Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

De ouders van een aseksuele

Gestart door Verash, mei 02, 2014, 10:54:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SaxiePhone


Koffie

Ik ook. Je moeder geeft ook een beetje een vreemde boodschap af als ze je wel artikelen stuurt over aseksualiteit, maar je mag er niet over praten en je mag er niet mee naar buiten treden. Het zal waarschijnlijk zijn dat ze er zelf nog moeite mee heeft dat je 'zo' bent. Jij bent veel verder in je acceptatie dan zij.
Hopelijk komt dat ooit, want ze heeft alle reden om trots te zijn op een dochter die zo dapper en open is over dit onderwerp en zo een rol oppakt om meer bekendheid en acceptatie te creëren. Zij is zelf bang en onzeker en probeert jou te beschermen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Ik vind het mooi dat je hier als dochter aan haar moeder schrijft, en dat je tegelijkertijd glashelder je visie kan verwoorden. Je slaat een paar spijkers precies op de kop, o.a.:
CiteerTerwijl seks meer kapot maakt dan een aai over de bol goed kan maken.
en
CiteerDus als ik geen seks wilde, kon ik die aai over mijn bol ook wel vergeten!
en
CiteerSeks zonder liefde begrijpen we allemaal. Maar liefde zonder seks is voor de meeste ondenkbaar.

Of je deze mail nu verzendt (verzonden hebt) of niet, nu al heb je een mooi manifest in de wereld gezet!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Miso

Volledig eens met Edewecht, die 3 citaten heb je heel mooi verwoord!
Hopelijk gaat je moeder nog reageren op deze mail met misschien weer wat meer begrip.

Ik heb net dit hele onderwerp teruggelezen en wilde daar nog even op reageren.
Ik heb het vrij snel aan mijn ouders verteld. We hebben het in het gezin nooit over sex, maar ik vind dit ook niet echt over sex gaan, maar over je geaardheid. Door aan te geven dat ik er eindelijk achter ben gekomen asexueel te zijn, snappen ze nu ook waarom ik pas met 1 jongen thuis ben gekomen (en het inmiddels weer heeft uitgemaakt). Mijn ouders reagereerden gelukkig goed, mijn moeder had er vlak er voor een artikel over gelezen. Deze week zie ik ze weer, benieuwd of ze er nog op terugkomen.

Daarnaast nog iets; Er wordt gesproken over dat ouders dan automatisch geen grootouders gaan worden. Voor mij staat asexualiteit en het hebben van kinderen toch wel echt los van elkaar. Ik hoop binnenkort een partner te vinden en uiteindeljik ook samen kinderen te krijgen. Dit zal dan zeer waarschijnlijk wel via IVF ofzo gaan, of misschien wel adoptie. Maar ik heb wel zeker een kinderwens.  Hoe zien jullie dat ??

Ace89

Heel heldere mail en knap dat je zo voor jezelf opkomt!  :klap: Ik hoop dat je moeder nu wat meer begrip kan opbrengen.

Wat een kinderwens betreft, dat begrijp ik helemaal. Ikzelf wil ook graag kinderen. Ik wel zelfs wel aan sex doen om dat voor elkaar te krijgen, maar dan zie ik het meer als een middel tot een doel. IVF, adoptie of donatie zijn uiteraard ook opties. Zo gek is het dus helemaal niet!
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Dutchamoeba

 :klap: Mooie mail, Dutch Ace, en succes!

Imogen

Reactie van mijn moeder:

"Hoe gaat het?
Natuurlijk houdt de man van je tante allemaal in de gaten wat jij doet. ( leve Faceboek)
En dan krijg ik te horen dat je raar bezig bent en ik heb geen zin iets uit te leggen.
Zou fijn zijn als je je ontwikkelingen privé zou houden: dat siert de mens!
Je wilt toch niet tot de grote onbewust levende massa behoren?
We zullen het er nog wel een keer " live" over hebben, maar dan op een positieve manier en niet met aanhalen van voorbeelden van mannen die op een laag niveau functioneren.
Verder begrijp je tantra niet zo goed helaas, het is juist het overstijgen van primaire verlangens en op een hoger energieniveau met elkaar en het universum verbonden zijn.  
Xxx dag Juliette: mama"

Ze noemt me anders altijd "Juul" en gaat nu ineens weer mijn volledige naam gebruiken. That means she means business....

En als ze een keer ´live´ met me wil praten, is er niemand anders bij en kan ze zeggen wat ze wil. En het vervolgens glashard ontkennen als ik er op terug kom wanneer ik het er met anderen over heb. Dat doet ze namelijk meestal.
Dan heb ik het verkeerd begrepen.....In de tekst uit de Happinez die ze me stuurde staat letterlijk:


"Het werkt bevrijdend en opwindend om te erkennen dat jouw seksuele bestemming in jezelf besloten ligt"
En dan heb ik Tantra verkeerd begrepen???? Tuurlijk mam, bij Trantra hou je alleen elkaars handen vast!

Ik ben van plan om ons gesprek alsnog met mijn telefoon op te nemen, zodat ik bewijs heb dat ze me met alle ´geweld´ weer in de kast probeert te duwen.... :banghead:
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Dutchamoeba

Wat jammer, zo'n reactie. :(

Citaat van: Dutch Ace op augustus 12, 2015, 01:12:38 PM
Reactie van mijn moeder:

"Hoe gaat het?
Natuurlijk houdt de man van je tante allemaal in de gaten wat jij doet. ( leve Faceboek)
En dan krijg ik te horen dat je raar bezig bent en ik heb geen zin iets uit te leggen.
Dat hoeft toch ook niet? Als die oom van jou vragen heeft over jou, dan kan hij toch het beste bij jou terecht?

Citaat van: Dutch Ace op augustus 12, 2015, 01:12:38 PM
Zou fijn zijn als je je ontwikkelingen privé zou houden: dat siert de mens!
Dapper genoeg zijn om tegen de stroom in te roeien om andere aseksuelen daarmee te helpen, dat siert de mens...

Citaat van: Dutch Ace op augustus 12, 2015, 01:12:38 PM
Je wilt toch niet tot de grote onbewust levende massa behoren?
Nee, zeker niet, en daarom roei je ook tegen de stroom in. Je bent je zeer bewust van wat je voor mede-aseksuelen kunt betekenen.

Citaat van: Dutch Ace op augustus 12, 2015, 01:12:38 PM
"Het werkt bevrijdend en opwindend om te erkennen dat jouw seksuele bestemming in jezelf besloten ligt"
Tuurlijk mam, bij Tantra hou je alleen elkaars handen vast!
en dan wel tijdens de seks...: "In dit hoofdstuk ligt de nadruk op het wekken van je innerlijke geliefde, dat wezenlijke deel van jou dat al heel is en dat in staat is de volheid van seksueel genot te ervaren ::)

Koffie

Goeie genade, ik vrees dat je moeder wel erg moeilijk bereikbaar is.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

En toch... bij mij knaagt er iets.
Ik voel me wat ongemakkelijk bij deze nogal persoonlijke dochter-moeder zaak. Los van je tekst van 10 augustus, heb ik - als forumbezoeker - eigenlijk niets te maken met wat tussen jou en je moeder speelt... tenminste niet op deze manier. Volgens mij is het niet goed om een ander te citeren (in een zo persoonlijke zaak) op een openbaar forum, gelardeerd met eigen commentaar als "That means she means business...."

Begrijp me goed, DutchAce, ik wil haar niet verdedigen. Maar elk mens heeft recht op privacy. Ik denk dat het niet goed is om haar woorden ongevraagd hier op internet te zetten. Sorry.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Dutchamoeba

Doordat ik altijd via 'Toon nieuwe reacties op jouw berichten' en 'Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek' de berichten hier lees, had ik niet eens door dat dit topic niet in het prive-gedeelte van deze site staat...

Ik ben het op zich wel eens met Edewecht. Ik denk dat het beter is om je hart te luchten via het prive-gedeelte, als je daar behoefte aan hebt. (Dat je die behoefte hebt, begrijp ik overigens heel goed.)

Speaker

Ik moet dit verhaal gewoon even kwijt, dit speel namelijk al wat langer.

Anderhalf jaar geleden probeerde ik mijn moeder en zusje, na een nare grap van hun kant, te vertellen dat ik aseksueel ben, met de nadruk op probeerde. Wat volgende was namelijk een ruzie, dat ik het mij gewoon inbeeldde, het een fase is en ga zo maar door. Sinds dat moment heb ik gewoon echt het gevoel dat ik niet mijzelf kan zijn. Dit gevoel word vaak versterkt doordat vaak mij moeder opmerkingen of grappen maakt die zo geformuleerd zijn als of het gesprek nooit heeft plaatsgevonden. Als gevolg hiervan heb ik er een gewoonte van gemaakt om hun te corrigeren wanneer ze een opmerking maken wat wijst dat heteroseksueel het normaal is. Dit doe ik eigenlijk in zekere zin om mijn eigen frustraties te uiten. Zo ook vanavond. Als gevolg hiervan kreeg ik echter te horen dat ik hiermee moet stoppen, omdat het wel voor merendeel van de bevolking geld en dat ik heteroseksueel ben wat betekent dat ik er niks over mag zeggen. Dit heeft mij echt zoveel pijn gedaan, juist omdat het ook over mij gaat, juist omdat ik het gevoel ken om niet als normaal gezien te worden en niet je jezelf kan zijn en/of ik er niks over kan zeggen. Ik klap gewoon op dat moment dicht om er tegen in te gaan. Juist omdat het van mensen dicht in mijn omgeving komt, terwijl als dit niet zo is ik meteen met tegenargumenten kan komen. :banghead: Het ergste is nog wel op de moment dat mijn moeder zegt dat ik alles kan zeggen tegen haar of met haar kan bespreken :geezer:. Ik wil gewoon op dat moment schreeuwen, zeggen dat ik haar niet als kan vertellen, dat ze een gedeelte van mij (en wie ik ben) niet wilt accepteren. Ik zie mijzelf ook niet om het haar nog eens te vertellen, zelfs al heb ik nu meer kennis erover, niet totdat ik uit huis ben. Jammer genoeg heb ik daar op dit moment gewoon het geld niet voor. Het nadeel echter is dat ik gewoon weet dat dat gesprek ook niet leuk zal eindige en het niks zou oplossen. Als ik soms hoor hoe er in mij familie over sommige familieleden uit LHBT+ gemeenschap hoor praten (niet echt gemeen, maar gewoon anders of dat ze een beetje vreemd zijn). Ze heeft ook zo'n specifiek beeld van hoe je gelukkige wordt en wat een relatie in houd, dat ze het niet eens zal willen begrijpen.

Edewecht

Wat vervelend, Speaker. Je zou toch verwachten dat je moeder/je familie je in ieder geval zouden accepteren, ook al begrijpen ze je niet. Dit is heel belangrijk voor je.
Heel veel sterkte gewenst!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Dit lijkt me echt ontzettend moeilijk. Het enige wat je kunt doen denk ik, is toch nog een keer duidelijk maken dat het voor jou heel kwetsend is, in de hoop dat ze daar dan toch een beetje rekening mee houden. Of je schrijft haar een brief.
Maar het lijkt me heel moeilijk, je familie staat zo dicht bij je en van je moeder wil je toch dat ze onvoorwaardelijk van je houdt, inclusief je aseksualiteit.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Dutchamoeba

Ik sluit me geheel bij Edewecht en bij Koffie aan. Ik wens je bij dezen veel sterkte toe! :knuffel: