Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

KNVB voor het eerst op Gay Pride 2013

Gestart door Imogen, juni 30, 2013, 03:16:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Imogen

Uit de website van RTVUtrecht:

CiteerOm het op en rond de sportvelden veiliger te maken, moeten geweld en initimidatie worden aangepakt maar ook homofobie. Die boodschap gaf minister Edith Schippers van sport zaterdag bij de aftrap van het homovoetbaltoernooi 'Voetbalschoenen Uit de Kast', dat onderdeel is van Roze Zaterdag in Utrecht.

Schippers vindt dat homofobie en -pesterij in de sport moeten worden tegengegaan. Volgens haar haken nog te vaak voetballers af omdat ze zich toch niet veilig genoeg voelen bij een sportclub. De minister roemde de aanpak van de KNVB, die met het plan 'Voetbal is voor iedereen' de aandacht vestigde op de acceptatie van homo's in het voetbal.

GAY PRIDE
De bewindsvrouw zou het toejuichen wanneer homoseksuele topsporters openlijk voor hun seksuele voorkeur durven uitkomen. ,,De beker in de handen van of de gouden medaille om de nek van de topsporter die
er openlijk voor uitkomt dat hij homo is, doet de de homo-onvriendelijke scheldkanonnades langs de lijn verstommen."

De KNVB maakte ook bekend de Nederlandse voetbalwereld voor het eerst meedoet aan de botenparade van de Gay Pride in Amsterdam. De KNVB onthulde zaterdag dat onder anderen bondscoach Louis van Gaal van het Nederlands elftal en bondsvoorzitter Michael van Praag plaatsnemen op de 'voetbalboot' die in augustus door de hoofdstad vaart.

Wat vinden jullie? Een goed idee of zinloos?
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Uffie

Op zich juich ik het idee toe, zelf heb ik de bewuste uitzending gisteravond ook nog op RTV Utrecht gezien.
Binnen de voetbalclub zou het verschil uit kunnen maken, maar ik denk dat het erg naief is om te denken dat
Citeer,,De beker in de handen van of de gouden medaille om de nek van de topsporter die er openlijk voor uitkomt dat hij homo is,  de homo-onvriendelijke scheldkanonnades langs de lijn doet verstommen."
Maar, dat ligt niet aan het idee, maar aan de supporters. Sommige dan, die 1 hersencel met hun groep delen....  ::)
Is there any escape - A guy called Gerald

Jovi_Hobbes

Ik vind het goed dat hier steeds meer aandacht voor komt.

Bij het meevaren op boten begin ik me de laatste jaren alleen wel steeds meer af te vragen wat het doel er nu precies van is. Het lijkt wel of er tegenwoordig meer hetero's dan homo's meevaren. Ik neem aan dat mensen zo willen laten zien dat ze vinden dat iedereen gelijk is, maar was dat altijd al het doel van de botenparade of is dit echt iets van de laatste jaren?
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

AceVentura

Ik vind het heel goed dat ze hier wat aan willen doen, maar ik vraag me af of ze erin zullen slagen. Immers hoor je ook *nog steeds* discriminerende opmerkingen tegen spelers met een andere huidskleur, en dat is toch iets wat al langer de aandacht heeft dan de geaardheid van de spelers.
Helaas omschrijft Uffie het juist en laat het pijnlijk het IQ van dat soort personen zien.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Paul2

Citaat van: Jovi_Hobbes op juli 02, 2013, 07:35:00 PM
Ik vind het goed dat hier steeds meer aandacht voor komt.

Bij het meevaren op boten begin ik me de laatste jaren alleen wel steeds meer af te vragen wat het doel er nu precies van is. Het lijkt wel of er tegenwoordig meer hetero's dan homo's meevaren. Ik neem aan dat mensen zo willen laten zien dat ze vinden dat iedereen gelijk is, maar was dat altijd al het doel van de botenparade of is dit echt iets van de laatste jaren?


Het doel van de parade was oorspronkelijk het vieren van vrijheid en diversiteit, maar er varen de laatste jaren idd steeds meer boten van grote bedrijven enzo mee, daar is ook wel  kritiek op, in de zin dat het meer een soort van varende receptie is geworden. De organisatie probeert daar nu dan ook wel op te letten.

Fricai

Denk dat het meer een probleem is van (een deel van) de maatschappij als geheel, als het ook daar ter discussie wordt gesteld etc, prima, maar ik vind het geen verantwoordelijkheid van de KNVB.

NewacE

Nu ik zo weer een jaartje in Nederland heb rondgelopen, valt het me op dat 'men' steeds intoleranter is geworden.
Of ligt dat aan mij?
In het buitenland hebben we de reputatie een van de tolerantste volken ter wereld te zijn, maar ik begin daar toch ernstig aan te twijfelen.

Misschien te tolerant geweest naar de intoleranten toe?
If you have never been there, you can't imagine how it feels. And if you have, you can't imagine how it doesn't....

Fricai

Oh ja... Ik geloof dat we het redelijk goed doen t.o.v. van andere landen, maar ik blijf me er ook aan storen, overal, any day...

NewacE

Ik moet zeggen dat ik geschokt was toen ik weer terug was. Maar het kan ook wel verschillen in welk deel van het land je zit.
If you have never been there, you can't imagine how it feels. And if you have, you can't imagine how it doesn't....

Jovi_Hobbes

De tolerantie van Nederlanders wordt in mijn ogen altijd overschat door de rest van de wereld. Over het algemeen laten Nederlanders elkaar redelijk met rust als ze geen last hebben van elkaar. Dat wordt gezien als tolerantie, maar dat is het volgens mij vaak niet. Volgens mij is het vaak meer een houding van: je moet maar doen wat je wilt, zolang ik er maar geen last van heb. Of: I don't care enough to bother. Helaas hebben mensen in tijden van tegenslag (economische crisis) opeens meer last van elkaar omdat ze toch al niet lekker in hun vel zitten. Waardoor intolerantie lijkt toe te nemen.

Wat ik zelf wel goed vind aan Nederland (en daarin verschillen we denk ik wel van andere landen) is dat intolerantie en discriminatie in ieder geval niet worden goedgekeurd door de wet (of door het ontbreken van wetgeving). Ook daar komt denk ik een deel van het beeld van Nederland vandaan: homohuwelijken zijn wettelijk toegestaan, softdrugs wordt op juridisch vlak getolereerd, er zijn mogelijkheden om op legale wijze euthanasie te plegen etc. Dat betekent echter niet dat elke Nederlander het daarmee eens is.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Imogen

Van de ene kant vind ik wel dat de KNVB een soort voorbeeldfunctie moet aannemen. Ook in (betaald) voetbal zijn er echt wel mannen (en vrouwen) die homo, of lesbisch zijn. Maar waar het vooral om gaat is dat andere spelers er vaak 'spastisch' op reageren als ze weten dat een medespeler homo is. Dat ze dan niet meer met hem willen douchen, omkleden en naderhand een biertje willen drinken in de kantine. Net of elke man die openlijk homo is, meteen met het halve elftal in bed wil duiken! En dan heb ik het nog niet eens over pesterijen op het veld.

Ik ben het wel eens met Jovi_Hobbes. De tolerantie in NL. schommelt nog wel eens vind ik, aan de hand van een bepaalde gebeurtenis. Of zoals gezegd wordt bij een lange aandurende economische crisis.
Maar terugkomende op het onderwerp, de KNVB op de boot tijdens de Gay Pride........Nog teveel is het een mannenwereldje, een "kijk mij eens presteren en mijn mannelijkheid tonen" omgeving. Wil je daar wel als homozijnde tussen horen? Vele homo's zitten ofwel nog in de kast en gedragen zich juist heel mannelijk tegenover hun medespelers, of ze voetballen in een team met andere gay's. Het zou iig wel helpen, hoop ik, als de KNVB een tolerante houding uitdraagt t.o.v. de gaycomunity. "Gay or Straight, iedereen doet mee met (betaald) voetbal."
Zelf vind ik het moeilijk een degelijke mening hierover te vormen. Maar was benieuwd naar die van jullie.
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Paul2

Citaat van: NewacE op juli 03, 2013, 09:05:52 PM
Nu ik zo weer een jaartje in Nederland heb rondgelopen, valt het me op dat 'men' steeds intoleranter is geworden.
Of ligt dat aan mij?
In het buitenland hebben we de reputatie een van de tolerantste volken ter wereld te zijn, maar ik begin daar toch ernstig aan te twijfelen.

Misschien te tolerant geweest naar de intoleranten toe?

Kan je misschien zeggen welke dingen je dan deden ervaren dat Nederland intoleranter is geworden, volgens jou?