes, zonder deze te veroordelen. En dat is ontzettend lastig, maar ik geloof wel dat we daarom op aarde zijn. Dus ik zie god niet als een alleswetende macht, meer als een leraar die zelf ook zo zijn fouten maakt. Hij is ook maar een levend wezen. En zoals alle levende wezens maak je fouten. Ik bedoel, als je alleen maar gelukkig zou zijn, zou je het niet eens weten. Als het hele leven een groot bad was van positieve dingen, zou je nooit weten hoe positief het dan is. Tegenstellingen kunnen niet zonder elkaar. Dat maakt dat je het (voor jou) positieve uiteinde van de tegenstelling alleen maar meer gaat waarderen, als je ook het negatieve eind eens tegen bent gekomen.

AceVentura

Natuurlijk kan niet alles even perfect zijn, maar het is nu wel erg oneerlijk verdeelt af en toe, en dan heb ik het nog niet eens over materialistische dingen of dingen waar je zelf invloed op hebt, denk bijvoorbeeld puur aan wat je kansen zijn ten opzichte van de plaats op de wereld waar je geboren bent.
Van de vragen die ik zojuist neerzette is de meest relevante misschien wel "Waarom gaan veel oorlogen over conflicten tussen verschillende geloven ?", blijkbaar is het allemaal toch niet zo goedaardig als dat het zich voor doet komen, al geef ik direct toe dat het vaak om de extremistische personen gaat.

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

pinky

Omdat de verschillende geloven ook verschillende meningen meebrengt, anders zouden ze hetzelfde zijn. En zoals met elk meningsverschil kan er een discussie ontstaan. En als je dan overgepassioneerde mensen hebt die vinden dat alles wat zij doen zo goed is, dat iedereen het zou moeten doen... dan krijg je oorlog. De ene ziet dat wat hij of zij doet goed is voor zichzelf maar beseft ook dat dat niet automatisch betekent dat het ook goed is voor een ander. Zei zijn degene die redelijk gelukkig zijn. Zij die de hele mensheid ervan proberen te overtuigen, doen het voornamelijk om zichzelf te overtuigen, omdat ze ook maar onzeker zijn en ongelukkig. En als twee van de laatste soort mensen elkaar tegenkomt... dan heb je oorlog.

Ereinion

Veel oorlogen gaan over religie, omdat het de mensen zijn die op die manier hun meningsverschil uitvechten. Wat Pinky ook al zegt. Daar heeft God weinig mee te maken. (Weer even vanuit God: als het mijn volgelingen zouden zijn die een oorlog beginnen, zou ik me meteen van die volgelingen afkeren.)

Als je in reincarnatie gelooft, is het zelfs geen geldig argument dat het oneerlijk is dat sommige kinderen in een kansarme omgeving worden geboren. Die zielen kiezen daar zelf voor om iets belangrijks te leren. En als ze er niet voor mogen of kunnen kiezen, kan het nog een goede leerschool zijn.

Ik denk dat ik heel erg op één lijn zit met Pinky over wat ik zelf geloof. Maar ik vind het interessant om er ook vanuit andere standpunten naar te kijken.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

NL

Wel grappig in dit verband is dat op de Engelstalige AVEN-site wel eens werd gespeculeerd over bekende aseksuelen. Paulus, toch een van de grondleggers van het christendom, werd daar vaak genoemd.

Mannetje

Wat me wel eens bezig heeft gehouden. Die Maria, die was toch "onbevlekt ontvangen".
Ik denk toch echt dat dat een vrouw was die gigantisch kon ouwehoeren. En toen ze zwanger is geraakt van de "melkboer" moest ze toch wat verzinnen!

Paul2

Wat aseksualiteit betreft is het zo dat de strengere protestantse stromingen en de sekte-achtige groeperingen inderdaad vaak sterk de nadruk leggen op trouwen en kinderen krijgen. Dan heb je als je aseksueel bent inderdaad wel een probleem, maar dat geldt in die opvattingen voor eenieder die niet happy hetero is....

In de Rooms-katholieke kerk, de oosterse kerken en diverse andere niet-christelijke religies heeft men daarentegen wel ruimte voor mensen die ongehuwd en kinderloos blijven. Gecombineerd met een religieuze levensstaat (priesterschap/kloosterleven) heeft dit vaak zelfs een hogere status dan een huwelijk met kinderen.

Dit betrof dan wel doorgaans een bewuste keuze voor celibaat, maar had als gevolg dat mensen die geen seks/huwelijk/kinderen wilden toch minder raar en verdacht waren dan in de bovengenoemde strengere protestantse opvattingen. Met al haar kloosters e.d. bood de katholieke kerk hierdoor vaak ook een soort uitwijkplaats voor mensen die geen "normaal" heterohuwelijk wilden of konden aangaan.

Wat betreft de vraag naar alle rampen die zo vaak gebeuren: volgens mij is het antwoord daarop vrij simpel: die dingen gebeuren gewoon vanzelf, de oorzaken zijn ons ook bekend. Het gebeurt dus door de werking  van natuurlijke processen of menselijke fouten, niet door de wil of onwil van God. Wel kunnen mensen, in de visie van gelovigen, proberen die rampen te verminderen of zelfs te verhinderen door zelf goed te leven of veel te bidden...

pinky

Natuurlijke selectie. Net zoals alle ziektes die we nog niet kunnen genezen. Uiteindelijk zijn we ook met teveel mensen, dus is het ergens ook nog wel ergens goed voor.
Besides... als iedereen aseksueel zou zijn, denk ik niet dat er minder voortgeplant zal worden. Minder makkelijk misschien, maar het zal niemand tegenhouden denk ik.

Over Maria... weet iedereen wel zeker dat ze ooit heeft bestaan dan. Ik heb haar nog nooit gezien. En wie weet heeft zij dat niet bedacht. Ze zal trouwens niet de laatste zijn die zwanger is geraakt met het maagdenvlies nog zo goed als intact. Daar zijn ook verschillende manieren voor. Al wil ik daar liever niet over nadenken.  :-\