Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Teleurstelling

Gestart door femme1968unique, januari 11, 2017, 09:30:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

femme1968unique

Homoseksualiteit word geaccepteerd maar asexualiteit niet? Wie weet waarom? Ik denk dat als je asexueel bent dat je helemaal geen relatie hebt en op die manier geen kinderen kunt krijgen wat weer teleurstellend is voor familie omdat ze geen oom, tante, opa of oma kunnen worden. En iemand die homoseksueeel is kan dan wel kinderen krijgen. Wel via een omweg. Dat dan weer wel. ? 

AceVentura

Ik ervaar het zelf anders. Aseksualitieit is onbekend, in gesprekken erover heb ik nog nooit een negatieve reactie gehad. Soms vreemde vragen, dat wel, en ook dat zie ik zelf meer als interesse als iets negatiefs.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ik heb zelf ook geen negatieve reacties. Wel onwetende en ook verlegen reacties, omdat het voor veel mensen veel directer aan seks is gekoppeld dan wanneer je het hebt over homo of lesbisch zijn.

Daarbij heb ik het idee dat homoseksualiteit ook lang niet altijd en overal wordt geaccepteerd. Vrienden van mijn dochter bv. die ontdekken dat ze holebi zijn durven niet altijd even gemakkelijk uit de kast te komen en homo is HET scheldwoord onder jongens. Ik heb mijn zoon pas nog dringend verzocht het hier thuis niet (en elders bij voorkeur ook niet, maar daar ben ik niet bij) als scheldwoord te gebruiken, ook al was het een geintje. Ik weet dat het vaak genoeg geen geintje is en ik vind daarom niet alle grappen grappig.

Daarbij kunnen ook aseksuelen zwanger worden. Ik heb kinderen. Er zijn aseksuelen waarbij dat moeilijker is omdat ze ook aversie hebben tegen spuitjes of andere methodes om zaad in te brengen, maar daarnaast zijn een heleboel aseksuelen ook in een relatie waarin ze wel seks hebben. En op die manier zwanger raken.

Wat niet wegneemt dat het inderdaad vaak moeilijker is om een relatie te vinden, zwanger te raken en dat je inderdaad familie kunt hebben die dat heel erg jammer vindt. En dat er aseksuelen zijn, die dat erg jammer vinden en die daar verdriet van hebben. Maar zo zwart-wit als je het stelt, dat herken ik niet.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Marie8

Tsja, een vriendin van mij begon laatst over aseksualiteit en een andere vriendin zei "neeee, dat geloof ik niet" (ik werd verlegen en vluchtte naar de wc dus ik heb geen idee hoe het gesprek was afgelopen  :schater: -- maar dat terzijde)

En het komt wel eens voor dat aseksuelen over hun aseksualiteit praten en dat mensen het een soort van willen fixen, (euhm... dat heb ik dan uit Amerikaanse bronnen vernomen, dus ik weet niet hoe dat hier zit) maar afgezien van dat denk ik dat aseksualiteit best wel geaccepteerd wordt.

En ik denk dat die twee voorbeeldsituaties ook vooral veroorzaakt worden doordat aseksualiteit onbekend is. Homoseksualiteit is daarentegen zeker niet onbekend, ik denk dat daar een beetje het verschil zit.
Aan de andere kant is aseksualiteit nooit echt officieel taboe of verboden (?) geweest zoals homoseksualiteit.
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

Dutchamoeba

Citaat van: Marie8 op januari 11, 2017, 09:24:13 PM
En het komt wel eens voor dat aseksuelen over hun aseksualiteit praten en dat mensen het een soort van willen fixen, (euhm... dat heb ik dan uit Amerikaanse bronnen vernomen, dus ik weet niet hoe dat hier zit)
Hier gebeurt dat ook wel. Zo wilde mijn vader dat ik hormooninjecties ging halen toen ik uit de kast kwam, omdat hij op internet een artikel had gevonden waarin een seksuologe zei dat aseksuelen gewoon een te lage hormoonspiegel hebben en dus baat hebben bij hormooninjecties om te 'genezen'. Inmiddels hebben beide ouders mijn geaardheid geaccepteerd, gelukkig.