Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Waar leef je voor?

Gestart door ThirdMagus, juli 31, 2006, 10:33:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ThirdMagus

De vraag is dus, waar leef je voor? Leef je voor jezelf, of leef je voor de wereld? Lig je later op je sterfbed en kijk je je geliefde in de ogen en sterf je met een traan en een glimlach? Maar kijk je dan vanuit het hiernamaals terug op je leven en zie je dan dat je aan de wereld niks hebt toegevoegt, dat de wereld blijft bestaan, onverandert, alsof jij er nooit was geweest? Of sterf je eenzaam, met een zwaard door je hard, geen traan, geen glimlach, alleen een stalen gezicht, en kijk je dan terug op je leven en zie je wat jij hebt toegevoegt, verandert, vernietigt? En hoewel de keuze moeilijk lijkt hebben vele van jullie al gekozen voor de eerste, een gelukkig leven, opgenomen in de samenleving, een van de vele tandwielen die de wereld laten draaien, allen nodig, maar allen gelijk... Ikzelf kies voor de laatste. Ik zou al mijn mogelijkheden tot geluk opgeven om de wereld te veranderen, een nieuwe gedachte, een niew idee, het begin, het einde, een revolutie, een gok...

Aan zij die nog niet gekozen hebben, en zij die hun antwoord al klaar hebben vraag ik, waar leef je voor, voor jezelf of voor de wereld?

guust

 :o Interessante vraag, maar uit de (bewust?) scherp geformuleerde stelling haal ik dat je dus alleen gelukkig zou kunnen zijn als je je aanpast aan de maatschappij en dat je voor maatschappelijke verandering je geluk moet opgeven?

Voor dat eerste ben ik geneigd je gelijk te geven als je het hebt over sociale geluk. Mensen zijn sociale dieren en binnen sociale structuren is het not done om af te wijken van de rest, tenzij je de leider bent (iets met hoofden en maaivelden).Wil je sociale geluk nastreven, dan betekent het veranderen van de wereld dat de naaste omgeving je niet echt waardeert. Maar dat is buurt, collega's e.d. Je vrienden kan je kiezen. Echte vrienden geven je de ruimte om te proberen, te falen en te slagen. Als je zulke vrienden hebt, dan heb je geluk. Mijn ervaring is dat deze vrienden zeldzaam zijn en zelden meer dan 1 hand aan vingers (van een mens, niet van een langvingerige plant) beslaan. Kan je trouwens vingers beslaan? Hoeven wel, maar daar loop je op, misschien iemand die op zijn handen loopt? Ik dwaal af. Ik geloof dat ik een korte spanningsboog heb.

Als HSP-er (brrrrr, rotwoord, liever empath) heb ik erg veel gehad aan wijsheid van Pearl Buck, Wie? precies, die (zie 'gedicht' onderaan). Die heeft treffend omschreven hoe een gevoelig persoon de wereld beziet. Het wijzigen van de wereld (of nederland, ik begin klein) zorgt voor een gevoel van geluk bij mij. Het een sluit het ander niet uit. Als estheet ben ik verslaafd aan schoonheid en ik probeer via beeldhouwen (frobelen voor gevorderden) daar een bijdrage aan te leveren. Maar mijn echte bijdrage aan wereldverandering probeer ik te leveren door twee vakgebieden te combineren en de daardoor ontstane nieuwe inzichten te delen (via publicatie e.d.) Zoals een ieder die iets nieuws doet, betekent dat echter onbegrip bij je moeilijk te definieren doelgroep (iets met je tijd vooruit zijn / de behoefte in de maatschappij niet kennen). Tja, hoeveel moet je daarvoor opofferen? Het heeft me een baan gekost en al mijn spaargeld (geen uitgever wilde boek uitgeven, dus zelf gedaan. Nu mijn gang vol ligt met onverkochte boeken weet ik waarom de uitgever het niet wilde  ;D). Maar als je gelooft in een idee, je passie daarin legt, dan kan je jezelf in de spiegel bekijken en zeggen dat je iemand ziet waar je graag op lijkt (oke, tekst gejat van Klein Orkest, maar is goed nummer). Dus het proberen de wereld te veranderen bezorgt in mijn geval mij een gevoel van geluk, van acceptatie van mezelf. Maar ik streef geen wereldvrede na of het oplossen van files, dus wereldschokkend is het niet. Ik probeer het gezichtsveld bij mensen te verbreden. Aan te geven dat iets ook op een andere wijze kan. Dat is niet nieuw voor mij, immers het sluit aan bij aseksulateit, hsp e.d. Uitleggen dat niet iedereen hetzelfde is. Maaivelden zijn dan ook niets voor mij. Overigens, grasmaaien lijkt me wel uitermate relaxt. Maar door gebrek aan gras kijk ik naar draaidende wasmachine. ook uiterst ontspannend met muziekje op de achtergrond. O ja, dat brengt mij weer op het Klein Orkest. Voor een ieder die de wereld wil verbeteren: "Er zijn 26.000 dagen, tussen niets en eeuwigheid. Elke dag kun je wel klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt."

