Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Project FAQ herschrijven

Gestart door Gudrun, maart 01, 2014, 04:10:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gudrun

Zoals besproken in dit topic, is er nogal wat behoefte om de FAQ te herzien. Laat ik dan maar de aftrap doen met wat ik graag in de FAQ wil zien / zou willen veranderen:

Ik vind de indeling in drie categorieën wel handig - zo kan je vragen richten op de mensen die direct met aseksualiteit te maken hebben (aseksuelen zelf, hun partners, en bezorgde ouders). Ik heb op zich niet zoveel aan te merken op de vragen onder het kopje voor ouders. Ik heb de antwoorden daarop nog niet echt door gelezen, maar de vragen lijken mij duidelijk en relevant.

Bij de andere twee kopjes zou ik toch wel wat willen veranderen.

Ik heb even op de internationale AVEN gekeken, en ik heb gezien dat ze de vragen onder het kopje relaties / relationships flink herzien hebben. Naar mijn mening zijn en de nieuwe vragen een stuk duidelijker dan de vorige versie waar de Nederlandse vertaling op is gebaseerd. Hier kunnen we dus ook wat inspiratie op doen.

Wat ik zelf wel mis is een vraag in de trant van:
"moet ik uit de kast komen als aseksueel?" en/of "hoe kom ik uit de kast als aseksueel?"
Dit wordt wel een beetje besproken in de vragen "Waarom zouden aseksuelen hiermee naar buiten willen treden?" en "Ik kan dit nooit aan iemand vertellen, ze zouden denken dat ik gek ben en me uitlachen!", maar daar zit wel een enorm negatief oordeel in hoe die vragen gesteld zijn. Dus misschien kunnen we dat neutraler formuleren (het is namelijk iemands eigen zaak of ze open willen zijn over hun geaardheid).

Jovi_Hobbes

Die nieuwe vragen zien er inderdaad goed uit.
Wat mij opvalt is dat in onze huidige lijst eigenlijk de seksuele partners van aseksuelen ontbreken. De vragen worden gesteld vanuit de aseksuele partner, terwijl de seksuele partner natuurlijk ook met vragen zal zitten. Dus ik denk dat er daarvoor een categorie bij moet komen.

De categorie van ouders zullen we misschien iets breder kunnen formuleren, zoals nu ook op het Engelstalige forum: voor familie en vrienden van aseksuelen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Gudrun

ja, daar heb je goede punten! Ik ben er eigenlijk ook wel voor om gewoon de vragen over relaties en die indeling tussen algemeen, aseksuelen en hun partners uit het Engels over te nemen. En dan vervolgens even kritisch kijken of er nog dingen missen gebaseerd op de vragen die we hier op het forum krijgen.

Ik zie dat bij de vragen voor familie en vrienden in het Engels, de vragen en de antwoorden precies hetzelfde zijn als in het Nederlands. Het lijkt er op dat ze alleen het woordje "friends" hebben toegevoegd aan de titel van dat onderdeel van de faq, maar de faq zelf niet hebben herschreven. Dus de antwoorden zijn nog steeds geheel gericht op ouders. Maar we kunnen natuurlijk de antwoorden op sommige vragen (bijvoorbeeld "Waarom heeft hij/zij het me verteld?", en vraag 4 over de "oorzaak van aseksualiteit") algemener formuleren, zodat het niet alleen ouders maar ook andere naasten (vrienden, familie) aanspreekt.

Jovi_Hobbes

Dat lijkt mij inderdaad de makkelijkste manier om dat te doen.
Ik moet later even echt goed in de teksten duiken, want dat heb ik nu nog niet gedaan. De laatste keer dat ik de FAQ volledig gelezen heb ik volgens mij alweer jaren geleden.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?