Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Proefballonnetje AVENture of life Deel 1

Gestart door Overkantus, maart 07, 2017, 10:40:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Overkantus

Het AVEN-life spel. Altijd prijs!

Deel 1:

Hoi, Welkom in dit spel. De echte wereld is mij veel te ingewikkeld dus ik maak zelf een nieuwe fantasie wereld. Die ziet er zo uit { IK }. Hè? Waar dan?.... Welnu. De haakjes en alles ertussen is de wereld. Niet mooi? Tja.. Je moet natuurlijk wel je fantasie er bij gebruiken. Dan wordt het al gelijk anders. Vanaf nu bedoel ik met "wereld" niet meer de echte wereld maar de fantasie wereld. De echte wereld zoekt het maar lekker uit! Ik zit alvast in mijn eentje in de nieuwe wereld. Kom je ook? Ja, wat fijn! De wereld ziet er nu zo uit { JIJ, IK }. Gezellig samen hè? Haha je zei "ja". Je wilde aardig voor me zijn, wat lief! Maar het was een strikvraag helaas.

Ik zal het je uitleggen. Onze fantasie wereld maken we met weinig regels maar de regels zijn wel heel streng. De regels zijn wel super simpel. Zo simpel dat je er zelfs aan moet wennen. We doen het rustig aan, dan went het vanzelf.

Regel 1 Wat niet in de wereld zit dat bestaat niet, wat wel in de wereld zit bestaat wel.

Daar gaan we weer: Onze wereld is nu {JIJ,IK}. Houdt regel 1 in de gaten.
Besta IK? Ja! Goed zo. JIJ en IK en dat is alles in onze wereld. Dat heb je nu door.
Gezellig samen hè? Nee! Goed zo. In onze wereld zitten JIJ en IK maar verder nog niets. Geen gezelligheid, geen pijn, geen seks, geen god. Zie het voordeel al van keiharde afspraken?
We hebben ook geen geslacht en geen geaardheid. Alles dat we nodig hebben plaatsen we in onze wereld. Wat we niet nodig vinden laten we lekker weg. Man, vrouw, X maakt alles veel te ingewikkeld. Dingen als god of geslacht hebben we in onze wereld echt niet nodig. Of dat in de echte wereld wel nodig is, daar laat ik me niet over uit. President Trump bestaat gelukkig ook niet meer in onze wereld en nu wil graag om mijn eigen grap lachen. Maar ik mag helaas niet lachen want dat bestaat ook nog niet in onze wereld. Teleurstelling ook niet dus dat valt dan gelukkig weer mee. Begin je al te wennen aan de strenge regels?

In volgende afleveringen van ons avontuur
1) bouwen we onze wereld stapje voor stapje op.
2) daarna gaan we leven in onze wereld
3) daarna gaan we helaas dood, maar vlak voor onze dood beoordelen we ons leven.
4) er is geen winnaar en altijd prijs!


Het lijkt een oppervlakkig spelletje te worden maar je zult verbaast staan van de diepgang en kracht van onze fantasiewereld, als we die slechts met een paar dingetjes uitbreiden.
Nu geplaatst in de rubriek "onzin" maar straks als we verder zijn naar filosofie, Van onzin naar zin.

Klik hier voor een deel van de motivatie achter dit spel.


Laat je binnenkort verrassen door deel 2.
Wordt vervolgd...



AceVentura

Ik begrijp nog niet wat de bedoeling is. Moeten we afwachten, discussiëren wat er als volgende in de wereld moet komen of mag ik een nieuwe wereld met mijn eigen aanvulling neerzetten ?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Overkantus

@AceVentura

Allereerst bedankt voor het lezen van deel 1.
Door jouw vragen zie ik dat nu al begrijpt welke richting ik in gedachte had.

Er zijn veel doelstellingen en we kunnen nog alle kanten op maar:
Naamsbekendheid AVEN
Bekendheid van Aseksualiteit en alle andere geaardheden
Hoofd en bijzaken, d.w.z. model denken
Denken over denken en artificial intelligence op een speelse manier
Just for fun!!
En bovenal, een andere manier van denken nadat concepten als Vreugde, Liefde, Pijn in het model worden ingebracht.
Voor die tijd bestaan ze niet. Om dat in te zien was deel 1 en regel 1.

Plannen wijzigen nog een beetje maar:
1 Eerst is het een korte cursus van vermoedelijk 6 delen, die je leert hoe je een model, een spel of een wereld zou kunnen bekijken en ontwerpen.
2 Al vrij snel, al is het model super simpel, gaan we naar filosofische vraagstukken.
3 Daarna gaan we inderdaad doen wat je voorstelt. Zelf aanvullingen aanbrengen e.d.
4 Dan ga je persoonlijke vraagstukken voorleggen met je eigen spel, spelregels en taalontwerp (niets anders dan de zetten in het spel, je eigen spel dan wel).
5 Daarna draaf niet alleen ik door, maar iedereen begint er lol in te krijgen. (Van punt 5 droom ik alleen maar hoor. Maar ik hou van mijn dromen.)

Misschien wordt dit ook een crash course handleiding voor game designers, als deze klaar is. Ik hoop op veel links naar de AVEN site voor de naamsbekendheid.
Misschien bouw ik zelf een lelijk! prototype.
Misschien is er iemand die dit spel verder grafisch uitwerkt. Misschien mensen die ik ken.
Er mag geen enkel commercieel doel gediend worden.

Maar, je merkt, doordraven kan ik goed .... uiteindelijk bepalen de lezers of het mijn energie waard is om een volgend deel te schrijven.
Ik kan nu onmogelijk voorspellen welke kant het op zal gaan.

ok?

AceVentura

Ok, ik dacht dat je het een spel werd om hier in dit topic te spelen, vandaar mijn vraag wat je nu verwacht :) Nu begrijp ik dat je zelf een idee hebt over een spel en dit in delen neer gaat zetten, klopt dat?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Overkantus

Ja! Ik doe het eerst voor. Het is eenvoudiger dan je denkt (hoop ik). ?
Dus we maken eerst een model, (lees spel), met mijn voorbeeld spelregels. Daarna spelen we op dat op papier of met een prototype.
Daarna lekker creatief brainstormen met lezers. En je eigen spel maken. Want ik bepaal tenslotte niet hoe jij de wereld wil zien.
Jij hebt me zelf nog verteld dat ik niet mocht bepalen in welk hokje dat mijn vrouw past( werkelijk zit). Haar spel/wereld kan heel anders zijn dan dat van mij.
Zie je dat ik de concepten nu al een beetje kan gebruiken om mezelf duidelijker uit te drukken.
Haar wereld en mijn wereld bevatten namelijk niet dezelfde dingen
Haar wereld en mijn wereld bevatten namelijk niet dezelfde werkwoorden(lees spelregels,zetten)

Ik vind het nu al leuk. En jij?


Edewecht

Het spijt me voor je, Overkantus, maar ik volg het niet.

Voor een deel is dat mijn eigen keus: ik wil op dit moment met beide benen in de 'echte' wereld staan, wat alle aandacht van me vraagt. Die wereld is niet altijd leuk enzo, maar toch kies ik ervoor om 'hier' te zijn.

Dat wilde ik je toch even laten weten i.p.v. me stil te houden. Maar ik wens je veel plezier met je spel!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Overkantus

Hoi Edewecht,  Natuurlijk begrijp ik je keuze. Je bespaart hierdoor misschien veel van je kostbare tijd als administrator. Misschien tot (veel) later. Je weet maar nooit. :wave:


 

Koffie

Ik kan het ook niet goed volgen. Voor mij leest het alsof je een game aan het schrijven bent, althans, het verhaal daarvoor, en daarvoor onze inbreng vraagt. Ik weet niet of ik dat goed begrijp, wat je nu eigenlijk aan het bewerkstelligen bent.

Ik denk ook niet dat ik er veel mee kan, maar ik lees wel mee. Ik waardeer het dat je iets wilt geven aan Aven. Gaat het ook buiten de community een rol spelen als het aan jou ligt?
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Overkantus

Ok Koffie,
Bedankt voor je feedback dat je me niet kan volgen. Dat ligt niet aan jou maar aan mij. Misschien is dat wel de eerste conclusie die iedereen zou moeten trekken zodra een boodschap niet overkomt. Communicatie is belangrijk, maar onderkennen dat de communicatie (nog) niet goed loopt is wellicht nog belangrijker! Ik zal proberen bij te sturen, dankzij feedback.

Denken over het denken
Ik ben aan het proberen een game te schrijven op een manier zodat de lezer dat straks zelf ook kan. Ik wil niet van iedere lezer een game designer maken. Zelf ben ik ook geen game designer maar ik gebruik hun denkwijze wel. En die wil ik over brengen. Daarbij probeer ik ook soms nog lollig te zijn, maar misschien lukt dat voor geen meter. Als ik uitsluitend Regel 1: Wat niet in de wereld zit dat bestaat niet, wat wel in de wereld zit bestaat wel in een topic gezet zou hebben, dan lijkt deze spelregel te vanzelfsprekend. Dan wordt het niet duidelijk hoe belangrijk deze regel voor het model/spel denken is. Daarom leuter ik er deel 1 mee vol. Ik zal nog heel vaak op deze regel terugkomen als mensen er iets bijhalen dat niet in het spel zat.

De gewenste input van de community in de eerste fase is bijvoorbeeld:
-Ik snap het totaal niet. (De kans dat dat aan mij lag, is overigens waarschijnlijk)
-Lijkt me interessant, maak het volgende deel ook maar
-Van ouwehoeren houd ik niet, maar jou mag ik wel
-Kan je a.u.b kappen met die flauwe grappen Overkantus.
-Stop maar met dromen. Dit wordt nooit wat.

