Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Anti-aseksuele vooroordelen en discriminatie

Gestart door MarkA, april 28, 2012, 07:18:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fricai

CiteerIk vroeg me alleen maar af wat diezelfde mensen, die hier schande van spreken zouden zeggen als het om het "genezen" van aseksuelen gaat. Waarschijnlijk is de verontwaardiging dan een stuk minder groot.

Ahja, dan snap ik hem. En je hebt groot gelijk. Als je niet x keer per week seks wil met alles wat los en vast zit, en er om de x seconden aan denkt, dan is er iets mis met je! Maar daar zijn gelukkig middelen voor, of seksuologen, ... Fucking schandalig, maar het is wel de trend. De mensheid leert ook moeizaam, hè? :P

Hoewel het bij aseksualiteit in sommige gevallen wel logischer is dan bij homoseksualiteit (libido kan afwezig/minder zijn door lichamelijke zaken, die soms oplosbaar zijn, en sommige mensen zouden daar voor kiezen). Niet dat ik het goed wil praten wat men denkt/zegt, maar dat is voor ons natuurlijk wel een extra barrière richting acceptatie.
Ik ben er ook heel erg voor dat aseksuelen van zich af bijten, en mensen duidelijk maken dat sommige ideeën/opmerkingen echt belachelijk zijn.

Uffie

Is there any escape - A guy called Gerald

Jovi_Hobbes

Wauw, mensen hebben maar een raar beeld van ons...
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

AceVentura

Wat er in het artikel staat is misschien niet zo leuk voor ons, verder vind ik het wel een goed artikel.  :klap:
Verder zie je dat al terug in de reacties die sommigen krijgen als aseksualiteit ter sprake komt, dus wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Wat dan wel weer soort-van-positief is, is dat het niet alleen tegen aseksualiteit gericht is maar gewoon in het algemeen tegen minderheren ...

Mensen zijn vreemde wezens zullen we maar zeggen ...  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

CiteerIk ben er ook heel erg voor dat aseksuelen van zich af bijten, en mensen duidelijk maken dat sommige ideeën/opmerkingen echt belachelijk zijn.
(Fricai)

CiteerWauw, mensen hebben maar een raar beeld van ons...
(Jovi_Hobbes)

Mijn ervaring is dat ik niet hoef te bijten, noch dat mensen een raar beeld van me hebben (of in ieder geval niet raarder dan ze al hadden  ;D).
De mensen in mijn omgeving kennen me al langer, [misschien wel als die jongen die nooit aan een vriend komt,] dus als ik vertel dat ik aseksueel ben, ...feliciteren de meesten mij met mijn ontdekking. Het is maar hoe je het brengt.

Uiteraard die opmerking dat de "natuur" het kennelijk zo organiseert dat overbevolking wordt tegengegaan. Maar dat zeggen ze ook tegen homo's. Ik ben wel wat gewend... (Äh, Fricai, jij had toch een wetenschappelijk argument hiertegen hè?)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Fricai

Citaat van: Edewecht op december 23, 2012, 06:08:51 PMMijn ervaring is dat ik niet hoef te bijten, noch dat mensen een raar beeld van me hebben (of in ieder geval niet raarder dan ze al hadden  ;D).

Mooi zo. :) Maar dan heb je het wel bovengemiddeld getroffen denk ik. ;)

Enne, euh... Er is vooral géén wetenschappelijk argument voor. :) Een entiteit 'de natuur' met een eigen wil bestaat niet. En de drijvende kracht achter het alles (natuurlijke selectie) zal nooit eigenschappen die voortplanting tegengaan bevoordelen (dit is kort door de bocht voor 'al het leven', maar bij mensen klopt het iig). Dus afwijkende oriëntaties zijn gewoon 'foutjes'. =]

NL

Vanuit evolutionair opzicht klopt dat. Maar dan zijn homoseksuelen evenzeer "foutjes". In biologisch opzicht klopt dat misschien wel, maar in cultureel opzicht niet.

Edewecht

Tsja, dat zijn nogal beladen termen. En mensen vatten dat nogal eens verkeerd op, kijk uit.
Iets wat afwijkt van de meerderheid -bijvoorbeeld een merel met witte vlekken- kun je een "afwijking" noemen. Puur getalsmatig gezien. De term "foutje" is dan nog een stap verder.

Maar dan is rood haar ook een afwijking, want de meeste mensen hebben géén rood haar.
Tel je zo even door, dan zijn wij allen een verzameling van afwijkingen.
En daar wou ik wel heen.
Als aseksuele homo-voelende ex-vegetarische half-besneden part-time bioboer met soms een +1bril.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Fricai

Ik kon even geen ander woord bedenken dan 'foutje', maar gezien ik impliceerde dat ik dat zelf ook was ging ik er van uit dat het niet al te negatief werd opgevat. ;)

CiteerMaar dan is rood haar ook een afwijking, want de meeste mensen hebben géén rood haar.

Nouja, haarkleur is toch minder gelinkt aan voortplantingssucces dus toch wat minder 'fout'. :P


MarkA

Citaat van: Fricai op december 25, 2012, 12:43:19 AM
En de drijvende kracht achter het alles (natuurlijke selectie) zal nooit eigenschappen die voortplanting tegengaan bevoordelen (dit is kort door de bocht voor 'al het leven', maar bij mensen klopt het iig).

Je bedoelt zoals bij bijen en mieren waar 99% van de bevolking zich niet voortplant?
Then, if you don't believe it all the magic is dead

Paul2

Ik denk dat het punt vooral ook is dat homoseksualiteit en aseksualiteit niet zomaar gewoon vrij willekeurige "afwijkingen" of uitzonderingen zijn (zoals rood haar of blauwe ogen), maar vooral dat ze afwijken van wat tegenwoordig het bijna allesoverheersende ideaalbeeld is: romantische liefde en geile seks. Homoseksualiteit is daar nog wel in te passen, maar aseksualiteit een heel stuk moeilijker. En helaas blijkt dan toch dat mensen vaak grote moeite hebben met iets dat afwijkt van wat zij als ideaal zien.

Jovi_Hobbes

Ik blijf het toch vrij apart vinden dat sommige mensen zich erg druk kunnen maken over het feit dat wij iets niet doen. Hoe kun je daar nou last van hebben? (ik heb het nu natuurlijk even niet over partners van...)
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Paul2

Ja, nou ja, zoals ik al een beetje zei: mensen kunnen er grote moeite mee hebben als je alleen als afwijkt van wat voor hen het (levens)ideaal is. Het is vergelijkbaar met mensen die tegen een homohuwelijk zijn: ook daar heeft niemand last van, het is een extra mogelijkheid voor paren van gelijk geslacht, maar toch vinden veel mensen dat te ver gaan.

Jovi_Hobbes

Maar die mensen zijn waarschijnlijk sowieso al tegen homoseksuele relaties en hoewel ik het zelf grote onzin vind, kan ik me ergens nog een heel klein beetje voorstellen dat mensen vinden dat ze daar "last" van hebben omdat het soms iets zichtbaars is wanneer twee mannen of vrouwen elkaar bijvoorbeeld in het openbaar zoenen. Begrijp me niet verkeerd, ik snap ook niet waarom je je er meer aan zou storen dan wanneer een heterokoppel dat doet, maar sommige mensen schijnen daar last van te hebben  ::)
Aseksualiteit valt echter op geen enkele manier te zien, wat kan er dan aanstootgevend aan zijn?
(dat is overigens een retorische vraag hoor)
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Edewecht

Retorische vraag of niet, Jovi Hobbes, ik wil erg graag iets op zeggen.

Ik denk niet dat "normale" mensen last van ons hebben. Ik denk dat die mensen last hebben van zichzelf. Ze zien ons (cq homo's, queers, vul maar in) min of meer vrolijk een eigen leven lijden (leiden?) en worden jaloers dat ze dat zelf niet durven, dat ze zelf niet een duidelijke identiteit hebben, maar grijs meelopen in de massa.
(Ik overdrijf nu even, maar dat is om het duidelijk te maken.)
Het is lekker veilig in een homogene kudde. Wie z'n nek niet uitsteekt en niet afwijkt, is veilig.
Verschijnt er ineens iemand, of een groep iemandjes, die het anders doet, dan wordt die veiligheid bedreigd. Dat is de last die ze van ons/zichzelf hebben.

(Nee, ik heb filosofie noch psychologie gehad. Ik teel mijn eigen filozofietjes op de koude grond. Dit is er eentje.)  ;)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)