Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

poll 'Onze Taal' over de afkorting 'lhbt'

Gestart door Dutchamoeba, augustus 13, 2015, 12:30:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koffie

ja, een minderheid wel. Maar dat is wat anders dan marginaal.

Zelf vind ik dat trouwens een vervelende term. Het roept bij mij op: 'onbelangrijk, nauwelijks voorkomend en dus niet iets waar je rekening mee hoeft te houden, verwaarloosbaar'.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Jovi_Hobbes

Dit blijft een lastige vraag. Als je inderdaad uitdrukking wilt geven aan alles en iedereen krijg je een alfabetsoep. Ik zag wel een opmerking op de site van Onze Taal die ik zinvol vond: alles wordt een beetje op een hoop gegooid seksuele geaardheden, genderidentiteit, etc. Misschien zou daar een betere splitsing in moeten komen. Maar of je het aantal letters dan beperkt kunt houden per groep blijft de vraag.
* Jovi_Hobbes vraagt zich af of die eindeloze lijst letters bij elkaar eigenlijk nog wel een minderheid is. Met zo veel "afwijkingen van de norm" kun je je afvragen hoe normaal die norm nog is.  :D
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Miso

Ik ben het eens met die laatste opmerking van jovi_hobbes.
Er zou eigenlijk een onderzoek moeten komen hoeveel mensen er eigenlijk echt heteroseskueel zijn en wie niet? Zou zo maar eens niet zo heel veel verschil in het percentage kunnen zitten.....

AceVentura

Ik ben bang dat dat wel eens tegen zou kunnen vallen. Ik ben eens op zoek gegaan en heel recente info is er niet echt te vinden, maar dit is wel een interessante pagina:
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_sexual_orientation
Er staan statistiekjes van verschillende landen, sommige (erg) oud sommige nog enigszins recent. Ook gaan de onderzoekjes vaak niet verder dan homoseksualiteit, maar dan nog, de percentages zijn zo laag dat je wel heeeel veel groepen nodig hebt om tot een meerderheid te komen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jovi_Hobbes

Ik bedoelde het ook niet heel serieus hoor  :)
Maar ik moet zeggen dat de cijfers me verbazen. Het percentage homoseksuelen komt in de meeste landen uit op 1 à 2 procent, hetzelfde cijfer dat ooit voor aseksualiteit is genoemd. Ik had altijd de indruk dat wij een grotere minderheid waren dan de homoseksuele medemens omdat ik dacht dat algemeen werd aangenomen dat het om zo'n 10% van de samenleving gaat.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Dutchamoeba

Citaat van: Jovi_Hobbes op augustus 19, 2015, 06:59:24 PM
Ik had altijd de indruk dat wij een grotere minderheid waren dan de homoseksuele medemens omdat ik dacht dat algemeen werd aangenomen dat het om zo'n 10% van de samenleving gaat.
Dan heb ik iets gemist...

AceVentura

Ik heb zelf ook vaak 10% gehoord als het om homoseksualiteit gaat, die cijfers verbaasden mij dus ook wel. Maar ja, wikipedia liegt natuurlijk niet  ::)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jovi_Hobbes

Citaat van: Dutchamoeba op augustus 20, 2015, 05:16:16 PM
Dan heb ik iets gemist...

Ik weet ook echt niet meer waar ik dat vandaan heb, maar ik ben het meer dan 1 keer tegengekomen. Wat natuurlijk niet zegt dat het ook waar is.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

AceVentura

Wij zijn blijkbaar niet de enige die het verwarrend vinden, wikipedia heeft een apart deel over het percentage voor homoseksualiteit:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Homoseksualiteit#Percentages
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jovi_Hobbes

Citaat van: Wikipedia
waarden uiteenlopend van 1% en 37% van de bevolking...
Dat is nog eens een ruime schatting.  :D

Maar de rest van het artikel geeft wel aan waar dat idee van 10% vandaan komt.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

aeronaut

Citaat van: Melissa op augustus 15, 2015, 04:27:17 PM
Op internet circuleert ook de afkorting MOGAI. Dit staat voor Marginalized Orientations, Gender Alignments and Intersex. Hieronder valt iedereen met een niet-normatieve seksualiteit, genderidentiteit of geslacht. Het is de meest inclusieve term die ik tot nu toe ben tegengekomen. Het enige probleem waar ik tegenaan loop, is dat het hierbij niet duidelijk is welke afwijkende identiteiten er allemaal bestaan. Dus dat blijft waarschijnlijk een beetje vaag voor mensen die zich hier nog nooit in verdiept hebben.
Ik had gehoord dat MOGAI weer problematisch zou zijn omdat dat ruimte liet voor pedofilie als geaardheid/identiteit (of zelfs met dat doel bedacht was, maar dat weet ik niet zeker). Het blijft gewoon lastig met al die termen die momenteel circuleren... QILTBAG heb ik ook vaker gehoord, maar slaat volgens mij niet echt aan, en LGBTQIA+ wordt inderdaad zo lang, onuitspreekbaar en lastig te onthouden. LGBT+ of LGBTQ+ (die zie ik ook heel vaak) is misschien een goed idee, blijft het weer lastig dat aseksualiteit, intersex, etc dan allemaal onder de + vallen en alsnog onbekend blijven, want de meeste mensen zal het dan niet boeien wat er eigenlijk allemaal onder die + valt.

Wel cool dat Onze Taal zich hiermee bezig houdt :D

Imogen

Tijdens de Niet Alleen Anders Dag hoorde ik iemand zeggen dat ´men´ vanuit Amerika een andere benaming zou hebben voorgesteld voor LGBTQAI+, namelijk:

SOGIE

Sexual
Orientation,
Gender
Identity (and)
Expression

Of in het Nederlands

Seksuele
Oriëntatie,
Gender
Identiteit (en)
Expressie

Dan heb je volgens mij een grote ´dekking´ van iemands identiteit. En kan dit dus ook hetero zijn. En Agender, Bigender, Cisgender enz.

https://www.youtube.com/watch?v=Lm2cGoUnR8c

Ik ben iig voor  :cheerleader:
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Koffie

Ja, die bekt lekker, is kort en dekt een heleboel!
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

aeronaut

Maar het gaat toch juist om een term voor iedereen die niet hetero en/of cisgender is? Een term waar dat dan ook onder valt is best wel overbodig...

hobbitscones

Volgens mij was dat inderdaad wel de hele reden voor de lhbt term...