Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

A-seksuelen die (graag) zoenen, lustgevoel ?

Gestart door Sergio, mei 31, 2016, 02:56:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sergio

Zelf vind ik zoenen niet prettig en slaat het in mijn beleving helemaal nergens op.
Van het weekend heb ik met 2 vrienden (beide seksueel) dit onderwerp besproken, twee quotes die mij bijgebleven zijn;

"ik kan alleen met iemand zoenen als ik mij er seksueel door aangetrokken voel"
"Als ik in het verleden met vrouwen zoende was het wel duidelijk dat er seks volgde, tijdens het zoenen gebeurt er van alles in je buik"

Ik weet dat dit ervaringen zijn van slechts 2 mensen, niettemin denk ik dat er bij het zoenen in het algemeen een behoorlijke mate van seksueel gevoel zit (bij onze seksuele medemens).

Het sexuele deel is bij een a-seksueel afwezig, dus kan het niet anders dat zoenen heel anders ervaren wordt,  ik zou bijna willen vragen... wat komt ervoor in de plaats ?

Is er een bepaalde "drang" om te zoenen ?
Ervaar je tijdens het zoenen een soort spanning ?
Fantaseer je wel eens dat je met iemand zoent ?
kortom wat gaat er door je heen ?

De vragen zijn uiteraard bedoeld voor degene die graag zoenen !  :wave:

*Ik heb met het steekwoord "zoenen"(tja..) door het forum gespit of dit topic al bestond, bij de 93e post heb ik de zoektoch maar gestaakt, mocht dit al bestaan stuur me even de link a.u.b.

Artemis

ik zoen heel graag,.. heb zowel en vaak vrouwen gezoend (30 tot 40 ?) alsook (2 of 3 keer) met mannen.
Voor mij is het heerlijk.

waarom?!
omdat het intiem is en je soort van in elkaar opgaat.
behalve het zoenen en spelen met je mond, ben je namelijk ook gewoon heel dicht bij elkaar.
heel fysiek en lijfelijk het geheel. Wat ik op een bepaalde manier wel erg fijn vind.

ik denk dat het voor mij het grootste plezier binnen een relatie of avond maakt.

nugoed; het is een beetje plastisch, maar geeft je mogelijk een beter inkijkje in hoe het kan voelen.
:afro:

Koffie

Ik hou niet van tongzoenen, maar los daarvan: je mag gewoon een al eerder besproken onderwerp aankaarten. Een oud topic omhoog schoppen mag hier ook altijd.

Wat er bij mij 'in de plaats' komt voor zoenen, weet ik niet. In relaties was ik wel heel lichamelijk ingesteld, maar van mij hoeft daar absoluut geen seks van te komen. Broeken aan wat mij betreft. Maar iemand die sterk de behoefte heeft aan zoenen zal dat niet zien als iets dat dat vervangt, is mijn ervaring. Ik heb wel seks kunnen hebben, maar tongzoenen trek ik absoluut niet.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Ik vind dit een leuk onderwerp en ik reageer er graag op.

Het hangt voor mij vooral er van af of ik de andere persoon aantrekkelijk vind (niet seksueel, wel lichamelijk aantrekkelijk, voor mij zijn dit twee verschillende dingen). Voor mij is het dan heel zwart-wit: als ik hem aantrekkelijk vind, lijkt het me heerlijk, bij anderen lijkt het me gewoon vies. Een tussenvorm is er niet.

Ik heb overigens weinig getongzoend in mijn leven, maar het is wel een aparte sensatie. Ik vind het intiemer dan met je handen 'down under' aan elkaar zitten. Daarom is het voor mij ook zo zwart-wit.

Opwinding... ja. Maar niet de drang om 'verder te gaan' met seksuele handelingen.
Dus "wat komt er voor in de plaats"? Niets. Het zoenen is iets wat ik opzichzelf beleef, en wat ik lekker cq vies vind.

Als aardig voorbeeld vind je hier mijn verhaal over het 'meest romantische moment in je leven'. Zoenen met een roker...!
http://asexuality.org/du/index.php?topic=4106.msg141167#msg141167
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Sergio

Citaat van: Koffie op mei 31, 2016, 04:30:47 PM
Ik hou niet van tongzoenen, maar los daarvan: je mag gewoon een al eerder besproken onderwerp aankaarten. Een oud topic omhoog schoppen mag hier ook altijd.

Dit had ik eerder moeten weten, dat had me een muisarm bespaard  :D !

Ik bedoel met zoenen inderdaad tongzoenen, zoenen op de lippen kan ikzelf ook wel prettig vinden.

Citaat van: Edewecht op mei 31, 2016, 07:12:39 PM
Opwinding... ja. Maar niet de drang om 'verder te gaan' met seksuele handelingen.
Dus "wat komt er voor in de plaats"? Niets. Het zoenen is iets wat ik opzichzelf beleef, en wat ik lekker cq vies vind.
Met de "drang" bedoelde ik eigenlijk dat je je bijna niet kan inhouden om iemand te zoenen, wat een seksueel persoon met sex heeft om maar even die vergelijk te maken.

Wat bij mij een beetje speelt is hoe ver de 2 "zoenwerelden" uit elkaar liggen en in hoeverre zoenen sexloos kan zijn.
Even een voorbeeld van mijzelf...

Ik zit te zoenen met een dame en op een gegeven moment stopte ik, gewoon omdat je toch een keer moet stopen, zei vertelde mij dat ze eigenlijk "verder wilde gaan".
Dus ik ging verder met zoenen en na een tijd stopte ik weer.
Oke, nu (jaren later) is het voor mij duidelijk wat ze met "verder gaan" bedoelde, maar op dat moment was dat echt totaal niet bij mij opgekomen.
Dus we zaten beide, voor wat betreft het zoenen, met hele andere gedachten en doelen (overigens was ik toen nog niet op de hoogte van mijn a-seksualiteit).

Maar wat ik een beetje uit de reacties begrijp is dat zoenen gezien wordt als een los onderdeel en geen minuscuul onderdeel van het sexspel (waar ik eigenlijk een beetje aan zat te denken).








Edewecht

Citaat van: Sergio op mei 31, 2016, 09:53:18 PM

Ik zit te zoenen met een dame en op een gegeven moment stopte ik, gewoon omdat je toch een keer moet stopen, zei vertelde mij dat ze eigenlijk "verder wilde gaan".
Dus ik ging verder met zoenen en na een tijd stopte ik weer.
Oke, nu (jaren later) is het voor mij duidelijk wat ze met "verder gaan" bedoelde, maar op dat moment was dat echt totaal niet bij mij opgekomen.


:schater: ,  dat schijnt een aseksueel trekje te zijn. "Blijven slapen" vatten wij ook op als "blijven slapen". Terwijl het de bedoeling is van de ander dat er van slapen niet veel komt...

Citaat van: Sergio op mei 31, 2016, 09:53:18 PM

Maar wat ik een beetje uit de reacties begrijp is dat zoenen gezien wordt als een los onderdeel en geen minuscuul onderdeel van het sexspel (waar ik eigenlijk een beetje aan zat te denken).


'... dat zoenen gezien wordt als...' vind ik te algemeen gesteld, na drie reakties. Ik denk dat het voor sommige aseksuelen inderdaad kan, kan opgaan. Maar ik denk, en ik meen het ook te zien in films e.d. dat zoenen voor seksuelen ook seksueel gevoel oproept en zodoende een belangrijk [geen minuscuul] onderdeel is van het seksuele spel. Zowel voor als na de daad.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Als niet-zoener doe ik ook even mee aan dit onderwerp  ;D

Citaat van: Sergio op mei 31, 2016, 09:53:18 PM
Ik bedoel met zoenen inderdaad tongzoenen, zoenen op de lippen kan ikzelf ook wel prettig vinden.
Is het een "Incredibly Ace Moment" als ik dit pas vrij laat door had ? ;D

