Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

De slimste mens

Gestart door Zonnekind, oktober 27, 2013, 05:49:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dutchamoeba

Ze deed vast mee aan het programma 'de domste muts'... ;D

Edewecht

Ja, zo kan-ie wel weer. Genoeg gelachen en geschimpt. Ik stel voor dat we hiermee stoppen.

Wat mij onaangenaam raakt in dit topic, is dat wij aseksuelen het zóóó goed weten, en als  iemand (deze politica dus) het een keertje niet weet, wordt ze nogal... eh... afgemaakt (excusez le mot).

Wat ik al eerder zei: het is zinvoller om zo iemand te vertellen hoe ons vorkje in ons steeltje zit, dan alleen maar om haar te lachen. Ga een normaal gesprek aan van mens tot mens. Zo willen wij  toch ook behandeld worden?

Hoeveel aseksuelen, inclusief ikzelf, hebben zelf  ooit geworsteld met de vraag: ben ik wel normaal, is dit te genezen? Wat een opluchting en een herkenning, als deze mensen dit forum vinden, en als blijkt dat je aseksualiteit als een geaardheid kunt zien. Maar je moet het wel weten . Kun je het iemand kwalijk nemen als zij/hij iets (nog) niet weet?

We moeten niet als verschillende groepen tegenover elkaar gaan staan. We moeten niet "ons" tegenover "hullie" gaan spelen. Niet "wij aseksuelen" tegenover de "domme buitenwereld". Want ik geef je op een briefje: dan komt er nooit iets van terecht, van acceptatie enzo.

Betere wereld? Begin bij jezelf.
, Edewecht
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

NewacE

Goed gesproken Edewecht!
If you have never been there, you can't imagine how it feels. And if you have, you can't imagine how it doesn't....

Brummetje

Citaat van: Edewecht op oktober 31, 2013, 09:03:47 PM
Ja, zo kan-ie wel weer. Genoeg gelachen en geschimpt. Ik stel voor dat we hiermee stoppen.

Wat mij onaangenaam raakt in dit topic, is dat wij aseksuelen het zóóó goed weten, en als  iemand (deze politica dus) het een keertje niet weet, wordt ze nogal... eh... afgemaakt (excusez le mot).

Wat ik al eerder zei: het is zinvoller om zo iemand te vertellen hoe ons vorkje in ons steeltje zit, dan alleen maar om haar te lachen. Ga een normaal gesprek aan van mens tot mens. Zo willen wij  toch ook behandeld worden?

Hoeveel aseksuelen, inclusief ikzelf, hebben zelf  ooit geworsteld met de vraag: ben ik wel normaal, is dit te genezen? Wat een opluchting en een herkenning, als deze mensen dit forum vinden, en als blijkt dat je aseksualiteit als een geaardheid kunt zien. Maar je moet het wel weten . Kun je het iemand kwalijk nemen als zij/hij iets (nog) niet weet?

We moeten niet als verschillende groepen tegenover elkaar gaan staan. We moeten niet "ons" tegenover "hullie" gaan spelen. Niet "wij aseksuelen" tegenover de "domme buitenwereld". Want ik geef je op een briefje: dan komt er nooit iets van terecht, van acceptatie enzo.

Betere wereld? Begin bij jezelf.
, Edewecht

Als je goed leest, zie je dat de vraag werd gesteld, niemand wist het antwoord en de presentator legde het uit, wat aseksualiteit is. En daarná vroeg die domme politica of die mensen genezen konden worden.

Dat maakt haar dom. Want het is vlak daarvoor uitgelegd wat het is.

Dan kun je doen wat jij zegt, maar dat zal niet helpen. Sommigen begrijpen er gewoon niks van, ondanks eindeloze uitleg en zij is er eentje van.
Ik kan soms wat hard/bot overkomen: is niet mijn bedoeling.

Dutchamoeba

Citaat van: Edewecht op oktober 31, 2013, 09:03:47 PM
Ja, zo kan-ie wel weer. Genoeg gelachen en geschimpt. Ik stel voor dat we hiermee stoppen.

Wat mij onaangenaam raakt in dit topic, is dat wij aseksuelen het zóóó goed weten, en als  iemand (deze politica dus) het een keertje niet weet, wordt ze nogal... eh... afgemaakt (excusez le mot).
Het was maar een onschuldig woordgrapje. Als wij zo gevoelig zouden reageren op iedere negatieve reactie die op ons afgevuurd wordt, dan werd het leven wel heel zwaar...

Citaat van: Edewecht op oktober 31, 2013, 09:03:47 PM
Hoeveel aseksuelen, inclusief ikzelf, hebben zelf  ooit geworsteld met de vraag: ben ik wel normaal, is dit te genezen? Wat een opluchting en een herkenning, als deze mensen dit forum vinden, en als blijkt dat je aseksualiteit als een geaardheid kunt zien. Maar je moet het wel weten . Kun je het iemand kwalijk nemen als zij/hij iets (nog) niet weet?
Juist dan moet je dus niet meteen met je mening/kritiek klaarstaan. Je beter (laten) informeren is een beter idee.

