Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Correspondent: Hoe je seksualiteit beter in beeld kunt krijgen

Gestart door Hilde, december 13, 2016, 12:34:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hilde

Een beschouwend artikel over seksualiteit in de media van Daan Borrel voor de Correspondent, met daarin (voorbeelden van) aseksuelen/aseksualiteit goed verweven. Plus richtlijnen voor de media bij het schrijven over seksualiteit. Tot slot de oproep: Hoe zouden media volgens jullie over seks moeten berichten?

Lees het artikel

Marie8

Meer aandacht besteden aan de emotionele kant van (seksuele of een andere soort) intimiteit vind ik ook erg belangrijk. Ik denk dat er nog genoeg mensen zijn die zich schuldig voelen als ze een handeling die een partner voorstelt te doen niet willen uitvoeren (een kus geven, seksuele activiteiten etc.) en ik vind dat ze moeten weten dat dat weigeren oké is.
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

AceVentura

Mooi artikel, bedankt voor het delen Hilde  :klap: en helemaal eens met de inhoud.

Ik denk dat in de echte wereld dit ook is wat het onderscheid maakt voor bijeenkomsten als de Queer aan Zee borrel. Als het onderwerp überhaupt voorbij komt gaat het over seksualiteit en de verschillen in beleving daarvan.
Zelf zit ik ook wel eens te denken, zou het niet mooi zijn als een vraag als "wat is jouw seksuele geaardheid ?" of iets anders van die strekking gewoon een heel normale vraag is ? In de huidige situatie gaat het vaak gepaard met geroddel, achter iemands rug om speculeren, enz., en dat zorgt op zich weer voor spanningen en andere nare dingen. Vaak zijn we wel nieuwsgierig maar vragen we er niet gewoon naar.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ik vind het een mooi artikel. En misschien kun je eigenlijk de lijn breder trekken: een pleidooi voor in het algemeen meer 'echtheid' in de media.

De vraag naar iemands seksuele geaardheid gewoon kunnen stellen lijkt mij ook mooi, maar ik zelf zou het (nu) niet zomaar doen. Het is toch al gauw een vrij prive kwestie. Je informeert nog eerder naar iemands inkomen dan naar iemands geaardheid (al vraag ik daar ook nooit zomaar naar). Er zit aan geaardheden ook vaak nog een boel taboe. 'Ik ben poly-amoreus, bi-gericht, aseksueel en genderdysfoor. Thee?'
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Speaker

Wat ik zo mooi vind aan het artikel is, dat er echt het verschil tussen seks en seksualiteit wordt gecreëerd en dat er een discussie wordt geprobeerd aan te wakkeren. bijvoorbeeld: "de media behandelen veel seks, maar weinig seksualiteit. En ook veel mensen zijn geneigd om met geliefden, vrienden en familie eerder over seks te praten, dan over seksualiteit." Hen schrijft daarnaast ook over dat seks vaak eenzijdig wordt belicht en dat het wordt gezien als beleving dat voor iedereen hetzelfde is. Dit terwijl seks en intimiteit voor iedereen, qua beleving en verlangens, kan verschillen.

Ook kreeg ik het idee dat hun tussen de regels door probeerde te zeggen dat seks en seksualiteit vaak als hetzelfde of onafscheidelijk van elkaar wordt gezien. Wat bij mij het idee liet ontstaan dat, dit misschien een reden kan zijn achter een aantal vooroordelen rond aseksualiteit en ook biseksualiteit (en andere multi-seksuele identiteiten).

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Citaat van: Koffie op december 13, 2016, 06:47:50 PM
De vraag naar iemands seksuele geaardheid gewoon kunnen stellen lijkt mij ook mooi, maar ik zelf zou het (nu) niet zomaar doen. Het is toch al gauw een vrij prive kwestie. Je informeert nog eerder naar iemands inkomen dan naar iemands geaardheid (al vraag ik daar ook nooit zomaar naar). Er zit aan geaardheden ook vaak nog een boel taboe. 'Ik ben poly-amoreus, bi-gericht, aseksueel en genderdysfoor. Thee?'
Hoewel ik enkele mensen ken die -soms letterlijk- bij de eerste keer voorstellen hun geaardheid erbij noemen is dat niet helemaal waar ik op doelde. Ik bedoelde meer: Laat het normale gespreksstof zijn. Er wordt nu vaak wel over gesproken, en dan vaak achter iemands rug om, en er hangt inderdaad een taboe overheen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Dat begrijp ik en eigenlijk bedoelde ik dat ook. Het is vaak nog te beladen en je vraagt er daarom ook niet zomaar naar.

Ik heb een keer een hulpverlener gehad die bij het eerste gesprek zei: Ik ben homo. Ik kon begrijpen dat hij dat deed. Dan is dat duidelijk en kun je daar op de een of andere manier niet tegen, dan zou ik dus moeten zoeken naar een anders-geaarde hulpverlener.

Het zou heel fijn zijn als het inderdaad allemaal zonder lading kon zijn en heel gewone gespreksstof en geen interessant roddelonderwerp.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

aeronaut

Citaat van: Speaker op december 13, 2016, 06:50:51 PM
Wat ik zo mooi vind aan het artikel is, dat er echt het verschil tussen seks en seksualiteit wordt gecreëerd en dat er een discussie wordt geprobeerd aan te wakkeren. bijvoorbeeld: "de media behandelen veel seks, maar weinig seksualiteit. En ook veel mensen zijn geneigd om met geliefden, vrienden en familie eerder over seks te praten, dan over seksualiteit." Hen schrijft daarnaast ook over dat seks vaak eenzijdig wordt belicht en dat het wordt gezien als beleving dat voor iedereen hetzelfde is. Dit terwijl seks en intimiteit voor iedereen, qua beleving en verlangens, kan verschillen.

Ook kreeg ik het idee dat hun tussen de regels door probeerde te zeggen dat seks en seksualiteit vaak als hetzelfde of onafscheidelijk van elkaar wordt gezien. Wat bij mij het idee liet ontstaan dat, dit misschien een reden kan zijn achter een aantal vooroordelen rond aseksualiteit en ook biseksualiteit (en andere multi-seksuele identiteiten).
Dit viel mij ook op en vond ik ook heel goed aan het artikel! Seksualiteit en geaardheid wordt naar mijn idee toch te vaak neergezet als "met wie je seks hebt", en dan krijg je inderdaad verkeerde ideeën over wat aseksualiteit, biseksualiteit etc. inhoudt. Het lijkt me inderdaad heel goed om seksualiteit breder te zien dan alleen seks an sich - maar daarnaast ook dat het per persoon verschilt wat ze onder "seksualiteit" vinden vallen, en dat niet alle vormen van intimiteit per definitie met seksualiteit te maken hebben.

Hilde

Citaat van: Edewecht op december 13, 2016, 07:21:05 PM
Citaat van: Koffie op december 13, 2016, 06:47:50 PM

'Ik ben poly-amoreus, bi-gericht, aseksueel en genderdysfoor. Thee?'


:schater:

Ja, ik zit ook te genieten van deze introductie. BAM! Thee?  :D  Kudos &  :cake: !

Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Hilde

Citaat van: Koffie op december 13, 2016, 06:47:50 PM
Ik vind het een mooi artikel. En misschien kun je eigenlijk de lijn breder trekken: een pleidooi voor in het algemeen meer 'echtheid' in de media.

Als er over seks en seksualiteit wordt gepraat in de media wil ik me kunnen identificeren. Ik wil herkenning voelen of anders op zijn minst begrip. Dat kan ik alleen meemaken als iemand vanuit de eigen ervaring spreekt.