Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Wat is er voor jou veranderd sinds je weet dat je aseksueel bent ?

Gestart door AceVentura, oktober 19, 2016, 11:20:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dark_Lord_

Bij mij was het niet de realisatie dat ik aseksueel was wat mijn kijk op de wereld veranderde, gezien ik seks altijd al als iets smerigs heb beschouwd. Toen ik dit forum ontdekte heeft dit mij juist doen realiseren dat het overgrote deel van de mensheid seks als iets essentieels ziet. En dat heeft om eerlijk te zijn mijn afkeer naar seks juist vergroot.

Ik heb me zo lang als ik heugen kan niets dan afkeer gevoelt voor seks en alles wat ermee te maken had. Seksuele voorlichting was daardoor niet echt een pretje. Ook hield ik mezelf niet erg bezig met relaties en dergelijken. Dus ik kan niet echt zeggen dat ik een eureka moment heb gehad waarop ik erachter kwam dat ik aseksueel was. Ik wist het voor mezelf eigenlijk al. Sterker nog; ik vond het eigenlijk maar raar dat anderen om mij heen zo gefascineerd waren door seks en alles wat ermee te maken had.

De gewaarwording bij mij was dus niet dat ik erachter kwam dat ik aseksueel ben, maar juist dat de wereld om mij heen zo enorm op seks gericht is. Vroeger dacht ik dat seks te vergelijken was met een bijgerechtje dat je bij een relatie kan nemen voor net dat beetje extra's. Toen ik me recentelijk meer bezig ging houden met relaties, viel heb me erg op dat voor veel mensen seks een belangrijk en centraal onderdeel is van hun relatie, te vergelijken was met een centraal ingrediënt van de hoofdmaaltijd. In mijn geval dus een smerig ingrediënt dat voor mij de maaltijd verziekt.
Dit werd extra hard bevestigd toen ik dit forum tegenkwam en ik meerdere verhalen van mensen las die onenigheid in hun relatie hebben/hadden omdat de aseksuele partner niet kon voldoen aan de seksuele behoeften van de ander. Of erger; mensen die naar anderen hebben toegegeven aseksueel te zijn en vervolgens daardoor getreiterd werden.

Deze gewaarwording heeft uiteindelijk als resultaat dat ik een nog grotere afkeer heb gekregen naar seks en het een beetje als een rage ben gaan zien. Bijna iedereen doet eraan en het word van je verwacht er ook aan mee te doen. Doe je het niet, dan word je raar aangekeken en in sommige gevallen zelfs negatief bejegend. Ongeveer net zoals het op de basisschool of middelbare school ging als je niet meedeed aan whatever de nieuwste rage was. En dat vind ik gewoon naar.
Seks is net een menselijke nabootsing van een Ikea product...
1. Haal de onderdelen uit de verpakking.
2. Stop pin A in opening B

Marie8

Toen ik erachter kwam dat ik aseksueel was, dacht ik ook eerst "o, dus hoe ik me voel mbt seks is niet normaal?"
Ik heb het gevoel dat in mijn omgeving sowieso het onderwerp seks niet zoveel werd besproken, en dat ik daarom niet zo snel doorhad dat het voor veel mensen echt een "ding" was.
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

Dark_Lord_

De reden dat ik me nooit gerealiseerd had dat seks voor veel mensen een big deal is, is omdat het het zelf ook meed.
In mijn naaste omgeving werd het ook niet veel besproken, hoewel ik wel uit een gezin kom waar het normaal bespreekbaar was. Maar gezien ik seks als puber al een smerig idee vond was er ook geen reden om het onderwerp aan te halen.

En de reden waarom ik mensen die wel gefascineerd waren door seks als raar ervoer, was omdat een groot gedeelte van mijn middelbare schoolklas veranderde in holbewoners zodra er ook maar een seks-gerelateerd woord viel.
Seks is net een menselijke nabootsing van een Ikea product...
1. Haal de onderdelen uit de verpakking.
2. Stop pin A in opening B

Briggy

Dat doet mij denken aan vroeger op de middelbare/MBO (Weet niet meer precies). We gingen een film kijken, toen kwam er 1 scene waar je een wat oudere mevrouw naakt zag ofzo. Toen ging de klas zo tekeer dat de docent de film uitzette en we het nooit verder gekeken hebben. ? ::) Irritant want ik wilde gewoon de film zien!
12-1-2015 <3 MarkA

Dark_Lord_

Ik had ook iets soortgelijks meegemaakt in Groep 8 van de basisschool. We keken tijdens geschiedenis een film over de industriële revolutie en hoe arbeiders tijdens die periode uitgebuit werden door fabriekseigenaren. Tijdens de film kwam er ook een scene voor waarin een van de vrouwelijke arbeiders verkracht werd door de fabriekseigenaar.
Vlak voor de scene zette de lerares de film stop en begon te vertellen wat er komen ging. Omdat ze geen zin had in gelach en gegiebel, stelde ze de klas voor een keuze; Of iedereen keek de scene gewoon in stilte, zodat de film gewoon door kon gaan. Of ze spoelde de scene door waardoor de klas een stuk van de film miste en er mogelijk verwarring ontstond.
Het stomme was dat de scene zelf niet zoveel voorstelde, gezien er, naar wat ik mij kan herinneren, geen ontblote geslachtsdelen in voorkwamen.
Seks is net een menselijke nabootsing van een Ikea product...
1. Haal de onderdelen uit de verpakking.
2. Stop pin A in opening B

Koffie

Ik vind dat nogal een heftige scene, lijkt mij, ook al is er geen geslachtsdeel in zichtbaar. Zou zo'n verkrachtingsscene echt met gegiebel worden bekeken?

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Dark_Lord_

Geen idee. Misschien dat die lerares iets te voorzichtig was.
Alhoewel het me ook niks zou verbazen dat het voor een stelletje 11-12 jarige jongens bij wie de hormonen misschien net beginnen te werken wel erg exciting is om "de daad" eindelijk eens te zien.
Seks is net een menselijke nabootsing van een Ikea product...
1. Haal de onderdelen uit de verpakking.
2. Stop pin A in opening B

Anthea

#22
Sinds ik weet dat ik aseksueel ben voel ik me niet meer zo vreemd een probeer ook niet meer iets an mijn ontbrekend behoefte aan seks te veranderen.
Ik moet toegeven dat er inderdaad een tijdje was waar ik vaak over seksuele handelingen nadacht, maar nu niet meer. Ik ben ook nooit preuts geweest of zo en kon ook over seksuele grapjes lachen.

Voor mij was het een opluchting toen ik voor het eerst over AVEN las en ervoer dat ik helemaal niet de enige mens was die aseksueel is. Ten opzichte van m'n (a)seksualiteit ben ik veel zelfverzekerder dan vroeger.

Erik7494

Meer vrede met mezelf omdat ik niet meer hoef te proberen te veranderen, dat ik niet meer op zoek hoef te gaan naar wat me op zou moeten winden, dat ik me niet meer anders hoef voor te doen dan ik ben.  Omdat ik zelf weet dat ik anders ben begrijp ik nu ook beter hoe 'normale' mensen tegen sex aankijken.
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Edewecht

"Wat is er voor jou veranderd sinds je weet dat je aseksueel bent ?"

Veel !
Ik zeg nog vaak tegen mensen: het is één van de beste dingen die me is overkomen in mijn leven. Het ontdekken dat ik niet geremd was of een stoornis had of een blokkade, maar dat het gewoon een verschijnsel is dat bij veel meer mensen voorkomt. Een geaardheid.

Inmiddels had ik er al lang mee leren leven, dus zwaar woog het niet op mijn schouders. En toch... eenmaal er achter, voelde ik hoe eenzaam ik was geweest, omdat ik dacht dat ik de enige was. Iedereen was 'seksueel normaal' behalve ik.

Wetende dat er DUS veel meer aseksuelen rondlopen, waarvan een groot deel ook  denkt dat-ie de enige is, heb ik besloten om er open en vrij over te spreken. Ik heb veel andere aseksuelen leren kennen, en daarnaast kennisgemaakt met de LHTB-alfabetsoep. Dat verbreedt mijn horizon.
Het gaat (voor mij)  niet alleen meer over aseksualiteit, maar over 'geaardheid' in het algemeen, labels, hokjes, hoe je je identificeert, en hoe je jezelf daarmee of kunt beperken of juist de ruimte geven.

Door de ontmoeting met transgenders en genderfluids is bij mij de vraag inmiddels opgekomen: wat voor man wil ik zijn? OK, ik ben een man, en daar ben ik gelukkig mee. Maar hoe wil ik dat vorm geven in kleding, gewoontes, en van verwachtingen die ik van mezelf heb. Ik merk dat de kleurige, kwetsbare, zachte, 'queere' kanten van mij ook weleens zichtbaar willen zijn.
Naast de stoere man die ik ook ben. Het zijn twee kanten van me die allebei welkom zijn.



en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Mooi verhaal Edewecht !  :klap:

Leuk ook het contrast tussen die twee foto's te zien. Je hebt het waarschijnlijk niet zo bedoeld, maar het lijkt wel een beetje zo'n "voor" en "na" foto die je wel eens ziet  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Wat erg opvalt is het verschil in houding: de een heel gesloten, de ander heel open.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Citaat van: AceVentura op januari 30, 2017, 06:48:37 PM

Je hebt het waarschijnlijk niet zo bedoeld, maar het lijkt wel een beetje zo'n "voor" en "na" foto die je wel eens ziet?  ;D


Haha! Het grappige is dat het er allebei tegelijk is, en elkaar kan afwisselen.

Citaat van: Koffie op januari 30, 2017, 06:55:09 PM

Wat erg opvalt is het verschil in houding: de een heel gesloten, de ander heel open.


Oei. Tja. 'Overleven' en 'Leven' misschien...  Is ook O.K.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Bubble

Sinds kort ontdekt dat ik een a ben. Wat voor mij veranderd is, is dat ik veel meer rust voel, en mezelf meer vertrouw. Me niet meer een vreemde eend voel.
Dat er nog meer mensen zijn zoals ik, vind ik geruststellend. Ik heb me zo ontzettend lang anders en niet genoeg gevoeld, en dat is eindelijk weg. Gewoon, omdat anders goed ook goed is.

Dit is wat ik ben en dat is goed zo. En eindelijk snap ik waarom mijn partner en ik zo tegenovergesteld over seks denken. Ik kan nu zien dat we gewoon van elkaar verschillen en dat geeft rust. Partnerlief is inmiddels op de hoogte, koste me geen enkele moeite om het goed uit te leggen, nu eindelijk de kwartjes bij mezelf gevallen zijn.
Partnerlief kan het niet helemaal vatten maar vertrouwt op mijn zelfkennis. Zo mooi!
Anders goed is ook goed

Marie8

Citaat van: Bubble op januari 31, 2017, 10:36:20 PM
Sinds kort ontdekt dat ik een a ben. Wat voor mij veranderd is, is dat ik veel meer rust voel, en mezelf meer vertrouw. Me niet meer een vreemde eend voel.
Dat er nog meer mensen zijn zoals ik, vind ik geruststellend. Ik heb me zo ontzettend lang anders en niet genoeg gevoeld, en dat is eindelijk weg. Gewoon, omdat anders goed ook goed is.

Dit is wat ik ben en dat is goed zo. En eindelijk snap ik waarom mijn partner en ik zo tegenovergesteld over seks denken. Ik kan nu zien dat we gewoon van elkaar verschillen en dat geeft rust. Partnerlief is inmiddels op de hoogte, koste me geen enkele moeite om het goed uit te leggen, nu eindelijk de kwartjes bij mezelf gevallen zijn.
Partnerlief kan het niet helemaal vatten maar vertrouwt op mijn zelfkennis. Zo mooi!

:)
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)