Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Camus en absurde helden

Gestart door aneh sekali, januari 23, 2015, 11:50:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aneh sekali

(Dit topic is afgesplitst van "a-romantisch ook welkom?" -  http://asexuality.org/du/index.php?topic=4304.0)

Zocht even je topic op en ik kan je wel iets aanraden om te lezen (als je van filosofie houd tenminste).

Je leeg bestaan herken ik echter heb ik dan wel het verlangen om intiem de zijn. Ik was niet depresief te noemen volgens de symptomen (ik doe een studie in de geestelijke gezondheidszorg) maar de vraag bleef terug komen.Je hoeft trouwens ook niet alles te pathologiseren om tot een antwoord te komen. Mentale stoornissen zijn niets meer dan een scheiding van normaal en abnormaal gedrag. Een scheiding gevormd door de gecreëerde waarheid van de maatschappij  ;)

Een tijd in mijn leven vroeg ik me ook af waar ik het allemaal voor deed. Ik ben atheïst en ben er van overtuigd dat "leven" geen overstijgend nut heeft. Hierdoor kwam ik uit op een donkere vraag.
Als het leven geen nut heeft, geen uiteindelijk doel, waarom zou ik dan verder leven?

Uiteindelijk kwam ik via Nietzsche uit op Sartre, gevolgd door Albert Camus. De filosofie van het absurde.

Korte uitleg voor als je interesse hebt;

De stelling is dat het leven absurd is (geen nut/doel) en dat je 3 keuzen hebt.
1. zelfmoord
2. filosofische zelfmoord (Religie. Geloven in een hiernamaals en een abolute waarheid om het leven nut te geven)
3. Het absurde accepteren en rebelleren tegen het bestaan. Je leven inrichten zoals jij dat wilt zonder dat dit uiteindelijk ergens op uitkomt.

Mensen die de 3de keuze maken zijn volgens Albert Camus absurde helden.
"I Rebel and therefor i am"
"The individual has always had to struggle to keep from being overwhelmed by the tribe. If you try it, you will be lonely often, and sometimes frightened. But no price is too high to pay for the privilege of owning yourself."
-Friedrich Nietzsche-

Dutchamoeba

Citaat van: aneh sekali op januari 23, 2015, 11:50:18 PM
De stelling is dat het leven absurd is (geen nut/doel) en dat je 3 keuzen hebt.
1. zelfmoord
2. filosofische zelfmoord (Religie. Geloven in een hiernamaals en een abolute waarheid om het leven nut te geven)
3. Het absurde accepteren en rebelleren tegen het bestaan. Je leven inrichten zoals jij dat wilt zonder dat dit uiteindelijk ergens op uitkomt.

Mensen die de 3de keuze maken zijn volgens Albert Camus absurde helden.
"I Rebel and therefor i am"

Reactie op punt 2: het valt mij op dat de belangrijkste drijfveer om te geloven in een hiernamaals bijna nooit genoemd wordt: door te geloven in een hiernamaals hoef je niet meer bang te zijn voor de dood...
Tja, verder moet ik toegeven dat ik er de laatste jaren wel achter ben gekomen dat veel atheïsten/wetenschappers vaak ook niet even objectief en feitelijk bezig zijn. Zaken die niet in hun straatje passen (van hun eigen levensovertuiging) laten ze vaak expres weg. Daar willen ze verder niet naar kijken, omdat die wel eens een werkelijkheid zouden kunnen onthullen die ze niet willen aanvaarden, en/of waar ze nooit in hebben geloofd. Wat dat betreft zijn de verschillen tussen atheïsten/wetenschappers en gelovige mensen vaak kleiner dan de atheïsten/wetenschappers ooit zullen willen toegeven. Misschien is er wel een hiernamaals (ook zonder te geloven in een god zou je wel kunnen geloven in een hiernamaals, bijv. door verder te groeien/evolueren in een ander universum, zonder dat daar een goddelijke kracht bij komt kijken). Wetenschappers die daar serieus onderzoek naar doen zouden dus niet meteen afgewezen moeten worden door andere wetenschappers (iets wat nu vaak wel gebeurt). Alle mogelijke werkelijkheden verdienen het om onderzocht te worden, anders ben je ook subjectief bezig met alleen de zaken waar je zelf in gelooft. De term 'filosofische zelfmoord' van Camus vind ik dan ook wat te kort door de bocht. Dit wil overigens niet zeggen dat ik geen fan ben van Camus: ik vind veel van zijn boeken goed geschreven, en heb ook begrip voor zijn stelling dat het leven absurd is.
Hmm, ik hoop dat ik toch nog wel duidelijk overkom...

aneh sekali

Je komt idd duidelijk over.

Misschien dat ik puntje 2 iets verkeerd omschreven heb. Even iets uitgebreider over mijn interpretatie van zijn werk en mijn eigen chaotische brein  :P.

Het is niet zozeer het hiernamaals of religie in geheel maar meer het aannemen van een absolute waarheid. Als men gelooft dat een "God" het universum gecreëerd heeft met een bepaald doel en men gelooft dat de mens moet leven volgens zijn regels dan sluit men zich af voor andere interpretaties. Indien het leven geen overstijgend nut heeft ben je vrij/gedoemd om hiermee te leven. Je kunt binnen de fysieke grenzen van de werkelijkheid (zoals we die momenteel kennen) je eigen doelen stellen en je leven leven.
Het is het geloven in een absolute waarheid die een einde stelt, een definitief antwoord geeft op "de waarom vraag" waardoor je stopt met zoeken of bepalen wat voor jou belangrijk is. Als men een absolute waarheid heeft en alle antwoorden vind in religie heeft filosofie geen plaats meer (vandaar filosofische zelfmoord).

Ben het idd met je eens dat veel wetenschappers dit ook doen. Het volledig ontkennen van andere waarheden/interpretaties zorgt ervoor dat je jezelf afschermt voor nieuwe concepten. Dit kan net als religie een grens opleggen en je eigen leven beperken. Open minded betekent idd ook dat je het mogelijk bestaan van een hiernamaals niet moet uitsluiten. Je kunt wel zeggen dat het onwaarschijnlijk is maar daar is het dan ook mee gezegd.

Bang zijn voor de dood heb ik nooit echt begrepen. Het is onvermijdelijk en tot die tijd kun je niet weten wat er te wachten staat. Ik zal me echter wel aardig kut voelen als blijkt dat er een hemel is en ik moet gaan verantwoorden waarom ik niet in "de vader" of iets dergelijks gelooft heb hahaha :P Lijkt me een ongemakkelijk gesprek

Wel nice om te lezen dat je van Camus gehoord hebt (ken niet veel mensen die weten wie hij is).
"The individual has always had to struggle to keep from being overwhelmed by the tribe. If you try it, you will be lonely often, and sometimes frightened. But no price is too high to pay for the privilege of owning yourself."
-Friedrich Nietzsche-

aneh sekali

merk nu pas dat dit bericht verplaatst is haha.
wel bizarre openingspost zo
"The individual has always had to struggle to keep from being overwhelmed by the tribe. If you try it, you will be lonely often, and sometimes frightened. But no price is too high to pay for the privilege of owning yourself."
-Friedrich Nietzsche-

Edewecht

Citaat van: aneh sekali op januari 25, 2015, 10:21:48 PM
merk nu pas dat dit bericht verplaatst is haha.
wel bizarre openingspost zo

Klopt. Ik was bezig met afsplitsen, maar kon het niet netjes afmaken doordat ook ik 'eruit gegooid' werd.  :(
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Dutchamoeba

#5
Citaat van: aneh sekali op januari 25, 2015, 06:31:08 PM
Misschien dat ik puntje 2 iets verkeerd omschreven heb. Even iets uitgebreider over mijn interpretatie van zijn werk en mijn eigen chaotische brein  :P.

