Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Thelema ; The Book of the Law ; Aleister Crowley

Gestart door AniMeshorer, augustus 23, 2014, 02:23:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AniMeshorer

Geen idee of hier nog mensen zijn die ondanks hun scepticisme in geloof, goden, voorbestemdheid, etc toch een open geest hebben en zich willen verdiepen in religie puur om kennis uit te breiden? Indien wel: is er iemand die zich al proberen educeren heeft (zonder volgeling van Thelema te zijn) in het Book of the Law (Liber al Legis) van de beroemde occultist Aleister Crowley?

Crowley was 1 van de beroemdste occultisten en zwarte magiërs uit de geschiedenis van onze moderne tijden, en zijn in Egypte geschreven (hij beweert gedicteerd door een spirituele entiteit, Aiwass) Book of the Law vormden de basis van een nieuwe filosofische semi-religieuze denkwijze, Thelema. Zelfs wie niet bekend is met Crowley heeft misschien ooit wel deze zinnen zien opduiken:

Do what thou wilt shall be the whole of the Law
Love is the law, Love under Will, and
Every man and every woman is a star
There shall be no law beyond Do what thou wilt shall be the whole of the Law


Deze zinnen uit hoofdstuk II van het boek vormen de basis van het denken in de leer van Thelema, die Crowley als een soort leidersfiguur zien en het Book of the Law als een soort heilig boek. Het nastreven van je eigen ware Wil is het belangrijkste in het leven volgens dit boek, met de nuance dat je niet doelbewust andere mensen gaat hinderen bij het nastreven van hun echte Wil ("Love under Will" is een metaforische verwijzing naar die regel). Alle mensen zijn sterren, en sterren zijn onaantastbaar en mogen dus niet doelbewust geraakt worden. Het nastreven van de eigen diepste Wil, met inbegrip van respect voor andermans Wil, is de hoogste regel volgens het boek en een prominente regel in de Thelema leer.



Nu kan je het Book of the Law nalezen online (www.bookofthelaw.com of als die niet werken zou thebookofthelaw.com -- ben niet helemaal zeker uit het hoofd) maar ik moet bekennen dat dit mijn petje flink te boven gaat, maar het me wel voldoende boeit om het te willen proberen begrijpen. De talloze verwijzingen naar Perzische, Egyptische en Griekse goden uit de oudheid maken het echter extreem complex leesvoer.

Het enige dat ik kon ontcijferen is dat er drie tijdperken (Aeon) zijn geweest tot nu toe, eerst de Aeon of Nuit, en nu zitten we in het Aeon of Horus. Nuit is hierbij een Egyptische godin die doorgaans naakt wordt afgebeeld en die staat voor het Alles. Nuit is Alles, alles is Nuit. Zij is dus een soort oppergodin boven alle goden. Een mannelijke oppergod met echter minder kracht dan Nuit is uit haar ontstaan. Tenslotte is er "the child", Horus, die zelf een twee-eenheid van twee verschillende goden zou zijn qua oorsprong. Vervolgens worden er nog wat andere goden en referenties naar Egyptologie tegenaan gegooid, het Alziend oog is uiteraard prominent aanwezig net als de Pentagram in de Thelema symboliek. Maar het zorgt er wel voor dat het boek haast in encryptie geschreven is.

Tegen beter weten in proberen het te lezen maar halverwege hoofdstuk I kon ik echt niet meer volgen.

Is er iemand hier die er wel in geslaagd is het boek te ontleden en even op weg kan helpen om een weg te zien tussen al die metaforen uit de oudheid in?



PS: Crowley begon zijn occulte "loopbaan" bij de beruchte Golden Dawn, een occult genootschap dat zich met zwarte magie bezighield. Crowley stapte er snel op omdat het niet ver genoeg ging voor hem, en kocht dan een huis in Schotland nabij Loch Ness speciaal om 1 van de gevaarlijkste rituelen uit de zwarte magie in uit te voeren. Hij maakte dit ritueel nooit af, maar bewoners van de regio vermijden nog altijd om langs het huis te rijden.
Crowley trouwde met Rose en het was tijdens hun huwelijksreis in Cairo dat hij, gedicteerd door Aiwass, het Book of Law schreef. Zijn eigenlijke doel was het door hem gehate christendom te vernietigen en te vervangen door zijn eigen leer. Hierbij waren orgieën, perverse seks (een orgasme was een versnelde manier om in contact met hogere entiteiten te komen volgens hem) en veelvuldig druggebruik alomtegenwoordig en het zijn die praktijken die in feite het einde van de slaagkansen van zijn denkwijze inluidde.
Behoorlijk dubieus figuur dus, maar neemt niet weg dat dat ene boek behoorlijk fascinerend is net omdat het zo moeilijk te doorgronden is.

De muziekband Coil staken hun videoclip voor hun cover van Tainted Love (een enorm sombere, begrafenisachtige klank die ver staat van alle andere versies) vol occulte referenties en een citaat van Crowley. Ook oa Mick Jagger en Ozzy Osbourne zouden kortstondig met Crowley's ideeën gedweept hebben (maar zeker bij Jagger was dat heel kortstondig).

Er zijn over de man de nodige documentaires gemaakt, waarvan deze een aanrader is: https://www.youtube.com/watch?v=12_PUYtkZBc oftewel https://www.youtube.com/watch?v=jsm6WI5i7p0 (ik noem twee links omdat YouTube nogal geneigd lijkt alles over Crowley vrij snel weer offline te halen ... als de ene link het niet meer doet, probeer de tweede. De docu werd door BBC gemaakt en heet "Aleister Crowley: the wickedest man in the world" ; duurt 49 minuten). Er bestaan nog andere docu's maar laat ons zeggen dat ik niet nog meer ranzigheid en waanzin hoef te horen van dit individu. Als ik z'n boek zou kunnen lezen ben ik al meer dan tevreden...
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.