Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

A-seksualiteit en Autisme

Gestart door a-seksueel+autisme, juni 13, 2017, 05:04:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

a-seksueel+autisme

Wie is ook bekend met deze combi? Graag contact hierover om ervaringen uit te wisselen.

Koffie

Ik weet niet hin welke leeftijdscategorie jij ervaringen zoekt, dat kan nogal wat verschil maken, maar ik ben 48 en autistisch en aseksueel.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Zeeuwtje70

Ik 46 en een ASS diagnose, ik vraag me wel af, of er een verband is tussen aseksueel en autisme

Koffie

Het lijkt erop dat 'andere geaardheden' wat vaker voorkomen bij mensen met autisme/adhd. Maar hoe dat werkelijk zit, weet ik niet en erg veel onderzoek is hiernaar zo ver ik weet niet naar gedaan, dus het beeld kan vertekend zijn door wat je zelf toevallig tegenkomt.

Op zich veroorzaakt autisme geen aseksualiteit en de meeste autisten die ik ken, zijn niet aseksueel. En de meeste aseksuelen niet autistisch. Maar er is overlap.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Zeeuwtje70

Goedemorgen Koffie,

De meeste mensen met autisme die ik ken, zijn ook niet a seksueel. Er is weinig over te vinden, dus qua onderzoek nog veel werk aan de winkel

AceVentura

Voor zover ik weet is er geen directe link tussen autisme en aseksualiteit.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

rianne

Ik weet dat destijds (in 2013) mijn psycholoog er van overtuigd was dat er een correlatie is tussen aseksualiteit en autisme, want voor haar was mijn aseksualiteit één van de redenen om mij het stempel autisme spectrum stoornis te geven. Dat staat letterlijk in haar rapport.

Erinacea

Hallo allemaal! :)

Ik heb een zwaar autistisch broertje (leeftijd 23, denkniveau 10-jarige, sociaal niveau 3 jarige) en heb altijd het idee gehad dat ikzelf een "klap van de molen" heb gehad. Zo heb ik als kind extra aandacht moeten besteden aan sociale vaardigheden voordat ik ECHT vrienden kreeg.
Ik denk persoonlijk niet dat er een genetische connectie is tussen aseksualiteit en autisme. Het een kan waarschijnlijk wel het ander versterken. In mijn geval: ik denk dat mijn sociale angst meehelpt met het feit dat seks hebben met iemand anders een heel onprettig idee voor me is. Of dat daadwerkelijk betekent dat ik niks voel wanneer ik ooit seks zou hebben (met iemand die ik erg goed ken en goed vertrouw)... dat weet ik nog niet :P

Vanishya

Ik ben ook een combi van beide. A-seksueel, Asperger en doe er voor mij ook nog maar een portie ADD en OPS bij. Yooohoo.

EdelsteenElfje

Hoi

Ik ben ook beiden,
vorig jaar in lezing van annelies spek over autisme bij vrouwen, kwam aseksualiteit zowaar naar voren.
De link die gelegd wordt (in t kort) is oa die van de prikkelverweking van aanraking en het om die reden vermijden (te heftig)

Al merk ik zelf, met de juiste vibe, juist wel open te staan voor knuffels :)
Hsp&Aspie &  heteroromantic/sensual ace: Crea-, Intuitief & Introvert :)

Alert

Ik ben een autistische, a seksulele, lesbische 30 tiger. Ik vraag mij ook met regelmaat of dit verband met elkaar heeft!

AceVentura

Er zijn volgens mij ook al redelijk wat topics over hier op het forum. Voor zover ik het kan zien is er geen link tussen beiden. Je kan aseksueel zijn zonder autistisch te zijn, je kan autistisch zijn zonder aseksueel te zijn, en je kan beiden zijn (of beiden niet zijn natuurlijk, maar dan is het niet relevant voor dit forum  ;D ).
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ook meer naar boven in ditzelfde topic wordt het al gezegd. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Koffie

Citaat van: EdelsteenElfje op september 17, 2017, 01:09:26 AM
Hoi

Ik ben ook beiden,
vorig jaar in lezing van annelies spek over autisme bij vrouwen, kwam aseksualiteit zowaar naar voren.
De link die gelegd wordt (in t kort) is oa die van de prikkelverweking van aanraking en het om die reden vermijden (te heftig)

Al merk ik zelf, met de juiste vibe, juist wel open te staan voor knuffels :)

Annelies spek hanteert een andere invulling van het begrip aseksualiteit dan wij hier op het forum en binnen Aven hanteren. Inderdaad gerelateerd aan prikkelverwerking en sociale onhandigheid, waardoor veel autisten zonder seks door het leven gaan. Maar dat is toch weer wat anders dan aseksualiteit als geaardheid, waarbij je je gewoon niet op een seksuele manier aangetrokken voelt. Waar Spek het over heeft kan namelijk ook voorkomen bij mensen die zich wel aangetrokken voelen, maar daar in de praktijk niets mee kunnen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie