Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

slaaptips

Gestart door anonymous, november 13, 2012, 07:36:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

anonymous

Wie heeft er nog goede slaaptips, naast geen koffie, alcohol en wel warme melk met anijs?

Een open vraag voor iedereen die beter wil slapen.

jojo2003

Als je niet kunt slapen door drukte in je hoofd, kan valeriaan nog wel eens helpen. Is volgens mij redelijk onschuldig kruid dat er voor zorgt dat je wat ontspannener ligt.

Verder kan ik nog wel wat boeken adviseren die mij in ieder geval gegarandeerd in slaap helpen :).

MarkA

Ja ik heb ook wel eens Valeriaan gebruikt (zie het merk Valdispert), maar ik vond het niet super overtuigend. Overigens werkt een glaasje alcohol voor mij dan weer wel ;) Goed ontspannen is het devies, dus mediteren of een boek lezen. Zit minstens een uur voor het slapen gaan niet meer voor de computer of TV, het felle beeldscherm zorgt ervoor dat je lichaam stoffen aanmaakt die het slapen verhinderen. Masturberen wil ook nog wel eens helpen maar misschien niet de juiste plek om dat te vermelden :schater:
Then, if you don't believe it all the magic is dead

FlowerPower

Hahah masturberen heb ik ooit ook eens iemand horen zeggen ja  :schater:

Ja zoals al vermeld werd valeriaan of passiflora. Zijn kruiden waar je niks mis mee kan doen. Een uur op voorhand geen tv of computer, ontspannen. Sporten zou ook helpen,...

Sismo

Yoga! Mijn docent benoemd vaak oefeningen die je kunt gebruiken als je niet kunt slapen. Ik weet ze helaas niet allemaal meer.
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Fricai

Citaat van: MarkA op november 13, 2012, 09:01:18 PMMasturberen wil ook nog wel eens helpen maar misschien niet de juiste plek om dat te vermelden :schater:

Dat helpt in mijn ervaring soms als je lichamelijk niet zo goed voelt. Maar je moet er maar net zin in hebben. xD

Als er teveel crap in mijn hoofd zit helpt tv meestal wél eigenlijk, ik focus er nauwelijks op, maar het leidt wel genoeg af om mijn hoofd verder leeg te maken (valt me wel vaak midden in de nacht op dat het scherm nog aan staat xD).
Als mijn dag-nacht ritme verkloot is (pretty much all the time tegenwoordig), dan flink moe worden met sport, dan komt de slaap toch wat eerder lijkt het.

Lizzie7

Voor het slapengaan geen koffie, geen alcohol, geen zware maaltijden in de laatste uren, geen zware fysieke inspanningen in laatste uren, geen PC/tv/andere schermen.
Regelmatige uren om te gaan slapen en op te staan. Slapen in bed, niet in zetel. Goede temperatuur in kamer,  rond 20°C.
Een vast slaapritueel, dat ontspant en dat je lichaam duidelijk maakt dat het zich moet instellen op slapen.
Geen tv of boek in bed, direct gaan slapen.
Als je na 20 minuten in bed nog niet slaapt: terug opstaan en iets ontspannend doen, vb. stripverhaal lezen. Pas terug gaan slapen als je je moe voelt.

SoulDragon

hmm, ik heb niet echt slaaptips...ik ben altijd moe, af en toe lig ik wel de halve nacht wakker...maar ja, dan weet ik het ook niet.
Wel merkte ik inderdaad dat ik minder vaak wakker lag als ik geen koffie dronk s'avonds, dus alleen één kopje s'morgens.

Als je er erg last van hebt en niets help kun je misschien bij de huisarts slaappillen vragen...
SoulDragon

* Yes knight, i long for dead, but also fear it.
- Why, aside your misery, what's to loose?
* My Soul.

Mannetje

Citaat van: MarkA op november 13, 2012, 09:01:18 PM
Masturberen wil ook nog wel eens helpen maar misschien niet de juiste plek om dat te vermelden :schater:
Mijn ex vond seks een goed middel, maar....dat zal ik hier maar niet met grote letters neerzetten.
Maar even een serieus antwoord, waar iemand wel misschien wat mee kan:

Ik heb periodes gekend dat ik volgens mij een soort zombie was. Vermoeider uit bed stappen dan dat ik erin stapte. Mijn tips die ik allemaal toepas, zodat dit eigenlijk bijna niet meer voorkomt;

Even een tijdje voor het slapen gaan op een stoel gaan zitten en dan even helemaal niets doen. Dan richt ik mijn aandacht op mezelf. Er komen dan allerlei gedachten op, dingen waar ik over pieker, of wat dan ook. Daar probeer ik dan geen aandacht aan te schenken. Dit werkt soms goed voor mij.

Als dit niet lukt, is het richten op buikademhaling ook een goede. Dan ben ik er als het ware actief met mezelf bezig, en dit werkt heel ontspannend.

Dit zijn beide een soort van mediteren. Het is voor iedereen verschillend of dit wel of niet bij je past. Gewoon proberen. En bij mij werkt het niet altijd. Er zijn nog vast meer methodes voor wie dit wil uitproberen. Even googlen.

Een kladblok naast mijn bed om dingen op te schrijven als ik toch aan het piekeren sla. Wat ik op geschreven heb, blijk ikzelf minder of niet meer over te piekeren.

Goed naar mijn lichaam luisteren. Als ik dat niet doe loop ik de kans stress te krijgen, waardoor ik 's avonds dan slecht in slaap kan komen. Die stress ga ik ook te lijf door minder in mijn hoofd te zitten, en bewust te zijn dat veel dingen allemaal slechts gedachten zijn. Hierdoor verdwijnt al een hoop stress, dus ook grotendeels slapeloosheid.

Zijn er zaken die mij uit mijn slaap kunnen houden op gebied van gebeurtenissen, emoties, of wat dan ook. Dit dan bespreken met iemand waar ik dan terecht kan.

Als er dingen zijn die langere tijd mij uit mijn slaap houden besluit ik ze te onderzoeken. Daar valt niet echt een eenduidig antwoord op te geven hoe dit bij iemand anders zou kunnen werken. Er is bij mij altijd een onderliggende reden geweest, dus voor mij geld dat pillen slechts een oplossing voor het gevolg zou zijn en niet oorzaak zou oplossen. Maar als dat voor anderen prima werkt, prima toch!







fee23

Vroeger kwam ik ook heel slecht in slaap, en werd meerdere keren per nacht wakker. Heb vanalles geprobeerd; warme melk met honing, kamillethee, niet meer eten na zeven uur 's avonds, pillen op basis van kruiden (dacht valdispert), ademhalingsoefeningen, een ontspannend boek lezen voor het slapen, helemaal niets doen voor het slapen, meer actief bezig zijn overdag, mijn kamer alleen gebruiken om te slapen,... Niets hielp.
Dan ging ik samenwonen met mijn man, wat al voor wat verbetering zorgde. Ik woonde daarvoor nog thuis en de sfeer daar was elke dag om te snijden. Maar de grote ommekeer kwam tijdens mijn zwangerschap! Veel zwangere vrouwen slapen juist veel slechter, wel ik sliep ineens als een roosje :D Sindsdien bijna nooit meer last van moeilijk inslapen en doorslapen. Behalve dan in de eerste twee maanden toen mijn dochter nog nachtvoedingen wilde natuurlijk.
Niet dat ik mensen aanraad om zwanger te worden ;D Maar toen was ik dus eindelijk gelukkig en vond ik dat ik was waar ik moest zijn, en dat zorgde denk ik voor die positieve verandering.

Jinny

Voor zwanger worden is seks nodig, en juist dat aspect lag nogal gevoelig hier?  ;D ;D
Niet dat ik ooit zwanger ga worden, we hebben al twee kinderen die mijn lief gebaard heeft.
En ik slaap normaliter uitstekend.

MarkA

Uberhaupt denk ik dat het voor sommige leden (zoals ik) lastig is om zwanger te worden :schater:
Then, if you don't believe it all the magic is dead

Jinny

Het is mogelijk, maar levensgevaarlijk.
Het gaat iig dan niet spontaan, er moet een dokter aan de pas komen.
Bij vrouwen worden dergelijke buitenbaarmoederlijke zwangerschappen dan ook met de grootst mogelijke spoed afgebroken.

Meg

Mocht je een tv in je slaapkamer hebben staan zet dan de 100ste herhaling van married with children op; komt elke avond tussen 23-24hr. Was lezen al aan genoemd? Je hebt ook audioboeken maar zou daarvoor geen koptelefoon/earplugs gebruiken. Persoonlijk slaap ik het best wanneer het donker en koud is en dan onder een dikke deken. Anders een hamertje -tik- zo op 't koppie.
Dude..

Jinny

Ik zet inderdaad ook wel eens de TV op een half uur en gegarandeerd dat ik het einde niet haal.......  ;D