Het is niet zozeer het hiernamaals of religie in geheel maar meer het aannemen van een absolute waarheid. Als men gelooft dat een "God" het universum gecreëerd heeft met een bepaald doel en men gelooft dat de mens moet leven volgens zijn regels dan sluit men zich af voor andere interpretaties. Indien het leven geen overstijgend nut heeft ben je vrij/gedoemd om hiermee te leven. Je kunt binnen de fysieke grenzen van de werkelijkheid (zoals we die momenteel kennen) je eigen doelen stellen en je leven leven.
Het is het geloven in een absolute waarheid die een einde stelt, een definitief antwoord geeft op "de waarom vraag" waardoor je stopt met zoeken of bepalen wat voor jou belangrijk is. Als men een absolute waarheid heeft en alle antwoorden vind in religie heeft filosofie geen plaats meer (vandaar filosofische zelfmoord).
O, nou begrijp ik het. Nu het zo gesteld wordt ben ik het er wel volledig mee eens.

Citaat van: aneh sekali op januari 25, 2015, 06:31:08 PM
Bang zijn voor de dood heb ik nooit echt begrepen. Het is onvermijdelijk en tot die tijd kun je niet weten wat er te wachten staat. Ik zal me echter wel aardig kut voelen als blijkt dat er een hemel is en ik moet gaan verantwoorden waarom ik niet in "de vader" of iets dergelijks gelooft heb hahaha :P Lijkt me een ongemakkelijk gesprek
Ik wel, want daar ben ik zelf (al jarenlang) bang voor... Ja, dat is juist het enge: dat het onvermijdelijk is en dat je tot die tijd niet kunt weten wat er te wachten staat. Ik kan alleen maar vermoeden dat er niks is na de dood, zoals er (waarschijnlijk, als reïncarnatie niet bestaat, en daar is tot nu toe ook geen enkel steekhoudend bewijs voor gevonden) ook niets was voor je geboorte. Dat er niets was voor je geboorte is niet erg, want daar merkte je toch niets van. Het idee dat je na het leven er ook echt niet meer bent en geen bewustzijn meer hebt, vind ik daarentegen veel beangstigender.
Och, zo ongemakkelijk hoeft zo'n gesprek niet te zijn. Ik zou mijn excuses aanbieden voor het niet hebben geloofd in de hemel, maar dat het eigenlijk logisch is dat ik daar nooit in geloofd heb, omdat mij nooit een of ander 'teken' gegeven is waaruit zou blijken dat de hemel echt bestaat. Bovendien zou ik eraan toevoegen dat wel of niet geloven niet uit zou moeten maken voor het wel of niet geaccepteerd worden in de hemel. Immers, mensen die altijd een zo goed mogelijk leven hebben geleid en daarbij getracht hebben zo veel mogelijk goeds te doen, verdienen het wat mij betreft meer om in de hemel te komen dan mensen die weliswaar in de hemel geloofd hebben, maar een slecht leven hebben geleid waarin ze nooit een poot hebben uitgestoken voor een ander (of erger nog, die anderen het leven zuur hebben gemaakt). Ik zou zelfs zeggen dat als God voor mensen uit de eerst genoemde categorie geen plaatsje heeft gereserveerd in de hemel maar dat wel gedaan heeft voor mensen uit de tweede categorie, dat ik hem dan niet heel erg aardig vind, en dat het de hoogste tijd is dat hij eens over zijn beleid gaat nadenken om er vervolgens de conclusie uit te trekken dat zijn beleid aangepast dient te worden...

Citaat van: aneh sekali op januari 25, 2015, 06:31:08 PM
Wel nice om te lezen dat je van Camus gehoord hebt (ken niet veel mensen die weten wie hij is).
Ik ben dan ook een echte francofiel die Frans gestudeerd heeft. :)

Briggy

Ik zou echt geïrriteerd zijn als er een hemel zou zijn. Dood is gewoon dood, daar geloof ik in en hoop ik op. 
12-1-2015 <3 MarkA

Dutchamoeba

Citaat van: Briggy op januari 26, 2015, 11:01:20 AM
Ik zou echt geïrriteerd zijn als er een hemel zou zijn. Dood is gewoon dood, daar geloof ik in en hoop ik op. 
En als er inderdaad geen hemel zou zijn maar wel zoiets als reïncarnatie, waardoor je nog een keer 'gewoon' op aarde kunt leven?