Guust

p.s. met een zwaard door mijn hart zou ik zeker gaan tranen   ;)

Nu weet ik ook waarom ik die boeken niet verkocht, ik ben veel te langdradig.


guust

Zoals gewoonlijk ging er iets mis. Ik doe mijn naam eer aan ;)

Hierbij alsnog de wijsheid van Pearl Buck. Overigens weet ik niet of dit het juiste forum is, maar hangt samen met andere reactie.


"The truly creative mind in any field is no more than this:
A human creature born abnormally, inhumanly sensitive.
To him...
a touch is a blow,
a sound is a noise,
a misfortune is a tragedy,
a joy is an ecstasy,
a friend is a lover,
a lover is a god,
and failure is death.
Add to this cruelly delicate organism the overpowering necessity to create, create, create
...so that without the creating of music or poetry or books or buildings or something of meaning,
his very breath is cut off from him.
He must create, must pour out creation.
By some strange, unknown, inward urgency he is not really alive unless he is creating."
-Pearl Buck-


Voor de oplettende Asex, het is geschreven voor HSP, dus de overtreffende trap heeft ook betrekking op (seksuele) relaties.

Enkele andere spreken van wijsheid van deze vrouw (1892-1973), Pullitzer prize winner.
"One faces the future with one's past."
"The true wisdom of life consists in seeing the extraordinary in the common"
"You can judge your age by the amount of pain you feel when you come into contact with a new idea."

Ereinion

Mooi Guust!

Over mezelf. Ik leef voor mezelf, ik ga er niet vanuit dat ik wanneer ik dood ga echt iets voor de wereld heb betekend. Maar ik ben wel gedreven om iets achter te laten, dat mensen mij, of nog liever dingen die ik gemaakt heb, kennen. Waarmee ik dat ga doen weet ik nog niet.  :D
Toch denk ik ook dat de meeste mensen wel iets aan de wereld willen veranderen die hier zijn, we zijn niet voor niets AVEN. En daar zijn we toch al best succesvol in. Laat mij maar strijden voor bekendheid van aseksualiteit, wereldvrede krijg ik toch niet voor mekaar, hoewel ik, als dat op mijn pad komt, best een steentje bij wil dragen.
Trouwens, als ik voor de wereld zou leven, wil ik iets opbouwen, niet vernietigen. Als je gaat voor snelle 'roem' denk ik dat iets vernietigen een snelle manier is om iets aan de wereld te veranderen. (Tenzij je natuurlijk praat over het vernietigen van terrorisme, of zoiets  ::) )
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

myra

Ik denk niet dat ik als individu de wereld kan verbeteren. Ik wil vooral mijn vrienden iets kunnen bieden, een gevoel van veiligheid en betrokkenheid, waardoor ze weten dat ze bij mij terecht kunnen, waardoor ze weten dat ik om hen geef.

En ik wil ook graag dat aseksualiteit meer geaccepteerd wordt, dat ik door dit forum mee te modereren, mensen gerust kan stellen dat het niet abnormaal is om een leven zonder seks te leiden.

Zonnekind

Ik heb altijd gezegd dat ik later naar Afrika zou trekken, naar een klein dorpje waar de mensen geen geld hebben enzo. Daar zou ik een schooltje willen oprichten. De mensen zouden mij niet kunnen betalen dus ik zou moeten leven van het eten dat ze mij schenken. Als ik de kinderen daar heb leren lezen en schrijven en rekenen, dan heb ik al veel bereikt. Misschien kan ik ze dan nog iets leren van handel drijven en van hoe ze het beste moeten werken, maar dat is slechts een 'extra'.
Ondertussen ben ik Viper tegengekomen. Hij wou ook sowieso niet in België blijven wonen dus ik zag het nog altijd goed komen. Maar als je ziet hoeveel moeite het ons al kost om op eigen benen te staan en financieel alles zelf te regelen... ik zie het niet meer zitten om nu nog naar een ander land te gaan. Het zou nog wel lukken als we geen kinderen hebben. Met kinderen erbij is het nog zoveel moeilijker.
Dus je zou denken, als ik gewoon hier blijf, dan verander ik niets aan de wereld... Ik ben er niet mee akkoord want als juf zal ik zeker mijn eigen waarden kunnen doorgeven aan de kindjes uit mijn klas. Ik bereik maar een klein groepje, maar het is een mooi begin.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Zonnekind

Citaat van: guust op augustus 01, 2006, 04:37:49 AM
Als HSP-er (brrrrr, rotwoord, liever empath)

Waarom vind je dat een rotwoord? Ik vind het een heel mooi woord, iets dat heel veel zegt over mij en waar ik trots op ben!
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ereinion

Citaat van: Zonnekind op augustus 01, 2006, 04:18:05 PM
Ondertussen ben ik Viper tegengekomen. Hij wou ook sowieso niet in België blijven wonen dus ik zag het nog altijd goed komen. Maar als je ziet hoeveel moeite het ons al kost om op eigen benen te staan en financieel alles zelf te regelen... ik zie het niet meer zitten om nu nog naar een ander land te gaan.

Misschien is het in zo'n land wel makkelijker. De levensstandaard ligt daar lager dan hier. Maar dat ligt natuurlijk ook aan hoe je daar zelf mee om wilt gaan. Als je hier iets kunt sparen, heb je al heel snel heel veel geld voor de begrippen van dat land, waardoor je jezelf kunt onderhouden en heel veel mooie dingen kunt gaan doen.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

ThirdMagus

Een kleine misvatting, de veranderingen waar ik op doelde zijn van een iets grotere schaal, en ook werkelijke veranderingen. Het helpen van de kindjes in Afrika (hoewel dat een goede zaak is) is geen verandering. Lokaal binnen dat dorp zal er eerst geen school zij, en na jouw komst wel, een verandering zeg je, maar globaal is de scholing van Afrika al begonnen door een ander en is dit slechts de doortrekking van een stijgende lijn. Nog een voorbeeld: Eerst had men paard en wagen en de boot als vervoermiddel. Toen kwam de trein, in de vorm van een stoomlocomotief, een grote verandering. Deze werd verbetert met steeds kractigere en effectievere stoommachines, aerodynamica, de verbrandingsmotor, de elektrische motor, de vervanging van de wielen door magnetische velden. Er is veel veranderd zou je zeggen, maar in werkelijkheid zijn dit slechts kleine veranderingen ten opzichte van de eerste en de verbeteringen van de technieken zijn slecht voortzettingen van een stijgende lijn. Uiteindelijk hebben we nog steeds een voertuig met meerdere wagons die zich beweegt over een rails. Een trein zal nooit buiten z'n rails rijden, nooit de zeeën bevaren, nooit het luchtruim besteigen en nooit naar de ruimte gaan. Een werkelijke verandering is altijd een gok en zal te veel instabiliteit geven om een goede relatie te onderhouden met vrienden en alleen een zeldzame liefde zal stand houden. Verder val een echt grote verandering (een revolutie) altijd zowel toevoeging als vernietiging tot gevolg hebben.

Maar ik dwaal af, dat was de vraag niet. De vraag was of je leefde voor jezelf of voor de wereld. Het woord 'geluk' in mijn oorspronkelijke beschrijving was inderdaad ongelukkig gekozen, ik doelde op het 'gelukkig leven'-rolmodel van velen: huisje-boompje-beestje al dan niet kind(eren). Opstaan, werken, thuiskomen naar man/vrouw, slapen, herhaal. Wellicht de meest stabiele vorm van bestaan en daardoor waarschijnlijk ook de populairste. In deze weg vinden de meeste mensen hun geluk, vandaar het gebruikt woord. Het probleem hierbij is echter wel dat je in die cyclus vast zit en binnen je eigen wereldje leeft.
Voortgang is verandering. Om dus iets voor de wereld te kunnen doen zal je de wereld moeten veranderen (nu bedoel ik ook op lokaal gebied binnen een enkel dorp.) Maar vanuit de stabiele hbb-cyclus ('huisje-boompje-beestje'-cyclus) lukt dit niet. Verandering is altijd een gok (zoals Guust al zo mooi aangaf), en met deze gok verlies je de stabiliteit en vaak ook de vrienden/geliefden die zo vast houden aan die stabiliteit. Het vinden van iemand die jouw dromen deelt, of zich mee kan leven in je gok is moeilijk, vandaar de opoffering van je geluk, zeker als de gok mislukt.

Zonnekind

Je berichten klinken enorm negatief en ik heb ook het gevoel dat je mijn antwoord volledig afbreekt. :-[
De scholing in Afrika is al begonnen... nee, de scholen in de grote steden is begonnen. Het zijn enkel hier en daar vrijwilligers die een schooltje oprichten in kleinere dorpen. Als ik begin in 1 dorp en na een aantal jaar trek ik verder naar een ander dorp enz... dan heb ik wel het gevoel dat ik iets betekend heb voor de wereld. Zelfs wanneer ik hier in mijn klasje sta, heb ik nog altijd het gevoel dat ik iets beteken voor de wereld.
Ja goed, ik kom dan thuis bij mijn man in mijn eigen huisje. En dan? Kan ik daarom niets betekenen voor deze wereld?
Zoals jij het beschrijft zijn er in mijn ogen slechts enkele tientalle mensen in de hele geschiedenis geweest. Het zou moeten lukken dat er hier dan ook zulke mensen op het forum zitten.
Ereinion en Myra helpen mee om aseksualiteit bekend te maken. Hier zijn ook al mensen mee bezig geweest dus volgens jou doen ze ook niets vernieuwends? Toch vind ik het knap wat ze doen en wanneer binnen enkele jaren iedereen dit begrip kent, mogen zij dit met trots verder vertellen dat zij hier aan meegeholpen hebben. En zoals jij eerst zei: ze kunnen op hun sterfbed hieraan terugdenken en zeker het gevoel hebben dat ze iets betekend hebben voor deze wereld.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

petra1963

Waar leef je voor ? Tja, ik heb een hoop idealen, over vrede, milieu etc. Ik ben heel grootschalig en politiek begonnen , en daar sta ik nog steeds achter.. ik ben ook begin jaren '80 actief geweest in de kraakbeweging in Nederland, was actief lid van vredesbewegingen enz. Ik was gemeenteraadslid en lid van provinciale staten..
Ik sta nog steeds achter alles wat ik heb gedaan, al moet je een aantal dingen wel in de tijd zien ( 25 jaar geleden..)
Maar in mij is ook veel veranderd.. het is al mooi als ik zelf een eenvoudige en kleinschalige levensstijl kan vasthouden die het milieu niet verder verpest.. en  hier op de Refter met mijn medebewoners samen kan leven in vreedzame en vriendschappelijke verhoudingen.. dat is al heel wat..
Mijn focus is verschoven naar de beweging van gehandicapten en chronisch zieken. Dat raakt mij persoonlijk heel direct, en daar zet ik mij voor in..en als transgender en asexueel probeer ik ook dingen in de samenleving te veranderen rond de acceptatie van transgender zijn en asexueel zijn.. maar  dat is allemaal heel persoonlijk en kleinschalig..maar voelt wel goed ! Ik ben nu dus veel meer bezig met dingen die veel dichter bij mij staan, en mij persoonlijk raken. En dat voelt wel goed.

Wat ik echt belangrijk vind is liefde, vriendschap en onderlinge betrokkenheid. Daar ga ik echt voor..en dat staat centraal in mijn leven. Net als spiritualiteit: veel yoga en meditatie. Grootschalige en politieke toestanden vermijd ik inmiddels liever.. ik voel me daar steeds minder op mijn gemak. geef mij maar kleinschalige persoonlijke verhoudingen..

En Zonnekind, wie weet kun je toch wel naar Afrika.. denk niet te snel dat het niet lukt.. idealen zijn er om aan te werken, en vaak komen ze dan langzaam steeds dichter bij.. in ieder geval in je eigen leven, en voor zover jij er wat aan kan doen. Het gaat er om dat jij je hart volgt..dat heb ik in mijn leven geleerd.. Ik dacht altijd dat ik met mijn gezondheid niet naar India kon.. nu blijkt er wellicht toch iets mogelijk te zijn.. :)
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ereinion

Zelfs de mensen die in het verleden iets hebben verandert hebben dat vaak niet alleen gedaan. Bepaalde uitvindingen zijn tegelijkertijd door meedere mensen gedaan, 1 iemand  strijkt met de eer. Plus, als iemand de wereld wil veranderen, komt dar niet zomaar uit de lucht vallen, dat ligt ook aan de omstandigheden waarin hij of zij opgroeit. Misschien heeft Zonnekind in Afrika 1 leerling die zich door haar enorm geinspireerd voelt en daardoor de wereld gaat veranderen. Dan heeft zij daar haar aandeel aan.

Onder de omstandigheden die jij omschrijft kan ik de wereld niet veranderen. Ik ben meer iemand die anderen misschien kan motiveren, en dat vind ik wel een mooie rol voor mijzelf. Aan huisje-boompje-beestje hang ik niet zoerg, dat ik dat niet kan opgeven, maar het bied wel een lekkere basis. Ik heb een vast contract, maar zou dat morgen meteen opgeven, veel mensen verklaren me daarom voor gek. Gelukkig denkt mijn vriend er hetzelfde over.

Maar misschien ben ik wel jaloers op je, dat jij er voor wil gaan om binnen je eigen strenge kaders toch de wereld proberen te veranderen  :klap: Mag ik je vragen waarmee je dat wilt doen?
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Citaat van: ThirdMagus op juli 31, 2006, 10:33:12 PM
En hoewel de keuze moeilijk lijkt hebben vele van jullie al gekozen voor de eerste, een gelukkig leven, opgenomen in de samenleving, een van de vele tandwielen die de wereld laten draaien, allen nodig, maar allen gelijk...

Als ik tussen mezelf en de wereld moet kiezen moet ik toch zeggen dat ik voor mezelf leef, maar niet op de manier zoals jij omschrijft. Mijn hoogste doel is om een voor mezelf zinvol leven te leven (en voor mij hoort daar ook bij dingen doen die de wereld/buurt/achtertuin/2 seconden van het leven van een vreemdeling of wat dan ook beter maken). Ik wil niet opgenomen worden door de samenleving zoals die nu is, want daar pas ik gewoon niet in. Ik wil leven zoals ik ben en ik wil daarbij gerespecteerd worden en mezelf niet voortdurend laten beïnvloeden door wat anderen misschien van mij denken. Maar ja, dat lukt lang niet altijd...

OVerigens ben ik ervan overtuigd dat iedereen in essentie voor zichzelf leeft. Puur altruïsme bestaat niet, de mens is voor alles egoïstisch ingesteld.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

 :) Gelukkig, nog iemand die niet in de samenleving past.. ben ik toch niet de enige..ik kan mijn rollen goed spelen als het nodig is, en ben in die zin in de samenleving geïntegreerd. Voor het oog van de buitenwereld.. maar wat ik zelf voel is een hele andere zaak.. en ik wil ook niet in deze samenleving geïntegreerd zijn, vrees ik..hm.. ;D
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Jovi_Hobbes

Dat heb ik inderdaad ook een beetje. Aan de ene kant heb ik wel eens het gevoel dat het leven misschien makkelijker is als ik wel precies zou doen wat iedereen doet, maar de grote vraag is of ik dan ook gelukkiger zal zijn. Ik denk het niet, want veel dingen die normaal zijn in de samenleving hebben mijn aandacht niet. Ik ben bijvoorbeeld gelukkig als ik op een zaterdagavond eens heerlijk rustig met een boek op de bank kan zitten. De normale mens gebruikt die avond echter om helemaal los te gaan in het uitgaansleven. Als ik dat ook zou doen zou ik op den duur ongelukkig worden omdat ik dan niet meer toekom aan de dingen waar ik waarde aan hecht.

Dus ja, misschien ben ik saai en abnormaal, maar ik ben er wel gelukkig mee  :D
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?