Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Boeken met aseksuele personages

Gestart door Eruviru, december 29, 2016, 01:02:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eruviru

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time was bij mij op school ook verplichte lectuur, inderdaad een heel tof boek om te lezen.
Blijkbaar heb ik al meer boeken met aseksuele personages gelezen dan gedacht, misschien moet ik mijn zoektocht eens in mijn eigen boekenkasten verder zetten :)

Koffie

Ik heb het ook gelezen, maar totaal niet bij (a)seksualiteit stilgestaan.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

With Pen and Paint

Citaat van: Koffie op januari 20, 2017, 08:18:34 AM
Ik heb het ook gelezen, maar totaal niet bij (a)seksualiteit stilgestaan.

Ik heb The Curious Incident of the Dog in the Night-Time ongeveer een jaar geleden ook gelezen en ik kan me ook niet echt iets herinneren dat er een personage was die aseksueel was. Voor mij is het meer een boek waar (a)seksualiteit geen rol speelde.

Ik ben gisteren bij de Londense boekenwinkel Gay's the Word geweest en daar heb ik het boek Tash hearts Tolstoy van Kathryn Ormsbee gekocht. Dat werd door het winkelpersoneel zelf aangeraden door zo'n briefje erbij met 'ace rep'. Op de achterkant staat idd dat de hoofdpersoon romantisch aseksueel is. Ik ben heel erg benieuwd want ik heb voor zover ik me kan herinneren nooit een boek gelezen met een aseksueel personage.
"She had blue skin, and so did he. He kept it hid, and so did she. They searched for blue their whole way through, then passed right by - and never knew."
-Shel Silverstein

Jann

ohhh boekenwurmen!!

Ik heb dit jaar ook al één boek gelezen met een ace hoofdpersoon: "every heart a doorway". YA fictie en heeel erg aan te raden! :)
Persoonlijk vond ik het erg goede rep!

Het boek waar ik het meest naar uit kijk dit jaar (Not Your Backup van C.B. Lee) volgt ook een ace/demi-ace hoofdpersoon. Dit is wel het derde boek in het serie! :D

Er komen steeds meer boeken uit met ace-rep de laatste tijd! Daar word ik echt heel blij van haha. Ik zal jullie hier laten weten als ik er weer één lees :)

(Rep= representatie, ace = aseksueel)
Be a little kinder than you have to - E. Lockheart

Eruviru

Every heart a doorway staat al eventjes op mijn 'tbr'-lijstje, misschien moet ik het wat naar boven duwen op dat lijstje.

Ik heb even geleden 'Let's talk about love' van Claire Kann gelezen. Ik kon me niet echt vinden in het hoofdpersonage, maar het was wel tof om te lezen: https://www.goodreads.com/book/show/31625039-let-s-talk-about-love?from_search=true

With Pen and Paint

Let's Talk about Love had ik ook al op mijn TBR gezet en nu staat Every Heart a Doorway daar ook bij  :)

Ik heb Tash Hearts Tolstoy inmiddels uit. Het was wel een vermakelijk boek, maar ik heb er toch een beetje gemengde gevoelens bij. Op sommige punten is het denk ik wel leerzaam voor mensen die helemaal niks van aseksualiteit weten (er wordt bijvoorbeeld duidelijk gezegd dat seksuele oriëntatie en romantische oriëntatie niet hetzelfde zijn), maar toch waren er een aantal punten waar ik me aan stoorde. De hoofdpersoon zegt bijvoorbeeld op een gegeven moment "So you're this totally normal nineteen-year-old guy who doesn't want sex?" [Dus je bent een super normale negentien jaar oude jongen die geen seks wil?], wat seksualiteit toch een beetje als iets abnormaals neerzet. En het versterkt ook een beetje het stereotype beeld dat vooral mannen juist heel erg met seks bezig moeten zijn. Ook wordt het moment waarop de hoofdpersoon aan een jongen die haar leuk vind vertelt dat ze aseksueel is neergezet als een soort vervelende actie naar die jongen toe, op een manier van 'had je nou niet even rekening kunnen houden met zijn gevoelens'. Dat geeft toch een beetje de suggestie dat aseksualiteit een keuze is.
"She had blue skin, and so did he. He kept it hid, and so did she. They searched for blue their whole way through, then passed right by - and never knew."
-Shel Silverstein


Speaker

"Let's talk about love" echt een aanrader naar mijn idee. Gaat voornamelijk over zelfacceptatie als aseksuele persoon en, wat ik heel fijn vond, was dat het ook een aantal stukjes waren waarin de intersectie tussen rascisme en aseksualiteit besproken werden. Door de schrijfstijl denk ik wel dat niet iedereen het boeken even leuk gaat vinden

Een ander boek waarvan ik genoten heb en een (canon) AroAce hoofdpersoon heeft: The lady's guide to pattiecoats and piracy. Het is het vervolg op "the gentleman's guide to vice and virtue", welke misschien handig is om er voor te lezen vanwege verwijzingen. Het verhaal speeld zich af in de 18de eeuw, waar de hoofdpersoon, Felicity, alles aan doet om doctor te worden en niet te trouwen. Dit in een tijd waar beide ontdenkbaar zijn. (Genre: YA, histories en een beetje fantasie)