Briggy

Dat vind ik persoonlijk nog erger!  :-X 1 keer leven is wel genoeg  :P
12-1-2015 <3 MarkA

aneh sekali

Goed punt schildpad... Zelfs als een God voor me zou verschijnen zou ik het niet geloven. Ik zal mezelf eerder gek verklaren en met collega's gaan praten over mijn eventuele psychose  :-X
"The individual has always had to struggle to keep from being overwhelmed by the tribe. If you try it, you will be lonely often, and sometimes frightened. But no price is too high to pay for the privilege of owning yourself."
-Friedrich Nietzsche-

Dutchamoeba

Citaat van: Dutchamoeba op januari 26, 2015, 12:22:13 PM
Citaat van: Briggy op januari 26, 2015, 11:01:20 AM
Ik zou echt geïrriteerd zijn als er een hemel zou zijn. Dood is gewoon dood, daar geloof ik in en hoop ik op. 
En als er inderdaad geen hemel zou zijn maar wel zoiets als reïncarnatie, waardoor je nog een keer 'gewoon' op aarde kunt leven?
Heb je dan zo'n rotleven? :-\

Citaat van: Schildpad op januari 26, 2015, 01:20:09 PM
Citaat van: Dutchamoeba op januari 26, 2015, 10:13:19 AM
...maar dat het eigenlijk logisch is dat ik daar nooit in geloofd heb, omdat mij nooit een of ander 'teken' gegeven is waaruit zou blijken dat de hemel echt bestaat.

Misschien zijn er al vele tekens geweest, maar heb je die niet bewust waargenomen.
En als er een teken zou zijn, zou je dan geloven dat dat een teken is? Met andere woorden; welk teken zou jij als waarheid zien en jou overtuigen?
Dat is inderdaad een hele goede vraag. Het moet in ieder geval een teken zijn dat duidelijk genoeg is voor mij om als teken waar te kunnen nemen. Ik herinner me een reportage over iemand die haar vriend was verloren. Op de dag van de begrafenis kwam er een vlinder op haar hand zitten. Zij zag dat als teken van God die haar daardoor duidelijk probeerde te maken dat haar vriend nu ook, net als vlinders, de hemel tegemoet vliegt. Tja, er heeft ook eens een vlinder op mijn hand gezeten; dat hoeft nog helemaal niets te betekenen...
Pas wanneer er een (geest- achtige) verschijning voor mijn neus staat en zegt dat de hemel bestaat, zou ik gaan twijfelen (allereerst aan mijn geestelijke vermogens). Als die geest- achtige verschijning kan bewijzen dat hij Goddelijke krachten bezit is door twee keer iets te voorspellen wat niemand kan weten (en wat toch blijkt uit te komen), zal ik gaan geloven dat de hemel bestaat.

Briggy

Citaat van: Dutchamoeba op januari 27, 2015, 01:16:51 PM
Citaat van: Dutchamoeba op januari 26, 2015, 12:22:13 PM
Citaat van: Briggy op januari 26, 2015, 11:01:20 AM
Ik zou echt geïrriteerd zijn als er een hemel zou zijn. Dood is gewoon dood, daar geloof ik in en hoop ik op. 
En als er inderdaad geen hemel zou zijn maar wel zoiets als reïncarnatie, waardoor je nog een keer 'gewoon' op aarde kunt leven?
Heb je dan zo'n rotleven? :-\

Waarom zou je een rotleven moeten hebben om zo te denken? Ben er heilig van overtuigd dat we 1 leven hebben, waar we het beste van proberen te maken. En dan gaan we dood. 'Born to die'.
12-1-2015 <3 MarkA

Dutchamoeba

Citaat van: Briggy op januari 28, 2015, 07:33:59 PM
Ben er heilig van overtuigd dat we 1 leven hebben, waar we het beste van proberen te maken. En dan gaan we dood. 'Born to die'.
Natuurlijk kun je daar heilig van overtuigd zijn, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat, mocht je toch ongelijk hebben, je niet zou kunnen genieten van een volgend leven? Of vind je het vervelend dat als er wel een volgend leven zou bestaan voor jou, dat je je daar nooit op hebt ingesteld, en/of vind je het een vervelend idee om geen gelijk gehad te hebben, terwijl je er zo van overtuigd was dat je wel gelijk had?

Dutchamoeba

Dat is inderdaad een prachtig filmpje!