Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hoe vertel je iemand...

Gestart door Lacey, juni 30, 2017, 05:17:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lacey

Hoi, lang niet gesproken!
Poosje weggeweest, maar ik ben er weer. Met een hele moeilijke vraag die al door veel mensen gesteld is.

Ik heb sinds kort een relatie met een hele lieve jongen. Hij wil graag meer, maar ik niet. Hij heeft zelf ingevuld dat ik minder ervaring heb en blabla en dat hij wacht tot ik er klaar voor ben.
Alleen weet hij nog niet dat.... You know! Ik moet het hem vertellen, dat weet ik. Heel snel, dat weet ik ook. Maar HOE?! Ik wil hem niet kwetsen enzo, maar dat doe ik nu eigenlijk ook. Zonder dat hij het weet. Het voelt nu alsof ik niet eerlijk ben, alsof ik hard-to-get speel, alsof ik hem voorlieg, alsof ik hem gebruik bijna. Uit liefde wil ik hem beschermen en het niet zeggen, maar ik weet dat het moet. Juist uit liefde.

Maar ik weet gewoon niet hoe...

Help?

Liefs Lacey

Edewecht

Hoi Lacey. Wat ik nu ga doen vind ik zelf nogal gewaagd. Maar niet geschoten is altijd mis.

"Hele lieve jongen,

Ik heb sinds kort een relatie met jou. Jij wil graag meer, maar ik niet. Je hebt zelf ingevuld dat ik minder ervaring heb en blabla en dat je wacht tot ik er klaar voor ben.
Alleen weet jij nog niet dat.... You know! Ik moet het je vertellen, dat weet ik. Heel snel, dat weet ik ook. Maar HOE?! Ik wil je niet kwetsen enzo, maar dat doe ik nu eigenlijk ook. Zonder dat jij het weet. Het voelt nu alsof ik niet eerlijk ben, alsof ik hard-to-get speel, alsof ik je voorlieg, alsof ik je gebruik bijna. Uit liefde wil ik je beschermen en het niet zeggen, maar ik weet dat het moet. Juist uit liefde.

Maar ik weet gewoon niet hoe...

Lacey."


Zoiets?
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Bubble

Hoi Lacey,

Ik benijd je niet. Maar eigenlijk zeg je het hier al mooi en eerlijk, in mijn optiek staat het er allemaal al. Maak er geen te ingewikkeld verhaal van, is mijn advies. Het is zoals het is. Zorg wel dat je geen ruimte voor twijfel laat, bijvoorbeeld :"Ik denk dat ik misschien...". Dat geeft hoop waar het niet is. Misschien weet je wat voor jou wel mogelijk is, dat kun je ook aangeven. En wanneer je het hebt verteld, geef hem dan de ruimte om de informatie op te kunnen nemen, zijn gevoel en vragen. (ik hield mezelf voor dat ik zelf ook even nodig had om eea op een rijtje te zetten.)

Vertellen dat je aseksueel bent tegen iemand met wie je verder wil en waarvan je weet dat hij niet aseksueel is, is ook echt geen makkelijk iets. Want het houdt wel een risico in voor je relatie.
Misschien helpt het je wanneer je bedenkt dat zolang je niks zegt, je ook zelf niet verder kunt, niet weet hoe (en of) deze relatie zich verder kan ontwikkelen. Je doet het dus niet alleen voor hem, maar ook juist voor jezelf.

Mijn situatie was niet hetzelfde als de jouwe. Bij mij was het in een langdurige, onder spanning staande relatie, binnen een aantal weken nadat ik er zelf achter gekomen was dat ik aseksueel ben, en ook daarin was het spannend om te vertellen. Wat ik zelf heb gedaan, is met mezelf afgesproken wanneer ik het ging vertellen, of eigenlijk dat ik het voor een bepaalde dag zou vertellen. Doe ik ook met andere 'vervelende'of 'spannende' klusjes. Ik hik daar namelijk zo tegenaan dat ik die spanning weg wil hebben en het eerder doe/vertel. Misschien werkt dat voor jouzelf ook.

In ieder geval veel moed en zelfvertrouwen gewenst bij deze lastige opgave.
Succes, meis!
Anders goed is ook goed

AceVentura

Dat is inderdaad nog geen makkelijke situatie Lacey.

Ervaring met een soortgelijke situatie heb ik niet, dus de enige tip die ik kan geven: Blijf bij jezelf, wees eerlijk en vertel "gewoon" hoe het zit. Relaties zijn naar mijn mening alleen waardevol als je eerlijk kan zijn naar elkaar en elkaar accepteert zoals je bent, en in jouw geval hoort dit daarbij.

Heel veel succes !
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Lacey

Dankjewel :) :)

Ik ga het hem vandaag vertellen, idd om eerlijk te zijn, maar ook voor mezelf. Een vriendin weet hiervan, dus dat is een stok achter de deur.
Ik weet idd ook: hoe langer ik wacht, hoe moeilijker en hoe kwetsender.

Ik ga het vandaag vertellen. Simpel en zonder ergens om heen te draaien. Ik zal hem de ruimte geven. Dat heb ik zelf ook nodig. Maar vorige keer ging dat niet zoals gehoopt. Dat maakt het moeilijk. Aan de ander kant, dan is ie me niet waard.

Oké, ik kan dit. Wish me luck!

Bubble

Anders goed is ook goed

Koffie

Ik heb zelf nooit in die situatie gestaan, maar waarschijnlijk zou ik ook zo snel mogelijk duidelijkheid geven, voor mezelf en voor de ander. Het lijkt me ook een enorme onrust opleveren als je het voor je houdt.

Wat bedoel je met dat het eerder niet goed is gegaan? Tussen hem en jou, of was dat iemand anders?

Ik zou waarschijnlijk ongeveer zoiets zeggen: Ik en seks, is niet zo'n goede combinatie. Ik kan iemand heel lief vinden en heel mooi, maar ik voel me nooit seksueel aangetrokken. Dat betekent absoluut niet dat ik niet van jou houd of dat je niet aantrekkelijk genoeg bent, ik ben gewoon niet zo gemaakt dat ik die aantrekking voel. Ik ben aseksueel.

Of zoiets. Want je kunt er donder op zeggen dat als ik in zo'n situatie sta, ik nauwelijks uit mijn woorden kan komen... ;)
Wat Edewecht schreef lijkt me ook heel inspirerend.

Hoe dan ook sterkte, ik hoop dat het goed uitpakt!
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Lacey

@koffie: dat was met iemand anders.

Het moeilijke is dat ik geen idee heb hoe hij zal reageren. En dan ga je allerlei scenario's bedenken. En doemdenken. Dat moet ik niet doen.
Ik ga het het gewoon simpel en eerlijk zeggen. En dan zie ik wel. Ik heb werkelijk nog nooit zo erg tegen iets op gezien. Het komt vast goed, en anders zoekt ie maar een ander ;)


Koffie

Ja dat herken ik wel, als het niet duidelijk is verzin ik ook doemscenario's. Ik ben daar zelfs buitengewoon goed in. ;) Ik kan me vaak niet eens voorstellen dat het mee kan vallen.

Begrijpelijk dat je er tegenop ziet. Hij kan er negatief op reageren en dan reageert hij wel zo, op iets dat een belangrijk onderdeel van jouw persoon uitmaakt. Het kan echt zeer doen om daar op afgewezen te worden. En dat is het laatste wat je wilt van hem. Het klinkt zo eenvoudig, dan zoekt hij maar een ander. Maar ik hoop voor je dat hij toch jou 'zoekt'.

Zie je hem vanmiddag?
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Lacey

Citaat van: Koffie op juli 01, 2017, 11:48:00 AM

Begrijpelijk dat je er tegenop ziet. Hij kan er negatief op reageren en dan reageert hij wel zo, op iets dat een belangrijk onderdeel van jouw persoon uitmaakt. Het kan echt zeer doen om daar op afgewezen te worden. En dat is het laatste wat je wilt van hem. Het klinkt zo eenvoudig, dan zoekt hij maar een ander. Maar ik hoop voor je dat hij toch jou 'zoekt'.

Zie je hem vanmiddag?

Tuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. En ik hoop natuurlijk dat ie mij zoekt. *probeert zich sterk te houden* De tijd zal het leren. Ik zie hem idd vanmiddag. Fingers crossed

AceVentura

Lacey, zo te lezen zit je er op de goede manier in. Die spanning is een teken dat het belangrijk is voor je, het beste wat je daarmee kan doen is accepteren dat die er is.

Dat doemdenken is inderdaad een lastige. Misschien helpt het je om te denken aan het doel wat je wil bereiken, de eerlijkheid en openheid, en denk aan hoe het gaat zijn als het hoge woord eruit is.
Hogelijk is dit nog een leuke video om te kijken: http://du.asexuality.org/index.php?topic=5362.0
Het gaat over uit de kast komen met aan het einde enkele tips.

Succes  :cake: :cake: :cake:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Memalon


Edewecht

(Met terugwerkende kracht:) Succes, wijsheid, sterkte!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Nou ben ik toch zo benieuwd hoe het gegaan is! Ik hoop erg op positief nieuws.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Lacey

Oooo ik ben zo blij!!!

Ik vond het heel moeilijk, maar ik heb het wel verteld :) Hij vond het moeilijk, maar had er al eens van gehoord. Er vielen dingen op hun plek, zei hij. Uiteindelijk hebben we besloten om als goede vrienden uit elkaar te gaan. Geheel tegen ons gevoel in, maar ook met die verstande dat we elkaar op den duur toch alleen maar pijn zouden doen en het dan heel anders zou kunnen gaan.
Gisteren was een bijzondere dag. Veel emoties, maar uiteindelijk toch allebei heel tevreden.

Ik ben echt zo blij :)