Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

HSDD: Hypoactive Sexual Desire Disorder

Gestart door Mannetje, mei 28, 2012, 08:34:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mannetje

Wat is HSDD?

HSDD staat voor Hypoactive Sexual Desire Disorder en wordt door de World Health Organisation erkend als een serieuze seksuele aandoening. Bij HSDD is sprake van een verminderd seksueel verlangen en lijdensdruk bij vrouwen, ofwel: geen zin in seks ervaar je als een probleem en je lijdt er echt onder.

Sinds 1994 is  HSDD de officiële term die is beschreven in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, Text Revision (DSM-IV TR®), a publication of the American Psychiatric Association.  De FDA heeft een eerste richtlijn uitgegeven in 2000 waarin aanwijzingen voor de ontwikkeling van nieuwe behandelingen voor seksuele stoornissen, waaronder HSDD, staan beschreven.

De volgende tekst staat hierin beschreven:

Aanhoudend of recidiverend gebrek aan (of ontbreken van) seksuele fantasieën en verlangen naar seksuele activiteit. Bij de beoordeling van het gebrek of het ontbreken wordt rekening gehouden met factoren die van invloed zijn op het seksuele functioneren zoals leeftijd, sekse en de levenswijze

De stoornis veroorzaakt duidelijk lijden of relatieproblemen

De seksuele disfunctie is niet eerder toe te schrijven aan een andere stoornis (behalve een andere seksuele disfunctie) en is niet uitsluitend het gevolg van de directe lichamelijke effecten van een middel (bijvoorbeeld drug, geneesmiddel) of een aandoening

(Bron: http://www.zininseks.nl/watishsdd.html#_ftn1)

Mannetje

HSDD is een nog niet zo'n oude term. Hij is uitgevonden mede door invloed van geneesmiddelenfabrikanten.
Zo af en toe moeten er nieuwe ziekten bijkomen, zodat ze daar dan weer medicijnen voor kunnen ontwikkelen.

Dutchamoeba


Zwaan

Misschien vreemd , maar ik weet , van mijn zelf dat ik sexueel heel moeilijk in elkaar steek, oke. Maar in de family heb ik het zelfde gehoord over een a-secuele man.

Wat ik niet heb gehoord maar wel vermoed is dat mijn moeder idem in elkaar steekt, die heeft altijd een vijandige houding omtrent sex, en zelfstandigheid vrouw, heel vervelend om je daarnaast te moeten ontwikkelen.

Of zal het allemaal meer te maken hebben met zelf bescherming? dat ik mijzelf helemaal heb afgesloten.

Is er ergens geen onderzoek, naar erfelijkheid? Zou dat het kunnen zijn?

Ik heb depressie pillen gehad, oke, want ik ben door deze a-sexualiteit helemaal niet gelukkig, het lijkt wat te helpen voor het humeur, ik probeer geen confrontaties meer op te zoeken , mijden, ik probeer wat erotische verhalen te lezen advies doctor, en veel ontspanningsoefeningen, ik voel nu dus alleen naar, maar dat is nu lichaamlijk, alles lijkt onder spanning dat heb ik dus geleerd te voelen, en dat gaat hoop ik ooit nog eens over. Oke ook nog een bekkenbodem kussen gehaald , zit ook nog bij de Hap fysio jaar lang.

Ik moest even wat kwijt,

Ik hoop dat ik toch ooit eens kan leven,


Gr. Zwaan. :pinguin:

Fricai

Het beeld/definitie dat we hebben van aseksualiteit is wel dat het is aangeboren, of in ieder geval heel vroeg in de ontwikkeling vastgelegd. En dat het normaal gesproken ook je leven lang blijft.
Dat het 'in de familie' zit is nog niks over aangetoond, zou kunnen, maar heel sterk is die link in ieder geval niet.

Sterkte!

Willem

Dit is een heel oude topic (maar we zijn tijdloos  :cake: :cake: :cake:  )
Goed om weten is dat die beruchte Amerikaanse lijst   (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders)  eigenlijk een nomenclatuur is voor de .... terugbetaling aan docters / psychiaters in de USA, door de verzekeringsmaatschappijen ! .... Met andere woorden : het is een verzekerings PORTEMONAIE lijst, en heeft géén waarde op het vlak van wetenschappelijke inzichten. 
ERG dat Europa (bvb. België) ze ooit zonder veel critisch inzicht grotendeels heeft overgenomen.  Want, HIER denken wij dat het over een wetenschappelijk document gaat, terwijl het om ongeveer hetzelfde gaat, als een RIZIV-nomenclatuur lijstje voor terugbetalingen.  Géén "reregistreerde aandoening met RIZIV-nummer" is immers synoniem van "géén terugbetaling voor een behandeling". 
Laten we dat pad dan ook AUB verlaten, als we het hebben over onze geaardheid.   

Ravotten-Stilte-Denken-Doen
Mogelijk opnieuw zoekend naar een héél sportieve partner

Marie8

Aangezien er de afgelopen vijf jaar wat verwikkelingen zijn geweest, wil ik ook graag nog iets toevoegen ;D
Ik weet niet of het ergens anders op dit forum staat, maar in 2013 is de vijfde editie van het DSM uitgekomen; en daarin staan nog steeds Hypoactive Sexual Desire Disorder en de vrouwelijke variant, Sexual Interest/Arousal Disorder, maar er is wel iets aan toegevoegd:

Over SI/AD:
"If a lifelong lack of sexual desire is better explained by one's self-identification as "asexual", then a diagnosis of female sexual interest/arousal disorder would not be made."

Over HSDD:
"If the man's low desire is explained by self-identification as an asexual, then a diagnosis of male hypoactive sexual desire disorder is not made."

Men zou geen aseksuele mensen meer mogen behandelen voor HSDD of zo, met het argument dat "dat in het DSM staat," want dat is nu gewoon niet waar ;D

(Ik vind het zelf ook een beetje vreemd dat er twee verschillende vormen zijn van (bijna) dezelfde stoornis, maar goed, ik weet niks over de details, misschien is er wel een klein verschil...)
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

aeronaut

Het blijft wel jammer dat het gaat over "self-identification" - als je helaas nog nooit van aseksualiteit hebt gehoord en dus niet weet dat je het bent, kun je alsnog ten onrechte die diagnose krijgen. Maar verder is het natuurlijk wel een grote verbetering tov de DSM-IV :)

Koffie

Aan de andere kant kun je iemands geaardheid ook niet door een ander laten vaststellen. Niemand kan voor mij uitmaken of ik bv. hetero ben. Zelfs al vind een therapeut of psychiater dat ik bv. lesbisch ben, ik ben degene die dat bepaalt.
En als ik bepaal dat ik bij wijze van spreken niet aseksueel ben, dan is er geen psych die kan bepalen dat ik dat wel ben.

Aan de andere kant wordt, ook zoals ik zelf heb ervaren, de zelfidentificatie als aseksueel wel in twijfel getrokken.




Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Ik heb laatst de DSM-V eens in m'n handen gehad in het 2e hands deel van een boekenwinkel. Met 60 euro was hij me iets te duur om mee te nemen, ik was wel nieuwsgierig genoeg om het stukje over HSDD op te zoeken. De artikelen hebben over het algemeen de vorm van een omschrijving van de aandoening, symptomen en een voorgestelde behandelmethode.
Bij HSDD staat er bij de symptomen dat het geen probleem is (en er niet behandeld hoeft te worden) als de patiënt hier zelf niet onder lijd. Dit statement wordt over het algemeen gezien als het uitsluiten van aseksuelen voor behandeling van HSDD.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

aeronaut

Klopt Koffie, ik bedoelde ook niet dat de psycholoog dan moet vaststellen dat iemand aseksueel is. Maar juist omdat vaak de zelfidentificatie al in twijfel wordt getrokken, denk ik dat veel psychologen niet eerst aan de persoon in kwestie zullen vragen of ze misschien aseksueel zijn, of ze erop wijzen dat dat een optie is. En aangezien veel aseksuelen denken dat er iets compleet mis met ze is voor ze erachter komen dat ze aseksueel zijn, kunnen ze er wel degelijk zelf onder lijden en dan toch ten onrechte de diagnose HSDD krijgen.

Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie