Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Wat is het verschil tussen aseksueel en bi/hetero/lesbisch/homo-romantisch?

Gestart door Stephii, juni 14, 2017, 02:12:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stephii

Hallo allemaal.

Ik ben recent met een meisje aan het praten, zo vertelde ze dat ze geen seks wil en daar geen behoefte aan heeft en ze zich homoromantisch labelt,  toen ben ik mezelf gaan afvragen..  Wacht.. Ik wil geen seks ik heb daar geen behoefte aan.. Maar ik ben aseksueel?  Dus ik ben beginnen denken wat is homoromantisch nu precies.. Nu is de vraag: wat is het verschil?
In a place I call home.

yuki

Hoi Stephii,

Als aseksueel kun je ook  homo-romantisch zijn. Dat betekend dat je je romantisch aangetrokken voelt tot iemand van het zelfde geslacht, dus dat je wel  verliefd wordt op iemand van het zelfde geslacht, maar dat je geen seksuele aantrekkingskracht voelt, dus geen behoefte hebt aan seks met diegene. Iemand die homo-romantisch aseksueel is houd dus wel van knuffelen en aanraken met iemand van hetzelfde geslacht maar wil geen seks.

Edewecht

Ik hoop dat ik het goed zeg (want ik ben niet zo van 'indelingen'):

- Aseksualiteit gaat over het niet ervaren van iets, namelijk seksuele aantrekking naar anderen. Als aseksueel kun je bijvoorbeeld wel 'romantische' aantrekking ervaren, naar vrouwen, naar mannen, naar allebei, naar maakt-niet-uit, zonder dat je er seksuele aantrekking en/of seksueel verlangen bij ervaart.

- Homo/bi/heteroromantisch gaat over het wel ervaren van iets, namelijk de niet-seksuele, maar wel romantische (en/of emotionele) aantrekking naar een ander.

Deze twee benaderingen geven geen verschil  aan; het zijn twee gezichtspunten van hetzelfde, alleen de nadruk ligt bij elk iets anders. Ze overlappen elkaar voor een groot deel. Het is dus geen kwestie van 'of/of'.

Daarnaast kennen we nog aromantisch aseksueel, als je noch seksuele, noch romantische aantrekking ervaart naar een ander.

Over 'indelingen' gesproken: het zijn maar labeltjes, begrippen. We hebben begrippen, woorden nodig om elkaar en onszelf dingen duidelijk te maken. Tussen al deze labeltjes zitten weer allerlei tussenvormen. Net als de regenboog die uit zeven kleuren bestaat, maar tussen alle kleuren zitten ook weer overgangskleuren. Het is een spectrum.
En het ligt niet altijd bij iedereen vast. :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Ik zie romantische en seksuele geaardheid als twee verschillende dingen.
Als ik romantische geaardheid kort uitleg dan is het meestal "waar je verliefd op wordt". Seksuele geaardheid is dan waar je je seksueel tot aangetrokken voelt, waarbij het voor mij belangrijker is hoe je bent dan wat je doet, waarbij ik vaak als voorbeeld geef: Een homoman die een keer met een vrouw experimenteert is ook niet direct hetero of bi, hij blijft homo omdat dat is wat hij is.
Binnen zowel de romantische als seksuele geaardheid kan je a- bi- homo- hetero- of wat dan ook zijn.

Voor de meesten liggen deze twee geaardheden op 1 lijn, bijvoorbeeld heteroromantisch heteroseksueel waardoor het als één ding ervaren wordt wat dan vaak als seksuele geaardheid genoemd wordt. Wat je vooral in de aseksuele community ziet is dat die twee gescheiden worden, en dan kom je bijvoorbeeld op homoromantisch aseksueel voor iemand die wel op iemand van hetzelfde geslacht verliefd wordt, maar hier geen seksuele aantrekking bij ervaart.

Steeds meer zie je dat deze denkwijze ook buiten het aseksuele hokje toegepast kan worden, vooral Anthony Bogaert heeft hier onderzoek naar gedaan. Ik heb wel eens mensen zich zien identificeren als homoromantisch heteroseksueel, wat mij aangeeft dat alle combinaties mogelijk zijn.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler