Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Feminisme (in relatie tot aseksualiteit).

Gestart door Freakshow, oktober 12, 2013, 12:13:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fricai

CiteerEn hier komt de aseksualiteit om de hoek kijken: aseksuele mannen hebben geenn zin in die seks (en missen vaak ook die dominante seksualiteit) en zijn in een patriarchale verkrachtingscultuur op dit gebied dus ook geen 'subjects' en dat kan behoorlijk botsen met het keurslijf waar mannen in gedrukt worden. Mannen, hoe ervaren jullie dat? Wat is je mening over de verhouding tussen aseksualiteit en 'mannelijkheid'?

Moeilijk te beantwoorden, ik kan niet echt overweg met termen als 'mannelijkheid', ik weet niet met welk aspect van mijn bewustzijn/persoonlijkheid/whatever dat maken moet hebben. Ik denk dat ik in een omgeving zit met een beneden gemiddelde aanwezigheid van keurslijven. :)

CiteerZelf, als vrouw en als feminist, geloof ik dat het persoonlijke het politieke is en daarbij het seksuele dus het militante wordt. Mijn gevoelens over seks ervaar ik soms dus ook als iets rebels.
Ik zou me kunnen aanpassen, proberen tóch seks te hebben met mensen, maar in een patriarchale verkrachtingscultuur, hoe kun je ooit vrijwillig seks hebben? "Niet meedoen" en daar open over zijn acht ik soms dus als een wapen dat mijn eigen bevrijding dient. Het hebben van weinig seksuele gevoelens maakt dat wel makkelijker.
Aseksualiteit wordt vaak gezien als "er is iets mis met je", het is een oriëntatie natuurlijk, maar vanuit feministisch oogpunt, kan het dus ook een vorm van rebellie en vrijheid zijn.
En daar mogen we best trots oo zijn vind ik.

Aseksualiteit op zich is niet echt rebellie, toch? Maar het omarmen in plaats van verdringen/ontkennen/whatever, ... Dat is wel vrijheid ja. :)

CiteerHet is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik als vrouw gelijkwaardig ben aan een man, dat ik me nooit bezighou met feminisme. Toch klopt het denk ik wel dat we leven in een mannenwereld.

Ongeveer mijn gedachten (ik ben zelf man mdtz), ik vind gelijkwaardigheid ook echt niet radicaal, maar zo vanzelfsprekend dat ik niets snap van de situatie/denkbeelden in, eh, ... armere landen.
Mannenwereld komt op mij over als een nogal sterke term, maar ik snap veel van de punten die worden aangedragen wel. Ik zie echter net als Jovi de oplossing niet in feminisme.

CiteerOok wil ik je op het hart drukken dat het patriarchale systeem ook mannen pijn doet: aseksuele mannen, homoseksuele mannen, vaders, mannen die méér willen zijn dan machorobots. Het zou daarom misschien beter zijn om je standpunt nog eens te herzien, daar komen we als wereld verder mee.

Ik geloof niet dat het mij pijn doet eigenlijk.


PS: Je reactie op Bob was nogal 'op de man', wees a.u.b. voorzichtig daarmee. Ik denk niet dat hij bedoelde jou of jouw betoog aan te vallen. ;)

Freakshow

#16
Citaat van: Fricai op november 17, 2013, 02:04:32 AM
PS: Je reactie op Bob was nogal 'op de man', wees a.u.b. voorzichtig daarmee. Ik denk niet dat hij bedoelde jou of jouw betoog aan te vallen. ;)

Hmm, misschien heb je gelijk, excuses, ad hominem is niet mijn bedoeling. :)
Wanneer het persoonlijke het politieke is, zal het seksuele het militante zijn.

Fricai

#17
 :schater:

Ik was dit al helemaal weer vergeten, maar wat grappig om terug te lezen. ;D

Iemand toevallig bekend met stromingen als 'Third-wave Feminism' en 'Social Justice (Warriors)'? Het gaat vooral om jonge, progressieve, hoogopgeleide mensen uit Noord-Amerika, als ik het goed heb. Een paar mensen claimen dat het voorkomt uit Post-Modernisme (filosofische stroming) en Marxisme, maar ik weet er het fijne niet van.
Afijn, een groot deel van hun ideologie draait om identiteitspolitiek, waarbij iedereen wordt ingedeeld en behandeld per identiteit (geslacht, oriëntatie, ethniciteit, etc...), i.p.v. hun individuele karakter. Ik vind het allemaal onzinnig en afschuwelijk.

Maar ik ken die lui van Youtube, het is een soort comedy, de bizarre dingen waar ze voor pleiten en de middelen waarmee ze dat proberen te bereiken, ... Het is onwerkelijk. En dat van studenten(!). En Freakshow heeft hier destijds echt een fanstastisch staaltje ideologische propaganda opgeschreven. xD Vrouwen in het Westen worden klein gehouden door onze evil mannelijke overlords! En we hebben een, jawel, 'verkrachtingscultuur'. :schater: Waarom ik hier destijds nog zo serieus op in ben gegaan is me een raadsel. :P