Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

The invisible orientation

Gestart door In de kast, juni 06, 2015, 07:10:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

In de kast

Na een poos twijfelen heb ik toch maar het boek van swankivy gekocht. Hoewel mijn Engels niet zo best is snap ik het redelijk. Zover ik kan zien is het een goed overzicht over asexualiteit. Zijn er meer mensen die het hebben gelezen? Wat vonden jullie ervan?

Ps. Ik kon het draadje over dit boek niet vinden.

Koffie

Ik ken het niet, maar het eerste wat ik dacht: Zijn niet alle oriëntaties onzichtbaar? Je kunt bv. vermoeden door hoe iemand overkomt of die bv. homo is, maar je kunt daar ook mijlen ver mee mis zitten. Zo hebben mensen dikwijls van mij gedacht dat ik lesbisch ben.

Maar verder dan dat kan ik dus niets zeggen. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Dutchamoeba

Natuurlijk zijn alle oriëntaties min of meer onzichtbaar in die zin. Dit is echter niet hoe Julie Sondra Decker het bedoeld heeft: voor haar is aseksualiteit onzichtbaar in de zin dat menig seksueel niet weet wat aseksualiteit is, er zelfs nog nooit van heeft gehoord, of het bestaan ervan ontkent. Daarnaast zijn aseksuele personages op tv, in boeken of in films ook moeilijk te vinden (ze zijn dus onzichtbaar).  Wat die punten betreft is aseksualiteit veel onzichtbaarder dan andere seksuele oriëntaties.

AceVentura

Buiten wat Dutchamoeba beschrijft denk ik dat aseksualiteit toch iets onzichtbaarder is dan de rest.
Als ik als aseksuele man samen met een andere man over straat loop zal men kunnen denken "homo", loop ik samen met een vrouw zullen ze snel denken "hetero", loop ik alleen dan denken ze nog steeds niet "aseksueel" maar iets anders, op zich allemaal niet erg maar het is niet de werkelijkheid  ::) Daardoor denk ik dat aseksualiteit wel degelijk minder zichtbaar is dan de andere geaardheden.

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Daar kan ik jullie zeker geen ongelijk in geven. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

In de kast

Ik heb m'n boek bijna uit inmiddels. Door het engels gaat het niet zo snel.
De schrijfster geeft voor zover ik kan zien een behoorlijk compleet beeld van aseksualiteit. Ze legt uit wat aseksualiteit is en hoe het zich uit. Een groot deel van het boek gaat over hoe seksuele mensen reageren op aseksualiteit en hoe je deze punten kan weerleggen.
Ik twijfelde weer eens of ik wel echt aseksueel ben. Maar ik herkende mezelf terug in wat ze schrijft. Ze schrijft typische gedachten en gevoelens van een aseksueel en hoe een aseksueel de wereld om hem of haar heen ziet. Het is jammer dat er (nog) geen Nederlandse vertaling is. Het is wel in makkelijk engels geschreven. Ik vind het zeker een aanrader als je meer hierover wil lezen.

JM

Jammer dat er geen Nederlandse vertaling van is! En Engels boek lezen, lukt me helaas niet.

Imogen

Misschien kunnen we contact opnemen met Julie Sondra Decker en vragen of er een NL vertaling kan komen, dat iemand van het Forum er ook wel mee wil helpen. Zo kan het boek ook hier voeyen aan de aarde krijgen  :D
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Briggy

Mijn pap en mam hebben toevallig een klein "vertaalbedrijfje" via fiverr haha  :ange:
12-1-2015 <3 MarkA

In de kast

Een boek laten vertalen is kostbaar. Maar je kan altijd de schrijver benaderen met de vraag of ze het in Nederland in het Nederlands wil uitgeven. Maar ik weet ook niet hoe dat soort dingen gaan. W.s  vraagt de uitgever een vertaler.

Dutchamoeba

Ik heb een half jaar geleden al contact opgenomen met Julie Sondra Decker over het maken van een vertaling. Ze heeft me teruggemaild dat een vertaling er nu in ieder geval nog niet in zit, omdat ze met rechten van de uitgeverij zit.

Overkantus

Voor het oplossen van een crisis bekijk ik graag wat anderen daarover te zeggen hebben.
Dus maar weer op internet zoeken naar het zoveelste seksualiteits-boek met de beste recensies en aanschaffen maar.

Maar hé super! er is eindelijk een boek over A-seksualiteit!
Ik heb het boek dan ook direct aangeschaft en vorige week in een ruk uitgelezen.
"The Invisible Orientation" valt wat mij betreft geheel terecht in de prijzen.
Misschien niet een boek vanuit het partner standpunt bezien, maar toch vond ik als partner veel bruikbare informatie.

Het belangrijkste zinnetje in het boek was voor mij:
"Many romantic asexual people have a difficult time realizing they are asexual if they have romantic interests."
Vrij vertaald:
"Voor veel romantische aseksuele mensen is het moeilijk hun aseksualiteit te herkennen als ze romantisch georiënteerd zijn".

Dus daarom kon mijn vrouw in alle eerlijkheid zeggen dat ze zich tot mij aangetrokken voelde, terwijl het op seksueel gebied heel anders lag!
Hetero-romantisch-(grijs)asexsueel was zeker "de verborgen oriëntatie", tot ik dit zinnetje las.
En dat is dus de reden dat deze subgroep in het spectrum zo laat ontdekt wat er toch aan de hand is.
Soms pas na 37 jaar huwelijk!

Jammer dat veel informatie uitsluitend in de Engelse taal is. Maar ik heb wel een plannetje maar daarover later meer.

AceVentura

Als je een Engelstalig boek geen probleem vind kan ik Understanding Asexuality van Anthony Bogaert ook aanraden, die heeft zelfs na meer dan 5 jaar hier op het forum nog wat kwartjes in m'n hoofd laten vallen  ;D
Rode draad in dat boek is: Kunnen we seksualiteit in het algemeen beter begrijpen door aseksualiteit te bestuderen. Daardoor komen er veel aspecten over aseksualiteit naar boven waarbij je ook voor jezelf (of je vrouw) kan bekijken hoe dat zit.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Overkantus

Bedankt AceVentura,  ga ik zeker doen, maar eerst ga ik teruggeven aan AVEN. Ik ben met wat bezig. Tot later.

Overkantus

Voor eenieder die toch graag iets van Julie Sondra Decker in de Nederlandse taal willen. Met name over Aseksuele Relaties  Klik hier voor het originele bericht.