Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Expreszo over aseksualiteit

Gestart door AceVentura, juli 15, 2017, 08:26:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Hoi Allemaal,

Ik kwam zojuist een artikel op expreszo.nl tegen over aseksualiteit: http://www.expreszo.nl/__aseksualiteit-als-je-niet/
Expreszo.nl is gericht op LGBT jongeren en dit is voor het eerst dat ze iets over aseksualiteit schrijven  :cheerleader:

Wat mij betreft is het een geslaagd artikel, al vind ik zelf die 5 types niet zo boeiend.

Groeten,
Ace
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Fijn artikel. De kop - als binnenkomer - is helder: "Als je het niet wil doen - wat het wel is en wat het niet is".

Over die 5 types: ik heb altijd geroepen dat ik niet veel heb met indelingen, maar ineens realiseerde ik me dat ik er destijds héél veel aan gehad heb. Toen ik destijds las over 'type C' viel voor mij het kwartje. Dat was ik. Ik was dus aseksueel.
Eigenlijk ben ik dus wel blij met die typeringen, ondanks dat ze hun beperkingen hebben. (Maar dat is de eeuwenoude diskussie over het nut en het onnut van hokjes...)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Ik denk dat de types zeker wil hun nut hebben, zeker nieuwe leden zie je er vaak naar verwijzen. Waarschijnlijk een teken dat ze een soortgelijke ervaring hebben als jij  ;D
Mijn twijfel zit meer in het nut van zo'n opsomming in een artikel.

Hoe dan ook, fijn dat ze aandacht aan "ons" hokje hebben besteed  :cheerleader:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Een type erbij, de estheet. ;)

Een leuk artikel en goed dat ze er aandacht aan besteden.
Ik heb destijds wel wat gehad aan die typeringen, juist omdat het niet altijd even zwart-wit ligt en ik die typeringen verhelderend vond.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Memalon

Die typeringen hebben mij juist geholpen in het herkennen van mijn eigen aseksualiteit. Tot voor kort kende ik alleen de omschrijving 'voelt zich tot niemand aangetrokken' en daar herkende ik mezelf niet in. Ik voelde me immers aangetrokken tot c.q. werd verliefd op vrouwen. Pas toen ik verder ging lezen, puur uit interesse eigenlijk, vielen er wat kwartjes.

Maar leuk dat ook Expreszo er aandacht aan besteed. Het wordt nog eens wat met ons hokje  :cheerleader:

Edewecht

Citaat van: Memalon op juli 15, 2017, 11:19:12 PM

Het wordt nog eens wat met ons hokje?  :cheerleader:


Ons hokje wordt nog eens een villa. Met véél kamers ;D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Speaker

Ik heb eerlijk gezegd niets met de types. Komt mij te "medisch" over (Doet mij te veel denken aan een stoornissen of ziektebeelden) en ik vind het zelf ook lastig te begrijpen/uit te leggen. Vind het zelf makkelijker om de verschillen uit te leggen tussen romantische aantrekking, seksuele aantrekking en libido en dat het een spectrum is wat voor iedereen anders kan aanvoelen/beteken. Maar iedereen neemt kennis op in een andere manier op, dus als mensen echt baad bij hebben om het te begrijpen  :ange:

Over het stuk zelf: Het stukje over de onderzoeken klopt niet echt, er zitten fouten in die beter gecheckt konden worden. 

  • Laatste onderzoek is van 2016
  • de 2012 onderzoek is niet het onderzoek van de bekende 1%, dat was een onderzoek uit 2004
  • het artikel van de volkskrant was pure onzin, hadden we ook op het forum besproken
Voor de rest wel een goed stuk voor mensen die er nog nooit eerder van gehoord hadden

aeronaut

Eens met Speaker wat betreft de types. Voor de rest is het weer duidelijk zo'n artikel geschreven door iemand die geen idee heeft wat aseksualiteit inhoudt en de informatie die ze probeert uit te leggen zelf niet goed snapt. Voor iemand die zelf aseksueel is zou zo'n artikel wel genoeg kunnen zijn om daar ineens achter te komen, maar zulke artikelen doen imo weinig goeds voor het begrip van aseksualiteit door niet-aseksuelen. Ah well, het helpt iig weer voor de zichtbaarheid, en aan een goed begrip van aseksualiteit zullen we dan zelf maar moeten werken ;)

Imogen

(Is weer terug...)

Dit artikel staat inmiddels ook op de site van Expreszo:

http://www.expreszo.nl/geen-seks-noch-romantiek/
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Koffie

Dat is best een goed artikel. Goed dat ze er aandacht aan besteed hebben en ook hebben aangegeven dat het niet om aandachttrekkerij gaat of zo.

En welkom terg. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Dat eerste artikel vond ik niet heel fantastisch (maar ook niet verschrikkelijk), maar aardig dat er een keer aandacht voor het onderwerp was.
Ik ben het bijvoorbeeld niet eens met een van de eerste zinnen: "De term aseksualiteit is moeilijk te definiëren.".

Daarnaast schaar ik mij achter Speaker:
CiteerVind het zelf makkelijker om de verschillen uit te leggen tussen romantische aantrekking, seksuele aantrekking en libido en dat het een spectrum is wat voor iedereen anders kan aanvoelen/beteken.
Diversiteit lijkt me prima uit te leggen zonder termen als 'types', die volgens mij erg arbitrair zijn.

Het tweede artikel over die studente vond ik wel mooi. :)