Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Youtube filmpjes over aseksualiteit

Gestart door Imogen, juli 02, 2015, 08:25:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marie8

Als ik het goed heb begrepen, (kan dus zijn dat dit niet 100% correct is) zit het zo:
Biseksuelen* (bi = twee) voelen zich aangetrokken tot mensen van twee genders (gender is hoe je je voelt, of je man of vrouw bent of iets anders, geslacht is meer hoe het biologisch allemaal zit) deze twee genders zijn vaak man en vrouw, maar volgens mij zijn er ook biseksuelen die zich bijvoorbeeld aangetrokken voelen tot mensen van twee genders waarbij deze twee genders niet per se man en vrouw zijn.

*Dit geldt ook voor biromantische mensen

Bonus oriëntaties:
Panseksuelen/omniseksuelen voelen zich aangetrokken tot mensen van alle soorten genders. Met het gebruik van dit label proberen mensen vaak aan te geven dat ze zich niet alleen tot mannen en vrouwen aangetrokken voelen, maar ook transgenders etc. en dat ze proberen deze mensen (de transgenders etcetera-groep) niet buiten te sluiten. Sommige panseksuelen noemen zich liever bi, gewoonweg omdat dit een bekendere term is.
Polyseksuelen voelen zich aangetrokken tot mensen van twee  of meer verschillende genders. (Logisch gezien zouden pan- en biseksualiteit volgens mij beter onder het kopje polyseksualiteit passen, ipv poly en pan onder bi)
(Als ik het goed spel) Androseksuelen voelen zich aangetrokken tot mannen en/of mensen die er mannelijk uitzien of zich mannelijk gedragen.
Gyneseksuelen (Guneseksuelen?) voelen zich aangetrokken tot vrouwen en/of mensen die er vrouwelijk uitzien of zich vrouwelijk gedragen.

Deze laatste twee seksualiteiten zijn ook weer transgendervriendelijker (mooi woord voor scrabble). Als bijvoorbeeld een transgender man zich aangetrokken voelt tot mannen kan hij ervoor kiezen zich homoseksueel te noemen. Maar soms voelt dat niet helemaal goed, omdat hij niet een man is die op mannen valt, maar een TRANSGENDERman die op mannen valt, en kan hij zich androseksueel noemen. (Een transgenderman is natuurlijk ook een man, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)

Oké volgens mij heb ik alles  :schater:
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

Edewecht

Citaat van: Marie8 op oktober 27, 2016, 05:48:48 PM

Als ik het goed heb begrepen, (kan dus zijn dat dit niet 100% correct is) zit het zo:
Biseksuelen* (bi = twee) voelen zich aangetrokken tot mensen van twee genders (gender is hoe je je voelt, of je man of vrouw bent of iets anders, geslacht is meer hoe het biologisch allemaal zit) deze twee genders zijn vaak man en vrouw, maar volgens mij zijn er ook biseksuelen die zich bijvoorbeeld aangetrokken voelen tot mensen van twee genders waarbij deze twee genders niet per se man en vrouw zijn.

*Dit geldt ook voor biromantische mensen


Dankjewel, Marie8. Nu 'snap' ik het beter (dwz. de theorie, met m'n verstand), maar ook: dit tilt me boven de kaders/hokjes uit waar ook ik in blijk te denken. Sinds ik op dit forum meeloop heb ik veel geleerd, maar er kan altijd weer wat bij  ;D
Ik hoor het graag van jou of anderen als er aanvullingen zijn.


Maar laten we niet off-topic gaan. Hier ging het over

Youtubefilmpjes over aseksualiteit.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Marie8

duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

Speaker

Ik merkte de laatste tijd dat er in Nederland vaak een verkeerd beeld wordt geschetst over aseksualiteit. Beter gezegd: aseksualiteit betekend dat je geen seks wilt of een lage libido hebt. Dus ik dacht laat ik zelf een Nederlands talige informatiebron erover maken. Ik heb er zelf dus een youtube video over gemaakt, gebaseerd op Engels talige bronnen, om te vertellen wat het niet inhoudt en te laten zien dat het niet zo simpel is/hoeft te zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=UrhColYIZYA

Als je het idee hebt dat ik iets ben vergeten of slecht uitleg, misschien kan je dan een bericht achter laten om mensen daar ook over hoge te stellen.

Edewecht

Allereerst een dikke  :visibility:  voor dit filmpje en voor je optreden, Speaker  :cheerleader:

Citaat van: Speaker op november 05, 2016, 03:03:29 PM

Ik merkte de laatste tijd dat er in Nederland vaak een verkeerd beeld wordt geschetst over aseksualiteit.


Zelf merk ik dit eigenlijk niet, naar mijn idee wordt het juist steeds vaker (redelijk) goed omschreven. Maar evengoed top dat je deze video geplaatst hebt. Elk filmpje is er weer één.

Een paar opmerkingen:
* Goed dat je hier en daar je verhaal ondersteunt met tekst. Maar het schemaatje op 2:45 zou best wat langer in beeld mogen zijn.
* Op 4:55 zeg je: 'Hopelijk heb ik duidelijk kunnen maken dat er niet één definitie is voor aseksualiteit'. Maar er is wel één definitie van aseksualiteit: geen seksuele aantrekking ervaren naar een ander. Dat zeg je zelf ook aan het begin van je filmpje.
Misschien bedoel je te zeggen dat er niet één soort aseksualiteit (of aseksuelen)  bestaat, maar veel verschillende vormen of mengvormen. Uit de rest van je verhaal maak ik dit wel op.

Maar verder: klasse!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Speaker

Citaat van: Edewecht op november 05, 2016, 05:34:21 PM
* Op 4:55 zeg je: 'Hopelijk heb ik duidelijk kunnen maken dat er niet één definitie is voor aseksualiteit'. Maar er is wel één definitie van aseksualiteit: geen seksuele aantrekking ervaren naar een ander. Dat zeg je zelf ook aan het begin van je filmpje.
Misschien bedoel je te zeggen dat er niet één soort aseksualiteit (of aseksuelen)  bestaat, maar veel verschillende vormen of mengvormen. Uit de rest van je verhaal maak ik dit wel op.

Dat is inderdaad wat ik bedoelde :-[. Heb op al mijn uitspraken gelet behalve die :banghead: Ik ga nu bedenken hoe ik dat ga verbeteren of aanpassen :).

aeronaut

Ik vind het wel een goed filmpje! Het valt mij inderdaad ook op dat in de media aseksualiteit toch vaak wordt uitgelegd als "nooit zin hebben in seks" of "geen seksueel verlangen hebben" en hoewel dit soort dingen absoluut kunnen meespelen in iemands aseksuele identiteit, geeft dat toch een heel vertekend beeld van aseksualiteit als dat de enige definitie is die wordt gegeven.

Hilde

Citaat van: Edewecht op oktober 27, 2016, 06:56:10 AM
Citaat van: Hilde op oktober 27, 2016, 12:44:31 AM

(...) zo is de definitie van biseksualiteit binair omschreven 'ik val op mannen en op vrouwen', terwijl er net een vierdaags conferentie is geweest die duidelijk maakte dat dat toch niet zo in elkaar steekt.


Oei, dan ik heb ik ook nog wat te leren, blijkbaar. Hoe zou je biseksualiteit 'ruim door de bocht' willen omschrijven, Hilde?

Sorry Edewecht, ik lees je reactie nu pas. Het is een forum over aseksualiteit, dus voor wat biseksualiteit betreft houd ik het liever kort. Biseksuelen zijn niet slechts mensen die alleen op mannen en op vrouwen vallen. Die quote kwam de stagiaire van de NOS goed uit voor dit filmpje, maar het is niet okay om biseksualiteit uitsluitend op die manier weg te zetten. Dat binaire laat een te beperkt genderbeeld zien. Zo erkennen de vele bi's die ik ken dat er meerdere genders zijn en je ook niet zomaar iemand kunt aanspreken op een gender die jij denkt dat de persoon heeft. De definite van biseksualiteit is dan ook binnen in de community met de tijd meegegaan.

De fijnste definitie die er op dit moment bestaat, en die door veel bi communities wereldwijd wordt uitgedragen, is die van de Amerikaanse bi-activiste Robyn Ochs. 'Bisexuals are people who acknowledge in themselves the potential to be attracted - romantically and/or sexually - to people of more than one sex and/or gender, not necessarily at the same time, not necessarily in the same way, and not necessarily to the same degree.'

Biseksualiteit is een spectrum, een parapluterm, waaronder labels zoals panseksueel, queer, fluid, queer, niet-monoseksueel, multiseksueel en polyseksueel vallen.

Edewecht

Dankjewel Hilde. Ik kom hier later graag op terug.(Nu lukt 't effe niet)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Wow, dat is een mooie definitie Hilde ! Niet echt een lekkere one-liner maar wel super inclusief !
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Overkantus


Leuk Nederlandstalig gezellig filmpje dat ik aan mijn partner durfde te tonen zonder dat ze zich rot zou schrikken.

https://www.youtube.com/watch?v=bfHkyxWIqLU

Hilde

@Overkantus dit filmpje van Brigitte is tof! Duidelijk, informatief, begrijpelijk en acceptabel.

Overkantus

Voorafgaand aan het uitkomen van het boek "The invisible Orientation" hield de schrijfster Julie Sondra Decker een praatje over Aseksuele Relaties op de University of Virginia. Omdat zowel het boek als de presentatie in het Engels zijn, besloot ik Julies presentatie naar het Nederlands te vertalen. Bij wijze van een eerste bijdrage om iets voor het forum terug te doen.

De links:
Link naar de Nederlandse vertaling van de ondertiteling
Link naar de originele Engelse tekst
De Engelse presentatie op YouTube

Na de download van de Engelse ondertiteling heb ik de 453 regels naar het Nederlands vertaald. Waarschuwing! Ik ben bij lange na geen professionele vertaler maar ik vermoed dat deze vrije vertaling toch minimaal 99% van Julies boodschap zal overdragen.
De naar het Nederlands vertaalde ondertiteling, is desgewenst ook af te drukken omdat de ondertiteling uiteindelijk in leesbare platte tekst is uitgewerkt.Het leest wel een beetje raar omdat de zinnen vaak doorlopen, over de timing-informatie heen. Spreektaal is ook geen leestaal maar toch misschien zinvol om gewoon af te drukken en te lezen. Julie Sondra Decker heeft een upload van ondertitelingen geblokkeerd maar ik hoop dat er iemand in contact met Julie Sondra Decker staat en ervoor kan zorgen dat de Nederlandse ondertiteling ook op YouTube beschikbaar komt onder de juiste naam met bestandsextensie ".srt". Ik geloof dat de Nederlandse ondertiteling "asexual-relationships-talk-at-university-of-virginia_du.srt" moet heten, wil het ook op YouTube gaan werken.

Ik heb de ondertitelings-bestanden ook als bijlagen aan dit bericht toegevoegd.