Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

De ouders van een aseksuele

Gestart door Verash, mei 02, 2014, 10:54:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alwynn

Tsja, ouders....
Ik heb er paar maanden terug ook met mijn ouders over gesproken en ze na afloop wat informatie nagestuurd, waaronder dat goede artikel dat laatst in de NRC verschenen is. Ze nemen mij wel serieus op zich, maar ze hadden nog nooit van aseksualiteit gehoord. Volgens mij "geloven" ze er niet echt in; niet dat het een volwaardige geaardheid is zeg maar. Ze vonden aseksueel zijn "een te extreem standpunt". Als ik bij ze op bezoek ben laten ze ineens hints vallen hoe natuurlijk seks is. En dat een partner vinden gewoon bij het leven hoort. Laatst vertelde ik een ander probleem en kwamen ze er ineens klatsboem mee aanzetten dat het misschien slim was om met een seksuoloog te gaan praten.

Het idee dat romantische en seksuele aantrekkingskracht los van elkaar kunnen bestaan gaat er ook niet echt in. Nou ben ik ook niet zo romantisch ingesteld en heb niet echt behoefte aan een relatie maar zucht.. "Als je dit nog niet gevoeld hebt, ben je gewoon nog nooit verliefd geweest". En ik moet vooral open blijven staan om iemand tegen te komen, etc. Het stomme is, dat dóé ik al. Ik loop al rond te bazelen dat niks definitief is, ik opensta voor veranderingen, ik zit al op een datingssite.. Ik kán de toekomst ook niet voorspellen. Maar eigenlijk is het vooral het ongeloof door de buitenwereld waardoor ik zo ben gaan denken. Want anders krijg ik te horen "jij sluit je bij voorbaat al voor andere mensen af" (zo ging het ook toen ik ze aantal jaar geleden op de hoogte bracht van het vermoeden een vorm van autisme te hebben).  :-\ Als het gewoon normaal was om niet geïnteresseerd te zijn in romantische relaties en seks (en er bijv. ook meer aandacht was voor niet-romantische hechte vriendschappen - want een partner staat gelijk aan seks willen en geen partner aan "eenzaam en ongelukkig") was het voor mij ook geen punt geweest.

Het is wel pijnlijk want mijn ouders doen wel hun best, ze zeggen geen echt gemene dingen ofzo. Maar ik voel het onbegrip in de lucht hangen. En ik heb dan toch het idee dat ze denken dat ik gewoon onvolwassen, verward en naïef ben en dat zodra ik écht ga opgroeien ik vanzelf wel een partner (met bijbehorende seks) wil. Ze hebben het er met elkaar wel over gehad en ik denk dat toen het idee van een seksuologe ook gevallen is. Ik ben de jongste thuis en ik zie ze al praten "ons kleine meidje moet gewoon nog groot worden".  ::)

Pfff, sorry hoor, ik moest het even kwijt denk ik.

Dutchamoeba

Dat snap ik maar al te goed... Soms moet je gewoonweg even je frustraties uiten.

Ouders doen helaas vanuit een situatie van onbegrip niet altijd was het beste is voor hun kind, al denken ze zelf van wel... Hopelijk voor jou komt dat begrip er nog.

Edewecht

Citaat van: Alwynn op maart 15, 2015, 04:35:51 PM

Pfff, sorry hoor, ik moest het even kwijt denk ik.


... dan is het goed om dit even te doen, hier.  :)
En je hebt een milde kijk op zowel je ouders als op jezelf. (Denk ik?)

Of het nu ouders zijn, of andere mensen uit de buitenwereld, je ziet steeds weer - hier ook - dat wat getalsmatig 't meeste voorkomt (relaties, romantiek, seks) dan dus ook normgevend 'moet' zijn. "Het is toch normaal dat een mens verliefd wordt? Word jij dat niet, dan is er iets met je aan de hand."
Zucht. Je kunt het ze niet kwalijk nemen. Alleen maar hopen dat ze ooit een keer naar je luisteren.
Wat voor jouw situatie geldt, Alwynn, geldt voor meer van ons...
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Alwynn

Het is inderdaad die normativiteit die aseksuelen (en aromantici) de nek om draait. En wat ouders doen vrezen dat ik op deze manier dus nooit een gelukkig en volwaardig leven kan leiden.
Over het algemeen denk ik er ook wel mild over, maar soms zit het tegen en dan is het moeilijk. Dan ga ik ook twijfelen of die gedachten die in de maatschappij bestaan toch niet waar kunnen zijn voor mij: dat ik gewoon nog onvolwassen ben (ook al ben ik bijna 23), de ware nog niet ben tegengekomen, etc.
Ik denk dat tijd ook vooral een factor is.. Als ik over een paar jaar nog steeds aseksueel blijk te zijn en niet de hele dag huilend in een hoekje zit, moeten ze wel concluderen dat het niet zo slecht is denk ik.


Tempesta

Jaren geleden was de eerste reactie van mijn ouders dat seks toch echt bij een relatie hoort, dat je dat je partner niet kan ontzeggen. Ze hebben inmiddels wel geaccepteerd dat ik seks echt niks vind. Maar ik denk dat ze nooit zullen snappen dat, als ik alsnog in een relatie terechtkom, dat zonder seks zal zijn.

Alwynn

Ja, het idee dat verliefdheid en seksualiteit los kunnen staan, gaat er bij mijn ouders ook moeizaam in. Ergens is dat ook wel logisch, want voor de meeste mensen is dat ook intrinsiek verbonden.
Ik heb nog wel met mijn moeder erover aan de telefoon gehangen en ook direct durven vragen wat ze er nou van vinden. En het blijkt dat ze het vooral moeilijk vindt omdat ze zich er weinig bij kan voorstellen en daardoor niet wist hoe te reageren. Zelf is ze heel gelukkig met mijn vader en zoiets gunt ze mij ook. Maar ze accepteren het in principe wel. Dus nu ben ik toch wel opgelucht.  :)

verward meisje 86

Ik denk niet dat ik het ooit ga vertellen, althans mijn vader niet.... Mijn vader zou dat niet serieus nemen en het me steeds onder de neus wrijven met alle cliché zinnetjes van dien, Je hebt de goede nog niet gevonden, je mist wat, ga naar de dokter, stel je niet zo aan, etc etc. En daar zou het niet bij blijven. hem kennende zou hij dat ook nog eens groots rondbazuinen bij de hele familie waar ik bij ben (als ik zeg het geheim te houden daar houd hij zich dus totaal niet aan).... Het is heel normaal voor hem mij helemaal voor schut te zetten :/.
Plus naar mijn mening gaat het mijn ouders ook vrij weinig aan wat ik wel of niet in mijn relatie doe, mocht ik er ooit een hebben :)

Imogen

#37
Moet ook even mijn recente frustratie kwijt...onder het genot van het nummer "Shake if off" van Taylor Swift.
Vanmiddag een uurtje met mijn middelste zus geskypt. Zij is er vanaf het begin bij dat ik mijn coming out had en was (tot nu toe) heel supportive. Was zelfs mee gegaan naar de Roze zaterdag in Utrecht 2 jaar geleden en vorig jaar naar de Gay Pride in Amsterdam, waar ze als een soort spokes person optrad toen we van iemand de vraag kregen wanneer we er voor gekozen hadden aseksueel te worden.

Nu vertelde ze me dat er over mij, mijn aseksualiteit en mijn media interviews gepraat werd door mijn familie, toen ik enkele weken geleden net weg was na bij het verjaardagsfeest van mijn neefje. Door mijn vader, zussen en aanhang.
Ook afgelopen weekend toen mijn middelste zus op bezoek was mij mijn tante en oom, die het artikel in de Gelderlander hadden gelezen, werd er over gesproken. Mijn tot nu toe zo supportive zus kwam niet voor me op en praatte gewoon met de rest mee.
Ze vinden namelijk dat ik last heb van aanstellerietus en mijn leven dramatiseer om er in de media een smeuïg verhaal van te maken. Ze vinden het sowieso niks dat ik de media op zoek met mijn privézaken waar niemand iets mee te maken heeft.
Het deed me meer dan ik dacht. Vooral omdat ze er tegen mij dus niks over zeggen. Mijn vader reageert niet als ik er over praat, mijn moeder probeert me met Tantra en andere spirituele adviezen ´normaal´ te krijgen en mijn oudste zus verandert meteen van onderwerp.
En nu mijn middelste zus die tegen mij heel supportive is maar achter mijn rug wel met de anderen meepraat.....

Ik kan ze niet dwingen om het te begrijpen en vind het ook heel jammer dat ze niet verder kijken, dat ik de Salon heb geïnitieerd om anderen een besloten en veilige plek te bieden om elkaar te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en frustraties te delen.
Maar dat ik vorig jaar met mezelf ben getrouwd begrepen ze in eerste instantie ook niet. Totdat ze op het feest waren gekomen en daarna bijdraaide. Misschien heeft dit ook tijd nodig....
En anders krijgen ze een (on)aangename verrassing wanneer ze me een keer aan de tafel zien van De Wereld Draait Door hahaha

Voor nu zet ik dit nummer op repeat:
https://www.youtube.com/watch?v=T2MuREKfKDI
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Edewecht

Vooral dat achter je rug om wel over je gepraat wordt, lijkt me het meest zuur. Sterkte!   :-\
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Vooral de houding van je zus vind ik erg pijnlijk. Je dacht dat ze je steunde, maar ze heeft hierin twee gezichten.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Dutchamoeba


Briggy

Nouja zeg... dat is ook klote..  :-X Ik leef met je mee  :(
12-1-2015 <3 MarkA

Zeester

Van je familie moet je het maar hebben  :( goed te zien dat je strijdbaar bent. Sterkte  :knuffel:

Demiandproud

Veel succes Dutch Ace. Niet cool dat je zus wel kon omgaan met je keuze in partners, maar niet met het soort relaties dat je met die partners wil hebben...
Mode: exploration. Errors may occur. Please contact and leave feedback, if so. Answers to questions posed deeply appreciated. Community also appreciated.

Imogen

net een lange mail naar mijn moeder gestuurd. Net als bij sommige anderen in mijn omgeving heb ik het gevoel 1 stap vooruit te doen en vervolgens weer 2 stappen terug....

"Moeder: Hoe gaat het daar in Antwerpen Juul?
Ik:  Hoi mam, Ik heb je gisteren een foto gestuurd. Heb je die niet ontvangen?
Antwerpen was erg leuk en druk...Duizenden mensen die nu niet meer kunnen zeggen dat ze niet van aseksualiteit hebben gehoord. Kreeg super leuke, ontroerende reacties! Groet,
Moeder:  Ha Schatje, ja, ik heb de foto ontvangen, maar niet bewaard.  Ik vind toch dat je jezelf verlaagd, om ergens met een >bord te gaan staan, ook al wil je een boodschap overbrengen.
Ik heb al gezegd: het is maar hoe je seksualiteit definieert. Tenslotte heeft ieder het verlangen naar een aai over de bol, een arm om je heen, knuffels, massage, etc.
Dat heeft met warmte en liefde te maken en dat hoeft geen etiketje te krijgen. Ik begrijp je wel, maar daar hoef je toch niemand mee te belasten?
Ik ga toch ook niet met een bord staan waarop staat dat ik hetero ben? Wat wil je er mee bereiken?

Ik: Hoi mam,

Ik had ook niet verwacht dat je de foto zou bewaren. Je hebt het recht op je eigen mening, net zoals ik het recht heb om mijn leven te leiden zoals ik dat wil. En hierin volg ik mijn hart.
Je vind dan dat ik mezelf verlaag door met een bord te lopen, maar hoe anders krijg ik mensen aan het denken en een verandering op gang.
Heteroseksueel zijn is nog altijd de norm, wijk je daar van af dan word je anders behandeld.
En seksueel zijn is daarnaast nog normaler, sommige mensen zien dit als 1 van de eerste levensbehoefte.
Maar waarom is o.a. jouw huwelijk met mijn vader stuk gegaan? Omdat hij de seks buiten de deur zocht. Met een 21 jarige! Waarom gaat 9 van de 10 keer een huwelijk kapot? Door seks!
Enkele jaren geleden moest een wethouder hier uit Nijmegen opstappen, omdat hij seks had gehad in het fietsenhok van het gemeentehuis. En ken je Onno Hoes, burgemeester van Maastricht? Zijn huwelijk met die Boulevard presentator ging ook kapot omdat Onno seks had met een andere jonge gozer.
En al die seksschandalen rond Amerikaanse presidenten? En dan wordt er tegen mensen die geen behoefte hebben aan seksueel contact gezegd dat zij lichamelijk of psychisch een aandoening hebben en naar de dokter moeten om de hormonen te laten checken.
Terwijl seks meer kapot maakt dan een aai over de bol goed kan maken.

Reclames voor een plakje kaas worden door een half naakte vrouw aangeprijsd. Producten die totaal niks met seks te maken hebben, worden alsnog geseksualiseerd omdat seks nu eenmaal verkoopt. Geen wonder dat mensen zonder seksuele aantrekking naar anderen toe gezien worden als afwijkend. En vooral naar de dokter moeten om ´genezen´ te worden. Of naar een Tantra-cursus moeten om hun innerlijke geliefde op te wekken en hun seksuele flow weer te laten stromen.

Na P., mijn eerste en tevens laatste relatie, heb ik 10 jaar geen seksueel contact gehad. Na V. nu al 4 jaar niet meer. Ik ben in die jaren gelukkiger dan in de 2,5 jaar met P. en de 7 maanden met V.

Er zijn nog zo veel mensen die iedere dag worstelen met het feit dat zij afwijken van ´de norm´ omdat zij zich niet tot anderen voelen aangetrokken en niet die behoefte hebben aan fysiek contact, en ja die mensen zijn er ook! Die mensen wil ik laten zien dat zij niet alleen zijn en dat er anderen zijn zoals zij. En dat er helemaal NIKS mis is als je geen seksueel en/of fysiek contact wil. En dit ook helemaal niet hoeft omdat je anders niet geaccepteerd wordt.

En ik belast helemaal niemand door met een bord rond te lopen in een optocht die vraagt om naastenliefde en tolerantie. Ik kreeg van iedereen alleen maar positieve reacties. Kreeg van sommigen spontaan een knuffel en reacties dat ze het zo dapper van me vonden dat ik als enige daar in de optocht mee liep. En mensen die hun duim met respect omhoog staken naar mij toe.

Heb je je nooit afgevraagd waarom ik na P. niemand meer ´mee naar huis´ nam en er niemand in mijn leven is geweest die een speciale plek in mijn hart had? Omdat alle mannen die ik tegen kwam alleen seks met me wilde en anders niks. Toen ik aan P. na een relatie van 2,5 jaar aangaf geen seks meer te willen, maakte hij het binnen een maand uit. Zelfde geldt voor V., maar die deed er een week over. Dus als ik geen seks wilde, kon ik die aai over mijn bol ook wel vergeten!
Waarom is er prostitutie? Omdat mannen seks willen, niet om te knuffelen. Seks zonder liefde begrijpen we allemaal. Maar liefde zonder seks is voor de meeste ondenkbaar.
Dat is nu eenmaal wat de maatschappij ons doet geloven. En daar wil ik geen deel van uitmaken....

Ik hoop dat je het kan opbrengen om mijn mail te lezen, het zou jammer zijn als ik dit deel van mijn leven verborgen voor je moet houden vanaf nu.

Liefs,
Juul"

Ik kan nu ieder moment op "verzenden" klikken en de mail gaat naar mijn moeder. Dan is er geen weg meer terug. Ik ben benieuwd hoe ze reageert. Ze kan niet verwachten dat ze mij wel foto´s van artikelen over aseksualiteit stuurt en dat ik er vervolgens niet over mag praten.
De dagen dat ik me netjes schikte naar mijn moeders wil zijn voorbij. Als ze ´vrouw´ genoeg is om mij haar menig te geven, dan moet ze ook ´vrouw´ genoeg zijn om de consequenties te dragen op die mening.....
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"