Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

hoe gaat zo'n relatie aseksueel-seksueel?

Gestart door CJ, juni 02, 2012, 01:49:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CJ

Hey :wave:

Ik vraag me af hoe de meeste relaties lopen aseksueel-seksueel. Ik heb een relatie van een dikke twee jaar, maar mijn vriend roept steeds harder om seks.
Als ik getuigenissen en zo lees, dan heb ik geen goede hoop op een relatie met een seksueel iemand meer... :78:

xxoo

Dutchamoeba

Ik heb zelf een relatie met een aseksueel, dus ik kan niet spreken uit eigen ervaring. Wat ik wel merk als ik verhalen lees van aseksuelen die een relatie zijn aangegaan met een seksueel, is dat het sluiten van compromissen erg belangrijk is, zoals dat in iedere relatie het geval is. Het is altijd een kwestie van geven en nemen.

CJ

Toch bedankt voor je reactie!

ja geven en nemen hoort er sowieso bij...maar wat als de ene meer wil nemen dan de ander wil geven?
Toch hou je van elkaar, alleen dat ene vlak, seksvlak, lukt niet...jammer toch

Lizzie7

Hoi CJ,
Ik ben aseksueel of alleszins toch laagseksueel, en ik heb al 8 jaar een relatie met een seksueel, we zijn niet zo lang geleden ook getrouwd.
Inderdaad draait het heel veel rond communicatie en compromissen. In het begin is dat heel moeilijk, later is dat ook nog af en toe moeilijk, maar vlot alles beter. Ik ga niet zeggen dat ik mij nooit "aangevallen" voel en dat mijn vriend nooit gefrustreerd is, maar niet onze hele relatie draait daar rond. Zonder dat dat echt een geschreven wet is of zo, hebben wij ongeveer 1x per maand seks, soms sneller, soms iets langer. De ene keer kan ik mij er ook gemakkelijker toe zetten dan de andere keer. Met knuffelen en kussen (droog) heb ik geen problemen, dat kan altijd. Andere dingen zijn variabel. Mijn vriend mag wel initiatief nemen en aanstalten maken, maar als ik "neen" zeg, dan is het neen en dan gaat hij niet verder. Als ik mij goed voel, neem ik soms ook zelf initiatief. Het is belangrijk om erover te spreken, zodat je vriend weet dat jouw laag libido geen teken is van niet-graag-zien, en dat je je liefde op andere manieren kunt tonen.
Maar als er echt geen overeenstemming gevonden kan worden in wat je kan bieden en wat de ander vraagt, dan is het denk ik onmogelijk.

Fricai

Hoe het gaat? Nou, moeizaam. ;D

Ik heb er zelf nauwelijks ervaring mee... Maar je kunt wel wat verhalen vinden van anderen, bijv. in dit subforum of het subforum 'bekeken van de andere kant' (Of op het engeltalige forum, dat is een stuk drukker).

Lijkt me belangrijk om precies van elkaar te weten hoe ver je kan gaan in een compromis, tot hoever je er nog gelukkig mee kan zijn. Als je dat weet kun je nog kiezen om naar iets specifieks toe te werken of juist ervoor te kiezen dat het niet gaat werken.

CJ

Bedankt Lizzie7 :) goed om eens een positief verhaal te horen daarmee... (:
heb gewoon wat schrik dat z'n emmer plots vol zal zijn, nu een moeilijke periode, veel ruzie enzo...
Maar hij deed wat opzoekwerk en zei op een dag (paar weken geleden): ik denk dat jij aseksueel bent... en gaf me een heleboel links.

Fricai, nou dan ga ik daar maar eens neuzen voor de goeie moed ;) bedankt

Mikk

Nja, bij mij ging dat nooit goed... Ben blij dat er wél zijn die een goeie relatie hebben :)

Lizzie7

CJ, als je graag meer positieve verhalen wilt moet je es op zoek gaan naar de ervaringen van Ereinion op dit forum, zij heeft al lange tijd een aseksueel-seksuele relatie die ook behoorlijk goed verloopt.

Veke

Hier ook een goede aseksueel-seksueel relatie. Al 11 jaar samen waarvan 8 getrouwd en 2 kindjes.
Het werkt tussen ons omdat ik af en toe wel seks heb met hem (gemiddeld eenmaal per maand en op een manier die voor mij acceptabel is) en omdat hij dan wel seksueel is, maar geen torenhoog libido heeft en dus ook geen behoefte aan een uitgebreid en gevarieerd seksleven heeft. Soms zegt hij wel eens dat het 'jammer' is dat er niet meer inzit op seksueel vlak, maar uiteindelijk vindt hij andere aspecten in een relatie veel belangrijker.
Waar ik wel erg op probeer te letten, is dat ik duidelijk maak dat ik hem echt graag zie. Hij houdt van mij en voelt zich daardoor seksueel aangetrokken tot mij. Dat dat andersom niet zo is, kwetst hem soms wel. Ik houd nochtans even veel van hem, maar dat blijkt voor een seksueel niet zo makkelijk te vatten.
   

Ienepien

Citaat van: Veke op juni 07, 2012, 12:45:33 PM
Hij houdt van mij en voelt zich daardoor seksueel aangetrokken tot mij. Dat dat andersom niet zo is, kwetst hem soms wel. Ik houd nochtans even veel van hem, maar dat blijkt voor een seksueel niet zo makkelijk te vatten.
   

Dan moet je hem dus nog een keer (de hoeveelste al :P) vertellen, dat de seksuele aantrekking juist hetgeen is, wat ontbreekt bij aseksuelen.
Als hij dat dan (eindelijk) eens begrijpt, is het voor hem misschien makkelijker om te begrijpen dat je het meent.
Succes ermee. :handschudden:

CJ

Bedankt :) leuk om toch positieve dingen te horen want was al helemaal depri :)

Nee ja, ik twijfel nog steeds ergens (omdat ik het niet wil toegeven voor de helft?) maar wil mijn vriend wel duidelijk maken dat ik van hem hou en dat seks voor mij geen bekrachtiging is van 'houden van'...

Veke

Tja, hij weet het wel (heb het idd al vaak gezegd) en hij 'snapt' het ook, maar ja ... Het is ook niet zo gek dat het voor hem moeilijk te vatten is. Als iemand zich fysiek afwendt in bed, is dat een teken van afwijzing. Maar ik wijs HEM niet af, alleen de seks. En hij weet dat wel, maar dat gevoel van persoonlijke afwijzing blijft hem parten spelen. En een gevoel schakel je niet zomaar uit, ookal weet je hoe de vork in de steel zit.
Soms stelt hij wel eens dat ik toch geluk heb dat hij desondanks bij mij blijft, dat veel andere mannen dat niet zouden doen.  :-\ Niet leuk om te horen, maar ondertussen heb ik mijn antwoord wel klaar. Hij heeft zelf nogal een sterk karakter en niet elke vrouw zou dat kunnen verdragen. Je kunt die stelling dus even makkelijk omdraaien, wat ik op zo'n moment dan ook wel doe.  >:D

Lizzie7

Ja, dat gevoel van afgewezen worden blijft bij mijn man inderdaad ook af en toe de kop opsteken. Ik vind dat het helpt door meer verbaal en op een vriendelijke manier af te wijzen dan door je echt fysiek af te keren of een hand weg te slaan of zo. Hoewel ik dat soms puur instinctief toch doe, maar ik probeer er rekening mee te houden

Desmond

Bij ons gebeurt dit jammer genoeg ook vaak...
Ik ben seksueel en mijn vriendin aseksueel, hoewel er nog steeds een twijfel bestaat.
Telkens wanneer ik nog maar iets doe dat misschien de aanzet tot seks kan geven, volgt er meestal een afwijzing.

Om enkele voorbeelden te geven:
Tijdens een omhelzing gaf ik haar een kus, we hadden oogcontact en ik kwam terug voor een 2e kus .. "Subtiel" gaat ze dan haar hoofd wat draaien en geeft ze me een knuffel en zorgt ze ervoor dat ik m'n handen los.
Handen wegslaan tijdens het knuffelen, gewoon afwijzen en zeggen "Neen schat niet doen ...", het kriebel excuus, een mep tegen de kaak omdat ik kort mijn hand op haar bil legde toen we naast elkaar zaten, ...
Het zijn allemaal zaken waardoor je je als seksueel afgewezen voelt, onzeker, minder geliefd, niet gewaardeerd, etc.
Er was dan ook nog eens een periode bij ons waar mijn vriendin dan nog eens kritiek gaf over mijn uiterlijk. "Zou je niet wat meer gaan sporten?", "Misschien kan je met hem mee gaan trainen?", "Je zou wat meer in de zon moeten liggen" Het zorgde ervoor dat ik nog meer onzeker werd en dat ik op een punt gekomen was dat ik dacht dat de reden waarom we geen seks hadden volledig aan mij lag. Dat ze me niet meer fysiek aantrekkelijk vond en dat ze me niet meer graag zag.

Van seks is er nu al een hele tijd (+2 jaar) niets meer in huis gekomen. Ik wacht nog steeds, maar het wordt enorm moeilijk. En inderdaad zoals Veke ook zegt, hoewel ik nu ook wel weet dat ze me wel graag ziet, is het enorm moeilijk om die gevoelens van je af te zetten. Ik weet dat ze niet echt die seksuele verlangens heeft, maar toch is het nog altijd een gevoel van afwijzing. Het gevoel dat ze nooit naar me zal verlangen is ook ongelooflijk deprimerend.

Meer tegen je partner zeggen dat je hem/haar graag ziet en dat hij/zij belangrijk voor je is, is natuurlijk iets dat we graag horen. Dit zal ons zeker een warm en gelukkig gevoel geven.
Maar deze woorden zullen nooit het gevoel veranderen dat we van seks of fysiek contact krijgen... Ik weet niet of het voor alle seksuelen zo is, maar voor mij schept seks een enorme band en voel ik mij nadien ook zoveel meer verbonden met mijn vriendin. Het klinkt misschien zo cliché en oppervlakkig, maar als ik gewoon eens kijk naar de periode van onze relatie toen we wel nog seks hadden, dan merk ik gewoon dat we toen veel minder discussies hadden. We konden meer verdragen van elkaar en voelden ons ook meer geliefd. Het is iets dat je niet zomaar met iemand doet, het toont vertrouwen in je partner, waardering, liefde, verlangen,... Je toont op dit moment gewoon hoe fantastisch je deze persoon vindt, hoe mooi, hoe lief, hoe gelukkig dat hij/zij je maakt. Het is niets zomaar iets fysieks, er zit gewoon enorm veel betekenis achter, althans voor mij :)
Dat dit volledig of zo goed als ontbreekt in de relatie is zeker niet gemakkelijk.

Dit komt dus allemaal uit de gedachten van een seksueel  :P Ik weet niet of het jullie ook kan helpen, maar zo weten jullie toch eens wat er in onze hoofden omgaat :)

AceVentura

Bedankt voor je openhartige verhaal Desmond  :klap: Ik denk dat het inderdaad goed is om te beseffen hoe een seksueel tegen de situatie aan kijkt.

Wel heb ik een vraag/opmerking over je verhaal. je schrijft:
Citeer
Het gevoel dat ze nooit naar me zal verlangen is ook ongelooflijk deprimerend.
Ik heb het vermoeden dat er wel een verlangen is, maar dat ze dat alleen niet fysiek uit. Dat jullie al een tijd bij elkaar zijn geeft volgens mij aan dat er wel een verlangen is, het is waarschijnlijk alleen geen seksueel verlangen. Is dat ook hoe jij het ervaart ?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler