Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Meerdere artikelen rond Jughead (Amerikaanse stripboek) en aseksualiteit

Gestart door Speaker, januari 18, 2017, 02:00:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Speaker

Dit gaat hele lange post worden. Er zijn namelijke meerdere artikelen geschreven over dit onderwerp in de loop van ongeveer een jaar en kent meerdere aspecten aan het verhaal.

Begin vorige jaar is het hoofdpersonage in de gelijknamige Amerikaanse stripboekenreeks Jughead (van de Archie Comics reeks) "uit de kast" gekomen als aseksueel.(Artikel van The Mary Sue) Hierover had de schrijver gezegd dat hij het idee had dat Jughead altijd aseksueel was, maar dat er toen nog geen label voor was. Sinds dien zijn er verschillende uitgaven verschenen, waarin goed problemen worden belicht waar aseksuelen tegen aan kunnen lopen qua sociale normen. (Had zelf stukken gezien van het stripboek, waren best wel herkenbaar en ik heb het eerste deel al besteld van deze uitgaven van de serie :schater:) Daarnaast lijkt zijn verhaallijnen/uitspraken in de stripboeken ook te verwijzen dat Jughead aromantisch is.

Enige tijd geleden zijn de Achie comics ook opgepakt voor een tv-series (CW Riverdale). Dit was voor dat er bekend werd gemaakt dat Jughead aseksueel is, maar van wat ik heb begrepen kwam hij altijd wel over als aromantisch aseksueel. De acteur die Jughead speelt in de serie, Cole Sprouse, had vorige jaar mei ook in een interview gezegd dat, het hem interessant leek als zijn personage aseksueel zou zijn, maar dat het personage gebaseerd is op een vorige uitgaven van de serie (waar Jughead dus niet bevestigt aseksueel is). De CEO van de Achie Comics had daarnaast op een panel in oktober gezegd dat, deze Jughead anders zal zijn, maar wel de beste eigenschappen van het personage zal hebben. (Artikel van MTV)

Met net iets meer dan een week te gaan tot de première van de serie op de Amerikaanse tv, is Cole Sprouse naar buiten gekomen dat hij gevochten heeft om Jughead aseksueel te houden, maar dat de genen die daar overgaan geen gehoor aan willen geven en dat er een romantische subplot voor het personage zal zijn. Cole heeft wel laten weten dat hij blijft vechten om het personage toch aseksueel te maken door middel van een "zelf ontdekkingsplot", omdat hij vindt dat er aseksuele rolmodellen ontbreken in TV-series en dit een goed medium kan zijn. (Hier waren best wel wat artikelen over, maar hier is het artikel van de Huffington Post) 

Hoewel de tv-serie gebaseerd is op een versie waar het personage niet bevestigd aseksueel is, heeft het personage, zoals de huidige schrijver en fans van de stripboeken hebben laat weten, altijd wel dingen gedaan die kunnen wijzen dat Jughead aseksueel is en lijkt het er nu op dat dit gedeelte van zijn identiteit word weg gegumd. Als gevolg hiervan is er een artikel geschreven over uitwissen van de identiteiten van aseksuele mensen door verschillende media, maar dat zal ik een eigen topic geven aangezien het meer dan alleen Jughead belicht. Misschien is ook deze blogpost interessant over waarom Jughead die date niet trouw is aan het personage en het belang van een AroAce personages.

Marie8

Ik had hierover al wat zien langskomen op tumblr.
Fijn om zo die info op een rijtje te hebben :)

Ik vind die blogpost ook goed. Ik had al eerder gehoord over "Ik ben aseksueel, maar hey ik ben niet aromantisch, dus zo abnormaal ben ik nou ook weer niet ;) ;) " (beetje overdreven voorbeeld, maar dat is ter illustratie) en wat er mis is met dat soort uitspraken. Ik vond dat die blogplost deze situatie als een goed voorbeeld nam om dat issue uit te leggen. :) Dus goed dat je dit topic hebt gemaakt.
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

Speaker

Update aan het verhaal: De Showrunner heeft in een interview laten weten dat vooral seizoen 1 een "origin story" is en dat de personages hun seksualiteit leren ontdekken in het verloop van de serie, dus ook Jughead als aseksueel. Ik vind zelf dat het een beetje een ontwijkend antwoord is  :-\.

artikel: http://www.mtv.com/news/2973350/cole-sprouse-jughead-asexual-riverdale-producer

Citaat van: Marie8 op januari 18, 2017, 08:28:05 PM
Ik vind die blogpost ook goed. Ik had al eerder gehoord over "Ik ben aseksueel, maar hey ik ben niet aromantisch, dus zo abnormaal ben ik nou ook weer niet ;) ;) " (beetje overdreven voorbeeld, maar dat is ter illustratie) en wat er mis is met dat soort uitspraken. Ik vond dat die blogplost deze situatie als een goed voorbeeld nam om dat issue uit te leggen. :) Dus goed dat je dit topic hebt gemaakt.

Ik had hetzelfde. Het liet mij ook over mijn eigen uitspraken denken en dat ik soms ook wel zulke opmerking onbewust kan maken.