Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Religie

Gestart door Dutchamoeba, oktober 14, 2010, 01:02:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AniMeshorer

De jaarlijkse meet van het Vaticaan zit er weer op en, helaas, voor homoseksuelen, gescheiden mensen,  en niet-getrouwde koppels die toch samenwonen, verandert er weinig of niets. Dat het verschil bij de stemronde klein was om de teksten wel/niet aan te passen, maakt weinig verschil als het uiteindelijk allemaal blijft zoals het was. Gemiste kans voor het Vaticaan, ik had de indruk dat de paus zelf ook teleurgesteld was in het interview na afloop (al mag hij dat uiteraard niet zomaar vertellen)

Als de kerken verder leeglopen moeten ze de schuld niet bij een ander gaan zoeken. Ze hadden nu het momentum om concrete sprongen voorwaarts te maken, en ze deden er niets mee.

Wat trouwens met de rol van de vrouw in de Kerk? Gingen ze niet debatteren om vrouwen ook tot belangrijke posities toe te laten? Daar werd in het journaal niets over vermeld, ik meende dat dat ook een agendapunt was?

Ik heb wel het gevoel dat Franciscus I het goed meent en beseft dat veranderingen nodig zijn. Misschien zou een beetje minder democratie en iets meer dictatoriale trekjes niet slecht zijn in de uitzonderlijke context van Vaticaanstad, waar conservatieve geesten nog altijd de meerderheid vormen. Logisch ook, want de twee vorige pausen installeerden steeds erg conservatieve personen op de belangrijkste posities. Hopelijk gaat Franciscus nog minstens een paar jaar paus blijven om stapsgewijs toch te hervormen.

Ik ben geen gelovige dus in theorie is het voor mij geen verschil, maar ik vind het schrijnend dat een instantie die nog zoveel invloed heeft (meer in Zuid Amerika en Afrika dan in Europa) blijft hangen in het verleden. Voor die gelovige mensen ginds vind ik het jammer.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

AniMeshorer

Voor wie nog twijfelt welk geloof te volgen, is hier een helpende hand in de vorm van een quiz:
http://www.quizlet.nl/quiz/17012/welk-geloof-past-bij-jou/

Volgens deze test ben ik een nog-niet-geoute christen  :P Vreemd gezien ik al vrij vroeg ongelovig was en m'n communie weigerde ...

Deze test is iets uitgebreider maar wel engelstalig: http://www.selectsmart.com/RELIGION/

Interessant is dat deze test het vorige testresultaat compleet tegenspreekt in mijn geval:

1. Secular Humanism (100%)    
2. Unitarian Universalism (89%)    
3. Liberal Quakers - Religious Society of Friends (79%)    
4. Non-theist (76%)      
5. Theravada Buddhism (72%)    
6. Mainline - Liberal Christian Protestants (63%)    
7. Taoism (60%)     More Info
8. Mahayana Buddhism (54%)    
9. Neo-Pagan (52%)    
10. Reform Judaism (50%)    
11. New Age (49%)    
12. New Thought (47%)    
13. Orthodox Quaker - Religious Society of Friends (45%)    
14. Scientology (42%)    
15. Christian Science Church of Christ, Scientist (38%)    
16. Jainism (34%)      
17. Sikhism (32%)    
18. Bahai (28%)    
19. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (18%)    
20. Hinduism (18%)    
21. Mainline - Conservative Christian Protestant (17%)    
22. Islam (16%)    
23. Seventh Day Adventist (14%)    
24. Jehovahs Witness (11%)    
25. Orthodox Judaism (4%)    
26. Eastern Orthodox (0%)    
27. Roman Catholic (0%)    


Your Results Explained

Your results are scored on a curve. The highest possible score, 100%, represents the closest match to your Spiritual Belief System Selector responses. It does not mean that Secular Humanism matches every one of your response to every question.
Any, or a combination, of the top scoring results may closely match your expressed preferences.  


Overigens, wat zijn New Thought, Quakers, Jaïnisten, en 7th Day Adventist ??  ???   In elk geval, als deze test enigszins klopt: http://www.youtube.com/watch?v=qKggnBh2Mdw
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Milie

Mijn top 5:

1. Unitarian Universalism (100%)
2. Neo-Pagan (98%)
3. Liberal Quakers - Religious Society of Friends (92%)
4. Mahayana Buddhism (92%)
5. New Age (84%) 

Liefde is het zand dat in de palm van je handen ligt.
Wees mild, wees zacht, wees open,
andere glipt het weg tussen je vingers....

AniMeshorer

De helft van die religies in die testresultaten op die site zijn me totaal onbekend. Ik wist niet eens dat er verschillende takken boeddhisme waren  :bloos: Ik dacht dat dat vooral bij de monotheïstische religies zo was. Ze hebben in de testresultaten overigens Zoroastrisme, Animisme en Jezidi vergeten... Ik vraag me af hoeveel godsdiensten er eigenlijk wereldwijd bestaan...
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

Milie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_religies_en_spirituele_tradities#Nieuwe_religieuze_bewegingen

Lijstje van officiële godsdiensten en een overzicht van meer recentere filosofische groeperingen.
Liefde is het zand dat in de palm van je handen ligt.
Wees mild, wees zacht, wees open,
andere glipt het weg tussen je vingers....

AniMeshorer

Wat een lijst  :o  Als alle godsdiensten nu en dan voor onheil blijven zorgen en ik zie hoeveel religies er bestaan, dan is vrede op aarde vrees ik nog niet voor morgen ... Zeker niet als ze dan ook nog eens zoveel takken van elk geloof hebben dat ze onderling ruzie maken (sunni en shiietische islam bv, die staan in landen als Libanon en Irak met geslepen messen tegenover elkaar ookal zijn het allen moslims ; of kathliek tegen protestant in Noord Ierland en al die jaren dat het daar onrustig was dankzij twee rivaliserende christelijke "takken")
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.