Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

poll 'Onze Taal' over de afkorting 'lhbt'

Gestart door Dutchamoeba, augustus 13, 2015, 12:30:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koffie

O jammer, is 't probleem nog steeds niet opgelost. ;)
Dan wordt het NoHeCis: No Hetero Cis. Dat omvat dus alles behalve bovengenoemde. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Imogen

CiteerMaar het gaat toch juist om een term voor iedereen die niet hetero en/of cisgender is? Een term waar dat dan ook onder valt is best wel overbodig...

Dan hoef ik dus ook niet bij het (Landelijke) COC te gaan ´lobbyen´ om de A achter de LHBT te laten plakken.....want 90% van de aseksuelen zijn hetero(romantisch) en cisgender.
Dan houd mijn werk dus in die hoek op...... ???
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Koffie

Ik liep boodschappen te doen met dit topic in gedachten en zo tussen de pakken melk door zag ik dit probleem ook. Want inderdaad, ik ben wel aseksueel, maar ik ben ook hetero. En Cis. Nu ja dat laatste zo ongeveer dan.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Ik zag laatst op het Engelstalige forum GRSM voorbij komen, Gender Romantic and Sexual Minorities. Ik vind het een mooi gevonden afko omdat je er precies mee aan geeft wat je bedoeld zonder dat je op een oneindig lange letterbrij uit komt.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Maar dan dreigt er weer verwarring met SM of BDSM. Dus dan zou ik een -e-'tje tussen de S en de M zetten: GRSeM.

:D Of GeRoSeMi)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

aeronaut

Citaat van: Dutch Ace op oktober 31, 2015, 02:57:49 PM
CiteerMaar het gaat toch juist om een term voor iedereen die niet hetero en/of cisgender is? Een term waar dat dan ook onder valt is best wel overbodig...

Dan hoef ik dus ook niet bij het (Landelijke) COC te gaan ´lobbyen´ om de A achter de LHBT te laten plakken.....want 90% van de aseksuelen zijn hetero(romantisch) en cisgender.
Dan houd mijn werk dus in die hoek op...... ???
Aseksueel is een andere geaardheid dan heteroseksueel en valt daarom onder LGBT+ communities? Dat staat los van romantische oriëntatie? Dat is juist één van de discussies die veel terugkomt in Engelse aseksuele en LGBT+ communities: sommige mensen beweren dat aseksuelen, en met name heteroromantische maar vaak ook aromantische aseksuelen, "eigenlijk gewoon hetero" zijn, en dus niet onder de LGBT+ noemer vallen. In feite willen zij dus aseksuelen uitsluiten hiervan, en mensen alleen op basis van romantische geaardheid "toelaten". Wat natuurlijk onzin is, want de aseksuele identiteit maakt ons al een "seksuele minderheid". Dat je heteroromantisch ook tot hetero kunt afkorten, betekent nog niet dat mensen dat ook zo opvatten. "Hetero" wordt nog altijd opgevat als heteroseksueel. En dat zijn we niet. (In het Engels draait deze hele discussie overigens om het woord "straight", niet "hetero". Dat wij heteroseksueel afkorten tot hetero maakt die discussie er in het Nederlands niet bepaald begrijpelijker op :P)

Edewecht

Ik heb me tot nog toe niet zo in deze theorie verdiept.
Maar als ik dit zo lees, denk ik: hoe zit dat dan met de T? Want dan zou bijvoorbeeld een transgender die van vrouw naar man is gegaan, en op vrouwen valt, ook uitgesloten moeten worden, want zij --> hij is dan 'straight'.
Geen steekhoudend argument dus.

Op een ander nivo vraag ik me af of deze diskussie eigenlijk wel zinvol is. Laten de verschillende minderheidjes binnen de grotere minderheid zich tegen elkaar uitspelen? Trappen we in die valkuil? Waar ging het ook al weer over? Oh ja: de regenboog... met al z'n kleuren.

Ik ben bang dat dit de tè ver doorgevoerde consequentie is van het hokjesdenken...

(Edewecht wordt nu te filosofisch. En gaat nog off-topic ook.)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Dutchamoeba

Citaat van: Edewecht op november 01, 2015, 08:37:44 PM
Ik heb me tot nog toe niet zo in deze theorie verdiept.
Maar als ik dit zo lees, denk ik: hoe zit dat dan met de T? Want dan zou bijvoorbeeld een transgender die van vrouw naar man is gegaan, en op vrouwen valt, ook uitgesloten moeten worden, want zij --> hij is dan 'straight'.
Geen steekhoudend argument dus.
Volledig mee eens!

Citaat van: Edewecht op november 01, 2015, 08:37:44 PM
Op een ander nivo vraag ik me af of deze diskussie eigenlijk wel zinvol is. Laten de verschillende minderheidjes binnen de grotere minderheid zich tegen elkaar uitspelen? Trappen we in die valkuil? Waar ging het ook al weer over? Oh ja: de regenboog... met al z'n kleuren.
Eveneens volledig mee eens!

Koffie

Dat gevoel heb ik inderdaad ook. Het zou mooi zijn als er iets is dat alles dekt, maar er zullen altijd mensen zijn die het niet OK vinden en ik heb zo verschrikkelijk helemaal geen zin in dat gedoe.

Maar aan de andere kant, is het onontkoombaar als je onder de algemene regenboogvlag ook net zo volwaardig mee genoemd wilt worden. Erkenning vergt wel dat dit gedoe gedaan wordt, dat erover gediscussieerd wordt. En dat we uiteindelijk ook een plek krijgen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Citaat van: Koffie op november 01, 2015, 09:40:55 PM

Erkenning vergt wel dat dit gedoe gedaan wordt, dat erover gediscussieerd wordt. En dat we uiteindelijk ook een plek krijgen.


Ook hier voel ik me dubbel over: want ik heb al een plek op de wereld. Als mens, en als aseksuele mens. Ik ben A en laat dat ook zien, om anderen herkenning te bieden. Dáárvoor heb ik bijv. het COC niet nodig (of ruimer: de LGTB+).
Waar we de LGTB+ wel voor nodig hebben, is het bondgenoot-zijn. We zijn allemaal minderheden in een - even overdreven gezegd - blanke heteroseksuele mannenwereld. Onder het motto 'verdeel en heers' lacht die zich kapot als wij ruziemaken over wie wel of niet in het regenbooghuisje mag wonen.

Ik denk dat het er niet eens zozeer om gaat, met welk labeltje je wel/niet bij 'de groep' hoort; het gaat er om dat juist binnen de minderheden ruimte is voor mensen die je misschien niet kunt volgen, maar die wel recht hebben op een plek.

(Edewecht, je had dominee moeten worden.)  :ange:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Ja, maar dat bedoel ik ook. :) Alleen als je die ruimte wilt, is het wel van belang dat er een lettertje is of iets dat alles omvat.

Als mens hebben we allemaal onze plek onder de zon, daar op zich zou niemand het COC of welke club dan ook voor nodig hebben. Maar de praktijk is wat weerbarstiger.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

aeronaut

Ik vind zelf de discussie ook behoorlijk zinloos: het gaat toch om "minderheden op het gebied van seksualiteit en gender", en daar horen aseksuelen bij. Maar helaas zijn er wel mensen binnen de LGBT+ gemeenschappen die aseksualiteit niet serieus nemen, en daardoor komt eens in de zoveel tijd die discussie daar weer boven drijven. Waarbij de meeste aseksuelen vinden dat we wel onder de LGBT+ noemer vallen, want we zijn tenslotte een "seksuele minderheid".

Daarom snapte ik juist de opmerking van Dutch Ace niet, want een term voor iedereen die niet heteroseksueel en/of cisgender is, daar vallen aseksuelen juist wel onder. Maar de verwarring is denk ik ontstaan omdat ik hetero zei, in het dagelijks taalgebruik betekent hetero tenslotte heteroseksueel, terwijl sommige heteroromantische mensen zichzelf misschien naast aseksueel ook als hetero zien.

Imogen

CiteerDaarom snapte ik juist de opmerking van Dutch Ace niet, want een term voor iedereen die niet heteroseksueel en/of cisgender is, daar vallen aseksuelen juist wel onder.

Ik heb die term, SOGIE, dan ook niet verzonnen, daar werken sommige organisaties in bijv. Amerika al mee. En zijn er onder de aseksuelen geen cisgenders dan?
Ik heb het hier gepost ter informatie. En ja, er zijn onder de LHBT-ers mensen die zich afvragen of de A er wel bij hoort. Ik wordt zelf onder sommige lesbiennes uitgelachen omdat ze vinden dat ik niet echt lesbisch ben....ik voel me immers niet seksueel aangetrokken tot
vrouwen dus ik hoor er bij hun niet echt bij.

Maar misschien is een ´lettersoep´van LHBTQIAAPD+ ook net zo doeltreffend  ;D
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

aeronaut

Eh, dat weet ik dat jij die term niet hebt verzonnen, misschien moet je even de berichten goed teruglezen ???
Jij zei namelijk naar aanleiding van mijn opmerking dat je wel kon stoppen met eventuele poging tot samenwerking met het COC, omdat veel aseksuelen heteroromantisch zijn en cisgender, en dus niet onder een term zouden vallen voor iedereen die niet hetero en/of cis is. Maar ik bedoelde heteroseksueel, niet heteroromantisch, en dus vallen aseksuelen wel onder die term, onafhankelijk van hun romantische geaardheid.

En ik zeg toch heteroseksueel en/of cisgender? Dus als je in ieder geval één van beide niet bent, val je onder LGBT+ (of MOGAI, of SOGIE, of welke term dan ook wordt bedacht voor deze hele groep mensen).

paulcoppier

:handschudden:

Suggestie: gebruik het Franstalige ezelsbruggetje  " L'HABIT Qui? " voor Lesbo, Homo, Aseksueel, Biseksueel, Intersekse, Transgender en Queer.