Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Aseksualiteit in de Volkskrant

Gestart door Imogen, augustus 11, 2016, 02:24:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Imogen

Aanleiding voor het radio interview van gisteren bij Radio Noord-Holland was dit artikel (op de website) van de Volkskrant:

http://www.volkskrant.nl/opinie/op-aseksualiteit-rust-nog-enorm-taboe~a4354701/
Van een 'filosoof'...

Op dit opiniestuk is voor iemand anders weer gereageerd:

http://www.volkskrant.nl/media/het-modieuze-rijtje-lhbt-dat-door-kanalen-van-de-media-vaart~a4355376/

Ik ben benieuwd naar jullie mening, het gaat tenslotte over ons. Andere niet-aseksuelen die een mening hebben over de aseksuele medemens.... ???
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Koffie

Het kan aan mij liggen, maar ik vind het eerste artikel een onnozel artikel.
Ben benieuwd hoe lang de schrijver gezocht heeft naar bronnen en cijfers. ;) Het is volgens mij meer bedoeld om gewoon even wat ruimte te vullen, en kennelijk vinden ze dit geschikter dan een mop of een boodschappenlijstje of het weer van 3 jaar terug. Vroeger was de Volkskrant een serieuze krant, maar er is tijdens mijn leven al een boel veranderd in de wereld. ;)

Het tweede kan ik niet lezen, dat is niet voor iedereen toegankelijk.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Imogen

Tekst artikel:

Citeer"Het modieuze rijtje 'lhbt' dat door kanalen van de media vaart

column: Andreas Kinneging verklaart het verlangen tot taboe en ontsluit de wereld van de aseksualiteit.
Door: Jean-Pierre Geelen 11 augustus 2016, 02:00

Dat was even geleden, maar daar prijkte zijn naam weer eens op het podium van het meningentheater. 'Andreas Kinneging is filosoof', stond onder een opiniestuk in deze krant. Sex sells: het ging over 'de aseksuele medemens', wiens afwezigheid van vleselijke behoeften 'een enorm taboe' zou zijn.

De filosoof wist er alles van: '50 procent van de vrouwen is min of meer aseksueel en 20 procent van de mannen. Bovendien verliezen de meeste mensen van boven de 50 hun belangstelling voor seks vrijwel volledig. Zo bezien heeft meer dan 80 procent van de bevolking eigenlijk maar heel weinig zin in en behoefte aan seks.'

Je vraagt je af hoe de bevolking het die miljoenen jaren heeft volgehouden.

   Kinneging lijkt zich te storen aan het modieuze rijtje lhbt'ers dat door de kanalen van de media vaart

In de zijlijn klaagde Kinneging: 'Afgaande op de media zou je denken dat seks een van de voornaamste dingen is in ons aller leven.'

Daar heeft hij een punt. Een blik in de schappen van de kiosk leert: vooral vrouwen willen maar één ding. Zeker in de zomer zinderen de glossy's en meidenbladen, de seks ('sex'!) druipt van hun vel. De Viva (XXL Zomereditie!): 'Buiten het boekje: zij 29, hij 64', 'Sex met je beste vriend', '1 vrouw, 2 relaties', 'Dominante tante: Ik heb de broek aan als de zijne uit is.' De Cosmopolitan: 'Hot hot hot; mannen over liefde en sex. Wat willen ze echt?'

Cadeautje: '45 zomersextips'. En: '21 procent van de mannen veinst soms een orgasme.'

Trouwe Volkskrant-lezers kennen Kinneging misschien nog van een correspondentie met schrijfster Naema Tahir, met wie hij in 2008 'de degens kruiste over de zegeningen van het gezinsleven en feminisme'. Het ging opmerkelijk vaak over seks.

Tahir had destijds enig opzien gebaard met een interview in Nova. Het werd een seksueel geladen flirt met presentator Jeroen Pauw. Nadat ze voorlas uit haar roman, 'Terwijl hij zijn mannelijkheid op mijn lichaam botvierde, kon ik maar aan een ding denken: ik wil bloeden, ik wil bloeden', vroeg Tahir: 'Werkt dit voor u, meneer Pauw?'

Pauw, met glimoogjes: 'Zijn er voorleesavonden?'

Niet veel later werd Tahir de vrouw van Kinneging. Aan wie ze met zeker verlangen in de krant schreef: 'Is het denkbaar dat uitstel van genot, onthouding zelfs, het leren verlangen naar in plaats van te consumeren, nog een plaats krijgen in een samenleving waar alles mag, ja zelfs moet?'

   En nu is dat verlangen tot taboe verklaard door Kinneging

En nu is dat verlangen tot taboe verklaard door Kinneging. Ik vermoed een verborgen agenda: hij leek zich te storen aan het modieuze rijtje 'lhbt' (u weet wel) dat almaar door de kanalen van de media vaart. Ze moesten gezelschap krijgen van de a van aseksueel, vindt de filosoof. En van autoseksuelen, en van de h van hyperseksuelen.

Omdat ik er zin in kreeg, stuitte ik op de website van de 'Werkgroep aseksualiteit'. Er ging een wereld voor me open. Niet alleen omdat het meest geciteerde onderzoek rept van 1 procent van de bevolking; Kinneging zat er maar 79 procent naast."
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

AceVentura

Het eerste artikel vind ik niet best. Hij gaat volgens mij volledig de mist in door niet de definitie van aseksualiteit te gebruiken maar zelf iets te verzinnen om vervolgens te concluderen dat een hoop mensen daaraan voldoen. Niet handig maar daar doe je niets aan  ::)
In het tweede artikel word hij inderdaad aardig op z'n plek gezet door iemand die duidelijk wat meer tijd heeft gestoken in het bekijken wat aseksualiteit is.

Al met al vind ik ze beiden niet echt de moeite waard eigenlijk, naar mijn mening gaan de artikelen (met name de eerste) niet om ons maar een geheel andere groep die de auteur voorziet van een label wat wij gebruiken.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Imogen

In het privégedeelte van dit forum heb ik een nog in te zenden brief aan de Volkskrant gepost. Graag jullie mening hierover voordat ik hem naar de redactie van de krant stuur  ;D
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Edewecht

(Ben ik twee dagen op vakantie, mis ik wat ...  >:(  )

Maar serieus: vanaf de allereerste woorden van Andreas Kinneging in dit artikel bekroop me het gevoel: dit is pure ironie, satire, of misschien sarcasme.
Hij lijkt zich te ergeren aan het feit dat er steeds weer nieuwe kleinere minderheidjes opstaan om erkend te worden. ('Na lhtb volgr lhbtaah'.)
Het laatste wat wij als aseksuelen daarom moeten doen, is hierop reageren als de gebeten hond. Want dat speelt hem alleen maar in de kaart.

Hoe dan wel? Voorlopig komt in me op: erom lachen, en Kinneging vragen: wat wilde je nou eigenlijk zeggen, en wat is je probleem? Maar niet in de slachtofferpositie gaan zitten!

Citaat van: Dutch Ace op augustus 12, 2016, 11:24:59 AM

In het privégedeelte van dit forum heb ik een nog in te zenden brief aan de Volkskrant gepost. Graag jullie mening hierover voordat ik hem naar de redactie van de krant stuur  ;D


Wat betreft deze brief, mijn reaktie vind je aldaar  :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Een vriend van mij wees me erop dat er in het NRC ook een artikel over aseksualiteit heeft gestaan. Het artikel blijkt een reactie te zijn op het artikel in de volkskrant waarbij onderzocht wordt of het waar is of niet.
Het artikel is hier te vinden: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/15/meerderheid-van-de-bevolking-is-aseksueel-3764302-a1516414

Ik vind het een goed artikel en een goede reactie op het eerdere artikel in de volkskrant.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceVentura

Dat is zeker ook een bekende  ;D
In dit topic hebben we het daarover gehad: http://asexuality.org/du/index.php?topic=4269.0
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceVentura

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler