Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

De slimste mens

Gestart door Zonnekind, oktober 27, 2013, 05:49:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dutchamoeba

Citaat van: Edewecht op november 03, 2013, 01:33:00 PM
Uitrazen, prima. Boos op iemand zijn, oké. Maar laat die ander wel in haar/zijn waarde. "De belangrijkste regel op dit forum is dat mensen elkaar met respect behandelen." Op dit forum, en daarbuiten, zou ik willen zeggen.

Ik heb het nog beschaafd gehouden, al zeg ik het zelf... :ange:

Citaat van: Edewecht op november 03, 2013, 01:33:00 PM
Dit "veilig plekje" is wel openbaar..!
:D

Dat klopt, al is het niet bij veel mensen bekend...

Fricai

Wauw, moeilijk onderwerp.

Ik vind eigenlijk dat we doorschieten in ons vergeeflijkheid en ons respect, ik vind dat we onszelf tekort doen. Ik vond die paar reacties die aanleiding waren voor de discussie vrij beschaafd, zeker voor op ons veilig plekje zoals Zonnekind mooi zegt (:)!).

Denk je eens in, als mevrouw datzelfde had gezegd over bi- of homoseksualiteit? (Situatieschets: In een quiz 'De-Best-Wel-Gemiddeld-Intelligente-Mens-Van-Nederland', een vraagstelling ala 'Welke oriëntatie bestaat er nog naast Hetero en Homo?' [=Bi] of andersom '... naast Hetero en Bi [=Homo]) Dan zou ze helemaal kapotgemaakt worden in social media. Toch? Het halve land zou er over vallen.

"en als iemand (deze politica dus) het een keertje niet weet" -- Sorry, maar dit is toch nogal een understatement? Dat ze het niet weet is prima, aseksualiteit is nu eenmaal niet bekend. Ik heb respect voor anyone die het niet weet. En ik wil graag mensen van informatie voorzien, opdat ze het wel gaan snappen. En ik heb respect voor mensen die het niet snappen zelfs na ruime uitleg. Het is nu eenmaal moeilijk.
Maar voor dit citaat [Wat ik ook niet heb gezien dus dit alles in voorbehoud of ze daadwerkelijk dat gezegd heeft - mdtz] heb ik géén respect. Ik ben bereid haar te respecteren en normale discussie aan te gaan nadat ze publiekelijk haar excuses maakt. Waarom moeten het respect van onze kant er nog wel zijn als zij op nationale tv ons afdoet als zieken? Daar toont ze haar waarde wel, en daar wil ik haar gerust in laten... Iets afkeuren is niet hetzelfde als je tot hetzelfde niveau verlagen.
Ik zou niet weten hoe ik het respect zou moeten opbrengen. Edewecht, jij kunt het dan blijkbaar wel. En good for us, mooie brief :) , ik hoop echt van harte dat je een fatsoenlijke reactie krijgt. Maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.

Zonnekind

Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Brummetje

Citaat van: Edewecht op november 02, 2013, 07:44:11 PM
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat u als politica van mening bent dat 'seksuele minderheden' en 'genezing' iets met elkaar te maken hebben.

Wellicht had je hier geaardheid neer kunnen zetten. Ik vind het nu erg negatief overkomen. Plus aseksualiteit is een geaardheid.
Ik kan soms wat hard/bot overkomen: is niet mijn bedoeling.

Brummetje

Citaat van: Edewecht op november 02, 2013, 08:28:02 PM
(@Brummetje: het kan geen eindeloze uitleg geweest zijn)

Ik bedoelde dat zij er misschien zo eentje is, die het nog niet zal snappen als het haar nu eindeloos zou worden uitgelegd. Niet dat het in die uitzending eindeloos is uitgelegd, daar is het kort uitgelegd.

Maar als ze daarná nog durft te vragen of een geaardheid genezen kan worden, maakt d'r gewoon heel erg blond. (Geen idee of ze blond is.)
Ik kan soms wat hard/bot overkomen: is niet mijn bedoeling.

Dutchamoeba

#35
Citaat van: Fricai op november 17, 2013, 03:26:10 AM
Wauw, moeilijk onderwerp.

Ik vind eigenlijk dat we doorschieten in ons vergeeflijkheid en ons respect, ik vind dat we onszelf tekort doen. Ik vond die paar reacties die aanleiding waren voor de discussie vrij beschaafd, zeker voor op ons veilig plekje zoals Zonnekind mooi zegt (:)!).

Denk je eens in, als mevrouw datzelfde had gezegd over bi- of homoseksualiteit? (Situatieschets: In een quiz 'De-Best-Wel-Gemiddeld-Intelligente-Mens-Van-Nederland', een vraagstelling ala 'Welke oriëntatie bestaat er nog naast Hetero en Homo?' [=Bi] of andersom '... naast Hetero en Bi [=Homo]) Dan zou ze helemaal kapotgemaakt worden in social media. Toch? Het halve land zou er over vallen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Zonder iemand te willen beledigen, denk ik dat sommige aseksuelen te krampachtig bezig zijn met aardig overkomen in de zin van "we moeten koste wat kost aardig overkomen, want dan worden we op den duur vast ook wel aardig gevonden". Ik denk niet dat dat zo werkt. Als op een schoolplein een pester iemand pest, en die gaat dan overdreven aardig en respectvol terug zitten doen, dan weet de pester dat er helemaal geen grenzen meer zijn; hij/zij kan dan alles maken...
Overdreven/onverdiend aardig/respectvol zijn schudt niemand wakker, helaas.

Als een homo boos zou worden dan zou (bijna) iedereen dat terecht vinden, terwijl een aantal van ons bang is dat als wij dat zouden doen, dat we dan te boos/emotioneel instabiel/onaardig/respectloos overkomen om nog gerespecteerd te kunnen worden. Mensen van iedere geaardheid verdienen automatisch respect; daar zou je in principe helemaal niets voor hoeven doen...

Ik kan me een programma herinneren over werkgevers/werknemers, waarin het om assertiviteit ging. Een deskundige gaf aan dat te veel mensen te aardig doen tegen de baas, al behandelt hij/zij die mensen als oud vuil. Dit is voor de baas een uitnodiging om door te gaan (de baas gaat die mensen vaak zelfs nog negatiever beoordelen, omdat ze onterecht aardig zijn en dus als sociaal zeer onhandig overkomen), terwijl de baas juist veel meer respect voor die mensen krijgt als ze terecht voor zichzelf opkomen en hun eigen grenzen aangeven. Wij aseksuelen mogen dus ook best wel assertief zijn.

Citaat van: Fricai op november 17, 2013, 03:26:10 AM
Iets afkeuren is niet hetzelfde als je tot hetzelfde niveau verlagen.
Ik zou niet weten hoe ik het respect zou moeten opbrengen.  

Eens/Ik ook niet...

Citaat van: Fricai op november 17, 2013, 03:26:10 AM
En good for us, mooie brief :) , ik hoop echt van harte dat je een fatsoenlijke reactie krijgt. Maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.
Ik weet uit ervaring hoe dat gaat. Investering: veel tijd en moeite. Resultaat: geen... Als ze echt een brief had geschreven dan hadden we het resultaat vast al wel gezien hier...

Dutchamoeba

Citaat van: Brummetje op november 17, 2013, 02:11:12 PM
Citaat van: Edewecht op november 02, 2013, 07:44:11 PM
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat u als politica van mening bent dat 'seksuele minderheden' en 'genezing' iets met elkaar te maken hebben.

Wellicht had je hier geaardheid neer kunnen zetten. Ik vind het nu erg negatief overkomen. Plus aseksualiteit is een geaardheid.

Ik vind dat niet negatief. Wij zijn een ook een seksuele minderheid; de meeste mensen zijn nou eenmaal heteroseksueel...

Dutchamoeba

Citaat van: Brummetje op november 17, 2013, 02:17:41 PM
Maar als ze daarná nog durft te vragen of een geaardheid genezen kan worden, maakt d'r gewoon heel erg blond. (Geen idee of ze blond is.)

Dat hoeft ook niet; er is geen enkele link tussen haarkleur en intelligentie...

Brummetje

Citaat van: Dutchamoeba op november 17, 2013, 04:59:08 PM
Citaat van: Brummetje op november 17, 2013, 02:17:41 PM
Maar als ze daarná nog durft te vragen of een geaardheid genezen kan worden, maakt d'r gewoon heel erg blond. (Geen idee of ze blond is.)

Dat hoeft ook niet; er is geen enkele link tussen haarkleur en intelligentie...

Ken je die uitdrukking niet? "Dat is echt een dom blondje."
Ik kan soms wat hard/bot overkomen: is niet mijn bedoeling.

Edewecht

Citaat van: Brummetje op november 29, 2013, 03:04:22 PM
Citaat van: Dutchamoeba op november 17, 2013, 04:59:08 PM
Citaat van: Brummetje op november 17, 2013, 02:17:41 PM
Maar als ze daarná nog durft te vragen of een geaardheid genezen kan worden, maakt d'r gewoon heel erg blond. (Geen idee of ze blond is.)

Dat hoeft ook niet; er is geen enkele link tussen haarkleur en intelligentie...

Ken je die uitdrukking niet? "Dat is echt een dom blondje."

*Edewecht is ook blond...  ;D ;D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Fricai

Citaat van: Brummetje op november 29, 2013, 03:04:22 PM
Citaat van: Dutchamoeba op november 17, 2013, 04:59:08 PM
Dat hoeft ook niet; er is geen enkele link tussen haarkleur en intelligentie...

Ken je die uitdrukking niet? "Dat is echt een dom blondje."

Ik denk dat ze het wel kent maar dat Dutchamoeba's post bedoeld was als soort van kritiek op die uitdrukking (omdat het nogal eh, seksistisch en denigrerend is)?

NewacE

Citaat van: Fricai op december 01, 2013, 11:02:06 PM
Citaat van: Brummetje op november 29, 2013, 03:04:22 PM
Citaat van: Dutchamoeba op november 17, 2013, 04:59:08 PM
Dat hoeft ook niet; er is geen enkele link tussen haarkleur en intelligentie...

Ken je die uitdrukking niet? "Dat is echt een dom blondje."

Ik denk dat ze het wel kent maar dat Dutchamoeba's post bedoeld was als soort van kritiek op die uitdrukking (omdat het nogal eh, seksistisch en denigrerend is)?

Ik hoor dat dan ook bijna dagelijks.
If you have never been there, you can't imagine how it feels. And if you have, you can't imagine how it doesn't....

Dutchamoeba

Citaat van: Fricai op december 01, 2013, 11:02:06 PM
Citaat van: Brummetje op november 29, 2013, 03:04:22 PM
Citaat van: Dutchamoeba op november 17, 2013, 04:59:08 PM
Dat hoeft ook niet; er is geen enkele link tussen haarkleur en intelligentie...

Ken je die uitdrukking niet? "Dat is echt een dom blondje."

Ik denk dat ze het wel kent maar dat Dutchamoeba's post bedoeld was als soort van kritiek op die uitdrukking (omdat het nogal eh, seksistisch en denigrerend is)?
Inderdaad...