Citaat van: Edewecht op oktober 31, 2013, 09:03:47 PM
Hoeveel aseksuelen, inclusief ikzelf, hebben zelf  ooit geworsteld met de vraag: ben ik wel normaal, is dit te genezen? Wat een opluchting en een herkenning, als deze mensen dit forum vinden, en als blijkt dat je aseksualiteit als een geaardheid kunt zien.  
Des te schadelijker is het voor de 'worstelende' aseksuelen om weer geconfronteerd te worden met een sceptische houding t.o.v. hun geaardheid, als ware het een ziekte.

Citaat van: Edewecht op oktober 31, 2013, 09:03:47 PM
Hoeveel aseksuelen, inclusief ikzelf, hebben zelf  ooit geworsteld met de vraag: ben ik wel normaal, is dit te genezen? Wat een opluchting en een herkenning, als deze mensen dit forum vinden, en als blijkt dat je aseksualiteit als een geaardheid kunt zien. Maar je moet het wel weten . Kun je het iemand kwalijk nemen als zij/hij iets (nog) niet weet?
Zoals Brummetje aangeeft, wist ze het dus wel...

In principe ben ik het wel met je eens, Edewecht, maar er zijn bij mij wel grenzen. Respect moet van 2 kanten komen, niet slechts van 1...


logan

#20
ik ben het helemaal met edewecht eens.

en dutchamoeba.... respect moet inderdaad van 2 kanten komen,echter als het niet eerst van 1 kant komt kun je lang wachten.
mensen kunnen kortzichtig,arrogant,dom zijn.... dat hoeft echter niet te betekenen dat wij het daarom ook maar moeten zijn.

mensen zoals wij weten maar al te goed hoe het is om beledigd te worden, belachelijk gemaakt te worden, gepest te worden etc.....
het zou ons tot denken aan moeten zetten en zou ervoor moeten zorgen dat wij mensen niet op eenzelfde manier benaderen.

een verstandig mens zou ook kunnen denken"laat ik de meest volwassen persoon in deze situatie blijven en me niet verlagen tot de manieren van de ander"

ik wil hiermee absoluut niet beweren dat jullie wel zo zijn hoor!! begrijp me niet verkeerd.(ik praat enkel over de mensen in het algemeen....)

ik houd me hier verder buiten want de vorige keer dat ik het over een dergelijk onderwerp had ,was dat voor mij de reden om op te stappen.
.Sometimes it's only madness that makes us what we are..


-when death is at your doorstep... will you let him in?-

Edewecht

Nou, dan maar een mail geschreven aan Gwendolyn Rutten herself.
Dit is de brief:

Geachte mevr. Gwendolyn Rutten,

Graag wil ik even uw aandacht vragen voor het volgende.

Op donderdag 24 oktober jl. was u te zien als kandidaat in een uitzending met de naam "De slimste mens." In deze uitzending werd de vraag gesteld of de kandidaten naast hetero- en homoseksualiteit nog andere geaardheden wisten te noemen. De kandidaten wisten het niet, waarop de spelleiding 'aseksualiteit' noemde, en een korte uitleg gaf wat deze geaardheid inhield.

Helaas heb ik deze uitzending niet zelf gezien. Ik vernam uit andere bron wat er toen gezegd werd. Volgens deze bron moet u toen gevraagd hebben: "en hebben ze die kunnen genezen?"

Ik betreur het ten zeerste dat ik de uitzending zelf niet heb gezien en ik het moet hebben van het verhaal van een ander.
De reden dat ik u schrijf, is dat het citaat "en hebben ze die kunnen genezen?" mij reden tot ongerustheid geeft, als dit citaat correct zou zijn.
Mijn vraag aan u is daarom: is dit verhaal juist bij mij doorgekomen?
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat u als politica, en zeker niet als politica van de Open Vld, van mening bent dat 'seksuele minderheden' en 'genezing' iets met elkaar te maken hebben. Ik hoop dan ook dat het verhaal wat mij ter ore is gekomen, berust op een misverstand.

Ik stel er prijs op om u te vertellen dat ik mezelf als 'homo-aseksueel' betitel, en actief ben op AVEN, een forum rond aseksualiteit. De kwestie van 'genezing' speelt gelukkig al jaren niet meer voor mij, maar ik merk in mijn omgeving hoeveel onzekerheid en gevoeligheid hier nog over is. Ook merk ik de onrust die op het forum is ontstaan door bovenstaand verhaal over "De slimste mens". Dit zijn de achtergronden en de beweegredenen van dit schrijven.

Het is hierom dat ik u wil vragen of ik van u mag vernemen, wat er in de bewuste uitzending is gezegd, wat u heeft bedoeld, en wat uw huidige visie over aseksualiteit is.

Als u vragen heeft over dit schrijven, of over aseksualiteit in het algemeen, licht ik een en ander graag toe.
Ook op www.aseksualiteit.org is veel waardevolle informatie te vinden.

Ik zie uit naar uw antwoord.

vriendelijke groet,

Martin Rhebergen
(adres)
P.S. Een kopie van deze brief plaats ik op bovengenoemd forum.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Edewecht

Hallo Dutchamoeba,

Ik wil graag nog even op je bericht ingaan.
Mijn reaktie: "genoeg geschimpt" ging niet alleen over jouw bericht, maar over al het voorafgaande. Oké, mijn openingszin was misschien wat hartstochtelijk.

Een grapje maken is niks mis mee, maar het is niet goed om te bezig te blijven, ook omdat de bewuste politica op deze plek geen weerwoord heeft.
En: 'wat gij niet wilt dat u geschiedt...'

CiteerJuist dan moet je dus niet meteen met je mening/kritiek klaarstaan. Je beter (laten) informeren is een beter idee.

Dat bedoelde ik ook met: als iemand 'stoem' is, kun je haar/hem misschien minder 'stoem' maken door haar/hem van informatie te voorzien. Dat is één van de redenen waarom ik haarzelf heb geschreven.

CiteerDes te schadelijker is het voor de 'worstelende' aseksuelen om weer geconfronteerd te worden met een sceptische houding t.o.v. hun geaardheid, als ware het een ziekte.
Ik bedoelde dit: als 'beginnende' aseksuelen zèlf (nog) niet weten wat ze met hun (a)seksualiteit aanmoeten, zich afvragen of het te verhelpen is, ermee worstelen, hoe kun je dan van een buitenstaander (die misschien nog nooit van aseksualiteit gehoord heeft) verlangen dat-ie onmiddellijk alles snapt, accepteert en hoera roept?

Ik denk dat het weinig zin heeft om in een slachtofferrol te gaan. Onbegrip zul je altijd tegenkomen, wen er maar aan. Het gaat erom, om voor het onbegrip immuun te worden, zèlf trots te zijn op wie en hoe je bent. Als de buitenwereld ziet dat aseksuelen 'trotse' mensen zijn, is de acceptatie veel makkelijker dan als we altijd maar gekwetst roepen dat 'ze' ons 'moeten' accepteren.

Nog even wat de uitzending betreft: als ik het goed begrepen heb, kende Gwendolyn de hele term 'aseksualiteit' nog niet. Dan kun je wel een korte uitleg geven (@Brummetje: het kan geen eindeloze uitleg geweest zijn), maar dat betekent nog niet dat ze inzicht heeft in wat aseksualiteit is, of wat het niet is, (ziekte). En misschien maakte ze wel een grapje (  ;D over grapjes gesproken).
Het is daarom zinvoller om met zo iemand in gesprek te gaan, dan op haar te gaan schelden dat ze verkeerde dingen zegt.
En dat geldt niet alleen voor Gwendolyn, maar ook in het algemeen, t.a.v. elke buitenstaander.

En respect? Ik kan geen respect verwachten van een ander als ik dat zelf ook niet aan die ander toon. Het moet ergens beginnen, dat van die 2 kanten. Nou, dan maar bij mij.

Nog steeds , Edewecht

P.S Logan, blijf nog even... :knuffel:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Dutchamoeba

Dat is een erg mooie brief, Edewecht! :klap:

Ik heb zelf ook vaak dergelijke brieven verstuurd naar seksuologen/andere mensen die in het openbaar iets negatiefs te zeggen hadden over aseksualiteit, helaas tot nu toe nog altijd zonder antwoord. Zelfs een seksuoloog die in een artikel heel veel vragen stelde die ik in een brief beantwoord heb + de bijbehorende bronnen + het aanbieden van hulp als hij nog vragen had. Als deze vrouw wel reageert, dan zou dat een mooie primeur zijn; dan heb je iets voor elkaar gekregen wat mij in 3 jaar tijd nog niet is gelukt...

Citaat van: logan op november 02, 2013, 06:20:38 PM
ik wil hiermee absoluut niet beweren dat jullie wel zo zijn hoor!! begrijp me niet verkeerd.(ik praat enkel over de mensen in het algemeen....)
Maak je geen zorgen; ik begrijp wat je wilt zeggen. Jullie hebben misschien ook wel gewoon gelijk...

