Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

apart en abnormaal - artikel in Trouw

Gestart door Edewecht, december 19, 2015, 01:41:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

Mijn vader speelde me dit artikeltje toe, uit Trouw van 3 december 2015.
Heeft niet direkt met aseksualiteit te maken, maar ik vond het wel op dit forum passen, als ik zo terugkijk waar we het met elkaar nog al eens over hebben.

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Leuk artikel. Het gaat inderdaad niet direct over aseksualiteit maar het is zeker relevant, wij zijn immers ook een beetje apart/afwijkend maar zeker niet abnormaal  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Tja, toch steekt het me wel een beetje. Ik kan, om maar iets te noemen, in elk geval uit ervaring zeggen dat voor een adhd- en autismediagnose er heel wat meer nodig is dan zo'n artikeltje suggereert. Ik ga daar geen hele discussie van maken (daarvoor ligt het gewoon te gevoelig bij mij dus daar stort ik me niet in) maar toch, ik wilde het even gezegd hebben. :)
In de volksmond wordt er wel lukraak gelabeld en dat is ook niet altijd even leuk, laat staan zinvol.

Maar diagnose of geen diagnose, afwijken van een algemene norm kan heel lastig zijn en het zou inderdaad prettig zijn als mensen zichzelf zouden mogen zijn, ook als ze iets doen of laten waardoor ze opvallen en afwijken. dat alle bloemen maar mogen bloeien, zeg ik dan.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

I.

Sluit ik me bij aan. Ook al wijk je af van de 'norm' wat die dan ook wezen mag, als je gewoon jezelf bent en je schaadt er anderen niet mee, wat is dan het probleem?

monochrome

Fijn dat er mensen zijn die dit soort problemen aan het licht willen brengen. Hopelijk komen we toch een keer tot een punt waar mensen gewoon mogen zijn zoals ze willen zonder er voor te moeten worden bestraft...

Citaat van: I. op december 19, 2015, 07:07:18 PM
als je gewoon jezelf bent en je schaadt er anderen niet mee, wat is dan het probleem?

Mee eens.

Jammer dat het vaak vooral de mensen die anderen beoordelen zijn die anderen kwetsen, en deze mensen als 'normaal' worden gezien. En waarom wordt dat dan niet als 'raar' gezien? Mijn begrip van de wereld lijkt nog altijd op 0 te staan. 
If you are not here, there is no meaning at all.
Warm days and new meetings; everything is just junk, all I want is you.
Fate is such a terribly fragile thing.

If we meet again, I will give you this ring.
Someday if we meet again, I will not leave you. Ever.

Tempesta

"Normaal" wordt bepaald door wat de meerderheid van de mensen toevallig hetzelfde heeft, of door een minderheid die luid en duidelijk van zich laat horen en zo het beeld bepaalt. Als je bedenkt hoe dat "normaal" per bevolkingsgroep, land of wat dan ook ontzettend kan verschillen, wordt het al een raar concept. Laat staan hoe vaak "normaal" is veranderd in de loop der eeuwen.

Neemt niet weg dat het moed vergt om los te staan van de meute en je niets aan te trekken van wat anderen normaal vinden. Wat Koffie al zei: wat maakt het uit hoe een bloem tot bloei komt, zolang je maar de kans krijgt om te bloeien.

Imogen

In 2013 ben ik naar de psycholoog geweest omdat ik moeite heb met het aangaan en vooral behouden van contacten. Na 1 a 2 ontmoetingen met mensen is daarna het contact bijna geheel weer weg.
Na 3 sessies kreeg ik van de psychologe te horen dat ze me autistisch en contactgestoord (haar woorden) vond. En daar kon ik het mee doen. Moest me maar aanmelden bij de Autisme Poli van het ziekenhuis voor verder onderzoek.

Nou, als er iemand NIET autistisch is en contactgestoord dan ben ik dat wel. Maar als je ook maar een beetje afwijkt van het 'normale', krijg je meteen een stempel op je gedrukt...... :banghead:
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Lina

"Sociaal zijn is de norm en wie genoeg heeft aan zichzelf is autistisch". Ik heb de afgelopen jaren het woord 'autist' heel vaak gehoord als mensen het hadden over iets dat zij zelf deden of wat anderen deden dat ook maar het KLEINSTE beetje uit de norm viel. Helaas weten ze niet hoe het is om echt autistisch te zijn. Zelf weet ik dat ook niet precies, maar ik heb het effect ervan wel van dichtbij mogen bekijken en dus ook de problemen die het voor die mensen en hun omgeving meebrengt.

Problemen met sociaal zijn is inderdaad iets dat een kenmerk zou kunnen zijn van autisme, maar het is zeker niet HETgene wat je autistisch maakt. Zelf heb ik ook veel moeite met het contact leggen en onderhouden, maar ik weet zeker dat ik niet autistisch ben.

Het label 'dyslectisch' heb ik ook vaak misbruikt zien worden. Een aantal jaar geleden zat ik op de middelbare en wanneer men een briefje had waarop stond dat ze dyslexie hadden, hoefden ze niet voor te lezen en daar maakten ze maar gretig gebruik van. Opvallend was ook hoeveel mensen daar 'dyslectisch' waren en een speciale school was het niet. Deze twee voorbeelden geven mij het gevoel dat mensen die dit soort stoornissen etc echt hebben een slechte naam krijgen vanwege mensen die er misbruik van maken of het als een grote grap zien.

Daarnaast: Ik denk absoluut niet dat het altijd zo makkelijk is zo'n 'label' te krijgen, maar ik denk wel dat het vaak genoeg gebeurt dat men oneerlijk zo'n label krijgt en wanneer bv een groot deel van Nederland ineens autistisch/dyslectisch/other is, vraag ik me toch af of de mensen die echt tegen grote problemen aanlopen wegens hun stoornis wel serieus zullen worden genomen. Het feit dat zulke labels, zoals Koffie zegt "in de volksmond lukraak gelabeled wordt" vind ik zonde en ik denk ook dat het een heel verkeerd beeld geeft van wat bepaalde stoornissen en andere dingen die 'anders' zijn eigenlijk inhouden.

TheCocaColaKitteh

Een van mijn vrienden in real life is autistisch (hij heeft een officiele diagnose gehad, syndroom van Asperger), maar hij is socialer dan ik ben en heeft meer vrienden! Ik ben gewoon introvert. Ivm mijn hoogbegaafdheid was onderzocht of ik wellicht autistisch ben (de twee gaan vaak samen gepaard), maar ik bleek juist heel goed te zijn in het lezen van mensen en dat soort dingen. We leven gewoon in een extraverte of generaliserende cultuur.