Mijn bedoelingen zijn echt heel serieus. Een van mijn doelstellingen is inderdaad dat ik zinvol bezig ben voor AVEN. Zo mogelijk buiten de community mensen naar AVEN lokken.  Mijn bedoeling kan heel serieus zijn maar dat is geen garantie op succes. Opgeven is voor mij voorlopig nog geen optie.
   
Koffie, ik hoop niet dat ik jouw kostbare tijd aan het verspillen ben en dat ik jouw aandacht nog even vast kan houden. Ik hoop dat het volgende deel 2 al iets meer laat zien waar het naar toe gaat.

Wordt aan gewerkt....

Ace89

Sorry, maar ook ik snap er echt geen bal van. Ik dacht dat je met de leden samen aan de wereld wilde schrijven, als een soort RPG. Iedereen heeft andere visies over wat de ideale wereld moet wezen, wil je daarover in discussie dan? Een ideale wereld lijkt me overigens helemaal niet leuk, maar dat terzijde.

Hoe wil je hiermee mensen aanspreken en naar aven 'lokken'? Het lijkt me een enorm omslachtige en vage manier. Mensen komen naar aven omdat ze in de knoop zitten met zichzelf, antwoord op vragen zoeken of gewoon net gelijkgestemden willen kletsen
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Koffie

Overkantus, ik steek precies zo veel tijd en energie in het forum als ik wil, dat is helemaal aan mij. :)

En ik wacht maar even af wat het vervolg wordt, misschien komt de duidelijkheid gaandeweg. Ik heb het idee dat je met een heel plan in je hoofd zit waar je helemaal van overstroomt.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Bubble

Hallo Overkantus,

Ik ga niet meedoen aan je spel, ben geen spelletjesmens. Wel heb ik wat vragen en ideeën. Neem mij bij voorbaat niet kwalijk dat ik ze stel, ik bedoel het puur oprecht en goed. Ik ben een gevoelsmens die graag wil begrijpen.

Waar ik eigenlijk nieuwsgierig naar ben is waarom je je hier zo in lijkt te storten. Je hebt pas ontdekt dat je vrouw misschien aseksueel is en ik krijg nu het gevoel dat je het van de daken wil schreeuwen. Heel oneerbiedig gezegd kom je op mij over als de boodschapper van het ultieme nieuws. Is dit zo? En zo ja, is dit dan de manier? Op mij komt het dwingend en sturend over en dat vind ik geen prettig gevoel.

het kan best zijn dat er met jou een briljant brein en een grote geest aan het werk is, en dat ik niet bij machte ben om dat te zien maar ik krijg op een of andere manier het gevoel dat je zelf nog zoekende bent. Klopt dat?

In ieder geval succes met je spel, ik hoop voor jou dat het je brengt wat je nastreeft.

groet, Bubble

 
Anders goed is ook goed

Overkantus

Hallo Bubble,
Allereerst hartelijk dank voor je antwoord. Super! Jouw vragen en ideeën zou ik heel erg op prijs stellen. Of je het gelooft of niet, jij bent juist degene die me naar de topic filosofie leidde en naar je gedicht. In les twee ga ik mijn eigen bubble maken en, als je het me toestaat, gebruik ik de naam "bubble" als voorbeeld in deel 2. (Met respect uiteraard) Nee, Ik wil niet van de daken schreeuwen dat mijn vrouw aseksueel is. Nee, ik ben niet de boodschapper van het ultieme nieuws. Dwingen doe ik niet. Sturen, doe ik door mijn gedachtegang goed te beschrijven met een doel dat in deel 2 duidelijker wordt, hoop ik. Geloof me dat het hier niet om mij gaat. Wat ik nastreef is, dat de lezers via een spel met spelregels de link leggen naar hun eigen echte leven, waar dezelfde mechanismes werken als in een spel. Het spel in het echte leven is alleen wat serieuzer.
Eerst onschuldig en klein oefenen. kleine stapjes tegelijk.

Bubble mag ik je in deel 2 een kop koffie geven? Dat is alles.

Ik hoop dat ik je in daar weer tegenkom met jouw vragen.

aeronaut

Ik denk dat ik je uitleg over de spelwereld nog wel een soort van snap - alleen niet wat nu verder de bedoeling is, wat je ermee wil bereiken, of wat het überhaupt met AVEN te maken heeft ???

Bubble

Hoi Overkantus,

Citaat van: Overkantus op maart 08, 2017, 10:39:21 AM
als je het me toestaat, gebruik ik de naam "bubble" als voorbeeld in deel 2. (Met respect uiteraard)

Ik wil graag eerst zien hoe je de naam Bubble wil gebruiken voor ik daar antwoord op geef.


Citaat van: Overkantus op maart 08, 2017, 10:39:21 AM

Bubble mag ik je in deel 2 een kop koffie geven? Dat is alles.


Als het je om het even is, dan liever een kop thee, met  :cake:
Anders goed is ook goed