Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Quota's voor LGBT+ in beroepen

Gestart door Ace89, januari 08, 2017, 07:23:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ace89

Ik zat zo eens rond te lezen en kwam het volgende tegen (geparafraseerd):

Er kan een bewuste of onbewuste bias zijn tegen LGBT+ in bepaalde beroepsgroepen. Om die bias tegen te gaan moet er onderzocht worden hoeveel % van de bevolking deel uitmaken van het LGBT+ spectrum. Eenzelfde percentage moet dan aangenomen worden op de werkvloer.

Wat vinden jullie hiervan? Ik ben het er volledig mee eens dat men moet waken voor discriminatie en bias. Iedereen moet een GELIJKE kans krijgen op een baan. Maar hier gaan ze o.a. ons weer als een speciaal geval behandelen, en dat is juist iets wat me heel erg tegen staat. Ik ben net als ieder ander en mijn geaardheid heeft absoluut niks met mijn werk te maken. Ik wil beoordeeld en aangenomen op mijn kunnen en persoonlijkheid, niet op dat lettertje A. Het benadeelt ook nog eens mensen die de 'pech' hebben als hetero geboren te zijn. Moet voor zo'n quota dus ook iedereen uit de kast komen? Hoe willen ze dat controleren? Wat als je helemaal je geaardheid niet wil vertellen?

Ik was gewoon benieuwd naar jullie mening.
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Koffie

Ik heb hier niet zo gemakkelijk een 1-2-3-klaar-mening over. Ik vind het best een ingewikkeld onderwerp.

Allereerst moet het percentage op de werkvloer dan niet in overeenstemming zijn met het percentage in de maatschappij. Er zouden dan minder LGBTA's (ik zet 'ons' er ook maar even bij, wel zo gezellig ;)) op de werkvloer moeten zijn dat in de maatschappij en ik heb geen idee of dat zo is.

Verder lijkt het mij best lastig. Stel, ik ben hetero, seksueel en niet trans of wat dan ook. Ik val helemaal buiten de lettersoep. En ik zie een leuke baan. Maar ze zoeken er een die wel in de soep past. Ik zou het zelf nooit doen en ik zou het ook heel vervelend vinden om na aangenomen te zijn een of ander sprookje te moeten spelen, maar ja, ik kan natuurlijk net doen of ik in de soep zit... Maar goed, dat kan nu ook als een bepaalde geloofsovertuiging wordt gevraagd. Ik heb geen idee hoe dat in de praktijk werkt.

Het is een optie als het in openheid gebeurt. 'Gezien de samenstelling van ons team zijn wij op zoek naar.....'. Dan heb je de keuze om al dan niet te reageren als je niet open wilt zijn over je geaardheid. Volgens mij is het niet toegestaan om in een sollicitatiegesprek naar iemands geaardheid te vragen. Ik weet dus niet hoe dit wettelijk in elkaar zou moeten zitten. En inderdaad moet dan al dan niet anoniem het percentage LGBTA's op de werkvloer bekend zijn, dus dat moet dan onderzocht zijn.

Ik weet ook niet of het discriminatie en bias tegen zou gaan. Misschien werkt het jaloezie in de hand. Iemand die voorrang krijgt om dat ze bv. lesbisch is.
Wat je al zegt, het kan voor jezelf ook een onprettig idee zijn om als speciaal geval binnengehaald te worden.

Al met al lijkt het mij eigenlijk een beetje onbegonnen werk. Ik denk dat het vooral erg belangrijk is om in het algemeen een goed klimaat te scheppen voor LGBTA's. Maar misschien werkt dat onvoldoende en is ene kunstgreep uithalen om het gelijk te trekken een manier. Alleen komt daar inderdaad nogal wat bij kijken.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd waar je las over zo'n quotum.



Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Nog buiten hoe je dit kan doen vind ik het eerlijk gezegd een slecht idee. Ik vind dat met werk gekeken moet worden naar wat iemand kan, niet wat iemand is (man/vrouw, lgbt, leeftijd, enz), zowel op positieve als negatieve manier onderscheid maken is naar mijn mening niet goed. Immers: Een positieve uitzondering maken voor de ene groep betekend automatisch een negatieve uitzondering voor de andere.
Dat er beroepen zijn waar een meer dan gemiddeld aantal LGBT'ers zijn dat is toch ook geen ramp? Als die personen daadwerkelijk de beste zijn voor die functie dan zie ik het probleem niet. Sommige beroepen trekken nu eenmaal een groep aan die geen doorsnee van de maatschappij is, en daar is volgens mij helemaal niets mis mee.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

#3
Ah, dit soort onderwerpen is ook op AVEN terecht gekomen. :D Ik ben ook wel benieuwd waar je dit had gelezen?

Ik vind quota's die met welke identiteit dan ook te maken hebben regelgerechte waanzin.

Ik denk niet dat dergelijke quota's daadwerkelijk positieve effecten hebben. Eerder het tegenovergestelde. En zoals AceVentura al aangeeft: Positieve discriminatie is feitelijk negatieve discriminatie voor anderen. Mensen moeten gewoon worden aangenomen op de basis van hun ervaring, kennis, inzet, houding, et cetera. Seksualiteit is iets persoonlijks, en moet wat mij betreft niet ter sprake komen op een sollicitatiegesprek. Net als geslacht, etniciteit, en andere categorieën waarvoor je dergelijke quota's kunt bedenken, niet relevant, en we moeten ons juist verre houden van discriminatie op basis van zulke eigenschappen.