Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Facebook's huxleyaanse praktijken

Gestart door AniMeshorer, februari 27, 2015, 01:34:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AniMeshorer

Ik doorbladerde gisteren enkele oudere kranten waar ik nog moest checken of ik enkele artikels wilde uitknippen of niet, kranten allen van eind januari en van eerder deze maand dus nog altijd relatief recent. Ik stuitte op 2 artikels waarin stond dat de Belgische privacycommissie alsook de privacycommissies van 5 andere EU lidstaten een klacht overwogen tegen Facebook vanwege de nieuwe gebruiksregels. Nu ben ik zowel sceptisch tegenover sociale netwerken (ik gebruik vb geen Instagram of Twitter, terwijl de meeste mensen die met kunst bezig zijn dat wél doen ; Facebook gebruik ik zeer beperkt, enkel om met mede-kunstenaars en vrienden die ver weg wonen contact te houden) als tegenover het bashen van diezelfde netwerken. Maar hetgeen ik in die kranten las was behoorlijk afschrikkend:

- Facebook zou aan de hand van je smartphone of internetverbinding je exacte locatie traceren, maar ook kunnen kijken welk systeem je gebruikt, welk type browser, welke telefoon, ... Alles behalve de wachtwoorden blijkbaar (over wachtwoorden vermeldde het artikel niets) ; zo kan je bv langs de grachten in Amsterdam lopen en net dan een popup krijgen met reclame voor een winkel in hartje Amsterdam...
- Facebook zou de contactgegevens van je contacten in Instagram, Spotify, en tal van andere apps kunnen gebruiken ; nochtans zijn bij mijn weten al die sites met een wachtwoord beveiligd (denk ik toch? Ik gebruik deze apps zelf niet, maar het lijkt me vreemd dat Facebook zomaar de inlogpagina's kan omzeilen. Tenzij ik niet snap hoe zo'n app werkt, gezien ik ze zelf niet gebruik)
- Facebook zou je betaalkaart nummer kunnen loggen, alsook je facturen, wat je koopt en waar je het koopt ... Dat gaat wel erg ver, want blijkbaar zitten ze op die manier ook aan je financiële privacy te knoeien.

Is het echt allemaal zo huxleyaans als de krant het doet voorstellen, of is dit grotendeels bangmakerij die op loze argumenten gebouwd is?
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

AceVentura

Het probleem is dat niemand weet (behalve de diensten zelf) wat er met alle informatie gebeurd. Feit is dat ze bizar veel informatie over je hebben, en dat het omzetten van die informatie in profielen voor gerichte advertenties hun business model is. Het is voor hun dus zeer belangrijk en aantrekkelijk om zo veel mogelijk over je te weten. De genoemde zaken zijn allemaal eenvoudig mogelijk, dus ontkennen op basis van feiten is net zo onmogelijk als het bewijzen dat die informatie wel verzameld wordt.
De privacy commissies zijn vaak (in mijn ogen) nog erg mild, dat zelfs hun de voorwaarden onacceptabel vinden zegt volgens mij dus wel wat.

Overigens is alleen het niet gebruiken van social media vaak niet eens voldoende om te zorgen dat ze geen informatie van je krijgen. Zo weten ze via de "social buttons" op websites (de duimpjes, g+ en weet ik veel wat voor icoontjes) exact welke websites je allemaal bezoekt. Als 1 van je vrienden/kennissen whatsapp gebruikt gaat je naam en telefoonnummer en je jullie contacthistorie naar ze toe, zijn het er meer dan 1 dan is er een netwerk in kaart te brengen. Als iemand een foto van je plaatst zal daar meteen gezichts- en tekstherkenning op losgelaten worden.

Met andere woorden: Ik vind dat het hoog tijd is dat ze eens goed teruggefloten worden !
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AniMeshorer

Idem. Ik zou zelfs met plezier betalen voor een site als Facebook zonder de data mining voor commerciële doeleinden, want puur qua networking is het gewoon een heel handige site. Maar ik betaal liever voor een goed product dan een gratis variant die op verschillende niveaus onbetrouwbaar is.

Ik vraag me ook af, nu ik een nieuwe computer heb, of het veilig is FB te openen vanop deze PC. Als ze al contacten uit apps als Instagram kunnen loggen en daarbij dus de inlog-wachtwoorden omzeilen, en als ze al je bankkaart gegevens kunnen loggen als je iets online koopt (terwijl die webshops toch los staan van FB, niet ?), wie zegt me dan dat ze niet net zo goed wachtwoorden van bv webmail of van m'n websites of zo kunnen gaan opslaan? Zoals de krant in haar artikel schreef klinkt het alsof Facebook gewoon over je schouder meekijkt ook als je niet op FB ingelogd bent, en dat ze wachtwoorden van andere sites moeiteloos omzeilen?! Of zie ik het nu iets té drastisch?  ???
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

AceVentura

Puur functioneel hoeft er inderdaad niet zo veel mis mee te zijn (ik kan alleen niet uit ervaring spreken :) ). Ook op het grote boze internet bestaat gratis niet, dus als iets wel gratis is kan je er vanuit gaan dat er gegevens over je verzameld worden (behalve op AVEN natuurlijk  ::) ).

Ik denk dat het bezoeken van een website niet zo'n probleem is, het grootste datalek zijn nog altijd de smartphones die vaak zo smart zijn dat ze jou gegevens met iedereen delen  ;D Dat is ook een van de apparaten waar al die genoemde informatie bij elkaar komt, dus ik denk dat ze daarop doelen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Flying Ace

Oplossing: gooi Facebook van je smartphone af :P

Maar je kunt je ook op andere manieren wapenen tegen online snooping en stalkers (want dat zijn ze...!).
Cookies na elke browsersessie deleten, andere search-engine gebruiken, en plug-ins voor je browser.

Er zijn veel opties om wat onzichtbaarder te worden.

hobbitscones

Ik wis elke dag mijn geschiedenis en cookies, en als ik Facebook gebruik op mijn smartphone, doe ik dit alleen via de browser, geen app. Ik denk dat Facebook al die info alleen opslaat als je de app gebruikt. Ik doe het daarbij in de browser niet alleen omdat Facebook je privacy schend, maar tegelijk ook omdat het minder batterij en internet kost. Dit is tenminste wat mij lang geleden was geadviseerd en mijn Facebook account vraagt me nog steeds vaak naar mijn telefoonnummer, dus ik denk dat het werkt. Ach, wat weet ik ervan, ik doe er niet zoveel mee.