Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Anti-aseksuele vooroordelen en discriminatie

Gestart door MarkA, april 28, 2012, 07:18:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jovi_Hobbes

Citaat van: Edewecht op januari 02, 2013, 08:14:04 PM
Het is lekker veilig in een homogene kudde. Wie z'n nek niet uitsteekt en niet afwijkt, is veilig.
Verschijnt er ineens iemand, of een groep iemandjes, die het anders doet, dan wordt die veiligheid bedreigd. Dat is de last die ze van ons/zichzelf hebben.

Ik denk dat je het hier wel aardig verwoordt inderdaad. Tot op zekere hoogte zijn we denk ik allemaal wel eens schuldig aan zulk gedrag (het is tenslotte typisch menselijk). Het is alleen jammer dat er mensen zijn die na die initiële reactie niet verder gaan nadenken en dan gaan inzien dat veel dingen/mensen die anders zijn, helemaal niet bedreigend zijn.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Linde

Citaat van: Edewecht op januari 02, 2013, 08:14:04 PM
Retorische vraag of niet, Jovi Hobbes, ik wil erg graag iets op zeggen.

Ik denk niet dat "normale" mensen last van ons hebben. Ik denk dat die mensen last hebben van zichzelf. Ze zien ons (cq homo's, queers, vul maar in) min of meer vrolijk een eigen leven lijden (leiden?) en worden jaloers dat ze dat zelf niet durven, dat ze zelf niet een duidelijke identiteit hebben, maar grijs meelopen in de massa.
(Ik overdrijf nu even, maar dat is om het duidelijk te maken.)
Het is lekker veilig in een homogene kudde. Wie z'n nek niet uitsteekt en niet afwijkt, is veilig.
Verschijnt er ineens iemand, of een groep iemandjes, die het anders doet, dan wordt die veiligheid bedreigd. Dat is de last die ze van ons/zichzelf hebben.

(Nee, ik heb filosofie noch psychologie gehad. Ik teel mijn eigen filozofietjes op de koude grond. Dit is er eentje.)  ;)

Goede verklaring denk ik. De "normale" mensen hebben last van zichzelf en voelen zich ongemakkelijk en of jaloers ten opzichte van de buitenbeentjes.  Nou, mensen die anders zijn hebben hun verdienste en moeten vooral zichzelf blijven. Het is onze taak om de maatschappij bewust te maken dat "anders" zijn niet per se slechter is en dat mensen best wat verdraagzamer mogen zijn. Vroeger schaamde ik mij ook om mijn anders zijn (ik bedoel niet alleen het aseksueel zijn) maar nu vind ik dat ik net zo goed het recht heb om mezelf te zijn als ieder ander. Als mensen verschillen aanvaarden, draagt dat bij tot een wereld met meer kans op vrede. Naiëf van mij misschien, maar de wereld wordt beslist niet slechter van zo'n instelling. Your true colours are beautiful like a rainbow.

Edewecht

Citeer

Het is onze taak om de maatschappij bewust te maken dat "anders" zijn niet per se slechter is en dat mensen best wat verdraagzamer mogen zijn.
(...) Naiëf van mij misschien, maar de wereld wordt beslist niet slechter van zo'n instelling.


Dit spreekt me wel aan. "Taak" vind ik wel een wat zwaar woord, voor mezelf zou ik "mogelijkheid" o.i.d. zeggen.
Zo'n gedachte zoals jij hierboven schrijft, heb ik eerder ergens aangetroffen, maar dan ging het over homoseksualiteit. Dat homo's/gays door  hun anders-zijn de wereld bewust kunnen maken van, en kunnen bijdragen aan een kleurijkere en veelzijdiger wereld.
Dat geldt natuurlijk voor alle zelfbewuste minderheden.
Het is het omgekeerde van de opgelegde uniformiteit (zie nazisme en Noord-Korea) waar vrijheid zo dood is als een pier.

Aha! Weer een beweegreden om mezelf (mijn kleuren) aan de buitenwereld te laten zien.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Fricai

:)

Sluit aan bij waar David Jay het over had op de WP conferentie in Londen, dat er voor (veel) seksuelen wellicht nog wat te leren/relativeren/evalueren valt betreft liefde, seks, relaties van het perspectief van aseksuelen daarop. :)

SoulDragon

Mooi gezegd Edewecht, dat klopt inderdaad wel.
Mensen hebben vooral last van mensen die "anders" zijn.

Ik merkte het een paar jaar terug al met een collega van mij; zij was echt zo'n populair meisje in school, en had helemaal het huisje boompje beestje.
Ze was 25 toen ze met een "prof-" voetballer trouwde in een mooi huis en netjes een jaar later een kindje..bla bla.
Zij kon er al niet tegen dat ik op mijn 29ste part-time werkte, nog lekker thuis woonde,, fantasy- metal was en regelmatig naar concerten en feestjes ging.
Ik kreeg regelmatig vreemd commentaar van haar, voornamelijk over het part-time werken en het feesten...behoorlijk irritant af en toe.
Het is minder geworden sinds dat ze zelf part-time is gegaan vanwege haar kind...
Maar ik zou wel eens willen weten hoe zij erop zou reageren als ze te horen zou krijgen dat ik niet van sex houdt...pfff
SoulDragon

* Yes knight, i long for dead, but also fear it.
- Why, aside your misery, what's to loose?
* My Soul.

Edewecht

Citaat van: Fricai op januari 06, 2013, 06:47:31 PM
Sluit aan bij waar David Jay het over had op de WP conferentie in Londen,

Uh? WP conferentie, wat is dat? Of heb ik even zitten suffen? (goedemorgen   ;) )
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

WP = World Pride: https://en.wikipedia.org/wiki/WorldPride_2012

Ook aseksualiteit was daar goed vertegenwoordigd (volgens mij veelal vanuit AVEN).
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Of in het heel kort: Een dagje 'conferentie' met een stuk of wat aseksuelen van over de wereld, de dag na de WorldPride parade in Londen, afgelopen zomer. =]

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Het evenement had eerder ook een eigen website maar daar staat nu niet meer op dan alleen een logo, anders had je daar meer aan gehad dan aan het wikipedia artikel denk ik.
Op het Engelstalige forum hadden ze er zelfs een apart subboard voor: http://www.asexuality.org/en/forum/71-worldpride-2012/
In de verschillende topics kan je ook nog wel wat foto's van de AVEN delegatie vinden :)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Nihilibido

Citaat van: Paul2 op december 29, 2012, 06:35:23 PM
maar vooral dat ze afwijken van wat tegenwoordig het bijna allesoverheersende ideaalbeeld is: romantische liefde en geile seks. Homoseksualiteit is daar nog wel in te passen, maar aseksualiteit een heel stuk moeilijker. En helaas blijkt dan toch dat mensen vaak grote moeite hebben met iets dat afwijkt van wat zij als ideaal zien.

Het enige wat ik tegen deze mensen zou willen zeggen, is: "wat de fok! Het is jouw dingetje toch niet? Ga je vooral te buiten aan megageile seks, en laat mensen die er andere hobby's op nahouden lekker in hun waarde. Ik veroordeel jou toch ook niet omdat je heel de dag door alleen maar wil seksen?"
Zo. Dat lucht lekker op.
-Aangenaam...!
-Who needs a poopdeck on the roof?
-Omdat jij dat nu eenmaal altijd zo doet, wil dat nog niet zeggen dat het niet volslagen belachelijk is.
-Cake them all!