Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Niet Alleen Anders (dag)

Gestart door Imogen, oktober 18, 2015, 03:12:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Imogen

Via de Facebookpagina van de GSA Nederland kwam ik terecht op de Facebookpagina van Niet Alleen Anders, een platform van organisaties die events voor LHBT-jongeren organiseren. Je kan als LHBT-organisatie letterlijk je event op de (land)kaart zetten.
Via de website van www.nietalleenanders.nl kon je je gratis aanmelden voor het evenement dat gisteren plaatsvond in Utrecht.

De organisaties Movisie, COC Nederland en de NJR (Nederlandse Jeugd Raad) hadden het evenement georganiseerd.

"Organiseer jij activiteiten voor lesbische, homo, bi- en/of transgender (LHBT)-jongeren of ben je van plan activiteiten te organiseren voor LHBT-jongeren? Meld je dan aan voor de gratis Niet Alleen Anders-Dag vol workshops, brainstorms, interviews en inspiratiesessies.

• Hoe kun je een goede activiteit opzetten?
• Hoe wordt jouw organisatie voor LHBT-jongeren nog beter?
• Hoe vind je meer jongeren?
• Hoe kun je je nog beter inzetten voor LHBT-emancipatie?

Je ontmoet op deze dag veel andere LHBT-jongeren en ondersteuners. We lanceren het vernieuwde www.nietalleenanders.nl en je leert er veel: het Trutfonds leert je een succesvolle subsidieaanvraag te schrijven en van de NJR leer je hoe je echt een goede 'LHBT-vertegenwoordiger bent'.

Verder zijn o.a. Respect2Love en Haardvuur aanwezig om je alles te vertellen over hoe je biculturele jongeren kan betrekken, vertellen o.a. Totally en GSA Netwerk hoe je aandacht krijg voor je event, is The Genderbreadkit aanwezig met een workshop over gender, en nog veel meer! We sluiten de dag af met een borrel en een gratis diner."


Op 13:00 was de inloop en om 13:45 begon de opening. Er was een officiële host van NJR aanwezig die de boel aan elkaar praatte. Ook was Hanneke Felten van Movisie aanwezig om wat te vertellen over hun rapport omtrent LHBT-emancipatie, dat recent was uitgekomen.
Ook werd er aan het publiek een aantal vragen gesteld en kreeg (:lees greep) ik de kans om me voor te stellen en wat te vertellen over de werkgroep. Er werd enthousiast gereageerd.
Aan het begin van de middag voelde ik me als enige A vertegenwoordiger een beetje een vreemde eend in de bijt, tussen als die LHBT-mensen. Maar dat zou gaandeweg de rest van de middag veranderen.....

Ik deed mee aan de workshop "Hoe krijg ik meer aandacht voor mijn event?" en "Hoe ben ik een goede LHBT(A)-vertegenwoordiger?"


Iedereen die aanwezig was had een ander dier op zijn/haar kaartje en als jouw dier hetzelfde was als die van iemand anders, dan had je een ´match´ en kon je elkaar aanspreken en voorstellen. Zo kwam je altijd met iemand anders in contact. Leuk idee!!

In de eerste workshop kreeg je tips en trucks van andere mensen die event organiseren voor LHBT-jongeren, zij waren een panel van ervaringsdeskundigen. Ook kregen we enkele casussen met 4 verschillende antwoorden; A-B-C-D. Die letters waren op een A4tje geschreven en in iedere hoek van de zaal opgehangen. je moest dan voor jezelf beslissen welk antwoord je het best bij de casus vond passen en dan naar die letter lopen. Daarna ging je met de rest van degene die ook jouw letter hadden gekozen kort in overleg. Na enkele minuten kwam 1 van de workshopleiders met de microfoon naar het groepje om te vragen waarom we voor die letter en dat antwoord hadden gekozen. Daarna ging de microfoon naar 1 van de panelleden en antwoorden zij welk antwoord hij/zij zou kiezen.
Zo werden er 4 casussen behandeld. Was erg interessant om de verschillende verhalen en ervaringen van de anderen te horen. Heb er veel van geleerd.

Na de eerste workshop was er een half uur pauze met koffie en thee. Het hele evenement was erg goed verzorgd!  :klap:

Hier en daar werd ik al door enkele aanwezigen aangesproken. Ook was er een minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aanwezig, die liefkozend zichzelf de "pot met geld" noemde....ze heeft al enkele jaren een relatie met een vrouw  ;D
Ik had met haar nog een interessant gesprek over de speculaties die kennelijk ook in de tweede kamer de ronde doen over het feit dat Mark Rutte mogelijk aseksueel is.....Maar ze was het er gelukkig met mij eens dat ik het veel interessanter vind wat Mark Rutte in de tweede kamer doet dan in zijn slaapkamer.....

In de pauzes en tijdens de borrel na het evenement heb ik op 1 na al mijn visitekaartjes van de werkgroep (ik had er 10 gemaakt) uitgedeeld. Ik had goed genetwerkt. Dus de psychologe die na 3 sessies zei dat ik een contactstoornis heb kan haar diagnose ergens steken waar de zon niet schijnt!  :P

De tweede workshop ging vooral over de dialoog aan gaan met anderen en empathisch luisteren naar de ander (aandacht voor de ander, open houding, lichaamstaal, open vragen stellen). We kregen de opdracht om in tweetallen vragen op een stel kaartjes uit het voorlichtingsproject Open Up van de NJR te gebruiken en om en om elkaar vragen te stellen.
http://static1.squarespace.com/static/533d1930e4b09659516b85de/t/54e31d80e4b034409bd224e3/1424170368369/.Openup+gespreksstarters.pdf

Daarna kregen we nog wat uitleg en werden we gevraagd groepjes van 4 te maken en om beurten te vertellen aan de anderen waar je trots op was. Dat kon iets zijn van jezelf of dat je trots was op iemand anders.
Daar kwamen mooie gesprekken uit en werd je door de anderen gespiegeld als het ware. Je staat er vaak niet zo bij stil op dingen die je zelf de normaalste zaak van de wereld vind, maar als je er over nadenkt en reacties hoort en ziet als je het aan anderen vertelt, dan voel je dat ook zelf.

Dat gevoel hebbende de vreemde eend in de bijt te zijn ging vooral tijdens de laatste workshop echt helemaal weg. Ik werd door iedereen geaccepteerd en er werd met interesse naar me geluisterd.
Na alle workshops kon je nog officieel op de foto, ik had mijn befaamde cupcake shirt aan en vele vonden hem geweldig haha
Verschillende mensen hebben me tijdens de dag aangesproken, vragen gesteld over de werkgroep, heb kaartjes uitgedeeld aan degene die ik heb gesproken en ik ben ook al gevraagd om hier en daar in de toekomst gastlessen te gaan geven aan jongeren over aseksualiteit.

Zo´n event als gisteren en de daarbij behorende website zijn voor de werkgroep en voor aseksualiteit zelf de uitgelezen kans om ook deze geaardheid letterlijk en figuurlijk op de kaart te zetten! Wie weet hebben we over een jaar wel 1 van de doelen van de werkgroep; een Aseksuelen Salon in elke provincie, wel bereikt!!  :cheerleader:
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Dutchamoeba


Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Tempesta

Ik kan je enthousiasme in de regels lezen, fantastisch :cheerleader:. En mooi werk!

Imogen

Deze keer een maand later, maar volgende week zaterdag 19 november is er weer een Niet Alleen Anders Dag in utrecht. Met dit keer ook een korte asexual panel van een half uur:

http://www.nietalleenanders.nl/workshops-niet-alleen-anders-dag-2016/

Je kunt op de vetgedrukte tekst van de workshops klikken om te lezen waar de workshop/lezing over gaat.
Inmiddels doen er ook 2 aseksuele jongeren mee met de lezing. Ik geef een kort introductie wat aseksualiteit is en daarna is er tijd om vragen van de aanwezigen te beantwoorden.

Mocht je tijd en zin hebben kun je je ook aanmelden als bezoeker en andere workshops doen, gewoon als jezelf.

Na de 19de zal ik hieronder weer verslag doen van deze dag  ;D
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"