Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

poll 'Onze Taal' over de afkorting 'lhbt'

Gestart door Dutchamoeba, augustus 13, 2015, 12:30:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dutchamoeba

Ik ben op de website van 'Onze Taal' de volgende poll tegengekomen:

https://onzetaal.nl/poll

Het gaat dus om de vraag of de afkorting 'lhbt' uitgebreid dient te worden, zodat ook andere groepen, zoals aseksuelen, eronder vallen. Ik vind het goed te lezen dat aseksuelen ook genoemd worden. Ik heb aan de poll deelgenomen, en behoor tot de slechts 15% van de mensen die heeft aangegeven zo'n uitbreiding een goed idee te vinden... Hoe denken jullie hierover?

AceVentura

Ik vind het een lastige.

Uitbreiding van de afkorting op zich klinkt erg leuk en positief, het idee om niemand (of in ieder geval minder) mensen uit te sluiten is mooi natuurlijk.
Het probleem zit hem in dit zin in "in ieder geval minder", het is bijna onmogelijk om alles te benoemen of je komt gewoon op A t/m Z uit.
In de reacties onder de poll zie je ook wat ideeën om tot een afko te komen voor iedereen die seksueel gezien niet standaard is, want dat is eigenlijk wat je weer wil geven, maar dat is ook nog niet zo makkelijk ...  ::)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Dutchamoeba

Daar heb je gelijk in. De term 'niet-standaard heteroseksuelen' zou de lading kunnen dekken...

hobbitscones

Ik moet wel zeggen dat het te uitgebreid gaat worden, en ik ga dit niet onthouden. Ik zeg in het engels daarom ook meestal LGBT+. Die + dient voor de rest voor mij.

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Dutchamoeba


Edewecht

De (taalkundige) eigenschap van afkortingen is nu eenmaal, dat het na 4 letters wel ophoudt ("FNV, USA, USSR"), anders krijg je een onleesbare kluster van letters.
Het alternatief is dat je er een leesbaar & uitspreekbaar woord van maakt, zoals AVEN, LASER (=Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation), of AGALEV (=Anders GAan LEVen).

Zo komt Edewecht op QILTBAG;D  (Waarbij de G(ay) internationaal meer gewenst is dan de H(omo).)

Nadeel: er komen steeds meer identificatieplaatjes bij, met hun naampjes en afko'tjes. Zodat ook QILTBAG op den duur tekort zal schieten.
Misschien is daarom "non-hetero" of "no-hetero" niet eens zo'n gekke term. Ik heb me wel eens laten vertellen dat allerlei niet-blanken zich trots onder de geuzennaam "black" schaarden, geen idee of het waar is.
Maar het gaat er tenslotte om, om aan de heersende norm van de hetero en seksuele meerderheid te blijven morrelen, en mensen die 'anders' zijn de ruimte te geven. (Amen)  :D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Edewecht

QILTBAG is nog uit te breiden met  S, N, R, W, Y en Z tot SQWILTBRANGZ.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Melissa

Op internet circuleert ook de afkorting MOGAI. Dit staat voor Marginalized Orientations, Gender Alignments and Intersex. Hieronder valt iedereen met een niet-normatieve seksualiteit, genderidentiteit of geslacht. Het is de meest inclusieve term die ik tot nu toe ben tegengekomen. Het enige probleem waar ik tegenaan loop, is dat het hierbij niet duidelijk is welke afwijkende identiteiten er allemaal bestaan. Dus dat blijft waarschijnlijk een beetje vaag voor mensen die zich hier nog nooit in verdiept hebben.

AceVentura

MOGAI vind ik wel erg goed eigenlijk, die was ik nog nooit tegen gekomen. En hij is nog redelijk uitspreekbaar ook  :cheerleader:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Tempesta

Citaat van: Edewecht op augustus 15, 2015, 12:52:31 PM
QILTBAG is nog uit te breiden met  S, N, R, W, Y en Z tot SQWILTBRANGZ.

Dat is wel een mooie internationale uitdrukking, want werkelijk in elke taal is het een tongbreker :D.

Edewecht

Citaat van: Melissa op augustus 15, 2015, 04:27:17 PM

Op internet circuleert ook de afkorting MOGAI. Dit staat voor Marginalized Orientations, (...)


Dan zouden we een 'gemarginaliseerde oriëntatie' hebben... Hmmm, klinkt niet echt jofel  :-[
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Het klinkt misschien niet zo aardig, maar we zijn het wel. Met die 1% zijn we niet echt bepaald een overgrote meerderheid  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Al is het natuurlijk de vraag in hoeverre het echt 1% is, als er nog zo weinig bekend is en veel mensen wel problemen hebben, maar zich niet realiseren dat ze aseksueel zijn. En professionals het lang niet altijd kennen en erkennen. Maar goed, dat is OT. ;)

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Zeker waar Koffie, maar al zou het richting 10% gaan (wat volgens mij voor homoseksualiteit geschat wordt) dan blijf je een minderheid  ::)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler