Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Artikel in Filosofie Magazine

Gestart door Imogen, augustus 04, 2015, 08:16:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Imogen

Dit stuurde mijn moeder me op, staat kennelijk in het Filosofie magazine van deze maand, dat gaat over Seks http://www.filosofie.nl/magazine/index.html. Online moet je lid worden van het magazine om het artikel te lezen....ik hoop dat het via de foto leesbaar is. Misschien heeft iemand hier een abonnement op dit tijdschrift?
Het is geschreven door Stephan Sanders:





Wat vinden jullie van dit artikel? Waarin de vraag naar voren komt waarom de aseksueel zo nodig ´uit de kast´ moet komen....ik word elke keer ´uitgelachen´ door vooral LHBT-mensen als ik het uit de kast komen noem. Want waarom noem ik het zo als er in de kast niks zit dat er uit moet....
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

AceVentura

#1
Ik vind het artikel wat kort door de bocht eigenlijk.

Of "uit de kast komen" de juiste bewoording is is een ander verhaal, maar de betekenis is naar mijn mening wel degelijk van toepassing. Als je het namelijk opzoekt op wikipedia ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Uit_de_kast_komen ) dan gaat het om het prijsgeven van je seksuele geaardheid. Aangezien de standaard nog steeds hetero is hebben aseksuelen dus net zo veel om voor uit te komen als alle andere geaardheden.
Dat het ook nuttig is voor een aseksueel om uit de kast te komen ervaar ik zelf inmiddels al een tijd op m'n werk waar ik dat december vorig jaar heb gedaan. Het geeft gewoon duidelijkheid en m'n collega's begrijpen me beter als dit soort onderwerpen voorbij komen.

Het tweede argument wat hij aanhaalt vind ik helemaal onzin. Aseksualiteit kenmerkt zich door afwezigheid van seksuele aantrekking, dat is juist wat het anders maakt dan alle andere geaardheden, en misschien nog wel belangrijker, anders dan de standaard. Bij alle andere zaken die hij aanhaalt is dat niet het geval.

Dat jij verteld dat het juist de LHBT's zijn die je uitlachen vind ik erg jammer, juist van die groep(en) zou je meer begrijp verwachten omdat ze begrijpen hoe het is om anders te zijn. Zelf heb ik die ervaring niet, maar dat zijn er te weinig (2 om precies te zijn :) ) om representatief te zijn.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

CiteerZojuist lees ik
waar dan?
Citeerdat zelfs mensen 'die zich nooit seksueel aangetrokken voelen tot anderen', de zogenoemde aseksuelen, uit de kast moeten komen. Er wordt dus van ze verwacht (...)

Ik als aseksueel moet niet uit de kast komen. En er wordt niets van mij - als aseksueel - verwacht. Het is mijn eigen vrije keus geweest om dit te doen.

En wel hierom, omdat iedereen seks cq seksuele aantrekking 'moet' beleven. Er wordt van ieder lid van deze maatschappij verwacht dat-ie een 'normaal seksleven' heeft. Heb je dat niet, of voel je dat niet zo, dan is er iets met je aan de hand en moet je naar een therapeut o.i.d. Daarom ben ik uit de kast gekomen, om gevoelsgenoten (ookal voelen we dit 'iets' niet) de ruimte te geven om te zijn wie ze zijn.

Verder vind ik dit stukkie tekst zo kort door de bocht dat het een filosofie-blad onwaardig is.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Zeester

Idd een geval van jammer. Ongenuanceerd en zelfs schadelijk. Geeft maar weer aan dat er nog een hoop te doen is qua zichtbaarheid en tolerantie. Gelukkig komt er ook steeds meer berichtgeving die positief is.

Koffie

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het met opgetrokken wenkbrauwen las. Ik ga ze zo even lekker masseren. ;)
Ik vond het neerbuigend overkomen. Nog genoeg werk aan de winkel dus.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Speaker

Ik vind het een beetje raar dat iemand in een filosofisch blad eigenlijk 'Ik vind het niet nodig dat zij' gebruikt, terwijl hij geen rekening houd met iemand anders zijn belevings-wereld. Sorry hoor, voor mij voelt het wel als "uit de kast komen". Ik voel mij namelijk opgesloten en niet mijzelf als ik bij mensen ben waarbij ik niet heb verteld of die het niet accepteren dat ik aseksueel ben. Jammer dat dit geen debat is, nu kan je er niet op reageren. Hierdoor worden er lezers zijn onbewust beïnvloed, door een man die na een artikel denkt dat hij de hele belevings-wereld van aseksuele begrijpt.

