Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

TED Talk over uit de kast komen

Gestart door AceVentura, maart 26, 2017, 06:59:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Hoi Allemaal,

Ik krijg graag naar talks van TED, en vandaag kwam ik er een tegen over uit de kast komen. Het was even moeilijk kiezen waar ik hem op het forum neer kon zetten omdat het niet specifiek om aseksualiteit gaat.
De talk spreekt me om een paar redenen aan. Allereerst verbreed ze het onderwerp van de standaard betekenis van je geaardheid bekend maken naar iets persoonlijks over jezelf vertellen, daardoor spreekt het meer personen aan dan alleen LGBTQQIP2SAA+'ers. Uiteindelijk sluit ze af met 3 tips om uit de kast te komen, en dat is voor mij de voornaamste reden om hem hier te plaatsen.
De talk is in het Engels, en Nederlandse ondertiteling is eventueel aan te zetten.

Doe je voordeel ermee !

http://www.ted.com/talks/ash_beckham_we_re_all_hiding_something_let_s_find_the_courage_to_open_up
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Dit maakt me nieuwsgierig, Ace. Ik ga 'm vanavond kijken :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

rianne

Dank je voor het delen AceVentura. Ik vond het een mooie, inspirerende TED Talk.

stampedian


Edewecht

Wat mij persoonlijk aansprak was het volgende (samengevat en wat vrij vertaald):

...een kast is een slechte plek om te leven. (...)
Dus de volgende keer dat jij (...) in een pikdonkere kast zit, besef dan dat we het allemaal hebben meegemaakt.
Je voelt je misschien heel alleen, maar dat ben je niet.
We weten dat het moeilijk is, maar we hebben je nodig.
Het maakt niet uit waar je muren van gemaakt zijn,
want ik verzeker je dat anderen naar jou kijken vanuit hun kast,
op zoek naar iemand die deuren openbreekt en de wereld toont dat we meer zijn dan onze geheimen,
en dat een kast een slechte plek is om te leven.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Tijloboy

Aahh outcomimg problems. Ik moet nog mijn family bekend maken dat ik aseksueel ben. Maar 1 giga probleem, mijn pa is een super dominante praatstoel plakkende lichte alcoholist met zeer uitgesproken mening die hij aan iedereen probeert te dringen. Dus ben super zenuwachtig hoe hij reageert. Ene moment is mijn pa super gezellig en ander moment is niks goed genoeg ? :o :o :o :o

Iemand bruikbare tips ?

Fricai

Waarom 'moet' het eigenlijk? Ik heb het er nooit met zoveel woorden over gehad met mijn ouders. Het is niet erg relevant voor ze, ik val op vrouwen (zelf man), en wat ik allemaal wel en niet doe in relaties hoeven ze niet te weten. :)

Afijn, ik neem aan dat jij het gewoon 'wil' vertellen. Tips, ... Wellicht kun je nog een tijdje wachten, meer nadenken over het onderwerp, dan leer je waarschijnlijk je beter over het onderwerp uit te drukken, schrijvend dan wel pratend. Of wellicht kun je het eerst aan je moeder vertellen (of aan iemand anders die aanwezig is, ik moet eigenlijk geen aannames maken over andermans familie)? Dan heb je alvast een 'medestander' wanneer je het je pa vertelt.

Betreft mensen ompraten met een zeer uitgesproken mening... Ik zou het niet weten. Ik bevind me meer aan de andere kant van dat gesprek (ik ben de koppige zeikerd met de uitgesproken mening :P). Ik denk dat je met logica er wel moet komen. Bijvoorbeeld:

T) Ik ben aseksueel.
P) Aseksualiteit bestaat niet.
T) Maar, ik ervaar geen seksuele aantrekking. Hoe verklaar jij dat dan?
P) {Verklaring}
T) {Leg uit waarom die verklaring niet klopt}

Herhaal eventueel laatste stappen. Dit is ruwweg hoe enkele van mijn gesprekken over aseksualiteit gegaan zijn. In de meeste gevallen, zwichtte de ander uiteindelijk. Ze realiseerden zich ergens dat ik er stiekem wel goed over had nagedacht, en dat ik niet hopeloos met mezelf in de knoop zat of iets dergelijks. De logisch hypothese die dan overbleef is dat ik inderdaad niet dergelijke aantrekking voelde of in ieder geval geen behoefte had om seks te hebben met mensen, zonder dat er een oorzaak voor aan te wijzen was.

AceVentura

Tijloboy heeft z'n account inmiddels weggehaald, toch ga ik nog even in op z'n vraag.

De kern is voor mij is dat het niet gaat om het (veranderen van) zijn mening. Je hebt een verhaal over hoe jij bent, en dat wil je met hem delen. Er valt dus niets te overtuigen, het enige wat je moet doen is zeker zijn van je eigen verhaal. Natuurlijk is het fijn als hij je steunt, en als hij dat niet doet is dat ook geen probleem. Je hebt in ieder geval verteld wat je wou vertellen.
Wat je wel kan doen is voorbereiden op vragen die je mogelijk verwacht zodat je een antwoord klaar hebt, en bedenk daar ook bij: Er is niets als een "officieel" goed antwoord, het belangrijkste is wat het juiste antwoord voor jou is.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: Fricai op juli 23, 2017, 04:54:06 PM

Waarom 'moet' het eigenlijk?


Het moet niet. Het lijkt me niet handig om jezelf te dwingen om 'het' te vertellen aan een ander, laat staan dat je uit de kast moet komen omdat een groep dat vindt.
Het is ook geen bekentenis. Want dan verlies je bij voorbaat elke diskussie. En diskussie is hier helemaal niet op z'n plaats. Want het gaat om jou als mens en om jouw gevoelens. Daar hebben 'argumenten' niets mee te maken.

Het is belangrijk dat je het iemand vertelt, pas als je voelt dat het je goed zal doen om het te vertellen. Omdat je het zelf wilt, er aan toe bent. Niet omdat het 'moet' om welke reden dan ook.
Misschien dat het in een relatie wel 'moet'. Maar dat is een ander verhaal. Hier gaat het om je omgeving/vrienden/familie.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Somebody someome

Wou alleen effe naam veranderen zd wist niet dat het ook makkelijk kon

Misschien moet ik t idd alleen vertellen als iemand t vraagt of vermoed. Of aan de makkelijke mensen. Zal het mijzelf niet te moeilijk maken 

Fricai

Of alleen vertellen aan de mensen met wie je er over wil praten. Dat zouden natuurlijk ook je ouders kunnen zijn.  ;)

Ik moet nogal glimlachen om je reactie, Edewecht. Fijn dat iemand ook de menselijke kant van het verhaal belicht. :) Soms ben ik toch nogal raar over sociale onderwerpen. ;D

Somebody someome

Jippie ben happy.

Net bij een van mijn beste vrienden een coming out gedaan. Hij regeerde super begripvol. Was best gek we waren gwn aan t praten en ik zei zo Ik erger mij echt aan deze oversekste wereld. Hij zo van. Verder wel happy ?

Toen kwam t er eigenlijk per ongeluk uit. En hij zo van ja ik dacht altijd al zo iets bij jou. Dus nu opgelucht enso



Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)


AceVentura

Fijn dat het zo gegaan is, super  :klap: :cheerleader:

Dat moet gevierd worden met  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler