Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Chronische hyperventilatie

Gestart door Ereinion, februari 01, 2011, 10:31:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ereinion

Omdat ik zelf misschien last heb van chronische hyperventilatie, ben ik eens gaan zoeken naar de symptomen. Tot mijn verbazing staat er ook 'desinteresse in seks' tussen. Hier een link naar een lijst met symptomen:

http://chronischehyperventilatie.nl/symptomen
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sismo

Ik zag ook "verhoogd of verlaagd libido" er tussen staan.
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

pinky

Nou, dat is wel een hele lange lijst! Pfoei! Maar wat nu? Krijg je nu ademhalingstherapie of iets?

Ereinion

Citaat van: Pinkeltje op februari 01, 2011, 11:34:08 PM
Nou, dat is wel een hele lange lijst! Pfoei! Maar wat nu? Krijg je nu ademhalingstherapie of iets?

Nou... ik moet nog naar de dokter. Dit was mijn eigen vermoeden, omdat ik last had van tintelingen om de mond en 's avonds bij de EHBO kwam naar voren dat dat één van de symptomen was van acute hyperventilatie. Ik heb daar wel vaker 'last' van, maar nu viel het kwartje. Ook wordt altijd de saturatie (zuurstofgehalte in het bloed) gemeten als ik meedoe als slachtoffer aan grote oefeningen en ik zit altijd hoog, soms zelfs honderd. Dat schijnt niet vaak voor te komen en toen liet iemand al een keer hyperventilatie vallen. Dus ben ik gisteren eens gaan google-en en kwam ik op deze site. Ik herken wel meer symptomen. (Ik heb trouwens nooit echt een aanval van acute hyperventilatie gehad.)

Ik vind het trouwens moeilijk om hiermee naar de dokter te gaan. Het is allemaal zo vaag.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Mannetje

Wat een herkenning! Ik heb eens even op de site gekeken, en me eerste gedachte is, hé, daar heb ik ook wel eens last van  :-\

Ereinion, zijn bij jouw de symptomen die je herkende heel vaak aanwezig? En ondervind je hier echt heel veel hinder van?

AceVentura

Niet vervelend bedoel hoor, maar is die lijst met symptomen niet zo lang dat iedereen er wel wat in herkent ?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Brummetje

Dat is waarschijnlijk met alle aandoeningen zo. Meer mensen herkennen wel symptomen van autisme, bijv, maar pas als je een groot deel van de symptomen bijna dagelijks hebt, dan kun je spreken van autisme.

En dat is hier ook zo, neem ik aan?
Ik kan soms wat hard/bot overkomen: is niet mijn bedoeling.

Mannetje

Even vanuit mijn eigen situatie bekeken:
Als ik het goed lees is de grootste hoofdoorzaak dus stress.
En de symptomen zijn dus de gevolg van de oorzaak.
Mijn conclusie is dan ook dat je de oorzaak moet wegnemen. Zo had ik het destijds voor me eigen bepaald.
Symptomen met betrekking tot de borst of borstkas daar scoor ik hoog op. Ben ooit bij dokter geweest omdat ik dacht aan een hartaanval. Die kon toen niks vinden.

Nou de hoofdoplossing die ikzelf destijds had bedacht is die stress wegnemen. Dus door te ontspannen. Dat kan op tig manieren. En ik moet zeggen dat het me aardig afgaat.

ik was ook niet echt van plan voor mijn eigen om meteen het stempel chronische hyperventilatie patiënt op me voorhoofd te plakken.
Kijk, voor mij eigen komen de symptomen overeen, maar ik vind echt niet dat ik chronische hyperventilatie patiënt ben.
Ik vind ook een gevaar van zulke site's dat je op slot aan hypochondrie kan gaan leiden.

Ereinion

Citaat van: Mannetje op februari 02, 2011, 07:01:35 PM
Wat een herkenning! Ik heb eens even op de site gekeken, en me eerste gedachte is, hé, daar heb ik ook wel eens last van  :-\

Ereinion, zijn bij jouw de symptomen die je herkende heel vaak aanwezig? En ondervind je hier echt heel veel hinder van?

Moeilijk te zeggen, omdat het zulke vage klachten zijn. Ik let er niet zoveel op. Maar ik heb wel vaker tintelende lippen, alleen niet zo erg als gisteren. Volgens mij heb ik last van hartkloppingen, maar niet iedere dag. De stekende pijnen in mijn hoofd herken ik, maar dat heb ik eens in de zoveel tijd (iedereen wel eens, denk ik  :-\ ) En zo kan ik het rijtje afgaan.

Ik ondervind er in ieder geval geen hinder van. Ik ben er al aan gewend, denk ik.

Citaat van: AceVentura op februari 02, 2011, 07:56:45 PM
Niet vervelend bedoel hoor, maar is die lijst met symptomen niet zo lang dat iedereen er wel wat in herkent ?

Daar zit ik ook mee. Maar ik herken het merendeel.
Ik moet gewoon naar de dokter, dan kan hij het uitzoeken.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Ik vind het ook altijd lastig om met vage klachten naar een huisarts te gaan, maar die zuurstofmeting is natuurlijk wel een heel concreet voorbeeld waar de arts ook iets mee kan.
Verder is het inderdaad wel een heel erge waslijst met symptomen waar je dus eigenlijk niets aan hebt om zelf een diagnose te kunnen stellen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Zonnekind

Dit is ongeveer hetzelfde als "spasmofilie" waarbij ook heel veel van dezelfde symptomen naar voor komen.
Ook bij spasmofilie is minder zin in seks een symptoom.

Ik ben vroeger voor mijn hyperventilatie naar een kinesiste gegaan om ademhalingsoefeningen te leren. Ik voel nu veel beter wanneer ik aan het hyperventileren ben en ik kan het goed onder controle houden.
Toch heeft mijn huidige kinesiste nu gezegd dat je meer naar de oorzaak moet zoeken en de oorzaak is bijna altijd een lichamelijk probleem.
Kort en een beetje simpel uitgelegd krijg je het volgende:
je hebt een orthosympatica en een parasympatica. Het parasympatica zou je normaalgezien altijd moeten besturen. Het orthosympatica treedt in werking als je in gevaar bent. Je bent aan het wandelen en er staat ineens een leeuw voor je neus, dan gaat je orthosympatica
er voor zorgen dat je hartkloppingen krijgt, begint te zweten,... Als er iemand jou bijvoorbeeld laat schrikken, treedt dat ook even in werking. Bij elk "normaal" mens, is dat na een half minuutje, maximum een minuutje terug gestopt en neemt het parasympatica het terug over.
Bij iemand met chronische hyperventilatie en bij spasmofilie, werkt het orthosympatica te veel en te lang. Als je zo iemand laat schrikken, kan die daar ongeveer een half uur last van hebben.

Er zijn enkele boeken geschreven ondertussen over deze dingen rond hyperventilatie en die kunnen mensen helpen om de oorzaak zelf aan te pakken en niet alleen ademhalingsoefeningen te doen op een moment dat het eigenlijk al te laat is.
De boeken zijn geschreven door Chris Lenaerts. De eerste is "Hyperventilatie ontmaskerd" en het tweede heet "Hyperventilatie actief loslaten". Vooral het tweede boek zou je hierbij kunnen helpen. (ik heb het besteld dus laat binnenkort wel weten of het helpt :))
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Mannetje

Ik denk dat het gewoon tussen de oren zit, en ga een ademhaling workshop volgen.
Tijdens de kennismaking keken ze naar mijn ademhaling, en "lazen" die. Toen werd er even wat persoonlijke dingen over mijn verteld, die allemaal klopten.
Dus ik ga een dagje 1 op 1 met een ademcoach aan de slag. Want ik had er een goed gevoel over.
Je leert dan alles over buik-, borst- en middenrif ademhaling.

Maar ik geloof ook gerust dat er een lichamelijk probleem zou kunnen zijn in iemands anders zijn/haar situatie.

Fricai

Citaat van: Zonnekind op maart 29, 2011, 10:51:02 PMHet parasympatica zou je normaalgezien altijd moeten besturen.

Niet altijd, tenzij je als continu als een kasplantje in bed blijft liggen. Algemeen heb je voor inspanning/arbeid (ortho)sympatisch zenuwstelsel nodig. :)
Maar inderdaad een afwijking in het zenuwstelsel kan vast wel zorgen voor overactiviteit zoals bijv. hyperventilatie. Heeft de kinesiste echter enige reden om  aan te nemen dat er een neurologisch probleem aanwezig is?

Zonnekind

Ja, dat is te zien aan de manier hoe iemand praat. Super moeilijk om uit te leggen als je het niet kan tonen, maar het is duidelijk :D

Mannetje, ik was er ook altijd van overtuigd dat hyperventillatie tussen de oren zit. Ik heb ook ademhalingsoefeningen gedaan en ik kan mijn hyperventilatie nu heel goed onder de knie houden.
Ik voel dat ik af en toe nog eens zachtjes hyperventileer maar dan heb ik het meteen onder controle.
Die Chris Lenaerts die die boeken geschreven heeft, is eigenlijk de eerste die zegt: ik geef geen ademhalingsoefeningen want dan los je het probleem niet op. Ik zoek naar het probleem, naar de echte oorzaak van hyperventilatie en ga daar iets aan doen.

Ik ben benieuwd wat de boeken mij gaan zeggen. Ik hoop dat jij in ieder geval al baat hebt bij de oefeningen die je gaat doen.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Mannetje

Het gaat verder dan een beetje oefenen. Hier de tekst wat de dag omschrijft:
Ademen is veel meer dan het inademen van zuurstof. Ademen is ook de verbinding met je levensenergie. Tijdens de cursusdag worden blokkades opgeruimd die deze verbinding verstoren. Mensen krijgen te maken met hindernissen en blokkades die ze moeilijk kunnen loslaten of accepteren. Je kunt daarbij denken aan negatieve overtuigingen over zichzelf of anderen, belemmerende gevoelens en belemmerende gedragspatronen. De methodiek tijdens deze cursus is vooral uniek door de integratie van professionele coaching, lichaamswerk, energiewerk en ademen, en heeft dus een enorme impact op fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel niveau.

Ik laat me dus verrassen...