Het ziet er wel naar uit dat het een voorbode is van een discussie die nu in de Amerikaanse LHBT-gemeenschap speelt; of aseksuele wel of niet onder de LHBT horen, want aseksuele hebben geen last discriminatie of haat volgens de tegenstanders :geezer:.

Alwynn

Ik denk dat de auteur van het artikel nieuw is met het concept van aseksualiteit en de essentie ervan mist. Als vrouwen zichzelf niet-mannen noemen want het zijn vrouwen. Bij aseksuelen ligt het toch anders want er is niks anders waarmee ze zich kunnen identificeren.

Verder vind ik het nog best goed artikel, alleen beetje kort en oppervlakkig. Wat de auteur doet is kritisch kijken naar het hele concept van seksuele identiteit. Hierdoor haalt hij ook Foucault aan, die identiteit koppelde aan macht. Dat is een soort schaduwzijde van de homo-emancipatie, wat de auteur van dit artikel ook benoemt, het is een identiteit geworden t.o.v. gedrag wat het eerst was. Volgens Foucault is het niet een identiteit die ontdekt of bevrijd wordt maar die gecreerd wordt. Het homoseksuele subject wordt geconstitueerd en daarmee in het maatschappelijk discours geplaatst: waar het gecontroleerd kan worden, genormaliseerd en macht op uit geoefend kan worden.

Terug naar het artikel. De auteur speelt met dit gedachtegoed en haalt er aseksualiteit bij. Niet zozeer om te roepen: aseksuelen zijn onwaardig om uit de kast te komen. Maar het hele concept van uit de kast komen wordt bekritiseerd aan de hand van de aseksueel. Want volgens de auteur is het nog absurder voor de aseksueel om uit de kast te komen dan voor de homoseksueel omdat het op een afwezigheid gebaseerd is. En vervolgens komt ook de aseksueel in het discours van de macht terecht: er wordt gecontroleerd of er toch niet iets seksueels te vinden is in zijn of haar kast.

Aseksualiteit bevindt zich nu nog aan de randen van het discours omdat het vrij onbekend is. Als het bekender wordt - de aseksuele identiteit wordt gemaakt - zitten er voordelen aan maar het heeft ook een schaduwzijde.

Net zoiets als: joepie de homoseksueel is nu bevrijd want er is een homohuwelijk! Maar 1. Bestaat de homoseksueel wel? En is hij bevrijd of is het specifieke plaatje van de homoseksueel gecreeerd door deze bevrijding? 2. Is mogen trouwen een bevrijding? Het is nu letterlijk gevoegd naar de al bestaande norm van hetero huisje boompje beesje, oftewel genormaliseerd.

Alwynn

Mijn inziens gaat het artikel dus helemaal niet om de vraag of aseksualiteit bij lgbt hoort. Echter zien we hier ook maar een klein stukje van het geheel. Als ik weer in Nederland ben komende week ga ik het misschien wel kopen en dan zal ik het resultaat plaatsen.

Wat ook zo is: de reden dat iedereen geacht wordt seks te willen is dat dat het bestaande discours is. Het concept van aseksualiteit biedt hier tegenwicht aan. Door de creatie van de aseksuele identiteit en de bijgaande emancipatie probeert het een eigen plekje te veroveren in het discours. Hiermee wordt het publiek en dus controleerbaar. Dat is zoals de macht - volgens Foucault - werkt.

Ik zeg niet dat dit slecht is of dat er veel andere opties zijn, maar het is goed om stil te blijven staan wat hier precies gebeurt.

Ik hoop dat ik het begrijpbaar heb uitgelegd want ik zit op mijn mobiel en dat is niet echt handig.

Speaker

Ik kreeg het idee dat de schrijver bedoelde dat de seksuele revolutie zover is gegaan, dat mensen die geen seks willen het idee krijgen om uit de kast te komen. Ik geef toe dat ik te snel moord en brand heb roepen, bij mij kwam het echt het idee naar voren dat hij het hele concept van aseksualiteit belachelijk vond en niet nodig vind. Nu ik het echter terug lees, met jouw uitleg erbij, interpreteer ik ook meer dat hij het concept rond "uit de kast komen" bekritiseerd en dat het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.

Demiandproud

Dank voor 't delen van 't artikel! 't is zeker goed meer te lezen wat anderen erover denken. En tja... als christen praat je tegenwoordig ook over "uit de kast komen" als je 't vertelt aan collega's en vrienden, omdat religie ook 'n minderheidsaangelegenheid is tegenwoordig  ::)

Ik denk dat het artikel twee goede punten heeft:
1) Als je wilt uitkomen als zittende op 't aseksuele spectrum, kan dat 'n zekere mate van stereotypering en publiek figuur worden met zich meebrengen, gelukkig kan je daar meestal de controle over houden (familie en vrienden, of juist het internet, of allebei, of in de media verschijnen met naam en toenaam)
2) Zolang seksualiteit niet zo alom aanwezig was, was 't makkelijker te zijn wie je bent... tot op zekere hoogte.

Wat ik denk dat hij mist:
1) Als dingen geheim zijn, is het veel makkelijker daarvoor mensen te verachten en vervolgen. Aandacht brengt ook een zekere gewenning en bescherming met zich mee.
2) Je gekend weten kan fijn zijn. Het delen met je geliefden is zinnig.
3) Woorden hebben voor wat je bent, bespreken wat je voelt, is goed. Ja, elke stukje cultuur kent conventies, maar kwantificatie betekent ook dat je jezelf kan uitdrukken. En als je iets bent dat niet normaal is, waarin je je anders voelt, dan is dat vele malen waardevoller dan seksualiteit in 'n soort pure vormeloosheid bewaren, zeker voor groepen die zich op andere manieren ook al miskend weten.
4) Er is geen "alles prive" of "alles publiek", met het internet kiezen we allemaal tot op zekere hoogte 'n publiek figuur te zijn, maar ook de manieren waarop we onze privacy willen bewaren. 't is alleen goed daar wel bewust mee om te gaan.
Mode: exploration. Errors may occur. Please contact and leave feedback, if so. Answers to questions posed deeply appreciated. Community also appreciated.

Imogen

Ik heb lang nagedacht voor ik besloot publiekelijk uit de kast te komen en in de media zichtbaar te vertellen over mijn aseksualiteit, gezien mijn verleden met mannen.
Vanaf mijn 16de ben ik door verschillende mannen gestalkt (telefonisch en zichtbaar toen ik van school naar huis fietste), 10 jaar lang seksueel geïntimideerd door 1 buurman, zijn er indecent proposals gedaan, ben ik aangerand en onzedelijk betast tijdens het uitgaan en zelfs een ex-collega die ik vertrouwde en als 2de vader zag kon uiteindelijk zijn handen niet thuis houden; sexual favours in ruil voor het ophangen van een lamp of schilderij....
Maar ik vond het belang van zichtbaarheid belangrijker dan mijn verleden. En sinds mijn coming out en mijn trouw-aan-mezelf ceremonie is bovenstaande gelukkig niet meer gebeurd, op 1 incident na; een man op de fiets die mij na de publicatie in de krant ergens in de stad zag zitten en eerst alleen naar me keek en vervolgens nog een keer omkeek en met zijn tong tegen de binnenkant van mijn wang de pijpen beweging maakte....

Wat wel gebeurde nadat ik met foto en naam in de krant kwam, o.a. om bekend te maken dat er een aseksuelen Salon is, is dat er tot nu toe 4 mannen in mijn flat mij sinds dien ontlopen en negeren. Mannen die mij eerst normaal begroeten en waarmee ik een praatje maakte heb ik sinds eind mei nauwelijks meer gezien of gesproken, ze lopen snel door als ze me zien en nemen de trap als ik bij de lift sta of nemen de lift als ik de trap op of af loop. 1 buurjongen die me ´n keer voor de koffie had uitgenodigd, nadat ik hem had gevraagd hoe zijn appartement na de renovatie er uit ziet, doet nu steeds snel de deur dicht wanneer hij me met hondje (die vooruit loopt) aan hoort komen/mijn hondje voorbij ziet lopen en loopt snel door als hij al buiten zijn deur staat met zijn fiets. Die koffie is er nooit van gekomen.
Een andere man in elektrische rolstoel verdraait zijn nek bijna om mij maar niet aan te hoeven kijken en draait steevast zijn rolstoel met de achterkant naar mij toe zodra hij me ziet. Terwijl ik elke keer hartelijk begroet werd en een praatje met hem maakte voordat ik in de krant stond als aseksueel. Dat zegt meer over deze mannen dan over mij, maar alsnog is het niet leuk om nu gezien te worden als een soort paria en vermeden te worden. Toch heb ik liever de laatst genoemde reactie dan de eerste. Hoewel ik natuurlijk liever heb dat er normaal tegen me gedaan wordt.

Een andere ´vriendin´ die ook in mijn flat woont gaat nu minder met me om omdat ze vanwege haar geloof niet achter mijn ´levenswijze´ staat. Onwetendheid is hierin nog steeds een grote factor.

En mijn moeder stuurde me de foto´s....dezelfde moeder die me het artikel uit de Happinez stuurde over Tantra en je innerlijke geliefde opwekken met seks, een week nadat ik bij haar uit de kast was gekomen. Dus het kan ook een reden hebben waarom ze niet het hele artikel stuurde....
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Demiandproud

Da's inderdaad 'n heftige reactie op 'n artikel... Ik heb er veel bewondering voor dat je ondanks dat doorgemaakt te hebben je sterk maakt en blijft maken voor aseksualiteit in Nederland.  :klap: Ik heb zo ontzettend veel aan om heerlijk in 't Nederlands over dit spul te praten.

En ja, ik zie geen probleem in christen en demiseksueel zijn, maar ik zit aan de liberale kant. Ik weet niet of ik ooit buiten close familie en goede vrienden zal 'uitkomen' voor mijn seksualiteit, en binnen m'n kerk wordt inderdaad 'n apart geval :-/ Misschien juist wel... we hebben 'n paar openlijk lesbische ouderlingen die goed mee kunnen komen, maar die inderdaad ook door 'n deel van de mensen met de nek worden aangekenen. Then again... je kan voor vanalles met de nek worden aangekeken in 'n hechte gemeenschap. Een van de nadelen, helaas.
Mode: exploration. Errors may occur. Please contact and leave feedback, if so. Answers to questions posed deeply appreciated. Community also appreciated.

Imogen

* Kan ik Edewecht lief aankijken om het artikel weer via een link op zijn website in het privégedeelte van dit forum te posten? Of mij uit te leggen hoe ik dit zelf kan doen?*

Hieronder een verslag van een lezing die gehouden was vanuit het Soeterbeeck Programma van de Radboud Universiteit, in de 4daagse week Nijmegen. Het onderwerp van de lezing heeft te maken met het artikel in het Filosofie magazine:

http://www.ru.nl/radboudreflects/terugblik/terugblik-2015/terugblik-2015/terugblik-valkhof/info/verslag-soeterbeeck/

Podcast: https://www.mixcloud.com/RadboudReflects/seks-hoe-bevrijd-ben-jij-soeterbeeck-valkhof-festival-met-filosoof-jeroen-linssen/

Best interessant voor degene die door hun zoektocht naar hun (a)seksuele identiteit anders naar seks en seksualiteit zijn gaan kijken.
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Edewecht

Citaat van: Dutch Ace op augustus 18, 2015, 03:59:12 PM
* Kan ik Edewecht lief aankijken om het artikel weer via een link op zijn website in het privégedeelte van dit forum te posten? Of mij uit te leggen hoe ik dit zelf kan doen?*

:) Ik kan niet iets plaatsen dat ik niet heb.  ???
De link naar het artikel heb je zelf al gegeven, maar daarbij ook aangegeven dat je lid en/of ingelogd moet zijn om het te kunnen lezen.
Mocht je op een of andere manier het hele artikel toch zelf hebben, stuur maar op. Dan zet ik het online.


Edit - Oeps, ik heb het artikel wel , sorry Dutch Ace. Het was me ontgaan dat je me het als bijlage gemaild had.  :bloos:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)