Citaat van: Edewecht op juni 01, 2016, 06:47:09 AM
'... dat zoenen gezien wordt als...' vind ik te algemeen gesteld, na drie reakties. Ik denk dat het voor sommige aseksuelen inderdaad kan, kan opgaan. Maar ik denk, en ik meen het ook te zien in films e.d. dat zoenen voor seksuelen ook seksueel gevoel oproept en zodoende een belangrijk [geen minuscuul] onderdeel is van het seksuele spel. Zowel voor als na de daad.
Ik denk dat het sowieso niet mogelijk is om iets algemeens over zoenen en aseksuelen te zeggen en dat het net zo divers zal zijn als bij een willekeurige groep mensen. De een wil het wel, de ander wil het niet.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Sergio

Citaat van: Edewecht op juni 01, 2016, 06:47:09 AM
'... dat zoenen gezien wordt als...' vind ik te algemeen gesteld, na drie reakties. Ik denk dat het voor sommige aseksuelen inderdaad kan, kan opgaan. Maar ik denk, en ik meen het ook te zien in films e.d. dat zoenen voor seksuelen ook seksueel gevoel oproept en zodoende een belangrijk [geen minuscuul] onderdeel is van het seksuele spel. Zowel voor als na de daad.
Ja heb je gelijk in, laat ik het wijzigen naar "de tussenstand is...""

Citaat van: Edewecht op juni 01, 2016, 06:47:09 AM
Ik denk dat het voor sommige aseksuelen inderdaad kan, kan opgaan. Maar ik denk, en ik meen het ook te zien in films e.d. dat zoenen voor seksuelen ook seksueel gevoel oproept en zodoende een belangrijk [geen minuscuul] onderdeel is van het seksuele spel. Zowel voor als na de daad.
In mijn eerste post had ik aangegeven dat ik inderdaad het idee had dat zoenen een sterke sexuele lading had voor sexuelen.. vanuit die aanname ben ik dit topic gestart om te kijken wat er dan bij aseksuelen speelt tijdens het zoenen.
Ik doelde met het "minuscuul onderdeel van het sexspel" dus op de aseksuelen en trok vanuit de 3 reacties mijn ietwat voorbarige conclusie.

Volgens mij heb ik is tijdens een bijeenkomst geroepen dat mijn uitdrukkingsvaardigheden belabberd zijn en daarom zeer weinig post, ik heb dus niet gelogen he ?  :cheerleader:

Op mijn beurt zeg ik ook dat ik bij het zoenen geen sexueel gevoel krijg, althans.. ik ga er vanuit dat dat zo is.
Ik zie vaak posts voorbij komen van mannen die zeggen dat als ze een (half)naakte vrouw zien het ze totaal koud laat.
Als ik zo een vrouw zie kan dat wel degelijk indruk op me maken, of ik dit (sexuele) opwinding kan noemen? Dat vind ik moeilijk om te toetsen.

Citaat van: AceVentura op juni 01, 2016, 01:58:41 PM

Is het een "Incredibly Ace Moment" als ik dit pas vrij laat door had ? ;D
Ik moet je eigenlijk bekennen dat ik ook niet echt weet wat ik onder zoenen precies moet verstaan  ???

Citaat van: AceVentura op juni 01, 2016, 01:58:41 PM
Ik denk dat het sowieso niet mogelijk is om iets algemeens over zoenen en aseksuelen te zeggen en dat het net zo divers zal zijn als bij een willekeurige groep mensen. De een wil het wel, de ander wil het niet.
Klopt, net zoals seksuelen hebben a-seksuelen ook uiteenlopende voorkeuren/behoeftes.
Er is echter wel een groep op dit forum dat graag zoent en die op hun beurt ook verschillende gevoelens daarbij heeft, snap ik.
MIjn bedoeling is om de beleving ten opzichte van sexuelen naast elkaar te leggen en vooral wat bij a-seksuelen nou de "zin" in zoenen geeft.

Edewecht

Citaat van: Sergio op juni 01, 2016, 03:59:21 PM

Volgens mij heb ik is tijdens een bijeenkomst geroepen dat mijn uitdrukkingsvaardigheden belabberd zijn en daarom zeer weinig post, ik heb dus niet gelogen he ?  :cheerleader:


Maar dat hoort er allemaal bij, Sergio. Struikelend over woorden en zinnen proberen we duidelijkheid te krijgen over onszelf en de ander. Daar is niks mis mee  :cheerleader:

Citeer

MIjn bedoeling is om de beleving ten opzichte van sexuelen naast elkaar te leggen en vooral wat bij a-seksuelen nou de "zin" in zoenen geeft.


De vraag is me duidelijk, en ik kan alleen op het tweede deel antwoord geven.
Wat mij als aseksueel de "zin" aan (tong!)zoenen geeft, is een héél intiem samenzijn. Zoals ik al zei, ik vind het intiemer dan de daad of andere handelingen down-under. Voor mij als aseksueel zou het een goede vervanging kunnen zijn van seks, zo waardevol en intiem vind ik het. Daarom komt het ook zo precies, en heb ik zelden getongzoend met iemand.
Sterker nog: kusjes geven en krijgen gaat voor mij ook al die kant op. Iemand die mij graag kusjes geeft, omdat ze meer voor mij voelt dan ik voor haar, moet ik geregeld afremmen: 'niet zoenen, alsjeblieft'.

Kun je wat met dit antwoord, Sergio?
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Kussen en uberhaupt aanraking ligt vaak heel subtiel. Waar je de een gewoon een kus geeft, ter begroeting of zomaar, is dat met een ander niet prettig, soms zelfs een 'judaskus' en met sommigen is het punt inderdaad dat zij er een ander gevoel in leggen dan je zelf doet.

Ik denk dat ik wel weet wat er bij mij 'in de plaats' van seks komt, maar dat kan ik bijna niet omschrijven. Het is ook aanraking, maar de energie/emotie die daar in zit is dan heel intiem, niet 'gewoon vriendschappelijk' of zoals ik mijn kinderen kus en knuffel. Het gaat ook op een andere manier.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Tempesta

Citaat van: AceVentura op juni 01, 2016, 01:58:41 PM
Citaat van: Sergio op mei 31, 2016, 09:53:18 PM
Ik bedoel met zoenen inderdaad tongzoenen, zoenen op de lippen kan ikzelf ook wel prettig vinden.
Is het een "Incredibly Ace Moment" als ik dit pas vrij laat door had ? ;D

Had precies hetzelfde :schater:

Zoenen zoals je met familie en vrienden doet ben ik neutraal onder: het is een manier van begroeting die normaal is in onze delen van de wereld, dus ok, best. Ben eraan gewend. Gewoon zoenen op de mond vind ik al minder (met wie dan ook, hoe dan ook) en tongzoenen is een absolute no-go voor mij. Het hele idee van andermans speeksel zitten oplikken... niet aan mij besteed. Daar zit een leuk "Incredibly Ace Moment" in: ik was 17, ik vond een jongen wel interessant en hij mij, en we gingen op zijn kamer films kijken. Achteraf gezien probeerde hij een paar keer mij te zoenen, maar ik wilde de film zien! Uiteindelijk lukte het hem en kwam z'n tong ook mee. Ik ben naar de badkamer gerend, daarna met een excuus naar huis en heb de beste jongen nooit meer gezien...:bloos:.

Wat voor mij een goede vervanger zou zijn in een liefdesrelatie is wat sommige andere culturen doen: wangen tegen elkaar, of voorhoofden of zo. En omhelzingen voor familie en goede vrienden, wat ik nu ook wel doe ter vervanging van de zoen-op-de-wang.

Sergio

#11
Citaat van: Koffie op juni 02, 2016, 04:32:22 PM
Ik denk dat ik wel weet wat er bij mij 'in de plaats' van seks komt, maar dat kan ik bijna niet omschrijven.
Dit is wel ongeveer waar ik heen wilde met dit topic, het lijkt mij ook moeilijk onder woorden te brengen.
De gedetailleerde ervaringen die in dit topic omschreven zijn geven (mij) wel een aardig beeld.

Citaat van: Tempesta op juni 02, 2016, 10:36:32 PM
Daar zit een leuk "Incredibly Ace Moment" in: ik was 17, ik vond een jongen wel interessant en hij mij, en we gingen op zijn kamer films kijken. Achteraf gezien probeerde hij een paar keer mij te zoenen, maar ik wilde de film zien! Uiteindelijk lukte het hem en kwam z'n tong ook mee. Ik ben naar de badkamer gerend, daarna met een excuus naar huis en heb de beste jongen nooit meer gezien...:bloos:.
Tsja  :D, voor een a-seksueel kan het lastig zijn om dit soort avances aan te voelen.
Wat een vriendin mij is verteld heeft, als een vrouw je wat slaperig aankijkt en een halve glimlach opzet dat je dan niet op dezelfde manier moet terugkijken, want dan gaat er meestal gezoend worden (ik weet niet of dit ook voor mannen geldt overigens).

Citaat van: Tempesta op juni 02, 2016, 10:36:32 PM
Wat voor mij een goede vervanger zou zijn in een liefdesrelatie is wat sommige andere culturen doen: wangen tegen elkaar, of voorhoofden of zo. En omhelzingen voor familie en goede vrienden, wat ik nu ook wel doe ter vervanging van de zoen-op-de-wang.
Herkenbaar, in mijn relaties pakte ik altijd mijn vriendin vast en ging wat aan haar haren en gezicht snuffelen.
Ditzelfde doe ik eigenlijk ook met mijn neefje van 2 jaar oud, en wat Koffie ook een beetje aangaf, de intentie is anders, maar toch zijn het, in mijn geval, exact dezelfde handelingen... ingewikkeld allemaal.

Citaat van: Edewecht op juni 01, 2016, 07:21:48 PM
De vraag is me duidelijk, en ik kan alleen op het tweede deel antwoord geven.
Wat mij als aseksueel de "zin" aan (tong!)zoenen geeft, is een héél intiem samenzijn. Zoals ik al zei, ik vind het intiemer dan de daad of andere handelingen down-under. Voor mij als aseksueel zou het een goede vervanging kunnen zijn van seks, zo waardevol en intiem vind ik het. Daarom komt het ook zo precies, en heb ik zelden getongzoend met iemand.
Sterker nog: kusjes geven en krijgen gaat voor mij ook al die kant op. Iemand die mij graag kusjes geeft, omdat ze meer voor mij voelt dan ik voor haar, moet ik geregeld afremmen: 'niet zoenen, alsjeblieft'.

Kun je wat met dit antwoord, Sergio?
Jazeker, bedankt voor de input Edewecht (en alle andere posters) !

aeronaut

Het ligt er denk ik ook aan hoe je zoenen ziet. Ik heb nog nooit gezoend, maar voor mij zou dit absoluut niets seksueels zijn. Ik zie vaak in Engelse ace communities dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen sensuele en seksuele aantrekkingskracht, waarbij sensuele aantrekkingskracht gaat over niet-seksuele lichamelijke aanraking, zoals bijvoorbeeld knuffelen en zoenen. Denk dat zowel voor seksuelen als aseksuelen die grens tussen sensueel en seksueel per persoon kan verschillen. Voor de ene persoon is zoenen seksueel, voor de ander totaal niet. Ken ook genoeg seksuelen voor wie zoenen niet inherent seksueel is (hoewel het dat waarschijnlijk in bepaalde situaties voor hen wel kan zijn, waar dat voor aces nooit zo is).

Edewecht

Citaat van: aeronaut op juni 05, 2016, 12:02:29 AM

Ik zie vaak in Engelse ace communities dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen sensuele en seksuele aantrekkingskracht, waarbij sensuele aantrekkingskracht gaat over niet-seksuele lichamelijke aanraking, zoals bijvoorbeeld knuffelen en zoenen.


Ik vind dit een treffende verwoording van wat ik voel als aseksueel. Het geeft heel kernachtig weer hoe ik als aseksueel omga met lichamelijkheid, schoonheid, verlangen, en [geen] seks. Het verheldert ook het éen en ander voor me. Dankjewel, aeronaut.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Ik herken me daar ook wel in. Ik zeg ook wel: Ik voel me wel lichamelijk aangetrokken, maar niet seksueel.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie