Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

EO christen en aseksualiteit

Gestart door Chiw103, november 22, 2016, 10:23:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chiw103

Hoi allemaal,

Ik ben hier vrij nieuw. En ik hoop dat ik op de goede plek zit nu.

Het viel mij op dat ik weinig tot geen mensen tegenkom die christen zijn en aseksueel. Daarom besloot ik de jongeren site van de EO eens te tippen om er een artikel over te schrijven. Ze gaven aan dat ik de eerste was van wie ze dit hoorden. Mijn vermoeden is dus bevestigd. Percentueel gezien kan ik niet de enige zijn.
Ze willen wel er iets over schrijven maar dan dmv een interview met mij. Opzich oke, maar ik ben nog vrij nieuw in deze materie. Daarom hierbij mijn vraag: wat mag ik absoluut niet vergeten te vertellen of juist niet vertellen (naast mijn persoonlijke verhaal natuurlijk).
Zijn er hier meer christenen die moeite hebben met bijv. kerk en hun omgang daarmee?
Ik hoor t graag.
Groet Chiw

Marie8

Nou, ik ben wel jong ;D maar niet echt christen, duuusss
Of beter gezegd, gedoopt, gecommunied en gevormselt, maar voor de rest atheïstisch opgevoed ;D

Misschien is het interessant te horen hoe (volgens jou, of iemand anders) (leden van) de kerk (in Nederland) tegenover aseksualiteit zouden staan (euh... mits ze weten wat het is en zo)

Vanuit Amerikaanse/internationale kringen hoor ik dat topic wel eens voorbij komen en redeneert men vaker: "aseksualiteit = geen seks (simpel en wat incorrect - en dat weten diegenen die dat punt maken meestal ook) en al helemaal geen seks voor het huwelijk, dus dat is toch goed?"
En dan komt het tegenargument dat mensen liever hebben dat je toch heteroseksueel bent dan aseksueel.

En dus zou het me wel interessant lijken een Nederlandse mening hierover te horen.

Succes met dat interview! :)
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

Speaker

Oeh, interessant onderwerp. Veel succes alvast :cake:.

Hoewel ik nu gewoon een atheïst ben, ben ik wel Katholiek opgegroeid en ben zelfs misdienaar geweest. Zoals Marie8 zei, in Nederland is het nog niet te spraken gekomen hoe de kerk tegen aseksualiteit aan kijkt, maar in Amerika is het wel een topic. Misschien kan je daarover wat meer vinden op de Engels-talige topic.

Kijkend op mijn eigen ervaring met het christendom zijn er wel een aantal ideeën, die ik heb gehad, die voortvloeide uit mijn opvoeding en waar ik nu vaak tegenover mij gelovige moeder sta. Sowieso lijkt het mij handig om uit te leggen dat er verschil is tussen celibaat zijn en aseksualiteit (de een is een keuze, de ander een geaardheid). Oh, hoe ik maar niet begreep dat mensen het echt lastig vinden om celibaat te zijn  :schater:. Iets waarbij ik nu wel sterk merk dat het christendom een norm bepaald is rond het huwelijk. Natuurlijk het huwelijk zelf, wat als einddoel van een relatie wordt gezien en iedereen wilt een relatie, maar ook dat seks in een huwelijk moet. Bijvoorbeeld, mij werd er altijd bijgebracht dat je kinderen moet krijgen. Dit was vroeger natuurlijk erger, maar naar mijn idee is dit nog steeds een gedachtegoed die er is. Mijn moeder legt bijvoorbeeld altijd de nadruk dat je kinderen krijgt van god. Ook weet ik, hoewel ik geen vrouw ben, dat er bij strenggelovigekringen het idee nog bestaat dat vrouw in dienst staan van hun echtgenoot. Daar bedoel ik ook seksueel in dienst staan. Als laatste weet ik ook dat er Katholieke Canon Wetten zijn, dus een specifiek voorbeeld voor de Romans Katholieke kerk, die zeggen dat het niet-consummeren van het huwelijk een echtscheidingsgrond is en dus een grond is om het huwelijk te laten ontbinden door de Paus. (Catholic canon law 1061; 1697-1706) Deze blog gaat daar verder op in: http://canonlawmadeeasy.com/2013/12/19/canon-law-and-consummating-a-marriage/

Jan H

Ha Chiw,

Ik ben ben aseksueel en ook christen, dus je bent niet de enige! Leuk dat de EO er iets over wil schrijven, en ze mogen mij vragen ook. Zelf ervaar ik helemaal geen moeite met aseksualiteit en christen zijn. Dit doordat ik ervaar dat God zielsveel van mij houd, en ik geloof ook dat God mij gewild heb op de wijze waarop ik ben. Ik ervaar dat ik lekker mag zijn wie ik ben, dus geen gene, schuldgevoelens of wat dan ook in de richting van God van mijn kant. Ik voel mij gewaardeerd en geborgen in God.

En wat de kerk betreft, ik ga zo nu en dan naar een hele relaxte gemeente. Best wel klein, iedereen kent elkaar en het is supergezellig er is ruimte voor de mensen zoals ze zijn, waardoor het een bonte verzameling mensen is geworden. Dit waardeer ik en ik geniet ervan als ik er kom. Ook mijn coming out werd daar positief en goed ontvangen. Eigenlijk bij al de christenen die ik ken. Gelukkig herken ik de afwijservaringen van christenen naar anders geaarde mensen niet. Ik zou er ook geen begrip voor op kunnen brengen als iemand zich zo zou opstellen naar mij of wie dan ook.     

AceVentura

Ik ben zelf totaal niet gelovig maar wil toch even reageren.

Op het Engelstalige forum vind je vaker topics rondom religie en aseksualiteit, sowieso omdat die community veel groter is natuurlijk, maar ik vermoed ook omdat vooral het christelijk geloof meer vertegenwoordigd is in de onder de Amerikaanse bevolking. In de topics daar zie ik twee stromingen, eentje die negatief staat tov. asekualiteit omdat het niet voortplanten als een probleem word gezien, de ander ziet geen probleem omdat er blijkbaar in de bijbel ook aseksuele personen staan.

Voor wat betreft jouw vraag: Zorg er vooral voor dat het jouw verhaal is, dat kan namelijk niet verkeerd zijn, het is namelijk jouw verhaal  ;D
Wat ik persoonlijk altijd belangrijk vind is dat het een geaardheid is en dus thuis hoort in het rijtje hetero-, homo-, bi- en panseksueel. Wat misschien goed is om in de context van religie te benadrukken is dat het wat anders is dan celibatair leven. Celibaat is een keuze, aseksualiteit is dat niet.

Heel veel succes en leuk dat je nu al zo bezig bent om aandacht aan aseksualiteit te geven  :cheerleader:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

aeronaut

Ik ben zelf ook christen en aseksueel :) Maar ik heb.. ik denk minstens 5x aseksualiteit genoemd in de comments op Beam bij artikelen waar het me relevant leek, een aantal dagen geleden zelfs nog. Vreemd dat ze dan beweren er nog nooit iets over gehoord te hebben, lezen blijkbaar de comments op hun site niet eens ::)

Heb er zelf ook al eens aan gedacht ze erover te tippen, maar ik zou zelf alleen een anoniem interview durven geven dus heb het uiteindelijk nooit gedaan.
Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om te benadrukken dat het een geaardheid is en geen keuze tot celibatair leven; dat een aseksueel niet per definitie ook aromantisch is maar dat veel aseksuelen wel verliefd kunnen worden; en dat het een spectrum is. Zelf ben ik grijs-aseksueel: vrijwel aseksueel maar net niet helemaal. Mochten ze daar nog iets mee willen mag je ze eventueel wel naar me doorverwijzen :)

Edewecht

Er is al veel gezegd in dit topic, waar ik weinig aan toe te voegen heb. Ik vind het wel heel goed en moedig dat je een interview zou willen geven, ondanks dat je het allemaal nog niet zo lang weet.

Citaat van: aeronaut op november 23, 2016, 10:09:05 PM

Zelf ben ik grijs-aseksueel: vrijwel aseksueel maar net niet helemaal. Mochten ze daar nog iets mee willen mag je ze eventueel wel naar me doorverwijzen :)


Maak het niet te ingewikkeld in het begin. Liever korte bondige maar juiste informatie, dan helemaal volledig willen zijn en teveel nuances aanbrengen; dan is het voor de doelgroep niet meer te volgen.

Wat ik zelf nog zou willen benadrukken: aseksualiteit is niet 'geen zin in seks', maar de afwezigheid van seksueel verlangen (aantrekking) naar de ander.  Daarmee sluit je ook geen andere verlangens uit.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Chiw103

Aeronout : ik doe t ook niet onder mn eigen naam hoor!

Tanx voor alle reacties! Ik zal t meenemen.
En dan kan ik ze ook vertellen dat ik niet de enige ben!

Edewecht

Jaaa. Dat je niet de enige bent, dat is belangrijk.  :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

aeronaut

Citaat van: Edewecht op november 24, 2016, 09:38:51 AM
Maak het niet te ingewikkeld in het begin. Liever korte bondige maar juiste informatie, dan helemaal volledig willen zijn en teveel nuances aanbrengen; dan is het voor de doelgroep niet meer te volgen.
Daar ben ik het op zich wel mee eens, maar aan de hand van mijn persoonlijke verhaal denk ik dat ik het wel redelijk goed uit zou kunnen leggen. Daarnaast denk ik dat het op zich wel belangrijk kan zijn om duidelijk te maken dat het een spectrum is, zodat mensen die op het spectrum vallen tenminste weten dat dat bestaat. Maar aan de andere kant is het zo dat er binnen de christelijke wereld op dit moment vooral openheid nodig is over verschillende geaardheden, te veel nuances zouden het inderdaad onnavolgbaar maken. Langzamerhand staan ze (iig op de jongerensite van de EO) wel steeds meer open voor homoseksualiteit, maar in hun seksualiteitsonderzoek van zo'n 1,5 jaar geleden waren de enige opties nog steeds "ik ben hetero" "ik ben homo" of "ik weet het nog niet"... (ik geloof dat ik daar toen zelfs nog op heb gereageerd dat er wel iets meer geaardheden bestaan, maar ook daar doen ze dus blijkbaar niets mee).

Citeer
Wat ik zelf nog zou willen benadrukken: aseksualiteit is niet 'geen zin in seks', maar de afwezigheid van seksueel verlangen (aantrekking) naar de ander.?  Daarmee sluit je ook geen andere verlangens uit.
Verlangen is iets anders dan aantrekking... ik zou het houden op seksuele aantrekking (de meest wijdverspreide en geaccepteerde definitie) als je het simpel wil houden; en anders "aantrekking en/of verlangen" als je geen mensen wil uitsluiten.

Maar Chiw103: probeer je ook weer niet te veel zorgen te maken over of je wel het juiste zegt. Probeer vooral gewoon jouw verhaal te vertellen, en zolang het uit het artikel duidelijk is dat het jouw verhaal is en niet elke aseksueel dingen hetzelfde ervaart denk ik dat het wel goed komt :)

Marie8

Citaat van: aeronaut op november 24, 2016, 12:25:35 PM

Verlangen is iets anders dan aantrekking... ik zou het houden op seksuele aantrekking (de meest wijdverspreide en geaccepteerde definitie) als je het simpel wil houden; en anders "aantrekking en/of verlangen" als je geen mensen wil uitsluiten.


Laatst op internet gevonden:
Als je het verschil tussen verlangen en aantrekking goed duidelijk wil maken kun je zeggen: verlangen is WANNEER (ik wil NU seks) en aantrekking is MET WIE (ik wil seks MET DIE PERSOON)
Kijken of dat handig is als blijkt dat dat onderwerp ter sprake komt bij het interview ;D
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

Edewecht

@ aeronaut, ik snap je nu beter. En ik zou zeggen: doe je verhaal, dat komt wel goed.

Citaat van: aeronaut op november 24, 2016, 12:25:35 PM

Verlangen is iets anders dan aantrekking... ik zou het houden op seksuele aantrekking (de meest wijdverspreide en geaccepteerde definitie) als je het simpel wil houden; en anders "aantrekking en/of verlangen" als je geen mensen wil uitsluiten.


'Aantrekking' is inderdaad de meest gangbare definitie. 'Verlangen' is/was mijn persoonlijke invulling daarvan. 'Aantrekking' dus  :)

Citeer

Maar Chiw103: probeer je ook weer niet te veel zorgen te maken over of je wel het juiste zegt. Probeer vooral gewoon jouw verhaal te vertellen, en zolang het uit het artikel duidelijk is dat het jouw verhaal is en niet elke aseksueel dingen hetzelfde ervaart denk ik dat het wel goed komt


Eens!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

anoniempje89

Heel mede christen!

Ik ben een jonge vrouw van 27 jaar, en zou het heel gaaf vinden om ook in een tijdschrift te komen staan.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Ben ook wel heel benieuwd naar jou artikel.

Groetjes

aeronaut

Hebben ze je hier ooit nog over geïnterviewd? Ik zag dat deze week het weekthema van BEAM seks is, dus ik moest hier ineens aan denken en was benieuwd of ze dit interview dan deze week zouden plaatsen :)