Dutchamoeba


Uffie

Geweldige brief Edewecht!  :klap:  :cheerleader:
Hopelijk krijg je een antwoord, en misschien neemt ze zelfs wel de moeite om op het forum rond te kijken!
Jammer, Dutchamoeba, dat je op al je brieven geen antwoord hebt gehad.  :(
Zelf ben ik laatst (een beetje) de discussie aangegaan met iemand, die dacht dat een seksuoloog voor mij wel een goed idee was. Omdat het bij mij overkwam als "dan wordt je misschien genezen" heb ik haar die vraag direct, maar wel vriendelijk gesteld. Volgens haar bedoelde zij dit niet, maar.... voor eventuele komende relaties.... Hierop was mijn antwoord dat aseksualiteit een geaardheid is, net zoiets als wanneer ik lesbisch of bi zou zijn, en dat de meeste seksuologen nog steeds voornamelijk gericht zijn op "genezing". Hopelijk is de boodschap overgekomen.  :-\
Is there any escape - A guy called Gerald

Edewecht

Citaat van: Uffie op november 02, 2013, 09:25:10 PM
Zelf ben ik laatst (een beetje) de discussie aangegaan met iemand, die dacht dat een seksuoloog voor mij wel een goed idee was. Omdat het bij mij overkwam als "dan wordt je misschien genezen" heb ik haar die vraag direct, maar wel vriendelijk gesteld. (...) Hierop was mijn antwoord dat aseksualiteit een geaardheid is, net zoiets als wanneer ik lesbisch of bi zou zijn, en dat de meeste seksuologen nog steeds voornamelijk gericht zijn op "genezing". Hopelijk is de boodschap overgekomen.  :-\

Mooi!  :klap:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Zonnekind

Het is een goeie brief, hopelijk reageert ze.
Je benadrukt wel heel erg veel dat je de aflevering zelf niet gezien hebt, ik hoop dat je hiermee niet wil aantonen dat je misschien denkt dat mijn verhaal niet helemaal juist is? ::) ;)

Verder ben ik er van overtuigd dat we respect moeten tonen en ons best moeten doen om iedereen de kans te geven het te begrijpen.
Maar dit forum is langs de andere kant ook wel ons "veilig plekje" en soms kan het gewoon eens deugd doen om wat uit te razen over iemand die het weer niet meteen begreep.
Dat wil daarom niet zeggen dat we vergeten hoe "moeilijk" het eigenlijk is om het begrip aseksualiteit te aanvaarden.
Het kan gewoon ontzettend hard opluchten om een keer alles van ons af te schrijven, of dat is het toch al allesinds voor mij.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Dutchamoeba

Citaat van: Zonnekind op november 03, 2013, 09:30:04 AM
Verder ben ik er van overtuigd dat we respect moeten tonen en ons best moeten doen om iedereen de kans te geven het te begrijpen.
Maar dit forum is langs de andere kant ook wel ons "veilig plekje" en soms kan het gewoon eens deugd doen om wat uit te razen over iemand die het weer niet meteen begreep.
Dat wil daarom niet zeggen dat we vergeten hoe "moeilijk" het eigenlijk is om het begrip aseksualiteit te aanvaarden.
Het kan gewoon ontzettend hard opluchten om een keer alles van ons af te schrijven, of dat is het toch al allesinds voor mij.
Voor mij ook, eigenlijk...

Edewecht

Citaat van: Zonnekind op november 03, 2013, 09:30:04 AM

Je benadrukt wel heel erg veel dat je de aflevering zelf niet gezien hebt, ik hoop dat je hiermee niet wil aantonen dat je misschien denkt dat mijn verhaal niet helemaal juist is? ::) ;)


Daar was ik al een beetje bang voor toen ik de brief schreef: alsof ik jouw verhaal in twijfel zou trekken; dat doe ik niet. Toch heb ik gekozen voor deze formulering omdat je in dergelijke correspondentie geen beweringen kunt doen of messcherpe vragen stellen als je 'de feiten' zelf niet kent. Zowel in de politiek als in de media gebeurt het al veel te vaak dat er meningen worden geroepen op basis van 'horen zeggen.' In die kuil wou ik niet vallen.
Gwendolyn Rutten zou mijn brief anders zomaar kunnen afdoen met: het is niet waar, punt, einde diskussie. Nu vraag ik haarzelf òf het klopt.

Citaat van: Zonnekind op november 03, 2013, 09:30:04 AM
Maar dit forum is langs de andere kant ook wel ons "veilig plekje" en soms kan het gewoon eens deugd doen om wat uit te razen over iemand die het weer niet meteen begreep.
(...) Het kan gewoon ontzettend hard opluchten om een keer alles van ons af te schrijven, of dat is het toch al allesinds voor mij.

Uitrazen, prima. Boos op iemand zijn, oké. Maar laat die ander wel in haar/zijn waarde. "De belangrijkste regel op dit forum is dat mensen elkaar met respect behandelen." Op dit forum, en daarbuiten, zou ik willen zeggen.

Dit "veilig plekje" is wel openbaar..!
:D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)