Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Verandering van formulering antwoord in de FAQ ["genezing" van aseksualiteit]

Gestart door Gudrun, februari 28, 2014, 03:03:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gudrun

Hallo allemaal! Ik was de faq op de avenwiki aan het doornemen en ik kwam langs deze vraag:

CiteerIk vertelde het mijn partner en nu wil hij/ zij me 'genezen'. Kan dit?
Dit kan erg frustrerend zijn. Een compromis zoeken is mogelijk, maar de hoop van je partner dat je ineens wel seksueel gaat worden is een heel ander ding. Het kan zijn dat je ooit zin krijgt in seks, maar het kan ook dat dit niet gebeurt.

Ik heb behoorlijk wat moeite met hoe dat antwoord wordt geformuleerd. Hoe wordt "genezen" hier opgevat? Is dit samen in therapie gaan? Is dit verkrachting? Dat laatste, iemand willen "genezen"  van zijn/haar seksuele geaardheid door (veel) seks met ze te hebben, heet "corrigerende verkrachting". Dit is iets waar niet alleen aseksuelen mee te maken hebben, maar ook holebi mensen, vaak omdat degene die dat zegt/doet niet snapt dat geaardheid NIET TE VERANDEREN is. Het antwoord wat nu gegeven wordt lijkt te zeggen dat corrigerende verkrachting (afhankelijk van hoe je "genezen" interpreteert) soms wel kan werken bij aseksuelen, omdat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de geaardheid (niet te veranderen) en de houding/ervaring van seks (soms wel te veranderen). Lijkt me niet een heel lekker signaal om af te geven.

Zouden we dit antwoord anders kunnen formuleren? Bijvoorbeeld zo:

CiteerAseksualiteit is een geaardheid en kan je dus niet veranderen. Er is geen therapie of methode waardoor een aseksueel zich opeens seksueel aangetrokken gaat voelen tot zijn of haar partner. Wat soms wel verandert kan worden is hoe iemand seks ervaart door te zoeken naar een compromis waar beide partijen zich comfortabel bij voelen. Dat betekent aanvaarden dat iemand grenzen heeft en samen zoeken naar iets dat werkt voor beiden. Moedwillig over iemands grenzen heen gaan maakt seks alleen maar een negatieve ervaring. Dat "geneest" niet, maar maakt kapot.

Overigens moet ik nog überhaupt een verhaal tegenkomen van de aseksueel die is verandert van helemaal geen seks willen hebben naar een wild seksbeest.

poekie74

ik vind het een zeer terechte bemerking dat asexualiteit geen ziekte is en dus ook niet te genezen is. Zoals je het hebt gecorrigeerd lijkt mij een correctie interpretatie. Ik sluit me daar volledig bij aan.

grtj
Poekie

Dutchamoeba

Citaat van: poekie74 op februari 28, 2014, 03:37:23 PM
ik vind het een zeer terechte bemerking dat asexualiteit geen ziekte is en dus ook niet te genezen is.
Eens.

Citaat van: Gudrun op februari 28, 2014, 03:03:28 PM
Overigens moet ik nog überhaupt een verhaal tegenkomen van de aseksueel die is verandert van helemaal geen seks willen hebben naar een wild seksbeest.
Het komt wel eens voor dat iemand aangeeft seksueel geworden te zijn. Hierbij gaat het echter (vrijwel) uitsluitend om mensen die moeite hadden met seks vanwege psychische/lichamelijke problemen of een moeilijk verleden met seks. Nadat ze hulp hebben gezocht worden sommigen van hen seksueel, en zijn daar blij mee. Ik vind het altijd fijn zulke verhalen te lezen, maar vraag me tegelijkertijd wel af of deze mensen aseksueel waren in de zin van zich niet seksueel aangetrokken voelen tot andere mensen. Het lijkt in die gevallen meer om problemen rondom seksualiteit te gaan, wat geleid heeft tot gedrag wat lijkt op het gedrag van aseksuelen. Ik vergelijk het wel eens met een verhaal over een vrouw die seksueel misbruikt was, en daardoor zo'n afkeer van mannen heeft ontwikkeld dat ze alleen nog maar relaties met vrouwen aan durfde te gaan. Gaat het hier om een lesbienne, een vrouw die zich seksueel aangetrokken voelt tot vrouwen, of om iemand die gedrag vertoont wat lijkt op het gedrag van lesbiennes?

AceVentura

@Gudrun:
Je hebt een terecht punt. Er wordt inderdaad bedoeld of je iemand van aseksualiteit af kan krijgen door therapie enzo, maar dat is niet duidelijk met de bewoording die er staat. Jou voorstel vind ik goed, het enige waar ik wat over twijfel is deze zin:
Citeer
Er is geen therapie of methode waardoor een aseksueel zich opeens seksueel aangetrokken gaat voelen tot zijn of haar partner.
Wat mij betreft zou het wat generieker mogen dan alleen naar zijn/haar partner.

Komend weekeind heb ik waarschijnlijk wel de tijd om de wiki aan te passen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Dutchamoeba


Jovi_Hobbes

Als je het generieker wilt formuleren zou je er dit van kunnen maken: Er is geen therapie of methode waardoor een aseksueel opeens seksueel wordt.

Ik vind je voorstel erg duidelijk Gudrun, dus ik vind het ook een goed plan om het aan te passen. De manier waarop je de vraag en het antwoord interpreteerde is volgens mij niet zoals het bedoeld was, maar we kunnen maar beter zeker zijn dat het niet verkeerd overkomt.
De achtergrond van de FAQ is dat het een vertaling is van de FAQ van het Engelstalige forum. Het probleem is hiermee altijd geweest dat ze daar alles te politiek correct verwoorden om niemand voor het hoofd te stoten. Daarom zul je op veel plaatsen in de FAQ van die halve antwoorden lezen: nee aseksualiteit kun je niet genezen, maar het kan wel gebeuren dat sommige aseksuelen opeens toch seksuele gevoelens gaan krijgen, etc.
Ik snap wel hoe dit soort dingen zijn ontstaan, maar het komt de duidelijkheid niet ten goede. Natuurlijk zijn er aseksuelen die er later achter komen toch seksueel te zijn, maar de conclusie die je daaruit moet trekken is dat die persoon dus niet aseksueel van geaardheid was. Is niets mis mee, en er zijn geen tests die je moet afleggen om lid te worden van dit forum, maar als je al dat soort dingen in een FAQ verwerkt raken mensen alleen maar erg verward.

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben er eigenlijk een voorstander van om die hele FAQ te herschrijven. Wat is jullie mening?
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Gudrun

heee goed te lezen dat jullie het met me eens zijn :)

Ik snap heel goed dat het absoluut niet de bedoeling was dat het antwoord zo ambigue over zou komen, waardoor het helemaal verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Maar ja. Dingen gebeuren, he? Zeker met vertalen van teksten die toch al vaag zijn.
Toen ik de FAQ doorlas, was ik vooral op zoek naar of er iets over seksueel geweld tegen aseksuelen in stond (daar ben ik nu ook iets over aan het schrijven, vooral vertalen van dingen die al in het Engels hierover zijn geschreven), dus toen ik die vraag zag - en die instelling van "genezen door seks te hebben" schijnt toch bij sommige mensen tussen de oren te zitten, en is dus ook iets wat sommige (Engelstalige) aseksuelen te horen/te verduren krijgen - schrok ik even, want ik interpreteerde dit gelijk als "ja dit werkt bij sommige aseksuelen".

Ik vind het ook een prima idee om de FAQ helemaal door te spitten en te herschrijven waar nodig. Wil ik ook best aan meewerken. Kritisch naar teksten kijken en herschrijven/herformuleren vind ik wel leuk om te doen en ik had toch al het voornemen me wat actiever te worden op het forum (ik ben vooral zo'n niet-inloggende meelezer).

AceVentura

Ik heb de aanpassing op de wiki gemaakt:
http://asexuality.org/du/wiki/index.php?title=FAQ_partner#Ik_vertelde_het_mijn_partner_en_nu_wil_hij.2F_zij_me_.E2.80.98genezen.E2.80.99._Kan_dit.3F
Het is de tekst van Gudrun geworden met de aanpassing van Jovi erin verwerkt  :cheerleader:

Het lijkt me zeker een goed plan om een nieuwe FAQ te maken, waarbij ik zou voorstellen om ook kritisch te kijken naar de vragen die er nu staan, zijn dat wel echt de frequently asked questions ?
Ik wil hier ook best aan mee werken, misschien moeten we een apart project topic starten en maar beginnen met vragen bedenken ? Dan kunnen we daarna de antwoorden bij de vragen bepalen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Gudrun

CiteerIk heb de aanpassing op de wiki gemaakt
Hoera!  :cheerleader: :cheerleader:
Ik zie trouwens wel dat de veranderde zin nu een beetje krom is geworden: "waardoor een aseksueel zich opeens seksueel wordt" --> misschien even het woordje "zich" er nog uit halen?

ga ik gelijk even doorpakken en een nieuw topic aanmaken om het project van de hele faq doornemen op te starten.

AceVentura

Oeps, ik had hem nog nagelezen maar heb hier overheen gekeken. Het is aangepast  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jovi_Hobbes

 :klap: Goed bezig met z'n allen!
Het lijkt mij een goed plan om met meerdere mensen hiermee aan de slag te gaan. Eerst vragen verzamelen lijkt mij een goed plan en dan kunnen we daarna kijken of in de huidige FAQ al bruikbare antwoorden staan of dat we die moeten gaan aanpassen.

Citaat van: Gudrun op februari 28, 2014, 10:27:45 PM
en ik had toch al het voornemen me wat actiever te worden op het forum (ik ben vooral zo'n niet-inloggende meelezer).
Maar ook dan ben je even welkom hoor!
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

AceVentura

Citaat van: Eleandra op maart 02, 2014, 10:31:31 AM
Even muggenziften: er staat Wat soms wel verandert kan worden (...).
Die t moet een d zijn.
Ook dat is nu op de wiki aangepast
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

SoulDragon

SoulDragon

* Yes knight, i long for dead, but also fear it.
- Why, aside your misery, what's to loose?
* My Soul.

Dutchamoeba


Gudrun

Citaat van: Eleandra op maart 02, 2014, 10:31:31 AM
Die t moet een d zijn.
Ik en mijn d's en t's.... dank voor de verbetering!

Citeer
CiteerMoedwillig over iemands grenzen heen gaan maakt seks alleen maar een negatieve ervaring. Dat "geneest" niet, maar maakt kapot.

Mooi gezegd, I couldn't agree more!
:bloos: